הרשמה

ביקורת - Total War: Warhammer

מה קורה כשאחד מכותרי האסטרטגיה הגדולים בעולם משלב כוחות עם משחק הפנטזיה האהוב?

דניאל לברן יצא למסע ארוך ומתגמל להפליא

לפני שאתם צוללים אל הביקורת שלי על Total War: Warhammer, אציין כי מעולם לא שיחקתי בסדרת המשחקי האסטרטגיה, או משחקי הפנטזיה הפופולריים. אז אם אני לא מכיר לא את העולם של Total War או Warhammer, למה שאקח ביקרות על משחק שאמור להיות מסובך ולא נגיש בשביל שחקנים חדשים? כי אני חובב אסטרטגיה ופנטזיה גדול מאוד ואם היה בעיניי זמן טוב יותר לקפוץ לתת ניסיון לסדרת Total War לראשונה, זה יהיה כשהיא משלבת כוחות עם עולם פנטזיה עמוק בעל היסטוריה רחבה כמו Warhammer. למרות הציפיות הגדולות שלי בנוגע לשילוב הכוחות של שתי מותגי הענק, דווקא הקהילה האינטרנטית חששה מכך. השילוב של סדרת משחקי אסטרטגיה מבוססי היסטוריה עם עולם פנטזיה עמוק כמו זה של Warhammer, יכול ליצור הרבה בלאגן לשני המחנות המעריצים. אז איך זה יצא? בואו נגלה.

War Always Changes?

Total War: Warhammer מציב ארבעה גזעים שונים (The Empire, Dwarfs, Green Skins, Vampire Counts ו-Chaos שזמין בתוכן DLC) מהיקום של סדרת Warhammer, כשלכל אחד מהגזעים יש סיפור רקע שונה ויחידות קרב, גיבורים ולורדים (Lords) שונים כדי לתת איתן את המילה האחרונה בשדה הקרב. המשחק יציב אתכם מצב קמפיין ארוך או קצר, בו תצטרכו להוביל את הגזע שלכם לשליטה על האזור והלפגין דומיננטיות.

בעוד סיפורי הרקע של אותם גזעים לא יעיף אתכם מהרגליים ואישית לא מצאתי הבדל יוצא דופן בין קווי העלילה, שלרוב כוללים קרבות רבים, דיפלומפטיה וכמות נכבדת של אסטרטגיה; כמובן שלכל גזע יש את היתרון הפסיבי שלו המעצב את קו הפעולה של המשחק בעלילה (אורקים וגמדים יכולים לנוע מתחת להרים, ערפדים מחיים את המתים והופכים אותם לבעלי בריתם והאימפריה מתמודדות מצוין עם דיפלומטיה), אבל את ההנאה וההבדל המהותי אפשר למצוא ביחידות המיוחדות של הלוחמים ובקרבות האפיים שלמשחק יש להציע. שחקני אסטרטגיה שנהנו בעבר ממשחקים כמו Starcraft, C&C ימצאו שהמשחק לא רק מספק קרבות מעניינים יותר מהמשחקים הללו, אלא שהוא גם מאפשר לשחקנים להנות מהגיוון שאיתו שדה קרב בהיקף גדול מביא. ברגעים הראשונים שלי במשחק אני חייב לציין שלא הבנתי זאת כלל. המשחק מאפשר לכם לנצל את שדה הקרב כמו גנרל אמיתי, כשאתם יכולים להניח את יחידות הארטילריה שלכם מאחורי גבעות, להחביא יחידות בשדה הקרב ולשלוח אותן לתקוף באכזריות את האויב הלא מוכן. כל גזע מתפאר ברשימת יחידות וגיבורים מיוחדים שאיתם אפשר להביא אל שדה הקרב. היחידות השונות הכוללות: אנשי זאב מפחידים לטובת הערפדים, מסוקים היורים תחמושת באוקטן גבוה לצידם של הגמדים, מגדלי ענק, הנועדו להוריד את ההגנות ומבנים החזקים ביותר, הנמאים תחת כנפי האימפריה האימפריה וכמובן, את יחידת הגובלינים המתעופפים המתאבדים של האורקים. העומק של היחידות הרגילות והמיוחדות, יאלץ אתכם בתור שחקנים ללמוד את היתרונות והחסרונות של אותן יחידות כדי לשמור על יתרון בשדה הקרב, כי אם לא, ואת זה אני מבטיח לכם, האויב יעשה בכם שמות.

מעבר ליחידות הלוחמים שיש לכל גזע, ישנם גם גיבורים ולורדים שונים שאפשר לפתוח במהלך התקדמות המשחק. אותם גיבורים ולורדים יהוו בסופו של דבר את עמוד התווך של כל יחידה צבאית שאותה תשלחו לקרב. ללורדים ולגיבורים יש יכולות מיוחדות בשדה הקרב בהתאם לכישורים שלהם. בעוד עם צבא הגמדים הייתי יכול לתת לגיבור שלי להיכנס יחד עם הצבא לעשות מקסימום נזק, עם האימפריה הייתי מעדיף להשאיר את הכשפים שלי בקו האחורי, כי אם הייתי מאבד את אחד מהם, אוי ואבוי לי.  זה גם עוד דבר נחמד שאני רוצה לציין לטובת המשחק. ככל שהתקדמתי במצב הקמפיין של המשחק, מצאתי את עצמי לא רק מכיר את היחידה שלי יותר לעומק, אלא גם מתחיל לפתח אליה אמפטיה. השימוש הנכון בגיבורים והלורדים שהיו ברשותי היו כמעט תמיד הגורם המכריע לקרבות שלי.

אם חשבתם שהעולם של Total War יסתיים בקרבות גדולים, כנראה שאין לכם מושג למה אתם נכנסים. לאחר קרב גדול, אין אנו נחים על זרי הדפנה. לאחר שהייתי מסיים את הקרבות הייתי צריך להתפנות את ניהול הטריטוריה שלי, אליה נעשתי קנאי בצורה לא נתפסת. כך למדתי מהמשחק. Total War היה מעניש אותי ברגעיי הראשונים על כך שלא הייתי שומר על גבולותי, הסדר הציבורי ודואג לפתות את שכניי בהסכמים הנשענים על איומים וזהב. לא משנה איפה אתם נמצאים במהלך המשחק, Total War: Warhammer תמיד יצליח למצוא אתגר נוסף לרשימת הקניות הארוכה שיש לנו.

דם, יזע ויחידות נמלטות:

תמיד אומרים שאף אחד לא יודע איך זה להיות במלחמה, עד שהוא חווה אותה על בשרו. אז אם אתם רוצים טעימה קטנה משדות הקרב, אך לא מעוניינים להתמודד עם כל המשקל העודף שמגיע איתכם, צאו ונסו את Total War: Warhammer. בהתחלה הייתי מאוכזב מהמשחק מהבחינה הגרפית. כשהתחלתי לשחק אותו שמתי לב לגרפיקה הסבירה שיש למשחק להציע וציפיתי לראות ממשחקי אסטרטגיה בזמן אמת לעשות את הצעד הבא ונצל את היכולות הגרפיות הזמינות בשוק. או כמה טעיתי. לאחר שהתקדמתי כמה שעות והצלחתי להשיג יחידות יותר גרנדיוזיות והגיבורים והלורדים  שלי כבר היו מנוסים בהשחזת חרבות, כאן הרגשתי את המלחמה מול פניי. כשיש הרבה יחידות על שדה הקרב, פתאום הכל מתבהר. הייתי שולח יחידות שונות להילחם אחת מול השנייה שפתאום גובלין ענק היה יכול להגיע מהצד השני ולשלוח את כל החיילים שלי אל האבדון. רגעים בהם הייתי בטוח שאני מפסיד את הקרב ואז מספר כשפים מתוזמנים היטב היו מצילים אותי ואת לוחמיי. את כל הדברים האלה ועוד רבים לא רק הייתי מסיק מהקרב בזכות כמות החיים שהייתה מופיעה מעל כל יחידה, אלא גם הייתי רואה את זה קורה אל מול פניי. הסיפוק על לראות את אחרון אויבייך בורחים כשהלוחמים האמיצים שלי רודפים אותם, הוא מדהים. לראות קסם מחריב יחידה לאפר זה פשוט תענוג.

מחלקת הסאונד היא ללא ספק החלק החלש ביותר של Total War: Warhammer. לא פעם אחת מצאתי את עצמי מתלהב מאיכות הסאונד או אפילו מתייחס אליה ברמה ההכרתית, מעבר ל"היי, מה נסגר עם הסאונד?" חבל לי שמשחק שמשקיע כל כך הרבה בלתת את תחושת הקרב ואת עוצמת המלחמה, לא עושה זאת עד הסוף. 

הכינו מחברת ועט:

את הפסקה הזו אני מקדיש לאנשים שמעולם לא שיחקו שום משחק בסדרת Total War ומעוניינים לתת הזדמנות לכותר הוותיק. Total War: Warhammer הוא משחק אסטרטגיה מהשורה הראשונה. הוא ידרוש ממכם כמה שעות טובות להבין את היתרונות והחסרונות של המשחק. יפרט בהסברים שונים כדי שתוכלו להיכנס לעיניינים כמה שיותר מהר, אבל למרות זאת, כמות המידע המשמחק יזרוק עליכם הוא עצום. רק לאחר כמה סיבובים בהם ראיתי את ההתיישבות הקטנה שלי נטפרת עוד לפני שהיא עלתה לגדולה.

השורה התחתונה: 

אני לא יודע איך משחקי Total War אחרים עובדים, אבל אם היו שואלים אותי איך צריכה להיראות סדרת משחקי אסטרטגיה שלוקחת את עצמה ברצינות, Total War: Warhammer היה הדוגמה לכך. המשחק מספק גזעים שונים ומגוונים, יחידות מספיק מעניינות כדי לגרום לכם לעבור צד, קרבות אפיים ואינספור שיטות ודרכים בהם תוכלו להכריע אויב או ידיד.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:23 23.05.2016 | בבקשה תדיק בבקשה תדיק (אורח)

    שכחתה את צבא הכאוס

  2. 2

    20:21 23.05.2016 | דניאל לברן דניאל לברן

    לצערי מדובר בתוכן DLC של מזמינים מראש ושחקני השבוע הראשון, שטכנית התחיל היום, שלא היה זמין לי. בכל מקרה הכנסתי את הגזע לכתבה, אך רשמתי שמדובר בתוכן DLC.

  3. 3

    23:15 23.05.2016 | ב ב (אורח)

    סאונד לא טוב? מוזר:
    http://www.gamespot.com/reviews/total-war-warhammer-review/1900-6416434/

    לא שאני סומך על גיימספוט במיוחד בימים אלה, אבל נשמע לי קצת מוזר שמבקר אחד מדגיש עד כמה הסאונד הוא מדהים, בומבסטי, וכו' וכו' וכו' ומבקר אחר מוצא בעיה דווקא בחלק הזה. אולי הייתה לך בעיה טכנית כלשהי? אוזניות/רמקולים לא מספיק טובים? או שחיפשת משהו שלילי לציין וזה הדבר היחיד שאפשר היה למצוא?

    נו, טוב, נבדוק בעצמי מחר.

  4. 4

    08:46 24.05.2016 | Naki Naki (אורח)

    האמת שגם אני חובב אסטרטגיה, בעיקר c

  5. 5

    11:04 24.05.2016 | AramilSiandol AramilSiandol

    דווקא עקומת הלמידה פחות מרתיע אותי...
    אולי באמת כדאי לנסות. ה"מלחמה מוחלטת" האחרון שניסיתי היה שוגון 2 ולא רציתי לקנות את ההמשכים בגלל חוזי המשתמש הדרקוניים של SEGA.

  6. 6

    14:40 26.05.2016 | דניאל לברן דניאל לברן

    ל-3. אני משתמש במחשב נייד אך נעזר באוזניות של Logitech. ברמת העיקרון הסאונד נשמע דיי אותו הדבר גם בקרבות הגדולים וגם בקטנים ולשמוע את אותם רעשים פעם אחר פעם לא עושה לי את זה

  7. 7

    22:13 18.07.2016 | יעקב יעקב (אורח)

    ביקורת נהדרת לדעתי אתה צריך לשחק גם במשחקים האחרים של Total war
    אני ממליץ לך על ATTILA משחק נהדר
    עקומת למידה זאת אומרת שצריך ללמוד הרבה זמן את המשחק ? אם כן אז
    כשאני התחלתי לשחק במשחק אז לא היה בכלל קשה ללמוד אותו אני מאמין
    כי אתה חדש בסידרת Total war אז בגלל זה היה לך אולי קשה כי הכול בקשר
    לסדר את הערים שלך אז זה בדיוק כמו המשחקים הקודמים
    לדעתי אתה צריך להוריד את זה מהרע

  8. 8

    22:26 18.07.2016 | יעקב יעקב (אורח)

    המשך לדברי
    הסאונד במשחק הזה פשוט מעולה אני לא יודע למה אתה לא מרוצה ממנו אבל הוא פשוט ממש ממש טוב

  9. 9

    15:31 04.08.2016 | נח נח (אורח)

    זה משחק ממש נהדר, והביקורת מצויינת! לדעתי עדיף לשחק וורהאמר לפני כן (וגם משחקים של Total War, אבל פחות חשוב כי זה שונה מאוד מהשאר)
    אני שיחקתי וורהאמר לפני כן וזה מאוד עוזר להבין את הרקע של המשחק.
    דבר אחד לרעים במשחק: הוא מכיל בערך רבע או שליש מצבאות וורהאמר, ויש הרבה מגניבים שלא משתתפים (למשל אנשי העכברוש)[לא שאני יכולתי לעשות את זה יותר טוב].
    יהיה מעניין לשמוע גם על הכאוס לפני שקונים משום שהוא לא זול בתור DLC... אבל באמת עבודה מעולה, תודה רבה

  10. 10

       | פורסם ע"י