הרשמה

"ארבעה מופלאים"

חשבתם שזה לא יכול להיות יותר גרוע מהסרטים הקודמים? תחשבו שוב

אור מנטש הלך לראות את "ארבעה מופלאים" והגיע למסקנה: פשוט אי אפשר לעשות סרט טוב על ה-Fantastic Four

בתור גיימר וגיק באופן כללי אני לא יכול שלא להישאב לסרטים של מארוול - בכל פעם אנחנו מקבלים הצצה לחייהם של גיבורי העל המוכרים והאהובים, יש קצת צחוקים בדרך, יש אקשן מגניב ואירועים שמתחברים אחד לשני כדי ליצור הרגשה של יקום הרבה יותר גדול מזה המוצג באותו סרט - ממש כמו בקומיקס. אז איפה זה משתבש? כשמישהו לוקח סרט שנועד לספר את "סיפור המקור" והופך אותו לרקע משעמם ורדוד של שעה ועשרים עם קרב קטן בסוף וקרדיטס מול קהל מבולבל. "ארבעה מופלאים" הוא סרט נוראי. הוא סרט כל כך נוראי שאני לא יכול לחשוב על אף סרט גרוע אחר של מארוול שמשתווה אליו מהשנים האחרונות, וכן -זה אומר שהוא יותר נוראי מ-"ת'ור 2" ו-"איירון מן 2". הוא כל כך נוראי שאם הייתי יכול להחזיר את השעתיים שבזבזתי עליו בעבור שעה אחת של עינויים במרתפי דעא"ש, הייתי הולך על זה. אין בו מספיק אקשן, העלילה שלו לא מספיק מעניינת, הדמויות חסרות כל סוג של עומק והקטעים הכי טובים בסרט - כמו זה שבו ארבעת הגיבורים מתחילים לשלוט על הכוחות שלהם ונלחמים אחד בשני בשביל הכיף - פשוט לא קיימים. אם אתם לא מתכוונים לקרוא את יתר הביקורת, חשוב לי רק להשאיר אתכם עם מסר אחד - אל תלכו לראות את הסרט הזה כי אתם תצאו מאוכזבים. תאמינו לי.

בואו ליריד המדע

"ארבעה מופלאים" הוא ריבוט חדש לגמרי שעומד בנפרד מזוג הסרטים (המזעזעים) שיצאו ב-2005 ו-2007 עם ג'סיקה אלבה ומייקל צ'יקליס. שני הסרטים מהעשור הקודם היו כל כך גרועים שהייתי בטוח, משוכנע לגמרי בלי שום צל של ספק ש-"ארבעה מופלאים" יתעלה עליו בקלות. הרי יש לו את כל מה שצריך כדי להצליח: גישה רעננה לנוסחה של "ארבעת המופלאים" עם סטודנטים צעירים למדע, סגנון ששם דגש על הדמויות והקשר ביניהן וכמובן - כוחות מגניבים! אם עדיין לא יצא לכם להכיר, "ארבעת המופלאים" (Fantastic Four) מורכבים מ: "מיסטר פאנטסטיק" ריד ריצ'ארד (המגולם על ידי מיילס טלר) עם גוף גמיש שיכול להימתח למרחקים מרשימים; "הלפיד האנושי" ג'וני סטורם (המגולם על ידי מייקל ב. ג'ורדן) עם היכול לכסות את גופו באש, לעוף, ולהעיף כדורי אש לכל מקום; "הדבר" בן גרים (המגולם על ידי ג'יימי בל) העשוי מאבן עם כוח עצום וחסינות כמעט לכל פגע; ולבסוף, "האישה הבלתי-נראית" סו סטורם (המגולמת על ידי קייט מארה) עם היכולת להפוך לבלתי-נראית וליצור שדה-כוח שמגן עליה ועל חבריה.

הסרט מתחיל עם סיפורו של ריד כילד צעיר וסקרן שבונה את מכשיר הטלפורטציה הראשון בעולם. המכשיר הצליח לשגר ולהחזיר עצמים, אבל לא ידוע לאן ומאיפה. כשהוא כבר גודל ומלטש את ההמצאה שלו, הוא מציג אותה ביריד המדע בתיכון (באמת? לא יכולת ליצור קשר עם הקהילה המדעית על כזה פיתוח מרעיש?) ומקבל את הביקורת הכי הזויה מהמורה שלו - שמדובר ב"קסמים" ולא במדע. למזלו של ריד (או לחוסר מזלו), הוא אותר על ידי מכון המדע "בקסטר" שהסכים לתת לו מלגה מלאה עבור פיתוח הטכנולוגיה - שכבר לא מוגדרת בתור "מכשיר שיגור" אלא כ"שער למימד אחר". מהתיאור שלי זה אולי עשוי להיראות כאילו מדובר כאן על ה-5 דקות הראשונות של הסרט - אבל לא. זה כ--ל מה שקורה בחצי שעה הראשונה של הסרט.

גם דוקטור דום נכנס לתמונה

במעבדה המשוכללת של מכון בקסטר, ריד חובר לסו, ג'וני וכמובן ויקטור וון דום (שייקרא לימים דוקטור דום) בפיתוח המרגש, אבל מסתבר שהמכון מנוהל על ידי אנשים די מפוקפקים שלא מוכנים שהמדענים הצעירים יהוו את המשלחת הראשונה למימד החדש. אז בתור מהלך ספונטני של שיכרות, ריד, ויקטור, ג'וני ובן (חבר ילדות של ריד שעזר לו עם בניית אב הטיפוס) מחליטים להיכנס למשגר ולהציץ לצד השני. אחרי שהכל משתבש (ברור), סו מנסה להחזיר אותם מחדר הבקרה שנמצא בחזרה על כדור הארץ, אבל איכשהו גם היא מקבלת כוחות מיוחדים - למרות שהיא מעולם לא ביקרה במימד האחר.

דוקטור דום הולך לאיבוד בדרך, וארבעת המופלאים עוברים לבידוד תמידי על ידי הצבא במטרה לאמן אותם ולהשתמש בהם כנשק. עד כאן עברנו בערך שעה ועשרים מתוך הסרט, במה שהיה אמור לקחת חצי מזה אם לא פחות. הקטעים המתבקשים של האימון וגיבוש היכולות של ארבעת המופלאים פשוט לא קיימים, או קיימים בפורמט מאוד מצומצם ולא מספק, ולאורך כל הדרך יש מעט מאוד אקשן. בדרך כלל מה שקורה זה שמשקיעים כחצי מהסרט על סיפור המקור, אבל בחצי השני כבר יש לנו גיבור מגובש שעושה חיל ומציל את העולם - זה לא המצב כאן כי הקרב הרציני היחיד (היחיד!!!) בכל הסרט מגיע בסוף נגד אתם-יודעים-מי, וגם הוא לא מספק את האקשן והמתח שהתרגלנו אליו מסרטי גיבורי על.

ומה לגבי הדמויות?

ומה עם הדמויות באמת? אם ל"ארבעה מופלאים" אין מלא אקשן אז בטוח יש לו כמה קטעים מעניינים על הקשר בין הדמויות... לא? אז זהו שלא. זתומרת יש לא מעט קטעים על היחס המיוחד בין ריד לחבר הילדות שלו בן, או בין ג'וני לאחותו המאומצת סו, אבל הם לא מספיק מעניינים. הרשו לי לנסח מחדש: הם לא מעניינים נקודה. הכל מאוד בנאלי וצפוי, וכשאין את המעטפת של האקשן והאפקטים - זה הרבה יותר ברור וצובט. אני עדיין עצבני על העובדה שהקטע הכי מתבקש בסרט - הקרב המגניב בין ארבעת המופלאים כחלק מאימון או איזשהו ריב קבוצתי - לא קיים בסרט! מה חשבתם לעצמכם?? בנוסף לכל, ריד הצעיר שאמור להיות מנהיג החבורה, הוא האדם הכי לא כריזמטי אי פעם ואין לו שום יכולות מנהיגות מסוג כלשהו... עד שמגיעים לסצינה הסופית כמובן, שם יש לו באופן פלאי יכולות מנהיגות מטורפות והוא סוחף את כל הצוות אחריו. החלק המבאס הוא שלאורך הסרט לא רואים תהליך - רואים "לפני ואחרי", וזה מבלי שאף אחד בהפקת הסרט קלט שהחלק הזה באמצע - בין ה"לפני" ל"אחרי" - זה בד"כ החלק הכי אהוב בסרט. כדי שלא תחשבו שאני מדבר באוויר, "אנטמן" שיצא לא מזמן עשה עבודה מצויינת בהקשר הזה: דמות ראשית מעניינת, קטעי אקשן המפוזרים לאורך כל הסרט והתמקדות בתהליך - כל הדברים שקרו מהרגע שסקוט לאנגמן קיבל את החליפה ועד שהוא הפך לגיבור על אמיתי.

השורה התחתונה

יש בכלל טעם בפסקה הזאת? "ארבעה מופלאים" הוא כנראה אחד הסרטים הכי גרועים בהיסטוריה של מארוול - לפחות בעשור האחרון. הוא משעמם, צפוי, חסר אקשן ומתעסק הרבה יותר מדי בדמויות (שלא כתובות כל כך טוב מראש). ל"ארבעת המופלאים" יש היסטוריה של סרטים גרועים, ואני מתחיל לחשוב שפשוט אי אפשר לעשות סרט טוב עם הגיבורים המעניינים האלה. סרט כזה ידרוש כתיבה הרבה יותר הדוקה, סגנון קליל יותר, אקשן מגניב והרבה פחות בילד-אפ. האופטימיים ביניכם יכולים לחכות לסרט ההמשך של "ארבעה מופלאים" שיגיע אלינו ב-2017, אבל אני כבר איבדתי תקווה.

עושה חשק לשחק ב: Trine

כשאני חושב על "מאמץ קבוצתי" במשחקים, הכותר הראשון שאני נזכר בו זה The Lost Vikings, אבל הבא אחריו הוא בהחלט Trine. במשחקי Trine אנו משחקים בתור 3 דמויות לסירוגין: לוחם, גנבת וקוסם - לכל אחד יכולות וחסרונות משלו, ורק ביחד הם יכולים לעבור את השלבים המאתגרים של המשחק. המשחק תומך בקו-אופ של 3 שחקנים והרבה יותר קל להתחבר לדמויות שלו מאשר לאלה של "ארבעה מופלאים".

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:09 06.08.2015 | חרם למען מארבל חרם למען מארבל (אורח)

    רגע אחד.. הם מקבלים את הכוחות שלהם בגלל שהם שיכורים???? חחחח
    אבל ברצינות תודה על האזהרה

  2. 2

    21:35 06.08.2015 | אור מנטש אור מנטש

    חחחח לכל דבר ועניין, התשובה היא כן!!! שום דבר מזה לא היה קורה אם הם היו עוצרים לחשוב :)

  3. 3

    23:09 06.08.2015 | TT TT (אורח)

    לפי מה שאני יודע הסרט הזה נוצר ע"י פוקס ולא ע"י מארוול אז אל תחשיב אותו כסרט של מארוול.

  4. 4

    03:30 07.08.2015 | One above all One above all (אורח)

    בעיקרון הזכויות לסרטים של אקסמן, דדפול, וולברין וארבעת המופלאים נקנו ממארוול על ידי פוקס בסוף שנות ה-90 עקב מצבה הכלכלי המתדרדר של מארוול
    (דרך אגב מאותה הסיבה נקנו הזכויות של ספיידרמן ממארוול על ידי סוני).
    מה שזה אומר זה שאומנם המותג משויך למארוול אך הזכויות להפקת סרטים ומוצרים שמבוססים על הסרטים (ורק עליהם) שייכות לפוקס/סוני בהתאמה.
    לאחרונה נוצר הסכם בין סוני לחברת מארוול המתאוששת (שנקנתה על ידי דיסני) על שיתוף פעולה בכמה סרטים שבהם מארוול תוכל להשתמש בספיידרמן.... אני מקווה שיווצר הסכם דומה מול פוקס כי הם שוחטים את הפרנצ'ייזים (זיכיונות) של מארוול....לראיה סרטי אקסמן לדורותיהם, סרטי ארבעת המופלאים לדורותיהם ואיך לא... וולברין המקור.
    כדאי להם לא לפקשש עם דדפול או שיהיה להם בלאגן!

  5. 5

    03:25 08.08.2015 | שאול שאול (אורח)

    חבוב, בביקורת לסרט (גם אם סרט גרוע) אתה לא אמור להעביר סינופסיס של כל הסרט. גם אם אני אראה אותו בהזדמנות, אני יודע מראש מה יקרה שעה ו20 לתוך הסרט. אז בבקשה להמנע מספוילרים מיותרים גם למטרת אזהרה.
    2. המותג של פ"פ כפי שנאמר לא קשור במאומה למרוול מלבד המותג. להשוות את הסרט לסרטים אחרים של מרוול כשהמפיקים כותבים ובמאים לא קשורים אחד לשני זה בדיחה (בייחוד למישהו שמגדיר את עצמו בריש גלי בתור גיק)

  6. 6

    12:07 08.08.2015 | DrizziTx DrizziTx

    היו כנראה סימנים מקדימים מאד גדולים לפני שיחרור הסרט, אחד מהם לדוגמה היה ביטול גירסת התלת מימד והגבלה של הפצת הסרט, כלומר חודשיים לפני שיחרורו לקולנוע, פוקס ידעו כמה הוא רע :\

    האמת שהטריילרים נראו מעניינים למרות החדשות המקדימות הללו ולכן חיכיתי לראות ביקורות, וכנראה שאכן הטריילרים דוחסים את כל מה שטוב פנימה אבל הסרט לא טוב.

    ד"א במאי הסרט צייץ שלפני שנה היה לו סרט פנטסטי, לא יודע מה השתנה בשנה הזו ...

  7. 7

    20:29 08.08.2015 | אור מנטש אור מנטש

    לא נכנסתי לכל העניין של מחזיקי הזכיון כי זה לא אמור לשנות. הסרט הוא עדיין סרט של מארוול (אמנם באאוטסורסינג ולא אין-האוס אבל עדיין). זה לא אמור לעניין אותי או אתכם מי חברת ההפקה שעומדת מאחוריו, מה שחשוב זה התוצר הסופי. לפוקס היו את כל המשאבים והפוטנציאל לעשות אותו אדיר, ואם למארוול אין שוווום שליטה קריאייטיבית כדי לוודא שהסרט של מחזיקי הזכיון לא יוצא מסריח - חבל כי זה עדיין הלוגו שלהם שמתנוסס על הפוסטר והטריילרים והאשמה העיקרית (לפחות מבחינתי) היא עליהם.

  8. 8

    00:29 09.08.2015 | רוני רוני (אורח)

    תודה על הביקורת! :)

  9. 9

    00:34 11.08.2015 | יהונתן יהונתן (אורח)

    תודה, נהניתי לקרוא.

  10. 10

    15:07 11.08.2015 | TT TT (אורח)

    אור אתה מתבלבל,האשמה היא ממש לא על מארוול. פוקס קנו את הזכויות על הדמויות האלו כך שזה אומר שהם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים כל עוד הם מחזיקי הזכויות. הסיבה שמופיע הלוגו של מארוול זה רק מפני שהדמויות עצמם(לא הזכויות! הדמויות) שייכות למארוול ולכן אל תחשיב את הסרט הזה כאשמה של האולפן הסרטים של מארוול אלא של פוקס.

  11. 11

    11:29 13.08.2015 | אור מנטש אור מנטש

    אני מבין את העצבים על פוקס ובהחלט מגיע להם לספוג חלק גדול מהאש, אבל *לדעתי* זאת פאשלה יותר גדולה של מארוול מאשר של פוקס. למה? כי אם אתה מוכר את הזכיון בחוזה כל כך מתירני בלי שום יכולת להשפיע על מה עושים עם הדמויות ואיך הן מוצגות, אין לך זכות להתלונן שעשו איתן סרט מסריח. ככה או ככה, הפיאסקו הזה לא נכנס לביקורת כי לדעתי זה לא רלוונטי. "ארבעה מופלאים" היה יכול להיות נהדר והוא לא יצא כזה, בדיוק כמו ש"ת'ור 2" (שהופק על ידי מארוול) היה יכול להיות נהדר ויצא זעוותי.

  12. 12

    20:42 21.08.2015 | some name some name (אורח)

    חחחחחחחח ראיתי את הטריילר והחלטתי סופית לא לבזבז כסף ולחכות שהסרט יצא מהקולנוע!
    כל פעם מנסים לעשות להם גירסא שונה של הסיפור לשחק עם הדמויות ועם הכוחות שלהם .
    וזה מצחיק אבל בסוף יצליחו (אני מקווה) לעשות סרט מוצלח שלהם .

  13. 13

       | פורסם ע"י