הרשמה

ביקורת - Heroes VII

המשחק החדש בסדרת האסטרטגיה הותיקה הוא עוד מקרה מצער של פוטנציאל מבוזבז

כל חידוש ושיפור שהגיע עם Heroes VII מוסתר על ידי קיר של באגים, חוסר נגישות וגרפיקה מיושנת

כמו רוב המעריצים שרכשו או התעניינו ב-Heroes of Might and Magic VII, גם לי יש מערכת יחסים ארוכה ומלאת תהפוכות עם סדרת משחקי האסטרטגיה-בתורות. כמו כולם, גם אני התאהבתי ב-Heroes III וחושב עד היום שזה המשחק הטוב ביותר בסדרה. כמו כולם, גם אני התאכזבתי קשות מ-Heroes IV והמעבר לגרפיקה תלת מימדית. כמו כולם, גם אני הבנתי אחרי כמה שנים טובות ש-Heroes V הוא בעצם המשחק הכי טוב בסדרה כשזה נוגע לתוכן, גיוון ואיזון בין הדמויות והצבאות. כמו כולם, גם אני הגעתי ל-Heroes VI מלא בתקווה רק כדי לגלות שה-DRM (שמכריח את השחקן להיות אונליין בכל זמן נתון כדי להמשיך לשחק) הרס משחק לא רע בכלל, וכמו כולם - גם אני שיחקתי בבטא של Heroes VII והייתי בטוח שהנה, סוף סוף הסדרה חזרה למקורות והביאה את המשחק שחיכינו לו מאז Heroes III. אין ספק שכשזה נוגע ל-Heroes, המעריצים יודעים בדיוק מה הם רוצים ואולי זה דווקא המילכוד הכי גדול ומה שמונע מהמשחק הבא להיות דומה מדי למשחק הקודם, אבל המסקנה המצערת שהגעתי אליה היא ש-Heroes VII הוא פשוט לא מספיק טוב עבור שחקנים ותיקים ואין לו שום רצון להביא שחקנים חדשים.

רוצים ללמוד איך לשחק? חבל

אז עבור השחקנים שלא מכירים את הסדרה, במשחקי Heroes אנו שולטים בראש ובראשונה - בגיבורים המנהיגים צבא. בכל תור המייצג יום אחד בשבוע, נוכל להשתמש בגיבורים שלנו כדי לנוע במפה, להילחם במפלצות, לכבוש טירות ולחפש אוצרות - במידה ויש לכם מספיק צעדים כמובן. מה שלא הספקתם היום - תצטרכו לנסות להספיק מחר. באופן מסורתי, כל שחקן מתחיל את המשחק עם גיבור אחד וטירה אחת: הגיבור הוא זה שמניע את הצבא ומרחיב את השליטה שלו במפה, והטירה היא זו שעוזרת לייצר חיילים חדשים, מכונות מלחמה וגם משאבים יקרים. גם הקרבות במשחק מתרחשים בתורות כאשר כל יחידה מבצעת פעולה אחת בתורה. כמובן שבתור שחקנים, תרצו לצאת מכל קרב עם כמה שפחות אבידות כדי לא לאבד מומנטום ולהשתרך מאחורה במאבקי הכוח. היופי במשחק הוא שהשחקן צריך לנצל בחוכמה את כל המשאבים שעומדים לרשותו ולגדול מגיבור חלשלוש בכפר קטן למצביא עוצמתי בטירה ענקית וממוגנת. כל זה קורה על פני חודשים רבים (בד"כ מעל 100 תורות בסה"כ) גם במפות הקטנות יותר, וזה אחד מהדברים שהופכים את Heroes לכל כך ממכר - כל מפה לוקחת שעות והכי קל להיכנס למצב של "טוב רק עוד תור אחד ואני מסיים להיום" עד הסוף המר (שבד"כ מגיע בשעה 3:30 ומלווה בהרבה חרטות ביום העבודה שאחרי).

ב-Heroes VII, הקטע הכי אבסורד זה שכל מה שציינתי למעלה לצד הוראות מפורטות יותר על איך לשחק ומה התפקיד של כל דבר - לא קיים בתוך המשחק! בתור שחקן ותיק יכולתי לקפוץ למשחק ולהבין באופן מיידי מה אני צריך לעשות אך שחקנים חדשים יצטרכו להתמודד עם מערכת מאוד מורכבת ללא שום טוטוריאל או מצב התלמדות ראוי לשמו. אז אם אתם שחקנים חדשים לסדרה - סמכו עלי ותקנו את Heroes V (רצוי ביחד עם ההרחבה), הוא יספק לכם שעות משחק אינסופיות וחשוב מכל - ילמד אתכם איך לשחק. זה בלתי נתפס בעיני ש-Heroes VII פשוט יוצא מנקודת הנחה שהשחקן יודע איך לשחק, וגם הפיצ'רים החדשים והבלעדיים למשחק (כמו למשל היכולת להגדיר גיבור כ"מושל" לטירה ולקבל בונוסים שונים) לא מפורטים ומוסברים בשום שלב. כן, לקח לי שעות ארוכות להבין שיש דרך להגדיר מושל.

איזון מוצלח בין הצבאות

עבור שחקנים ותיקים, על הנייר Heroes VII הוא כל מה שחלמנו עליו: חזרה למקורות של Heroes III עם כל שבעת הצבאות שהיו במשחק המקורי ששת הצבאות מהמשחק המקורי מינוס אחת הטירות הכי אהובות - Inferno. אוקיי אז אין את Inferno אבל ייאמר לטובת המשחק שהוא באמת מנסה להביא את הטוב מכל העולמות - האווירה הקסומה של Heroes III, הקרב של Heroes V ומערכת התקדמות הדמויות של Heroes VI. הכל עובד די טוב ביחד ויוצר את אחד המשחקים הכי מאוזנים והוגנים בהיסטוריה של הסדרה. כל אחד מהצבאות מרגיש מיוחד ושונה מהאחרים: זה מתבטא בין היתר במכונות המלחמה של כל צבא - למשל ל-Dungeon במקום "אוהל רפואה" יש כלי שנותן ליצור רנדומלי מעין שריון זמני. בנוסף, לכל הגיבורים מאותו צבא יש קטגוריה בלעדית בעץ היכולות, מה שיכול לשנות לחלוטין את צורת הקרב וההתנהלות שלכם עם הגיבור. למשל, לצבא ה-Academy המתמחה בקסמים ויצורים עם יכולות קסומות יש עץ שנקרא Metamagic ובעזרתו אפשר להשתמש בקסמים ברמה הגבוהה ביותר מבלי להתמחות בתחום של אותו קסם (אוויר, אש, מים וכו'). היכולת האהובה עלי היתה של צבא ה-Sylvan המתמחה בציידים והתקפות מטווח רחוק, עם יכולת המאפשרת לנו "לסמן" יחידות של האויב על ידי התקפה ולעשות הרבה יותר נזק ככל שאנו ממקדים את האש על אותה יחידה. עוד בשורה מצויינת בגזרת הקרב היא שסוף סוף יש מערכת איגוף ומחסה ראויה, ובעזרתה אתם יכולים לתקוף יחידות מהצד או מאחור בעבור יותר נזק או לקחת מחסה מאחורי מכשולים בשדה הקרב כדי לצמצם את הנזק מהתקפות של טווח רחוק. בסך הכל, הקרב של Heroes VII עובד מצוין אך הלוואי והוא גם היה נראה כך.

מקווה שאתם אוהבים לחזור בזמן - לגרפיקה של 2010

והנה אנחנו מגיעים לאחת הבעיות העיקריות שלי עם המשחק - הגרפיקה. נתחיל עם משהו שהוא בכלל לא בעיה: מסך הטירה. לכל טירה יש מסך ניהול שבו אפשר לבנות בניינים, להעסיק גיבורים, להתחמש עם מכונות מלחמה וכו'. Heroes III הציב סטנדרט די גבוה למסכי הטירה ו-Heroes V התעלה על קודמיו עם טירות תלת-מימדיות לחלוטין שאפשר לחקור ב-360 מעלות. ב-Heroes VII קיבלנו מסכי טירה דו-מימדיים יפהפיים ומצויירים ביד - רמת הפירוט גבוהה והכל מרגיש ממש כמו גרסה משופרת של Heroes III. מודה, הייתי מעדיף מסכים בגרפיקה תלת מימדית כמו ב-Heroes V אבל הבעיה שלי לא מתחילה כאן. היא מתחילה בעד כמה שהמשחק עצמו פשוט לא נראה כל כך טוב - בייחוד כשמשווים את הטקסטורות של המפות, הדמויות והמבנים ברחבי המפה למסך הטירה המצוייר לשלמות.

מבחינה גרפית, Heroes VII לא מציע שום שיפור על פני Heroes VI ואף נראה גרוע יותר בנקודות מסוימות. למשל, כל מי ששיחק ב-Heroes V או VI מכיר את הקסם האדיר Implosion שקיבל את אחד האפקטים הכי מגניבים שראיתי אי פעם לקסם במשחק מחשב. ואיך הוא נראה ב-Heroes VII? בואו נגיד שהייתי מעדיף את האפקט של Heroes III שנראה כמו בוץ מגעיל שנשפך על האויב מאשר החיקוי הזול שרואים ב-Heroes VII. זה נהיה אפילו יותר גרוע כשמבינים שהרבה מאוד מהטקסטורות, היחידות ואפילו המוזיקה הועתקו בשלמותם מ-Heroes VI ללא שינוי. הבעיות הגרפיות כוללות גם אנימציות מגעילות של היחידות בקרב, תנועה מסורבלת של הגיבורים על המפה והרשימה ממשיכה. ממשחק של 2015 הייתי מצפה לגרפיקה הרבה יותר מושקעת שתהלום את מה שהתרגלנו אליו מהדור הנוכחי, ואז זה הכה בי: אם רק המפתחים היו הולכים עד הסוף עם הסגנון הויזואלי של הטירות ומביאים את הסגנון המצוייר והדו-מימדי (שאגב עדיין נראה מצוין ב-Heroes III אחרי מעל 15 שנה) זה היה כל כך עדיף על מה שקיבלנו בפועל.

מועצת המשעממים

במהלך ההיסטוריה של Heroes לא ראינו הרבה מצבי קמפיין מוצלחים, כשהשיא הגיע ב-Heroes Chronicles שהתבסס על Heroes III ויצא בשנת 2000. הסדרה כללה חמישה קמפיינים מצויינים עם עלילה מושכת אך אף משחק אחר בסדרה לא המשיך את הקו המוצלח. אז האם Heroes VII הצליח במשימה והביא עלילה חזקה ומושכת? אפילו לא קרוב. העלילה מורכבת מקמפיין של 4 מפות לכל אחד מששת הצבאות ומאפשרת לשחקן לבחור את סדר המשחק. יש גם סיפור רקע על מצביא שעומד מול החלטה קשה ושוקל את האופציה של פשוט לתלות את השריון וללכת לגור באיזה כפר או משהו. העלילה היא בעצם סדרת סיפורים שמגיעים מכל אחד מהיועצים ואמורים לשכנע אותו להמשיך בקרב ולא לאבד תקווה. הקונספט מגניב אבל הביצוע לוקה בחסר: בעלילה של ה-Academy למשל, אנו מכירים שתי קוסמות עוצמתיות - אחת אנושית ואחת ג'יני - שבמקרה הן גם מאהבות לסביות. עד כאן הכל סבבה אבל חוץ מהעובדה שהסיפור שלהן לא מתפתח בשום צורה מעניינת, הבעיה הרצינית יותר היא שהמשימות שלהן משעממות עד כאב. במשימה הראשונה תצטרכו לבלות כשעה וחצי של קרבות בהם כל מה שאתם עושים זה להשתמש בקסם Ice Bolt על יצורים של האויב כדי לא לאבד ממעט היחידות שמוקצות לשתי הגיבורות. לכל אחת יש בדיוק את אותו אוסף מצומצם של קסמים, ובמהלך כל המשימה מקבלים מעט מאוד קסמים חדשים שמועילים לקרב. זה מעצבן כי היה כאן המון פוטנציאל והוא בוזבז על גישה עצלה וחוסר מעוף.

השורה התחתונה

למרות שיש את הגב של Ubisoft מאחוריו, Heroes VII מרגיש כמו כותר דל-תקציב שפותח במטרה ספציפית אחת - לגרום למעריצי הסדרה לרכוש את הכותר החדש בלי להסתכל לצדדים. הוא הולך בכיוון הנכון עם צבאות מאוזנים, יכולות מעניינות ושיפורים קטנים למשחקיות שעשו הבדל גדול, אבל אחרי צעד בודד בכיוון הנכון - Heroes VII הולך 4 צעדים אחורה באשמת גרפיקה מיושנת, עומס בבאגים שעדיין לא תוקנו, קמפיין משעמם וההחלטה התמוהה לא לכלול שום מצב Tutorial לשחקנים חדשים או למי שרוצה להתרענן קצת על החוקים. אם אתם שחקנים חדשים שרוצים להיכנס לסדרה - אל תתקרבו ל-Heroes VII אלא אם אתם מכירים מישהו מבין עניין שמוכן ללמד אתכם. ואם אתם שחקנים ותיקים, אני ממליץ להישאר עם המשחק הקודם האהוב עליכם בסדרה עד ש-Heroes VII יקבל תוכן חדש או לפחות הורדה משמעותית במחיר.

*Heroes VII זמין למחשב האישי דרך Uplay ו-Steam.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:58 17.10.2015 | גיא גיא (אורח)

    אז בקיצור, למי שלא נגע בסדרה מאז הכותר השלישי - עם איזה כותר כדאי לחזור לעניינים?

  2. 2

    19:05 17.10.2015 | לגיא לגיא (אורח)

    החמישי טוב לדעתי. השישי גם לא רע אם תצליח להתעלם מהבאגים.

  3. 3

    22:53 17.10.2015 | דני דני (אורח)

    עזוב אותי מהחפירות שלך. הטוב, הרע והמכוער. תגיד מה הציון וזהו.

  4. 4

    10:15 18.10.2015 | אור מנטש אור מנטש

    למי שלא נגע באף משחק מהשלישי כדאי ללכת על Heroes 5 ביחד עם ההרחבה שלו. זו חווית ה-Heroes הכי טובה שתוכלו להשיג כיום.
    ולגבי הציון... הוא נמצא כאן -http://www.vgames.co.il/article/19418.html :)

  5. 5

    20:57 18.10.2015 | רוני רוני (אורח)

    שיחקתי אצל חבר ואתה צודק בכל מילה. Heroes V משחק מצויין ואני נשאר איתו (גם מIV לא התלהבתי). גם III טוב אבל אני לא מסוגל עם הגרפיקה :)

  6. 6

    12:58 19.10.2015 | מישו מישו (אורח)

    מסכים איתך בכל מילה, חוץ מזה שאמרת שהירוס 4 היה הכי גרוע... לדעתי הוא מבין הכי טובים שיצאו!
    הבעיה היא שאתם תמיד רוצים את אותו הירוס, אותה משחקיות. בהירוס 4 שינו את זה טיפה וישר יצאתם באימרה כללית כזאת שהוא הכי גרוע.
    לדעתי הקטע של הגיבורים שהם חלק מהזירת קרב, הקסמים, הענפי התקדמות ( ובכלל המוזיקת רקע שם הכי טובה זה כבר עובדה) שם היו הכי טובים שהיו איי פעם (חוץ מב5 ששם באמת עשו שינוי לטובה עם הסקילים של הגיבורים).
    אבל בכללי בהירוסים האחרונים הם ממש איכזבו...

  7. 7

    17:17 19.10.2015 | אור מנטש אור מנטש

    6 אתה כל כך צודק! הירוס 4 לא היה *הכי גרוע* (התואר הזה כנראה הולם יותר את הירוס 6), היו לו רעיונות מעניינים והבעיה היא שהם לא יושמו מספיק טוב. למשל, לתת לגיבורים להילחם זה סבבה והכל - עד הרגע שבו אתה מפסיד עם צבא עצום אחרי שגיבור אחר עושה עליך Hand of Death. אולי הבעיה שלו זה שהוא לקח יותר מדי סיכונים, ובאמת התוצאה היא הירוס 5 שהתעלם כמעט מכל החידושים של 4.

  8. 8

    11:07 31.10.2015 | חתול חתול (אורח)

    לדעתי המשחק החמישי הכי טוב, הצבאות והקסמים מעולים, המוזיקה מקסימה ועם ההרחבות שמביאות עוד שלבים ושיפורים להכל, הוא משחק מושלם גם אם הגרפיקה שלו מיושנת.

  9. 9

    08:17 05.11.2015 | פעם הייתי פה פעם הייתי פה (אורח)

    תודה על הביקורת, אני משחק כרגע ב- HEROES VI ואני לא מתלהב מהעלילה. ונראה לי שאני גם אוותר על המשחק הזה.
    ותודה שאתם כותבים את שמות המשחקים באנגלית, זה ברור לקריאה.

  10. 10

    10:12 22.11.2016 | לירון חביב לירון חביב (אורח)

    הירוס שלוש היה הכי טוב ולא הירוס חמש וארבע גם טוב אולם אחרי הרבה זמן הבנתי ששלוש הכי טוב למרות שיש דברים שאני אוהב בארבע על החדשים יותר אני אפי' לא מדבר איזה פוטנציאל עצום יש למשחק הזה חבל שלא יודעים לשחזר את הקודמים

  11. 11

       | פורסם ע"י