הרשמה

המשחק הכי טוב שפספסתם: Crusader Kings II

צאו לרגע מהמיינסטרים והכירו את המשחק הכי טוב שלא שמעתם עליו

Crusader Kings 2, המשחק שכנראה לא שמעתם עליו, הוא הכותר הכי טוב שאייל לנצמן שיחק מזה שנים. מה הופך אותו לכל כך מיוחד?

בשנת 1066 כבש הממזר ויליאם מנורמנדי את האי הבריטי מידיו של הרולד השני לבית גודווין. בשנה זו התחלתי את המסע שלי ושיחקתי בתור אחיו של הרולד, גירת'. כמעט מאתיים שנים מאוחר יותר השבתי עטרה ליושנה. מוריס, הדמות שלי ונצר לשושלת גודווין האדירה, ביסס את השליטה בממלכה.

אלא שחלק מהדוכסים ששלטו תחתיי לא ממש התלהבו כמוני. אחי הקטן החזיק בטענה ראויה לכתר וכרת לא מעט בריתות עם מנהיגים אירופאים חזקים. המיסים הכבדים שנאלצתי לגבות וההגבלות שהטלתי על הואסלים שלי גרמו לי להיתפס כעריץ. בימיי האחרונים גיליתי על קונספירציה שאפילו ידידיי הקרובים ביותר היו שותפים לה. הייתי אמור ליפול שדוד אחרי לגימת יין מורעל.. אלא שבסוף בכלל מצאתי את מותי בתאונת ציד.

זהו תרחיש שגרתי בעולם של Crusader Kings 2, משחק הסנדבוקס המדיבלי המרשים של Paradox Interactive, מולו אני שורף את זמני הפנוי בחודשים האחרונים. אני טוען בתוקף שהוא המשחק הטוב ביותר ששיחקתי בשנים האחרונות.

אסטרטגיה אישית

למי שלא מכיר, וכפי שהזכרתי, CK2 הוא משחק Grand Strategy שמתרחש בימי הביניים. כמו במשחקים אחרים, נניח Total War או Civilization, מפת העולם עומדת לרשותכם ואפשר לבחור לשחק עם אחד מהכוחות הגדולים - או הקטנים - של אותה התקופה. אלא שבניגוד למשחקים האלה, ב-CK2 לא תשחקו בתור אימפריה או ישות מדינית אחרת אלא בתור דמות בישות הזאת.

ההיררכיה הבסיסית היא כזאת: ברונים, בישופים וראשי עיר מחזיקים בברונות, בישופות וערים בהתאמה. מעליהם עומד רוזן. לפניו יבוא דוכס, שישמע ישירות למלך, והאחרון נשמע לקיסר.

אתם יכולים לבחור לשחק כל רוזן, דוכס או מלך בכל אחד מהאזורים במשחק. כשתמצאו את מותכם, תיכנסו לנעליו של היורש שלכם, כלומר צאצא או בן משפחה. המשחק יגמר רק אם לא השארתם אחריכם יורשים, איבדתם שליטה על כל השטחים שלכם, או פשוט הגעתם לסוף המערכה בת כמעט חצי המאה.

כמו חבריו לז'אנר הנישתי, אין לכם מטרה מוגדרת בתחילת המשחק או תנאי ניצחון, ואתם מציבים את היעדים לעצמכם.

כל האמצעים כשרים

מה שמבדיל את CK2 מהרוב המוחלט של משחקי האסטרטגיה בשוק הוא שהמלחמה והכיבושים מפנים מקום לטובת הפוליטיקות הפנימיות של חצר המלוכה. המלחמה אינה העיקר. למעשה, היא די משעממת. לא תמצאו במשחק קרבות טקטיים מרהיבים ותהיה לכם שליטה מועטה על המתרחש בקרב. חוץ מזה, בדומה למשחקים אחרים של פרדוקס, המשחק גם יגביל את יכולת ההתפשטות שלכם ויאלץ אתכם לתור אחר קאזוס-בלי (עילה למלחמה) תקף אם אתם מעוניינים להכריז מלחמה על השכנים.

לעומת זאת, המשחק מגיש שורה של כלים אחרים באמצעותם תוכלו להשיג את מטרותיכם. תוכלו לשפר יכולות שונות של הדמות שלכם באמצעות אירועים רנדומליים, לחתן צאצאים עם בתי מלוכה אחרים כדי ליצור בריתות, להשפיע על שורה של חוקים ובראשם חוקי ירושה, לחתור תחת השליט שלכם או למגר מרידות בכח הזרוע - השמיים הם הגבול. פרדוקס הצליחו לפתח משחק שהמכניקות שלו משרתות את המטרה באופן מדויק.

הגורם האנושי

כאמור, CK2 שם דגש על האנשים. כמעט כל ההתנהלות במשחק סובבת סביב מדד הדעה של דמויות על דמויות אחרות. למשל, בתור דוכסים ומלכים תהיו חייבים לשמור על יחסים תקינים עם הואסלים שלכם, אבל גם להישמר פן תעניקו להם כוח רב מדי; יהיה עליכם ללמוד להשתמש ביועצים בחוכמה; ולרגע לא לשכוח מה רבה היא מידת השפעתו של האפיפיור החזק על העולם הקתולי של אותם ימים.

הדמויות במשחק ממש לא טיפשות או פרייאריות, וכל אחת פועלת לקידום האינטרסים שלה. בשלבים מסוימים תיחשפו לעשרות מזימות של דמויות שונות, שזקוקות לתמיכתן של אחרות כדי לצאת לפועל.

מצב המערכה של CK2 הוא אינסופי, ומייצר תרחישים שונים בכל סשן משחק. ביריית הפתיחה הם יוצאים לדרך בדיוק היסטורי מופתי (המשחק אף מפנה אתכם לערכי הויקיפדיה של דמויות מוכרות), אבל עשויים להידרדר במהרה ולהפוך לשגעון של ממש. וזה פשוט עובד. רק תקראו את הסיפורים המרתקים של שחקנים מרחבי הגלובוס.

מעולם, אבל מעולם, לא היה אכפת לי כל כך מדמויות גנריות שמיוצרות במשחק. אפילו לא כשגיליתי כישרונות צעירים מבטיחים ב"פוטבול מנג'ר".

שלוש שנים אחרי

המשחק הגיח לאוויר העולם בוולנטיינס של 2012, אבל מאז זרמו הרבה מים בנהר. פרדוקס נוהגת לשחרר חבילות תוכן משנות-משחק כל מספר חודשים, נוסף על טלאים שמתקנים באגים ודברים אחרים. למושבעי Civ או Total War שעוד לא התנסו במשחק אולי קשה יהיה להתלהב מהטריילרים של חבילות ההרחבה, שמככבות בהם לרוב תוספות שייראו מינוריות במשחקים אחרים, כמו תפריטים חדשים.

אולי גם ייראה להם קצת משונה שב-Changelog בין הגרסאות יופיעו משפטים כמו "תוקנו סטטיסטיקות הדמות של רולו הוויקינגי", או "ויליאם השלישי כעת מחזיק בטענה לכתר הצרפתי". אבל ב-CK2, כל שינוי הוא משמעותי בצורה כזו או אחרת.

חוץ מזה, פרדוקס ידועה בתמיכתה הגלויה במודרים, והמשחקים שלה פתוחים לחלוטין מהבחינה הזאת. מספיק להסתכל על Cities: Skylines, שנהנה מלא פחות מ-3,000 מודים פחות מיממה אחרי שיצא מהניילונים.

ואכן, בדומה למשחקים אחרים של המפתחת, קהילת המודינג של CK2 פעילה ביותר. ישנם אלפי מודים נהדרים זמינים, בין היתר המודים הקולוסליים והמלוטשים של עולם משחקי הכס ושל יבשת טמריאל מ-Elder Scrolls.

עקומת למידה שיש לצלוח

מי שמכיר את שאר המשחקים של פרדוקס ודאי לא יתקשה למצוא את עצמו ב-CK2. יחסית למשחקים אחרים שלה, כמו "ויקטוריה", הממשק נחשב נגיש ונוח. לעומתם, אלו מכם שמעולם לא בילו זמן עם אחד מכותריה של החברה יידרשו לתקופת הסתגלות. CK2 הוא משחק מאוד מורכב יחסית לחבריו בסדרות הפופולריות יותר. כנראה שלא תבינו לגמרי מה אתם עושים בשעות הראשונות שתשחקו, וסביר שתגלו אספקטים חדשים לגמרי שהתעלמתם מהם גם אחרי מאה או מאתיים שעות שתצברו.

כמו בשאר משחקי הסטודיו, המדריך הבסיסי שמופיע במשחק לוקה מאוד בחסר. לשחקנים חדשים מומלץ להיעזר במספר סרטוני הדרכה של יוטיוברים מוכרים כמו Arumba או quill18, ומשם להמשיך בכוחות עצמם. קהילת המעריצים הקטנה ידועה כמגובשת מאוד ומקבלת שחקנים חדשים, אז תמיד תוכלו לשאול הכל בפורומים בלי להסס. חוץ מזה, כל המפתחים, כולל המנכ'ל, נוהגים לגלוש בהם דרך קבע ולהשיב לשאלות.

חובה לכולם

אל תוותרו על המשחק הזה בגלל עקומת הלמידה שלו. מדובר באחד ממשחקיה הטובים של פרדוקס, ואולי במשחק האסטרטגיה המבריק ביותר של דורנו. את Crusader Kings 2 תוכלו למצוא בחנות המקוונת של פרדוקס, ב-GamersGate או בסטים במחיר של 40 דולר, שבדרך כלל נחתך לרבע פעם בחודש. זהו בהחלט אחד המשחקים שעיניכם צריכות לצוד במבצעי הקיץ שבאו עלינו לטובה.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:19 24.06.2015 | מומחה לפרדוקס מומחה לפרדוקס (אורח)

    CK2 הוא די כבד והממשק שלו די קשה למישהו שמעולם לא שיחק במשחקי PARADOX. מאחר והוא מתרכז באנשים ולא בממלכות\מדינות קשה להיכנס אליו. לחדשים הייתי ממליץ על EU4.
    אבל ראו הוזהרתם ,מי שנכנס לעולם של אסטרטגיה על פי PARADOX לא יכול להעריך משחקי 4X יותר.
    CIVILISATION? חחח הצחקתם אותי

  2. 2

    20:42 02.09.2015 | איתמר איתמר (אורח)

    משחק מצויין. חלק מההרחבות גאוניות, בעיקר Way of life.

  3. 3

       | פורסם ע"י