הרשמה

ביקורת - עידן הקרח: מסלול התנגשות

אחרי שנהנה פעמים רבות בתור ילד, רותם יוצא להתרשם מהסרט החמישי של עידן הקרח

ומה קורה עם הסנאי?!

סדרת סרטי האנימציה המצליחה, "עידן הקרח", המספרת על מעלליהם של ממותה, עצלן וטיגריס שנחרבי הנודדים בעולם פרה-היסטורי קפוא ומושלג - הפכה ברבות השנים לאחד הזכיונות המצויריים הפופולריים בעולם. הסרט הראשון בסדרה, שיצא בשנת 2002, הפך להצלחה מיידית כשגרף 383 מליון דולר בקופות ברחבי הכדור והכפיל פי שש וחצי את עלויות ההפקה שלו. סרט המשך היה רק שאלה של זמן ואכן - אחד כזה לא איחר לבוא והפך בזריזות גם הוא ללהיט. השאר - היסטוריה. היום, כמעט עשור וחצי אחרי, הגיע הזמן לצאת להרפתקה נוספת (וככל הנראה אחרונה) עם החבורה. וכמובן עם סקראט, הסנאי שבמשך שנים מנסה פעם אחר פעם להשיג בלוט אחד קטנטן, ללא הצלחה.

"עידן הקרח: מסלול ההתנגשות" הוא הסרט החמישי בסדרה ונראה שלחבר'ה שם באולפני ההפקה (בלו-סקיי) כבר הולכים ונגמרים הרעיונות. כמו תמיד, הכל מתחיל עם סקראט. הפעם, הסנאי האומלל והמשעשע מגיע בדרך לא דרך לחללית מחוץ לאטמוספירה וגורם בשגגה לאסטרואיד ענק להיות בדרכו אל כדור הארץ. מני, סיד ודייגו, שנמצאים עדיין על פני האדמה, מבחינים בסכנה המתקרבת ויוצאים יחד עם באק - הסמור המצחיק והאהוב מהסרט השלישי שעושה קאמבק - להציל את העולם.

אלא שהפעם המשימה להצלת העולם נראית חיוורת מאי-פעם. אחרי ארבעה סרטים, הגיעה הסדרה למצב בו לא עולה בידה לייצר סיפור תופס ומעניין מספיק. לפחות לא את הקהל הבוגר. בסרט, שאורכו  שעה וחצי, אין אף רגע מרגש או מלהיב באמת. נדמה כי היוצרים סברו כי החבורה הפופולרית כבר התגבשה מספיק בסרטים הקודמים ולכן אין צורך לפתח את היחסים ביניהם. הפוקוס עובר מדמות אחת לאחרת באופן לא מחושב; כזה שלא מאפשר להתחבר למתרחש על המסך ולא מפתח את הדמויות בצורה נאותה. אפילו דמות משנה אחת של למה שאנטית, שיכלה להיות היי-לייט של הסרט, נראית כמו חיקוי זול של יאק מבדר בעל אופי דומה, שכבר נראה השנה ב"זוטרופוליס" הנפלא של "דיסני". 

הקו הסיפורי כהרגלו, נע בין עלילותיהם של החבורה לבין מרדפיו העיקשים של הסנאי. וגם אצלו, הפנאצ'ים וההומור כבר נעשים שחוקים ומייגעים. הבדיחות צפויות ושטותיות וברובן המוחלט לא מצליחות לעבוד; והמסע המתיש אחרי הבלוט, על אף עיצובו היפה בסביבת החלל החיצון, כבר מיצה עצמו מזמן. מלבד האנימציה המרהיבה, הסרט פשוט לא סוחף או שואב; וגם הרפרנסים לסרטי מדע בדיוני קלאסיים (ביניהם "כוכב הקופים" ו"הנוסע השמיני") לא עוזרים לו. חבל, כי אולפן האנימציה "בלו-סקיי", שייצר בשנים האחרונות להיטים כמו "ריו" ורק בשנה האחרונה את "סנופי וצ'ארלי בראון: פינאטס הסרט", כבר הוכיח שהוא מסוגל להרבה יותר. נקווה שהפרויקט הבא שלהם, "פרדינדד", המבוסס על סיפור ילדים שבמרכזו ניצב שור שמעדיף להריח פרחים מאשר להילחם  בשוורים אחרים, יצעיד אותם חזרה אל דרך המוטב.

יתכן וכותב שורות אלו, שצפה בסרטים הישנים בסדרה (ונהנה) בעודו צעיר הרבה יותר, כבר עבר מזמן את גיל היעד. אולי אלו סרטי הסדרה, שעם השנים נעשו פחות ופחות מתאימים לקהל בוגר ויותר מיועדים לילדים. עבורם, עשוי "עידן הקרח: מסלול התנגשות" להיות חוויה יחסית מהנה. לקחים הם לא ימצאו כאן ונראה שגם לא סיפור מרגש שישאר איתם אחרי. אולם, בשביל הקטנטנים שצפו כבר בשאר המצוירים החמים של הקיץ, זו כנראה תהיה בחירה לא רעה. עבור הקהל הבוגר - "מוצאים את דורי", ממתק האנימציה האמיתי של הקיץ מבית "פיקסאר",  יהיה בחירה הרבה יותר מוצלחת ומשתלמת. 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י