הרשמה

ביקורת - Asus Rampage 10th Edition

ספינת הדגל של לוחות-האם מבית Asus כבר כאן, האם הוא לוח האם האולטימטיבי?

יצירת האומנות של Asus היא לוח אם יקר אבל עם זאת גם אחד שלא מתפשר על כלום

Asus כבר צברה ניסיון רב עם השנים בייצור לוחות אם, היא עושה את זה טוב, היא מבינה מה הקהל שלה רוצה והיא אוהבת להתגאות בלוחות האם שלה בכל הזדמנות אפשרית. בתחילת תערוכת Computex הכריזה Asus שהשנה היא חוגגת עשר שנים למותג הגיימרים שלה-ROG וזאת סיבה מעולה כדי להשיק גירסא חדשה, משופרת ומיוחדת ל-Rampage V, הכירו את ROG Rampage V Edition 10 - לוח האם הטוב ביותר של Asus עד היום. האם לוח האם החדש של Asus שווה את תג המחיר הגבוהה?

חסר פשרות כבר אמרתי?

אריזת המוצר, חווית הפתיחה והתוספות שכלולות באריזה הן אלו שפוגשות את המשתמש בפעם הראשונה והן הראשונות שמעבירות מסר למשתמש. ובמקרה הזה המסר שמועבר בצורה מעולה זה פרימיום וחוסר פשרות. Asus מודעת למחיר הגבוהה של לוח האם והיא מספקת אריזה ומוצרים שתואמים למחיר. אז אילו תוספות Asus צירפה ללוח האם הטוב ביותר שלה עד היום?

  • ספר הדרכה
  • I/O Shield 
  • התקן USB עם דרייברים
  • בורג ומעמד להתקן M.2
  • שלושה חיישני טמפרטורה
  • עשרה כבלי SATA
  • גשרים ל-3,2 ו-4 כרטיסים ב-SLI
  • כלי לשליטה על המאווררים (Fan Hub)
  • כבל מאריך למאווררים
  • שני כלי עזר להתקנת מעבד
  • כבל 9pin USB
  • כבל לתאורת RGB
  • כלי WI-FI ו-Bluetooth
  • כלי עזר לחיבורי Front I/O
  • כלי אודיו בתצורת כונן 5.25
  • שלוש מדבקות של Asus ROG
  • משטח לכוסות
  • מדבקות לארגון כבלים

Asus כוללת עם הלוח יחסית הרבה תוספות אבל זה לא דבר חדש ואנחנו רגילים לראות את לוחות האם מסדרת Rampage מגיעים עם כמות תוספות יפה. הדרייברים של לוח ה-H170 Pro Gaming מגיעים בדיסק, אך במקרה הזה הדרייברים מגיעים על התקן USB (או-DiskOnKey), זה מראה על מחשבה מצד Asus מכיוון שכבר יש פחות ופחות משתמשים בעלי כונני דיסקים ולכן הדרייברים מגיעים על התקן USB. עוד תוספות שראויות לציון הם: כלי השליטה על המאווררים, כלי עזר להתקנת המעבד שיכול לעזור לאנשים לא מנוסים בתהליך, כלי חיבור Front I/O- זה לא הפעם הראשונה ש-Asus כוללת את הכלי, הכלי הוא בעצם הפינים שאליהם מחברים את הכבלים על הלוח אבל במקום לחבר אותם ללוח בחוסר נוחות אפשר לחבר את הכבלים לכלי ואותו לחבר ללוח, ללא ספק אחת התוספות המועילות ביותר, כלי WI-FI 802.11ac ו-Bluetooth 4.0. כלי האודיו שמסופק עם הלוח מותקן במקומם של כונני 5.25 (כונני דיסקים) והוא מספק איכות אודיו טובה יותר מחיבורי ה-Front I/O, הכלי יכול להעביר מתח נוסף לאוזניות וכך הן יכולות להפיק צלילים טובים וחזקים יותר, הכלי גם ממיר את האותו מאות אנלוגי לדיגיטלי ו-Asus טוענת שההמרה משפרת את איכות הקלטת הסאונד ובנוסף לכך יש גם חיבור אוזניות 6.35 מ''מ.

אקסטרים זה כאן

ה-Rampage V Edition 10 הוא לוח שבנוי לאקסטרים, הוא בגודל של E-ATX, בעל תושבת 2011-3 שבה משתמשים מעבדים מסדרות האקסטרים כדוגמאת ה-6950X והוא מצוייד בערכת השבבים המתקדמת ביותר- X99 ואם זה לא מספיק אז יש לו גם כמות גדולה של בקרי מתח איכותיים כדי להשיג אובר-קלוק חזק. הלוח תומך ב-8 זכרונות DDR4 עד כ-128 ג'יגה ותמיכה ב-4 ערוצי זיכרון. מבחינת כרטיסי הרחבה ישנם ארבעה חיבורי PCI-E 16X, שלושה חיבורי PCI-E 2 4X וחיבור PCI-E 2 1X בודד. הלוח תומך בטכנולוגיית ריבוי כרטיסי מסך: SLI ו-CrossFire עד 4 כרטיסים (גשרי SLI מסופקים עם הלוח). מבחינת חיבורים של אמצעי איחסון על הלוח עצמו יש חיבור לכונן M.2, חיבור U2 לכונני NVME ועשרה חיבורי SATA 6Gb/s עם תמיכה בטכנולוגיית RAID 0,1,5,10 בזכות ערכת השבבים. גם כאן כרטיס הקול של הלוח (SupremeFX) מופרד מהלוח כדי למנוע רעשים סטטיים אך כאן בנוסף להפרדה הוא גם מכוסה כדי לספק עוד שכבת הגנה ומניעת רעשים. מחירו של הלוח עומד על כ-600 דולרים בחו''ל וכ-3,100 שקלים בארץ.

כל בו והכל בו

המסר של ''חוסר פשרות'' ממשיך לעבור גם עם החיבורים של לוח האם כשהוא כולל 15 חיבורי שונים (On-Board Ports) ועוד מספר רב ומגוון של חיבורים על הלוח (Internal Connectors). ה-Rampage V Edition 10 כולל את יציאות החיבורים הבאות:

  • ארבעה חיבורי USB 3 SuperSpeed
  • שני חיבורי Intel Ethernet
  • שני חיבורי USB 3.1 SuperSpeed
  • שני חיבורי USB (Type)-C Thunderbolt 3
  • חיבור ייעודי לכלי WI-FI ו-Bluetooth
  • חיבור קומבו PS.2
  • שני חיבורי USB 2 שמשמשים להתקנת BIOS ואפשרות KeyBot של Asus
  • חיבור 7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי
  • כפתור ניקוי CMOS
  • כפתור ניקוי הגדרות BIOS

הדבר הראשון שאתם בטח רואים זה החוסר של חיבורי הוידאו כדוגמאת DisplayPort ו-HDMI על הלוח ותוהים לאן הם נעלמו? Asus לא התקינה על הלוח יציאות וידאו כי למעבדים שיעבדו עם הלוח אין יחידת עיבוד גרפית ולכן אין צורך ביציאות וידאו. חיבורי ה- USB Type C אינם יכולים להעביר תצוגה אלא רק מידע. מבחינתי הבחירה בחיבורים של לוח האם היא מושלמת, למרות הירידה מעשרה חיבורי USB 3 מלוח ה-Rampage V לשישה חיבורי USB 3 זו עדיין כמות שלפי דעתי מספיקה לכל דבר. בנוסף לחיבורי ה-USB הרגילים ישנם עוד שני חיבורי USB-C שתומכים בטכנולוגיית Thunderbolt 3 ושני חיבורי Ethernet של Intel כך שאף משתמש לא יתלונן על חוסר חיבורים. החוסר של חיבור ה-eSata לא מפריע לי כל כך, אך יכול להיות שלחלק מהאנשים הוא יחסר. החיבורים שנמצאים על הלוח עצמו גם הם טובים מאוד אבל לא מושלמים. יש כמות רבה של חיבורי מאווררים, חיבורים לתאורת RGB, חיבורי 4 פינים נוסף ל-8 הרגילים כדי להביא למעבד עוד מתח על מנת להשיג אוברקלוק מירבי, שני חיבורי USB3-20, כפתור כיבוי והדלקה מחדש על הלוח, צג שגיאה, מתג של מצב ריבוי כרטיסי מסך ושני חיבורי 9pin-USB, ומכאן נובע חוסר השלמות. לכלי האודיו שמגיע עם לוח האם צריך לחבר שני כבלים; כבל שש פינים של מתח וכבל 9pin-USB שמתחבר ללוח, אני משתמש בקירור מים ובמארז שכל אחד מהם משתמש בחיבור 9pin-USB, לכן אם אני משתמש בכלי האודיו ובקירור המים לא נשאר לי חיבור 9pin USB פנוי לחיבורי ה-USB שבמארז. זאת לא תלונה גדולה מצידי אך Asus הייתה יכולה לצרף ללוח כבל 9pin USB לUSB-20 וכך הייתה נפתרת הבעיה הזאת.

AURA חוזרת

לכרטיס ה-Strix GTX 1080 שביקרתי לא מזמן יש טכנולוגיית תאורת RGB בשם AURA, וגם בלוח האם Asus שילבה את אותה מערכת תאורה רק שהפעם היא בעלת נוכחות גדולה יותר. על הלוח יש כ-9 איזורי תאורה: כיסוי כרטיס הקול, קירור ערכת השבבים, האיזור שמעל יציאות הלוח, כיתוב ''Republic of Gamers'' שנמצא מתחת לתושבת המעבד, נעילות התקני ה-PCIE בצידו של לוח האם. גם כאן התאורה נשלטת על ידי תוכנת AURA (הגדרות התאורה נעולות בביוס) אבל זאת לא אותה התוכנה של כרטיס המסך, כך שאם יש לכם גם את לוח האם וגם את הכרטיס המסך אתם צריכים את שתי התוכנות (מיותר לפי דעתי). בתוכנה של לוח האם יש את מצבי התאורה הבאים שאתם חלקם ראינו גם בכרטיס המסך: תאורה קבועה בצבע נבחר, אפקט ''נשימה'', אפקט ''פעימה'' שמדליק ומכבה את התאורת הלוח לשניה, ''מעגל צבעים'' שעובר על פני כל הצבעים, אפקט ''קשת'', אפקט ''מוזיקה'' ואפקט שמשנה את הצבע התאורה לפי טמפרטורת המעבד. אם תחליטו לחבר ליציאת ה-AURA RGB שיש על הלוח, תאורת RGB אז גם היא תפעל לפי האפקט שיבחר בתוכנה. הלוח יכול להמשיך ולהאיר גם אחרי כיבוי המחשב על פי האפקט שנבחר לפני כן. לצערי עדיין אין את האופציה להאיר רק איזורים מסויימים בלוח בצבע אחד ואחרים בצבע אחר או בכלל לא. וגם אין אפשרות לסנכרן בין תאורת כרטיס ה-Strix 1080 לבין הלוח כך שהם יאירו באותו אפקט ביחד, בו זמנית ובתיאום.

השאיפה למקסימום

הביוס הוא אחד הדברים החשובים בלוח, יש כאלה שלא נוגעים בו אף פעם (בדרך כלל משתמשים שלא בקיאים בנושא) ויש כאלה שמתאימים כל תפריט ומגדירים כל דבר לפי טעמם ושימושם. Asus מילאה את הביוס בהרבה אופציות, תמיכה ב-4 ערוצי זיכרון כמו שנאמר קודם, גרפי שליטה במאוררים שאפשר להתאים אישית, את מערכי ה-RAID אפשר להפעיל דרך הביוס, תוכנת GameFirst 3 הייחודית ל-Asus ואפשרות אוברקלוק למעבד. אפשרות האובר-קלוק למעבד בביוס מושקעת מאוד ויש שם הרבה מאוד אופציות שבמבט ראשון ניראות מאוד מבלבלות אבל כשמסתכלים עליהן יותר לעומק הן מאוד נוחות. ודי נוכח ש-Asus רוצה שתעשו אוברקלוק על לוח האם הזה. המשתמש יכול לעשות אוברקלוק ידני כשהוא שולט מה יהיה המתח שהמעבד יקבל ואת המהירות שבה הוא יעבוד או שהוא יכול לבחור באחת מההגדרות ש-Asus יצרה. יש הגדרה ייחודית לגיימרים, יש הגדרה ייחודית לשימושי חישוב כבדים (כדוגמאת Folding@Home) ויש הגדרה ייחודית למקסימום ביצועים. חוץ מהגדרות אלה ישנן גם הגדרות אוברקלוק לפי מספר הליבות של המעבד שכל מה שצריך לעשות זה רק לבחור את מספר הליבות והביוס עושה את האוברקלוק המומלץ לפי מספר הליבות. אפשר לבצע גם אוברקלוק לזיכרונות הראם דרך הביוס.

השורה התחתונה

אם יש לכם את הכסף להוציא על לוח ה-Rampage V Edition 10 אתם לא תתאכזבו ממנו והוא הבחירה טובה ביותר בקטגוריה כרגע. יש בו כמעט את כל מה שאפשר לבקש מלוח אם; כמות תוספות גדולה, תמיכה בכונני M.2, תמיכה בכונני U2, תאורת RGB ועוד. הלוח מיועד לגיימרים כשהוא תומך בעד 4 כרטיסי מסך והוא גם בעל תאורת RGB שגיימרים אוהבים כל כך, אבל הוא גם מיועד לעורכים גרפיים שיהנו מהמעבדים החזקים וכמות הזיכרון הגדולה שאפשר להתקין בלוח ומשתמשי קצה שיהנו מאפשרויות האוברקלוק המתקדמות בנוסף לתמיכה בכוננים מהירים מאוד.

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:21 23.08.2016 | אביאל אביאל (אורח)

    תודה רבה לך!,בדיוק קבלתי את הלוח אתמול ועזרת לי מאוד לגביי הלוח הזה.

  2. 2

    05:46 24.08.2016 | =( =( (אורח)

    תמצא לי מקום אחד שמוכר את זה במחיר שאמרת "2,400 שקלים"
    הלואי וזה היה המחיר זה עוד מחיר הגיוני
    אבל בארץ שלנו גנבים פי 2 במחיר

  3. 3

    07:18 24.08.2016 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    כתבתי 2,400 שקלים בגלל שזאת המרה ישירה מהמחיר הרישמי בחול (600 דולר כפי שנכתב). לצערנו בארץ מחירי החומרה גבוהים הרבה יותר ולפעמים פי 2 מחול, אבל יש מגמת ירידה במחירים. נקווה שמתישהו נוכל להגיע למחירים שווים או לפחות דומים לחול.

  4. 4

    12:30 24.08.2016 | רן רן (אורח)

    רועי,הגיע הזמן שתעשו סקירות שמתאימות לגיימר הממוצע ולשוק הישראלי
    לא ייתכן שאתה עושה ביקורות על חומרוצ כאלה יקרות,איזה אדם בריא בנפשו יוותר על משכורת חודשית בשביל לקנות את הלוח אם הזה?
    תעשה סקירות שמשקפות את השוק הישראלי הממוצע...בן אם זה ביקורות של לוח אם כמו 170z והכרטיסים החדשים של נוידיה וamd (לא היקרים)
    אין לי סיבה לקרוא סקירה כזאת כי זה לוח אם שיכול לרכוש רק אדם עשיר או סתם חנון מחשבים שמתכנן לפרוץ לחברת השראי שלך
    תודה

  5. 5

       | פורסם ע"י