הרשמה

ביקורת - Valiant Hearts

מלחמת העולם הראשונה כמו שמעולם לא חוויתם אותה

מתי בפעם האחרונה שיחקתם במשחק שעוסק במלחמת העולם הראשונה? רוב המשחקים ההיסטוריים מעדיפים את הקידמה והאקשן של מלחמת העולם השניה, אבל Valiant Hearts הוא לא אחד מאלה. זהו משחק פאזל\הרפתקאות מאת אולפני Ubisoft שמכיר לנו את אירועי מלחמת העולם הראשונה דרך עיניהם של גיבורים לא-שגרתיים. המשחק כולו מבוסס על מכתבים שנשלחו במהלך המלחמה, ועושה מאמץ כביר להקנות לנו ידע אמיתי על מאורעות המלחמה. האם זה הופך אותו ל"כבד" יותר ממשחקים אחרים בז'אנר? לחלוטין, אבל זה ממש לא דבר רע.

למלחמה פנים רבות

לא אכנס אתכם לפרטים, אבל ב-1914 נפתחה מלחמת העולם הראשונה עם הכרזת המלחמה של גרמניה על רוסיה. צרפת (הכנס בדיחה על צרפתים כאן) החליטה בתגובה לגרש את כל אזרחי גרמניה מארצה, שנאלצו לחזור לארצם רק כדי שיכפו עליהם להתגייס לצבא הגרמני. אחד האזרחים האלה הוא הגיבור הראשון במשחק מתוך ארבעה – קארל. במקביל, חמו של קארל, אמיל, מגויס לצבא הצרפתי. השניים פוגשים את שני הגיבורים הנוספים: אנה, אחות מבלגיה שהפכה לחובשת קרבית, וכלב חמוד ששימש את הצבא הגרמני לחילוץ פצועים. הארבעה יוצאים לחפש את וון דורף, גנרל גרמני רשע שהביא לשדה הקרב גז רעיל ונשקים אכזריים.

המשחק לא כולל דיבוב של הדמויות מעבר למלמולים בג'יבריש, אך העלילה כולה מלווה על ידי קול המספר, שעושה עבודה טובה בלהסביר לנו איפה אנחנו נמצאים, מה אנחנו צריכים לעשות ומהם האירועים ההיסטוריים שקושרים אותנו לשלב. אחד הדברים שהכי אהבתי במשחק זה היכולת שלו לגרום לשחקן להרגיש ולהזדהות עם הדמויות, גם בלי "גרפיקת AAA" עם תווי פנים מציאותיים ודיבוב ממיטב השחקנים. באחד החלקים במשחק תצטרכו לעזור לאזרחים של עיר שהותקפה על ידי גז רעיל. הקטע הזה הצליח להמחיש עבורי את הזוועות בהתקפה מהסוג הזה יותר מכל סרט מלחמה שראיתי, גם בלי הסצנה הבלתי-נמנעת של פנים מתקלפות. אם אתם רוצים להרחיב קצת את הידע על אירועי המלחמה, תוכלו לקרוא קטעים תמציתיים למדי בכל אחד מהשלבים במשחק, המוצגים בהתאם לתוכן והתקופה של אותו שלב. אם יש לכם בגרות בהיסטוריה על מלחמת העולם הראשונה או שסתם בא לכם לדעת יותר, Valiant Hearts הוא דרך מהנה ומעניינת ללמוד.

חידות לאנשים שלא מומחים בחידות

אם מסתכלים על המשחקיות בלבד, Valiant Hearts הוא משחק פאזל\פלטפורמה, וכל אחד מהשלבים שלו הוא למעשה סט של אתגרים. אם יש לכם קצת נסיון בז'אנר או סתם הגיון בריא, הפאזלים והחידות לא יהוו לכם אתגר ממושך. המשחק בנוי כך שלעולם לא תרגישו שאתם במבוי סתום, ויחד עם זאת הוא יגרום לכם להרגיש חכמים ומרוצים מהמכשול האחרון שעברתם. הפאזלים לא תמיד מקוריים ולרוב לא יכללו מנגנונים חדשים שיקח לכם הרבה זמן להבין, אז הסיכוי שתתעכבו על מקטע מסוים יורד עם הזמן. המשחק בהחלט היה יכול להיות קשה יותר, ואולי זה היה מאריך קצת את זמן המשחק, אך העלילה היא שמהווה כאן את המרכיב המרכזי והתוצאה היא משחק זורם אך מעט קצר: כ-6 שעות מההתחלה ועד הסוף, או 8 אם תתעקשו למצוא את כל חפצי האספנות החבויים בשלבים.

קצת כמו לראות סרט עם סוף עצוב

המשחק כולל כמה קטעי "נהיגה", בהם אנו צריכים לשלוט ברכב שנע ימינה ושמאלה, ולהימנע ממכשולים בדרך. גם השלבים האלה לא מהווים אתגר רציני, אך הם מלווים בקטעים מוזיקליים מוכרים שמתואמים באופן כמעט מושלם למכשולים המופיעים על המסך. ואם כבר דיברנו על מוזיקה, אז תתכוננו לשמוע כמה מהנעימות הכי יפות ועצובות שאי פעם שמעתם. את המשחק מלווה מוזיקת פסנתר שנותנת לו הרגשה "כבדה" וקצת עצובה, ולמרות שאהבתי כל רגע ממנה – היא דורשת מצב רוח ספציפי. לא כל הקטעים נותנים את ההרגשה הזו, והאנלוגיה הכי טובה שאני יכול לחשוב עליה היא לראות סרט עצוב, כשאתם יודעים ב-100% שמשהו קורע-לב עומד לקרות. זה לא אמור למנוע מכם לוותר לחלוטין על הסרט, וזה לא אומר שהסרט יהיה עצוב ומדכא מההתחלה ועד הסוף, אבל זה כן דורש מצב רוח מסוים ומעין "מוכנות" לספוג את מה שעומד לבוא. 

השורה התחתונה

Valiant Hearts הוא משחק פאזל\הרפתקאות המשלב עלילה סוחפת המבוססת על אירועים היסטוריים, משחקיות זורמת עם הרבה חידות לפתור, דמויות לא שגרתיות שקל להתחבר אליהם, ויותר מכל – הוא פשוט משחק עם נשמה. יש לו את החסרונות שלו, וכמו רוב משחקי ההרפתקאות הוא קצר יחסית ולא מציע הרבה אחרי כתוביות הסיום. יש לו תחושה של משחק "כבד" וקצת עצוב, ומסיבה זו הוא לא מתאים לכל אחד, אבל אם תרשו לעצמכם להיכנס לעולם שלו – תרוויחו חוויה שתישאר אתכם הרבה אחרי שתעברו למשחקים אחרים, ואולי אפילו קצת ידע היסטורי שיגרום לכם להיראות חכמים מתישהו – וזה אף פעם לא מזיק.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י