הרשמה

ביקורת - The Crew

האם "MMO המירוצים" של יוביסופט מספק את הסחורה?

עם יציאת הקונסולות החדשות, בשנה האחרונה אנחנו רואים זן חדש של משחקי מירוצים - "הדור הבא" אם תרצו. המשחקים האלה שואפים להסיר לגמרי את המחסום בין שחקן יחיד למולטיפלייר, אבל רק The Crew מאולפני Ubisoft בא עם שאיפה קצת יותר גדולה: להיות משחק ה-MMO הראשון בז'אנר המירוצים. כשהתחלתי לבקר את המשחק היה לי בראש כותר אחד מתחרה שהצליח להרשים אותי מעבר לכל דמיון: Forza Horizon 2, שכלל גם הוא עולם פתוח (אם כי קטן בהרבה) והצליח לכבוש אותי עם הגישה הקלילה והעולם הצבעוני. The Crew לא כבש אותי, אבל הוא כן סיפק לי כמה חוויות שלעולם לא אשכח - חלק מתגמלות במיוחד וחלק מתסכלות במיוחד. וזה, במשפט אחד, סיכום כל הבעיות של The Crew. יש לו הרבה להציע, אבל לא מהכל אתם תיהנו.

אכזבה בשישים שניות

העלילה של The Crew איבדה אותי ממש מהרגעים הראשונים עם הסיפור הכי קלישאתי שאתם יכולים לדמיין לעצמכם. זה כאילו מישהו לקח את "מהיר ועצבני", "עקיצה ב-60 שניות" ואת [הכניסו כאן סרט מכוניות בנאלי], עירבב הכל ביחד והקיא את זה על דף תסריט ריק. אנו משחקים את אלכס טיילור (Alex Taylor), נהג מירוצי-רחוב שהצטרף לכנופיית מירוצים בשם "510". כשאחיו של אלכס נרצח על ידי חבר הכנופיה ושותפו סוכן ה-FBI המושחת, הגיבור שלנו מופלל ונכנס לכלא. מכאן אתם כבר יכולים לנחש מה קורה הלאה: בשביל לצאת מהכלא ולקבל נקמה, אלכס חובר לסוכנת FBI ויוצא לרחוב בתור משת"פ כדי לחזור לשורות הכנופיה, להתקדם בדרגים ולהפיל את האחראים לרצח. העלילה הזאת לא רק דבילית, היא גם לא כל כך הגיונית בהקשר של The Crew כמשחק רשת. היה הרבה יותר הגיוני להגיד לכל שחקן "אתה נהג חדש ואלמוני בכנופיית 510, צא לעולם ותעשה חיים" מאשר "אתה המשת"פ אלכס טיילור, שעובד בשירות ה-FBI כי להפיל כנופיה שתומכת בדבר שאתה הכי נהנה ממנו". אגב, המדובב של אלכס הוא השחקן האגדי טרוי בייקר (Troy Baker) שעומד מאחורי דמויות משובחות כמו ג'ואל (The Last of Us) ובוקר (Bioshock Infinite), מה שנראה קצת כמו בזבוז של כשרון בהתחשב בתסריט הירוד.

מחוף לחוף

אבל עזבו אתכם שטויות! למי בכלל אכפת מהעלילה במשחקים המוניים ברשת? באנו לכאן כדי לנהוג וליהנות, וברגע שניתקתי את עצמי מהעלילה הכיף התחיל... בערך. ב-The Crew אנו נוהגים בעולם פתוח לחלוטין, המדמה (לא 1 ל-1 כמובן) את ארה"ב כולה. אנו מתחילים בניו-יורק ומהר מאוד נפתחת לנו האפשרות פשוט לנסוע לאיזו מדינה שאנחנו רוצים ולהתחרות במקומיים. אחד הדברים שלמדתי להעריך ב-The Crew זה שאפשר "להבזיק" לכל נקודה במפה שכבר ביקרתם בה בלחיצת כפתור, מה שחוסך המון טיולים מיותרים. מצד שני, אותם "טיולים" הם הדבר שהכי נהניתי ממנו במשחק כולו. הנסיעה הראשונה שלכם מחוף לחוף (ניו-יורק - קליפורניה) תהיה חוויה מיוחדת שתישאר איתכם לאורך זמן. החוויה הזאת תיקח כ-45 דקות תלוי במסלול והמכונית שבחרתם, וזה רק ממחיש עד כמה עולם המשחק גדול. למעשה, זהו משחק המירוצים עם העולם הכי גדול נכון להיום, והעולם הזה מגוון בדיוק כמו ארה"ב עצמה.

לכל איזור במשחק יש שטח וסגנון נהיגה היחודיים לו, מה שמתבטא גם בכיוונון הרכב: "רחוב" (Street) יתאים את הרכב שלכם לכביש הממוצע, "ביצועים" (Performance) יוציא את מירב כוחות הסוס מהרכב, "מסלול" (Circuit) יתאים אותו לסוג הכביש של מסלולי מירוץ סגורים, "תקיפה" (Raid) יהפוך את הרכב שלכם לאלת ניגוח עצבנית ו-"שטח" (Dirt) יתאים אותו למירוצי ראלי ושטחים פתוחים. הקטע הנחמד הוא שאפשר לקחת רכב מסגנון אחר ולהתאים אותו במוסך המומחה לסגנון של אותו איזור, מה שפותח הרבה אפשרויות לכמות הרכבים הקטנה-יחסית במשחק (כ-40 לא כולל DLC). בזמן שבהרבה משחקי מירוצים אתם תתמקדו על לאסוף רכבים, ב-The Crew אתם תתמקדו יותר על מציאת הרכב המועדף עליכם ושדרוג אובססיבי של הרכב הזה בלבד. זה בגלל ש-The Crew הוא משחק מירוצים שונה ממה שהתרגלנו להכיר, והראשון שיצא לי לשחק עם אלמנטים כל כך בולטים של משחקי תפקידים ברשת.

המספר היחיד שבאמת חשוב: הרמה

אז איך זה עובד? המשחק כולל מערכת שדרוג רכבים המאפשרת לנו להחליף את חלקי הרכב השונים, אך בפועל אתם לא ממש צריכים להתעסק בקטע הטכני. לשחקן שלנו יש רמה וכמו במשחקי תפקידים – אנו יכולים לצבור נקודות נסיון ולעלות בעוד רמות. עם כל רמה אנו מקבלים יותר אופציות לשדרוג הרכבים, ונפתחת בפנינו האפשרות לשדרוגים יקרים ויעילים יותר. כדי להגיע עם מכונית כלשהי לביצועים מירביים תצטרכו להשקיע כמות גדולה של שעות בעליית רמות ואיסוף חלקי שדרוג. התפקיד העיקרי של החלקים הוא להוסיף יותר נקודות למדדים השונים של הרכב (בדיוק כמו שריון במשחקי תפקידים שמוסיף ל-Stats שונים), מה שמעלה את רמת הרכב. שיטת ההצגה של הרכב בהתאם למדד הראשי של "רמה" התאים לי בול בתור מישהו שרגיל למשחקי תפקידים, ויש כאן אפקט ממכר למדי של העלאת המכונית ברמות עם ציוד טוב יותר. עם כל מירוץ שאתם מסיימים בהצלחה, תקבלו איזשהו חלק שדרוג לרכב בהתאם ל"מדליה" שקיבלתם: ארד, כסף או זהב. מה שאיכזב אותי כאן והביא לא מעט תיסכול כבר מההתחלה זה שמאוד קשה לקבל מדליית זהב במשימות השונות. ב-The Crew זה הגיוני לגמרי שתהיו בהובלה במשך חצי מהמירוץ, תסיימו במקום ראשון ועדיין תקבלו מדליית ארד בלבד, וזה כל כך מאכזב! בתור פרפקציוניסט במשחקים זה שבר לי את הלב כי גם כשעשיתי "קאמבק" במירוץ וסיימתי במקום ראשון על הקסקס – אין ממה להתלהב כי זה שווה רק מדליית ארד.

ב-The Crew אין ממש הפרדה בין המצב לשחקן יחיד ומצב הרשת – גם בשיטוט אקראי בעולם תוכלו לעבור ליד שחקנים אמיתיים שנוהגים באותו זמן. תוכלו להשתתף במגוון רחב של משימות, החל ממירוצים סטנדרטיים דרך מרדפים עם המשטרה ועד משימות "חיסול" בהן עליכם לנגח רכב במנוסה. יש הרבה למשחק להציע, רק חבל שכל מה שסובב אותן כל כך מתסכל! המכוניות הנשלטות על ידי המחשב "מרמות" באופן שוטף, אם זה בגלל באגים במשחק או בגלל מנגנון שאמור לדאוג שהמשחק לא יהיה קל מדי. בעת חיכוכים עם המשטרה קרה לי לא מעט שניסיתי להיכנס ברכב ועברתי דרכו לחלוטין! וכמו קסם, כמה שניות אחרי זה אותו רכב בדיוק נכנס בי והביא לכישלון במשימה. במקרים אחרים הצלחתי לנגח רכב כך שירד מהכביש הראשי, אך שניה אחר כך הוא הופיע שוב מולי כאילו לא קרה כלום. בכלל, כל מערכת ההתנגשויות במשחק מרגישה לא-עקבית במקרה הטוב, ושבורה לגמרי במקרה הגרוע. באחת המשימות הראשונות במשחק תקבלו רכב המותאם לתקיפה של רכבים אחרים (בסגנון Raid) ותצטרכו להוריד מהכביש רכב שטח שנוסע מהר יותר מכם. אז נשים רגע בצד את העובדה שממש ממש קשה להדביק את המטרה עם רכב כל כך איטי, הבעיה הרצינית יותר שעם כל התנגשות הרכב שלי איבד שליטה לחלוטין בזמן שהרכב השני פשוט המשיך לנסוע באלגנטיות. תוסיפו לזה את העובדה שצריך לפחות שני ניגוחים ברכב היריב כדי לנצח את המשימה וקיבלתם חוויה לא מהנה בלשון המעטה.

טובים הצוות מן האחד?

למעט משימות עלילתיות ספציפיות, תוכלו להזמין שחקנים אנושיים לכל משימה ותחרות שיעזרו לכם להשיג נצחון. אולם, נראה שהשחקנים לא ממש אוהבים את הפיצ'ר הזה כי במהלך 20 השעות ששיחקתי עבור הביקורת, הצלחתי למצוא שחקן נוסף רק פעם אחת. זה בגלל שרוב הפעילות ברשת סובבת סביב "צוותים" (Crews): זוהי מערכת שעובדת כמו קלאן (Clan) במשחקי רשת טיפוסיים. כל שחקן יכול להקים צוות או להצטרף לצוות קיים, ובכך ליצור קהילות קטנות של נהגים. למרות שזהו כנראה הפיצ'ר הכי חשוב במשחק, אין ממש דגש על הצוותים שמגייסים, או מקום מפגש וירטואלי להצגת מכוניות וגיוס שחקנים. ב-Forza Horizon 2 הכניסו פיצ'ר בדיוק כזה שנקרא Car Meet ומתבסס על כינוסי הנהגים בעולם האמיתי, וחבל מאוד שאין מקבילה כזאת ב-The Crew. ברגע שתהיו חלק מצוות תוכלו לבצע משימות ביחד ולהשתתף במירוצים נגד צוותים אחרים. את המשחק ביקרתי על ה-Xbox One בשבועיים הראשונים להשקתו, כך שסצינת הצוותים עדיין לא התפתחה. אם המשחק יצליח למשוך אליו את הקהל לאורך זמן, החזון של מפתחי המשחק יתממש ויגדל לקהילת שחקנים עצומה כמו שיש למיטב כותרי ה-MMO. כיום, כשהקהילה עדיין צומחת, הדרך המהירה ביותר להשיג כסף ונקודות נסיון היא לא דרך הצוות אלא דרך השתתפות במירוצי רשת פתוחים. שחקנים עם או בלי צוות רשאים להיכנס, והתגמול על נצחון הוא משמעותי בהרבה מהמשימות העלילתיות - עד כדי כך שאת המכוניות היקרות יותר תוכלו להשיג רק על ידי הבסת שחקנים אחרים ברשת. באופן אירוני, התחלתי ליהנות מהמשחק רק כשעזבתי את "המירוץ" להשגת מכונית טובה יותר, בחרתי כיוון ופשוט התחלתי לנסוע. מסתבר שבלי משימה, בלי יעד, הרבה יותר פשוט ליהנות מהדרך.

השורה התחתונה

אז כן, הייתי אומר ש-Forza Horizon 2 "הרס" לי את The Crew כי הבנתי שאפשר לעשות משחק מירוצים בלי עלילה יומרנית, בלי גאנגסטרים ובלי פוזות – פשוט נהיגה בשביל הכיף. The Crew מביא איתו פוטנציאל ענקי, אך למרבה הצער הוא מממש רק חלק קטן ממנו. עולם המשחק העצום והסגנון הממכר של משחק תפקידים לא מציל את כותר המירוצים הזה מעלילה נוראית, מגוון קטן מאוד של רכבים והרבה יותר מדי מצבים שמביאים תסכול במקום תגמול. יש ל-The Crew הרבה בעיות אבל רובן פתירות, וכמו הרבה משחקים בזמן האחרון - גורם לי לרצות לשחק בו חצי שנה מהיום, אחרי שכל הבאגים המעצבנים יחוסלו והתוכן הנוסף יתחיל לרפד את החלקים היותר דלים של המשחק. ברמת העלילה והגישה של המשחק, הייתי מוותר על הגישה הכבדה והכל-כך בנאלית לטובת משחק שמעודד נהיגה בשביל הכיף והתאגדות צוותים בשביל להכיר חברים חדשים. אחרי הכל זה מה שמניע את כל תעשיית חובבי הרכב בעולם האמיתי, לא כנופיות מסתוריות וסוכני FBI.

The Crew זמין עבור ה-Xbox One, PS4 והמחשב האישי.

*תודה להד ארצי NMC שסיפקו לנו עותק לביקורת

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    10:41 19.12.2014 | miki24887 miki24887

    תודה על הביקורת.
    שיחקתי בבטא של המשחק בPS4 בהתחלה זה נראה וואו אבל אחרי שעה של משחק זה כבר מתחיל לראות צולע עם כול מה שהזכרת אז שיחקתי כמה שיכולתי בבטא בלי שום כוונה לקנות את המשחק המלא וכנראה גם עכשיו ההחלטה הייתה מוצדקת

  2. 2

    02:39 18.01.2015 | Big Danny K Big Danny K

    אתה מתחיל בדטרויט ולא בניו יורק, לניו יורק אתה מגיע בקטע השני, כשאתה פותח את ה-Dirt Spec

  3. 3

    11:00 10.01.2017 | יוסי יוסי (אורח)

    אם אני קונה את המשחק מהחנות המשחק רק אונליין?

  4. 4

       | פורסם ע"י