הרשמה

ביקורת - ג'ק ריצ'ר: אין דרך חזרה

מנת האקשן השנתית של טום קרוז כבר כאן, אלא שהפעם נדמה כי גם מעריציו האדוקים של כוכב האקשן לא יצליחו ליהנות ממנה.

אחרי שנתיים מעולות עבורו, בהן כיכב בשני סרטי פעולה משובחים, טום קרוז חוזר לנעליו של ג'ק ריצ'ר בסרט אקשן בינוני וסתמי. כל-כך בינוני וסתמי עד שהוא נעשה גרוע.

לטום קרוז יש סרט אקשן חדש. למעשה, משנת 2010, בכל שנה שעוברת מקפיד הכוכב ההוליוודי הותיק לככב בסרט פעולה כזה או אחר. בשנה שעברה היה זה "משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" המצוין. לפני שנתיים, "קצה המחר", ששילב בין פעולה למדע-בדיוני באופן מעניין, סוחף ומרהיב. ואילו השנה - יש תקלה. השנה מדובר בסרט שקוטע את רצף ההצלחות ונשאר נדוש לכל אורכו.

"אין דרך חזרה" הוא ההמשך לסרט "ג'ק ריצ'ר" מ-2012. הסרטים, שמבוססים על סדרת ספרי מתח מצליחה מאת לי צ'יילד, מספרים על חוקר פרטי, רב-סרן בדימוס בצבא ארצות הברית. נכון להיום, הסדרה כוללת עשרים ספרים – כולם תורגמו לעברית – והספר הבא עתיד לצאת בשישה-עשר בנובמבר הקרוב. לאור הפופולריות לה זכתה סדרת הספרים, הוחלט להפיק סרט העוקב אחר הרפתקאותיו של הגיבור במרכזה ולאור הצלחתו של זה – הכנסות של מעל ל-200 מליון דולר – הוחלט להפיק לו גם המשך.

בסרט החדש, שמבוסס על הספר השמונה-עשר בסדרה ונושא את אותו השם, ריצ'ר מוצא את עצמו מואשם ברצח שמעולם לא ביצע, לאחר שמחליפתו ביחידה בה שירת (קובי סמולדרס; "איך פגשתי את אמא", "הנוקמים") מואשמת בבגידה במדינה. השניים יאלצו עתה לפעול יחד, כדי להוכיח את חפותם ולחשוף את האמת מאחורי פרשת שחיתות ממשלתית גדולה אליה נקלעו. אה כן, ובמהלך הסרט ריצ'ר גם מגלה שיכול להיות שיש לו ילדה. בגיל ההתבגרות. מתלהבת כזאת. בעצם תלוי מתי, היא נוטה למצבי-רוח. אל תשאלו.   

בניגוד גמור לספק ילדה ספק לא של ריצ'ר, הסרט עצמו לא נוטה למצבי-רוח בכלל. כלומר, אין לו עליות וירידות מתח ממשיות ורובן המוחלט של הסצנות נשאר באותה רמה סבירה ומטה. הבעיה היא שבעוד סרטי אקשן אחרים השנה, גם הגרועים שבהם (אני מסתכל עלייך "היום השלישי: התחדשות"), לפחות ניסו לעשות משהו - אם זה להציג אקשן גרנדיוזי ואפקטים כבירים או לנסות להעביר סיפור שחוק שכבר הוצג פעמים רבות בעבר – "אין דרך חזרה" אפילו לא טורח. לכל אורכו הוא מרגיש כתוצר מסחרי שנועד לעשות קופה ותו לא. 

וכשמתקבלת הרגשה שכזו במהלך צפייה בסרט, ברור לכל שהנפשות הפועלות מאחורי הקלעים כנראה לא היו ממש מרוכזות. או בכלל לא ניסו להיות מרוכזות. אין המדובר רק על קרוז עצמו, שלכל אורך הסרט אפילו לא נראה מתאמץ ומשדר הבעות כבויות שנעות בין "בסך הכל הגעתי לעוד יום שגרתי בעבודה" ל"עד מתי אוקטובר 16'", אלא גם בעבודת הבימוי. במאי הסרט אדוארד זוויק ("לגעת ביהלום", "התנגדות"), ששיתף פעולה עם קרוז בעבר באפוס ההיסטורי המוצלח "הסמוראי האחרון", מביים הפעם בצורה כל-כך חסרת מעוף עד כי ניתן להתבלבל ולחשוב שמדובר בפרק בסדרת טלוויזיה סוג ב' ולא בסרט אקשן הוליוודי.

יתר על כן, סצנות האקשן מצולמות בצורה גסה, תזזיתית מדי, שברגעים מסוימים לא מאפשרת להבין ממש מה מתרחש ובאחרים – יוצרת הרגשה של מלאכותיות. כך למשל, סצנה בה נאבק ריצ'ר בנבל התורן וחסר הפואנטה בקרב אגרופים אחד על אחד, מצולמת לכל אורכה בתקריב מוגזם לחלוטין. ובמהלכה, מציגה יותר את פרצופיהם הזועמים של הגיבור ויריבו מאשר מאבק פיזי ממשי. סצנות אחרות, בהן הדרמתיות יותר, סובלות מדיאלוגים קלישאתיים שנאמרים בצורה בנאלית, בהם: "אתה חושב שאתה מעל החוק, אבל אני לא החוק. אז כדאי שתתחיל לרוץ".

ובכל זאת, "ג'ק ריצ'ר: אין דרך חזרה" איננו סרט גרוע לחלוטין. יתכן שיהיו מי שיצליחו להעביר איתו שעתיים סבירות, אם ידמיינו שהם צופים בתוצר קולנועי שהיה אמור לצאת ישר ל-DVD. זאת אומרת, לא תסבלו במהלך הצפייה בו עד כדי חרטה על היום בו נולדתם. כי הוא לא נוראי, אלא רק ממש סתמי. עבור אוהבי סרטי פעולה וכאלו שצפו בהמון, הסרט הזה פשוט יתגלה כשיעמום מוחלט: ממוחזר, טריוויאלי ועם אקשן באיכות ירודה. ואילו מי שסתם באו לשרוף זמן בקולנוע עם מיסטר קרוז, אולי איכשהו יהנו קצת, אך פשוט ישכחו דקה אחרי במה הם בכלל צפו.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:08 20.10.2016 | איתי איתי (אורח)

    אחלה ביקורת ואפילו הצלחת להצחיק אותי!
    אוקטובר חודש לא משהו בכלל בקולנוע. נראה שנובמבר הולך להיות מצוין.

  2. 2

    00:02 23.10.2016 | פלפל חריף פלפל חריף (אורח)

    כל מילה נכונה, פשוט סרט מיותר

  3. 3

    15:55 23.10.2016 | טיטאן טיטאן (אורח)

    לא מסכים כלל עם הכותב!
    הדבר היחיד שאני נוטה להסכים עם הכותב הוא שהיה קטע של מכות עם הנבל שהיה מהיר מדי.
    הסרט אחלה עם עלילה מותחת ואקשן מעולה. אישתי ואני נהנינו ממנו מאוד.
    לסיכום : סרט מעולה לכו לראות!!

  4. 4

    23:39 27.10.2016 | DeVortexD DeVortexD

    לדעתי הסרט הוא בסדר, לא מצויין אבל ממש לא גרוע ומיותר.
    אם למישהו יש איזה שובר או הנחה על כרטיס כדאי ללכת ולנסות.

  5. 5

    23:49 21.06.2017 | ליאור ליאור (אורח)

    סרט מאכזב ברמות.. אני חולה על טום קרוז.. אבל הבימוי
    ׳סססאאקססססס׳..
    עצרתי את הסרט והלכתי לישון, ואני בדרך כלל לא עושה את זה.. שתבינו את הרמה

  6. 6

       | פורסם ע"י