הרשמה

דעה: משחקי מעריצים

שמואל מקונן מכין רשימה של סדרות משחקים מצוינות או נשכחות שקיבלו חידוש ממעריצים

לצערנו, מדי פעם הפרויקטים כל כך שאפתניים, שהחברות הגדולות גונזות את משחקי המעריצים

לפני מספר שבועות פורסמה באתר טור דעה של בנימין הגואל על סדרות משחקים ששווה לעשות להן קאמבק. באמת אחלה כתבה. היא סיפרה על סדרות משחקים שבאמת שווה להחזיר וכאלה שבאמת מדברים על כמה שרוצים להחזיר אותם. לפעמים סדרות משחקים מסוימות מקבלות את היחס המגיע להן או שהחברה שה-IP שייך לה מחליטה להקשיב למעריצים ולהוציא רימייק או משחק חדש בסדרה. Final Fantasy VII Remake ו-Shenmue 3 שברו את E3 ב2015 עם ההכרזות שלהם, ב-2013, כשKiller Instinct הוכרז ב-SGC, הקהל כמעט התפוצץ מהתרגשות ויש עוד המון דוגמאות: Final Fantasy XII, COD:MW Remastered, Bioshock The Collection ואני מפספס עוד מלא דוגמאות אבל בשורה התחתונה: זה נפלא – החברה עושה אחלה כסף על נוסטלגיה ומעריצים של המשחקים האלה מקבלים את מה שהם רוצים.

אבל לפעמים דווקא המעריצים הם אלה שלוקחים לידיים את העבודה של החברות הגדולות ויוצרים רימייקים או משחקים חדשים לגמרי מאיזשהו IP ישן או נשכח. לפעמים זה נגמר ממש יפה כמו לדוגמא Street Fighter x Megaman הנפלא אבל בחלק היותר גדול של המקרים זה נגמר בקרב בין חברה גדולה למעריצים שלה, משהו שיוצר בעיקר סבל לכל הצדדים. בטור הזה אני אביא כמה דוגמאות שנתקלתי בהן במהלך חיי כגיימר, כי אולי הפרויקטים האלה הופסקו, אבל הסיפורים שלהם והשאיפות של המפתחים חייבים להישאר בחיים.

Chrono Resurrection

רק התחלנו ואני כבר צולל לאכזבות אישיות. אני מניח שבשלב הזה כולכם אמורים להכיר לפחות את Chrono Trigger של Square, כיום Square Enix (ואם אתם לא, אז תפסיקו לקרוא עכשיו, לכו לפינה, תתביישו לכם, תסיימו להתבייש, ולכו לשחק באחד ממשחקי ה-RPG הכי טובים שיצאו אי פעם). אחת האכזבות היותר גדולות מה-IP הזה היא העובדה שלא היה לו ממש המשך וזה נראה שהחברה מתכננת להשאיר אותו בצד – נכון שקיבלנו את Chrono Cross לפלייסטיישן בזמנו (אם אתם לא מכירים את Chrono Cross אז חבל, אבל מובן), אבל רוב מוחלט של האנשים רצו לראות לפחות Remake של המשחק הנפלא הזה.

בשנת 2003 חבורה של מפתחי משחקים מצפון אמריקה שנקראו Resurrection Games החליטו שהם רוצים להכין Remake מוחלט של המשחק עם מודלים תלת מימדיים, שיפור הגרפיקה וגרסאות חדשות לסקור המקורי. הפרויקט נשמע שאפתני למדי אבל באופן מדהים, הם הוציאו דמו מרשים ביותר שהראה את ההתקדמות שלהם והציגו כמה הם הצליחו לתפוס את הקסם של המשחק גם במודלים תלת מימדים שהם יצרו. המשחק היה נראה נפלא... כנראה יותר מידי נפלא כי בשנת 2004, כמה חודשים לפני שהמשחק היה אמור לצאת, Square Enix הוציאה מכתב CAD ל-Resurrection Games והרגה כל סיכוי שלנו לראות את המשחק המלא יוצא החוצה ומה שהוא יכול להיות. הפרויקט הזה היה אהוב מאוד ע"י המעריצים שפתחו כמה וכמה עצומות כדי לנסות ולמנוע את הסגירה של הפרויקט כשאתרים גדולים כמו Gamespot באו לקראת המפתחים ושיבחו אותם על השאפתנות של הפרויקט וכמה שהוא נאמן למקור. Gamepro Australia קראו לפרויקט, ובצדק: “כנראה הפרויקט מעריצים הכי גדול שנמחץ ע"י נעליה של חברה גדולה". באמת באמת חבל.

Streets Of Rage Remake v5

כחלק ממלחמת הקונסולות של Sega ו-Nintendo, שלטו בתחום ה-Beat-em-ups הנהדר שתי סדרות משחקים: Final Fight ב-SNES ו-Streets of Rage על ה-Sega Genesis. אני שיחקתי בסדרת משחקים השנייה הרבה יותר מהראשונה, בעיקר בגלל שאהבתי יותר את הדמויות, היריבים שנלחמתי נגדם והפרזנטציה באופן כללי שהייתה צבעונית יותר ונעימה יותר לעין. שיחקתי בעיקר ב-Streets of Rage 2 כי בעיניי הוא היה והוא עדיין המשחק הטוב מבין שלושת המשחקים של הסדרה הזו.

Streets of Rage Remake הוא פרויקט מעריצים שהתחיל באזור 2003 והמשיך להיות מתוחזק ולהוציא גרסאות עד הסגירה שלו ב-2011 (!). הוא נחשב ע"י מעריצים (ביניהם גם אני) למשחק האולטימטיבי בסדרה, ואולי למשחק שהכי רצינו ו-Sega מעולם לא הוציאה. המשחק פותח מאפס ע"י Bombergames ובגרסה האחרונה שלו שיצאה כאמור, ב-2011, כבר היה נראה כמו אחד הפרויקטים הכי מרשימים שפותחו ע"י מעריצים: שלבים חדשים, רימייקים נהדרים לטראקים המקוריים של המשחקים (אולי אפילו החלק הכי טוב במשחק הזה, הסאונד טראק מהמם), גרפיקה משופרת, דמויות חדשות, מהלכים חדשים ועוד כל מיני פיצ'רים קטנים שעשו את המשחק הזה לגדול יותר מהסדרה עליה הוא בנוי. משחק ברמה הזאת היה צריך לקבל אור ירוק מ-Sega ואולי שהחברה עצמה תשווק את המשחק ותתן למפתחים חלק מהכסף, אך לצערנו הרב ובניגוד לשכל הישר, החברה החליטה לעצור את הפיתוח של המשחק וביקשה מהמפתחים להסיר את העמוד שלהם וכל קישור למשחק עצמו. האתר שבו המשחק פותח אכן נסגר אך ניתן למצוא את המשחק להורדה – הקהילה לא ויתרה על המשחק הזה והפיצה אותו באינטרנט כמעט בכל דרך אפשרית. אני לא אתן קישור למשחק הזה מן הסתם, אבל אני ממליץ לכם לנסות ולמצוא את המשחק – אתם חייבים לשחק ברימייק הזה כדי להבין כמה הוא מדהים.

Metal Gear Remake

אחרי Streets of Rage, אני ארשה לעצמי לצלול אל אזור הביזאר. Metal Gear Remake הוא פרויקט מעריצים שנועד לעשות שחזור של המשחק המקורי לNES- מ-1987. המשחק היה אמור לכלול מפה מחודשת, גרפיקה מחודשת, Artwork נפלא (באמת, תראו את הטריילר זה נראה נהדר), והם אפילו הצליחו ליצור קשר עם דייויד הייטר – הקול האייקוני של סנייק - כדי שיוכל לתת את קולו בשביל הטריילר, עבודה לה הוא הסכים ברצון.

למה המקרה הזה מוזר? Konami אשכרה נתנה אור ירוק להתחלת הפרויקט, אך לאחר זמן מה היא התחרטה. לא קול חברים, לא קול. Konami נתנה את ברכתה לפרויקט בתחילתו ודווקא מאוד תמכה ואפילו אמרה למפתחים שאם המשחק יהיה פופולרי מספיק הם יתנו כתף ויעזרו איפה שאפשר, וכנראה שאחרי כמה דיונים החליטו שאולי עדיף לעצור את הפרויקט בחיתוליו. בהתחשב בעובדה שהצוות מצא כמה מפתחים מאוד מוכרים בתעשייה לעזור להם עם הפרויקט וכמובן, השיג גם את הקול של סנייק למשחק זה ממש עצוב שהוא היה חייב להיסגר בצורה כזאת.

שווה גם להזכיר פרויקט מעריצים נוסף שהופסק ע"י החברה: Shadow Moses היה פרויקט שבא לחדש את כל המשחק המקורי של סדרת Metal Gear Solid שיצא לפלייסטיישן בשנת 1998 אבל בשימוש של טכנולוגית Unreal Engine 4. פה דווקא Konami התנהגה כמו חברה גדולה אמיתית ופשוט הפסיקה את הפיתוח של המשחק, אחרי שהמפתחים שחררו כמה טריילרים.

אגב, Konami בסופו של דבר עשתה Remake ל-Metal Gear Solid 3... אבל למכונות הפאצ'ינקו שלה (מה לעזאזל Konami?)

AM2R

אחד מהפרויקטים היותר עכשיווים, AM2R, או Another Metroid 2 Remake, הוא רימייק של המשחק מטרויד 2 שיצא בזמנו ל-Gameboy. אם להיות כנה המשחק היה נראה כמו משחק ברמה של משהו שנינטנדו הייתה מוציאה בעצמה: הגרפיקה מאוד הזכירה את זו של הסופר נינטנדו, הסאונד טראק היה מהמם – באמת שחובת שמיעה לכל מי שאוהב מוזיקת צ'יפטונס ומוזיקה אטמוספרית באופן כללי, נעשתה עבודה מדויקת כדי לשמר את כל הפרטים של מטרויד 2; אבל גולת הכותרת היא העובדה כי היוצרים הצליחו לגרום לזה להיראות ולשחק בצורה יותר טובה. גם כאן, היוצר של המשחק Milton Guasti (המוכר כ-dr.64), קיבל הודעת DMCA (או Digital Millennium Copyright Act Takedown Notice) מנינטנדו קצת לאחר היציאה הראשונית של המשחק, ובכך החברה סתמה את הגולל על פני האפשרות להוריד ולשחק את המשחק או איזושהי אפשרות להוריד אותו מהאתר של היוצר עצמו.

המשחק אולי הפסיק להתקיים אבל הסאונד טראק עדיין חי, קיים, בועט וזמין להורדה באתר של הפרויקט, אז שווה לכם להוריד אותו, זה באמת סאונדטראק נהדר.

Pokemon Uranium

פחות רימייק ויותר פרויקט מלא של המון אנשים. Pokemon Uranium פותח במשך 9 שנים ע"י מגוון רחב של אנשים כשהוא בא לתת הרפתקאה חדשה לחלוטין בעולם הפוקימונים שאנחנו מכירים. עם יותר מ-150 פוקימונים חדשים, אזור טנדור החדש, מתקפות חדשות וסיפור שונה לחלוטין; המשחק הזה לא רק היה שאפתני, אלא גם הראה סוג של יצירתיות של קהילה שבדר"כ לא נתקלים בה. בשנת 2016, שבוע אחרי שהמשחק יצא לראשונה, נינטנדו החליטה להוציא הודעת DMCA לחלק מהאתרים שהציעו את המשחק להורדה והמפתחים בתגובה הורידו את הקישורים להורדה של המשחק כדי "לכבד את הרצון של נינטנדו". הם עצמם לא קיבלו שום הודעת Cease and Desist, אבל כנראה שבאיזשהו שלב הם היו גם מגיעים אליהם. חשוב לציין שהמשחק הורד אצל יותר ממיליון וחצי משתמשים, והיה סופר פופולרי וזכה לסיקורים של אתרים כמו Gamespot, IGN ועוד.

האתר כבר לא מציע קישורים להורדה אבל כמו חלק גדול מהמשחקים ברשימה פה, הקהילה מתחזקת את הקישורים להורדות באינטרנט, כך שאם תרצו לנסות את המשחק הוא נמצא אי שם באינטרנט להורדה.

זהו לבנתיים בנושא הזה, אם פספסתי משהו (ואני יודע שפספסתי המון), תגיבו פה על איזה רימייק שקיבל הודעת Cease and desist אכזב אתכם או לחילופין, איזה עבודת מעריצים שכן יצאה לפועל אתם הכי אוהבים או מעריכים. אני אלך בנתיים להסתכל על תמונות של Chrono Ressurection, לתהות מה היה יכול להיות ולקלל את Square Enix על כך שהיא לא עושה שום דבר עם היצירת מופת הזאת חוץ מלקלקל לאלה שכן רוצים לעשות.

שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:39 23.10.2016 | ax ax (אורח)

    ממש חיכיתי שמישהו יכתוב כתבה על הנושא... סיימתי עכשיו את AM2R (אפשר עדיין למצוא דרכים להוריד אותו..) וכל כך נהנתי ממנו!

    חבל שחברות הורסות למעריצים כל כך הרבה

  2. 2

    21:22 26.10.2016 | flamefist flamefist (אורח)

    שיחתי היום עם חבר את streets of rage remake אחלה משחק - מאד מהנה לשני אנשים.
    מומלץ

  3. 3

    23:05 26.10.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי שמואל מקונן - עורך ראשי

    ax, אני יודע, חלק מהמשחקים פה אפשר למצוא באינטרנט ואני ממש ממליץ.
    וChrono Resurrection ממש אכזב אותי, אני עדיין כועס על Square באיזשהו מקום...

  4. 4

    23:07 26.10.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי שמואל מקונן - עורך ראשי

    flamefist, שמח לשמוע שהצלחת לשחק את המשחק הזה ועוד עם מישהו! אני לא מצאתי בזמנו אף אחד שירצה לשחק איתי איזשהו Beat-em-up, ככה שפספסתי את החוויה של הlocal MP במשחק הזה... :(
    לפחות קיבלתי מזה את הסאונדטראק המטורף.

  5. 5

    16:42 26.11.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל

    שמח לראות שאהבת את הכתבה שלי, בהחלט נהנתי גם משלך :)

  6. 6

       | פורסם ע"י