הרשמה

"ספוטלייט"

"הבורר" הלך לראות את אחד הסרטים הכי נטולי אקשן של השנה, ומצא את עצמו מרותק לכיסא למשך כל הדרך

לידור "הבורר" הלך לסרט "ספוטלייט" למרות שאין בו אפילו גיבור-על אחד, ומאז הוא לא מפסיק לדבר על המועמדות המובטחת שלו לאוסקר

הסיפור שכבר זכה לעיבוד הומוריסטי על המסך הקטן בתכנית ההומור "סאות' פארק" מגיע למסך הגדול והוא לא בוחל בשום אמצעים בדרך להפוך לאחד הסרטים הטובים ביותר שתיראו השנה. אמנם אנחנו רק בחודש ינואר, אבל מועמד ראשון לטקס פרסי האוסקר הבא כבר יש לנו. הסיפור שמוצג בסרט "ספוטלייט" הוא הסיפור הידוע לכולנו וזה שהפך לכבשה השחורה של הנצרות - חשיפת שיטת ההתעללות המינית בילדי הכנסייה על ידי כמות אדירה של כמרים בכל רחבי העולם. השיטה ברורה - ילדים המגיעים ממשפחות קשות יום תוך שימוש מעורר זעם בהיותם הנציגים של האל על פני האדמה. האם אתה תסרב למשהו שאלוהים בכבודו ובעצמו אומר לך? אם אתה אדם מאמין, כנראה שלא.

הכנסיה הקתולית בצרות

הסרט מציג את הסיפור שזעזע את כל העולם מנקודת המבט של אלה שחשפו את הסיפור - צוות ספוטלייט מעיתון ה"בוסטון גלוב". מדובר בעיתון האמיץ הראשון שהחליט לצאת כנגד הכנסייה בפומבי ואפילו החליט לתבוע אותה ואת כל זאת ועוד אתם תוכלו לראות בסרט.

בסופו של דבר לסרט מספר אתגרים אותם הוא צולח לחלוטין - הראשון שבהם הוא אתגר הזמן. ההתעללות המינית בילדי הכנסייה היא תופעה שתפסה תאוצה לאט לאט והתפרסה על פני עשרות שנים, החל משנות השבעים ועד לימינו. ובוסטון? היא מעולם לא נראיתה אותנטית יותר בקולנוע, וכאן היא מוצגת על פני טווח שנים גדול במיוחד. נעשתה עבודה נהדרת בעיצוב העיר בוסטון בהתאם לשנים השונות שמופיעות בסרט הן מבחינת המבנים, כלי הרכב, האנשים, הלבוש ובעצם הכול.

האתגר השני שהסרט צולח הוא הצגת התהליך בצורה אותנטית ונקייה. ההתנגדות החיצונית למחקר העמוק של צוות ספוטלייט מוצגת בסרט בצורה נהדרת - החל מעורכי דין ואנשים שמפחדים לדבר, דרך הכנסייה שדאגה לכל אחד ואחד מן הכמרים שביצעו מעשים מגונים בילדים בצורה מקוממת לחלוטין, ועד לאנשי העיתון עצמו, כן אפילו צוות ספוטלייט בעצמו לא ייחס מספיק חשיבות לתופעה כשלמעשה "קבר" רשימות ופרטי מידע חשובים מאוד בנושא, כמה שנים קודם לכן. האווירה המתוחה בכל אחד ואחד מהמפגשים של אנשי ספוטלייט, גם כצוות וגם כקבוצה, עם גורמים חיצוניים שעשויים לסייע בחשיפת העניין ובפתרון הבעיה, מועברת כמו שצריך ואני מבטיח לחובבי הדרמות שביניכם - אתם תהיו דבוקים לכיסא בציפייה ובהמתנה מורטת עצבים לשלב הבא בחשיפה של שיטת ההתעללות המינית בילדים.

הדבר שבעצם הכי מעניין בסרט הזה, זה שהוא לא מסתמך על עלילה הוליוודית פרי עטו של תסריטאי מוכשר, אלא על סיפור אמיתי שכולנו יודעים ומכירים. אם לפשט את זה - אתם יודעים מה הסוף של הסרט, איך הסיפור יתפתח פחות או יותר, ועדיין רמת הדרמה נוגעת בשמיים בכל סצנה בסרט, ואתם לא תשתעממו לרגע.

רגע אבל איפה האקשן?

אם אתם שואלים את עצמכם כיצד האיכות של הסרט הזה כל כך גבוהה ללא תסריט מעובד מידי, סצנות אקשן ופיצוצים, נופים מרהיבים וכו' - התשובה לשאלה הזו טמונה במשחק המשובח של שחקני הסרט - החל מהשחקנים הראשיים כדוגמת מארק רופאלו ("הענק הירוק") שכבר התנסה בסרטי אקשן מרובי אפקטים בתור הענק הירוק של Marvel וגם בסרטי דרמה כדוגמת "האשליה"; מייקל קיטון האגדי, זוכה פרס גלובוס הזהב ושחקן שמוכר לכם מהתפקידים היותר מוקדמים שעשה, אבל כנראה שהכי הרבה כבאטמן (בשיתוף פעולה עם טים ברטון) ועד לשחקנים היותר משניים בסרט, כאשר כולם עושים עבודה טובה מאוד בהמחשת האווירה בכל סצנה וסצנה.

דבר שמבליט את האופי של הסרט, וכזה שהופך אותו למיוחד ביותר, הוא עניין הקונפליקטים - בסרט מתנהלים מספר קונפליקטים מעניינים שהשפיעו רבות על אופי התהליך ועל האופן שבו יפורסם הדבר תוך כדי שימת דגש על ערכים החשובים יותר וחשובים פחות - האם העניין בעיתונות הוא רק לדווח או לשאוף לשנות דברים ולהשפיע על העולם? מה העניין המרכזי בסיפור - העובדה שכמות של עורכי דין מלוכלכים ומושחתים השתמשו בנפגעים על מנת להרוויח כסף וכחלק מעסק? או שמא העניין הוא הכמרים עצמם שמצאו לנכון להתעלל מינית בילדים חפים מפשע ועוד זכו לחסינות מהכנסייה? האם העניין הוא להיות אלו שמפרסמים ראשונים או להיות אלו שחושפים את התופעה במלוא היקפה? כל אלו ועוד מופיעים בסרט, חלק מהקונפליקטים נפתרים באמצעות החשיפות של הצוות וחלקם נפתרים בוויכוחים אידיאולוגיים בהם מאוד קשה להצביע על מה נכון ומה לא נכון.

השורה התחתונה

אז למי הסרט מתאים ומה דעתי כחובב דרמות כבדות? מבחינתי מדובר במועמד רציני לזכייה באוסקר כסרט הדרמה הטוב ביותר ואולי אפילו כסרט הטוב ביותר בשנת 2016. מדובר בסרט באורך של שעתיים וככזה שנושא אופי ביקורתי מאוד הוא עשוי להזיז דבר או שניים בתודעה שלכם כצופים וכאנשים מאמינים או לא מאמינים, ומכיוון שמדובר בסרט שהוא האנטי תזה והכי רחוק מההגדרה "ילדותי", הוא מתאים לחובבי דרמות כבדות ולצופים מעל גיל 16. אם בא לכם לתת צ'אנס לסרט דרמה בלי אקשן, מד"ב ו\או פיצוצים - "ספוטלייט" יוכיח לכם שיש הרבה דרכים לרתק את הצופה במשך שעתיים.

עושה חשק לשחק לצפות ב: סאות' פארק פרק 87 - Red Hot Catholic Love

אז עד שיוציאו את Catholic Priest Simulator אין לי משחק מתאים לכאן (אם יש לכם אתם מוזמנים לספר לי בתגובות!), אבל כשיצאתי מהסרט נתקפתי בדחף עז לצפות שוב בפרק הגאוני של סאות' פארק שנחשב עד היום לאחד הפרקים המשפיעים והשנונים בתולדות הסדרה. בפרק, הכומר הצדיק של סאות' פארק מגלה כי הוא הכומר הקתולי היחיד באיזור שלא אונס ילדים, ויוצא לבדוק עד כמה התופעה הזאת באמת רחבה. השיא של הפרק מגיע אחרי שמקסי מגיע עד לותיקן, עובר מסלול מכשולים בסגנון המשחק הקלאסי Pitfall ומגיע לבסוף ל"ישות העליונה" שמכתיבה את חוקי הקתולים: יותר גבוהה מהאפיפיור, יותר גבוהה מישו, אתם יודעים מה? צריך לראות כדי להאמין! המסר של הפרק דומה מאוד למסר של הסרט ולא מגביל את עצמו לדת אחת או זרם אחד: לא משנה במה אתם מאמינים, מה שחשוב זה להיות אדם טוב ואכפתי - כל חוק ומסגרת שתיתנו לדת רק תפגע בה ותדחף אנשים לא להאמין בכלום. לחצו כאן לצפיה בפרק דרך האתר הרשמי של South Park.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:33 30.03.2016 | שחר שחר (אורח)

    עושה לי חשק לשחק ב heavy rain

  2. 2

       | פורסם ע"י