הרשמה

ביקורת - דוקטור סטריינג'

אחרי "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" ותוצאותיו הקטלניות, גיבור-על חדש ומסקרן מצטרף אל היקום הקולנועי של "מארוול", אך האם הסרט עליו באמת הכרחי?

סרט גיבורי העל החדש של "מארוול" מציג אקשן איכותי ומהפנט וסיפור מקור קצבי, שבמרכזו גיבור-על מעניין ומסתורי, אולם לא עולה בידו לחדש מדי את הנוסחה המוכרת.

בתוך שמונה וחצי שנים בלבד הספיקו החבר'ה שם ב"מארוול" להוציא ארבעה-עשר סרטים ביקום הקולנועי ההולך ומתרחב שלהם. שמונה שנים, ארבעה עשר סרטים. כולם קשורים האחד לשני במידה כזאת או אחרת. אם תשאלו קווין פייג', המפיק הגדול מאחורי הסרטים האלו, מתי לדעתו יגיע הסוף – הוא כנראה לא יתן לכם תשובה ברורה. לפי תכנוניו, סרטי הסדרה ימשיכו לצאת לפחות עד 2028, אז ודאי תגיע לקיצה הפאזה הרביעית (כרגע אנו בעיצומה של השלישית) של עולם גיבורי העל הקולנועי המוקפד שיצר.

בשנים האחרונות נשמעות יותר ויותר טענות כי סרטי הסדרה מתחילים לחזור על עצמם. "נוסחתיים מדי", יכנו אותם הטוענים נגדם. אך נראה שלמוחות מאחורי הסרטים ב"מארוול" זה לא מאוד מפריע. פעם אחר פעם, הם מוציאים סרט גיבורי-על חדש ומקורי ובכל פעם – הסרט זוכה להצלחה עצומה. בעבר הלא כל-כך רחוק, מפיקי סרטים במרכזם גיבורי-על התלבטו אם כדאי ליצור בכלל סרט על ספיידרמן. היום, המשכון לסרט במרכזו איש הנמלה, הוא כבר רעיון פרקטי ולגיטימי לגמרי. 

כך גם עם סרט גיבורי-על במרכזו אלמנטים מיסטיים ורוחניים, המספר על נוירוכירורג שמאבד את היכולת להשתמש בידיו בצורה תקינה. סטיבן סטריינג', אותו מגלם בנדיקט קמברבאץ' בחינניות מוכרת, הוא מנתח מוח מהטובים בעולם. נתון שהסרט מתאר בבירור. בשל יהירותו הבלתי-נשלטת, הוא נפגע בתאונת דרכים פטאלית, בעקבותיה יכולתו להזיז את ידיו ולנתח נפגמת לחלוטין. לאחר ששיטות רפואה מודרניות מאכזבות את סטריינג' ולא מצליחות לשקם את ידיו באופן מושלם, הוא פונה לרפואה אלטרנטיבית.  

ובאלטרנטיבית, אין הכוונה לשיטות ריפוי של אורן זריף ודומיו, אלא לכאלו שיקחו את הדוקטור השחצן למסע גילוי עצמי. לפחות עד כמה שהתסריט מאפשר. כזה שיחשוף אותו, איש מדע קטן אמונה שכמוהו, ליקומים מקבילים, כוחות מיסטיים, כישופים רבי-עוצמה וסוג של אל מופשט (בשונה מת'ור וחבריו) רשע ומרושע עם שם שמזכיר מנה קלה בבר שכונתי מצוי ("דורמאמו"). במהלך המסע, המאוד יפה לעין, יפגוש גיבור העל החדש בדמויות שונות ומגוונות, בהן "הרוח העתיקה" (טילדה סווינטון המושלמת), שתשמש לו כמנטורית. מורדו, התלמיד המיומן והקשוח שילחם לצדו. ו-וונג, שומר ספרייה משעשע שאוהב לשמוע ביונסה.

ובדומה לשיריה של ביונסה, גם "דוקטור סטריינג'" שומר כל הזמן על קצב. מה זה שומר על קצב, הוא אפילו רץ מעט מהר מדי. בין סצנת אקשן מרהיבה אחת לסצנת לחימה על בניינים מסתובבים מסחררת אחרת, יש מעט מאוד עלילה. במקום, קיימים יותר מדי קשקושים על יקומים מקבילים ומציאויות שונות, שלמעשה הסרט לא עושה איתם כלום. הדבר היה מפריע הרבה פחות אם היינו זוכים להצצה אל עבר יקום מקביל כזה או אחר. או לפחות מקבלים יותר הסברים על הקשר וההשפעה שיש להם על המציאות בה צפינו עד עכשיו, בשלושה-עשר מסרטי "מארוול" שבאו לפני. 

אך לא, במאי הסרט סקוט דריקסון העדיף להתרכז בויזאוליות מעל לכל. דריקסון, שביים בעברו כמה סרטי אימה לא אחידים ברמתם, בהם "רוח זדונית" הנהדר ו"לילה מסוכן" המביך, מתגלה כבמאי פעולה נפלא. סצנות האקשן המרשימות ומלאות האדרנלין, שואבות אלמנטים רבים מסרטים דוגמת "התחלה" ו"מטריקס" ואף משדרגות אותן באמצעות קסמים, אפקטים מצוינים, שערי זמן וטילדה סווינטון. באמת, סצנת אקשן אחת בכיכובה כנראה תעצור את נשימתכם או לפחות תגרום לכם לרצות למצוא את מקום מושבה – הקאמאר טאג' – ולהפוך לאחד ממתלמדיה.

אחד ממתלמדים אלו אגב, הוא קאסיליוס (מאדס מיקלסן), הנבל המרכזי של הסרט שסרח ועבר לצד האפל. עלילת הסרט הפשוטה והנוסחתית, שחובבי סרטי קומיקס יוכלו לזהות את רוב מהלכיה כבר מראש, לא שמה דגש רחב על הדמיון בין הגיבור לנבל. מעבר לעובדה ששניהם תלמידים חכמים, שאחד מהם נכנע לצדו הרע והשני לא, אין כאן יריבות מעניינת ממש. אולם הדינמיקה בין שני השחקנים המגלמים אותם, מעניקה למאבק ביניהם חן. 

לא רק כי מדובר במיקלסן – שמוכר בזכות תפקידו כחניבעל בסדרה עם אותו שם – ובקמברבאץ' הידוע כשרלוק הולמס הבריטי, אלא גם ובעיקר כי השחקנים האלו בתפקידיהם כאן מגלמים את הטייפקאסט המוכר שלהם עם שינויים והתאמות לסיפור המסגרת הנוכחי. התסריט אמנם לא מאפשר למיקלסן, שחקן ענק בכל קנה מידה, להראות את יכולותיו האמיתיות, אך מהנה כתמיד לראות אותו בתפקיד הנבל. במובן זה, עבור מי שצפו בסדרות המוזכרות, קשה להתנתק מהמחשבה כי "דוקטור סטריינג'" מציג מאבק בין שרלוק הולמס לחניבעל לקטר. פשטני ומרודד ככל שיהיה, האנלוגיה בלתי-נמנעת. והיא תורמת בגדול לחוויה.   

כך, למרות חסרונותיה המורגשים - ובמיוחד הקשקשת המתפלספת לחינם, הקצב המהיר מדי וחוסר הפיתוח של רוב דמויות המשנה - החוויה אותה מעביר "דוקטור סטריינג'" היא בסופו של דבר כיף גדול. אין כאן את המורכבות, הדילמות המרתקות והעושר הסיפורי ש"מלחמת האזרחים" הציג או את ההפתעה העצומה וקשת הדמויות הרחבה והצבעונית שנראו ב"שומרי הגלקסיה". אך יש אקשן מצוין, סצנת ריחוף בין עולמות אחת פסיכדלית במיוחד וקאסט שניכר כי בהחלט נהנה מעבודתו. במיוחד קמברבאץ', שנכנס לנעלי הדמות הראשית בקלילות יתרה. ולפעמים, כנראה, זה בדיוק מה שצריך.

תוסיפו לכל זה את הפסקול הסוחף אותו חיבר מייקל גיצ'יאנו ("כוכב הקופים: השחר", "עולם היורה"), שהלחין גם את המוזיקה עבור "רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים" הקרב ובא - וקיבלתם הרפתקה קולנועית מהנה, שמתאימה יותר לעונת הקיץ ונראית כמאחרת את זמנה. או שיתכן שהיא הגיעה בול בזמן הנכון: לפני עונת האוסקרים, שתביא עמה מבול של סרטים כבדים ורציניים יותר. "מארוול" עלו על הנוסחה המושלמת לבידור קולנועי. ואם בין הבלחותיהם המצוינות והרבות, יגיחו מדי פעם סרטים שהם מהנים בלבד ותו לא, גם זה בסדר. כיף טהור זה דבר חשוב.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:27 04.11.2016 | weez weez (אורח)

    רותם סופר הביקורות שלך הן זהב טהור! תענוג לקרוא כל פעם מחדש. יישר כח.

  2. 2

    18:11 04.11.2016 | אני אני (אורח)

    *כתבות שהמילה היחידה בהן צריכה להיות "כן"

  3. 3

    21:59 04.11.2016 | איתי איתי (אורח)

    מאוד אהבתי את הסרט, אבל אני מסכים עם הביקורת שאנחנו כבר יודעים למה לצפות ממארוול ולא הציגו כאן שום חידוש משמעותי.

  4. 4

    01:26 05.11.2016 | MATAN122 MATAN122

    עדיין לא יצא לי לראות את הסרט אבל יש תופעה מאוד מעצבנת בטריילרים והיא שמראים את הרעים של הסרט בתוך הטריילר... לדעתי הורס מאוד מחווית הצפייה.

  5. 5

    09:20 05.11.2016 | גל גל (אורח)

    ראיתי את דוקטור סטריינג' וממש נהנתי. למעשה, אף פעם לא נהנתי כל כך הרבה מסרט.

  6. 6

    15:27 23.11.2016 | AbsolMaster78 AbsolMaster78 (אורח)

    ברור שזה הכרחי לעשות את הסרט של דוקטור סטריינג' הוא אחד מגיבורי העל המופיעים ב-Infinty war אך לדעתי יש גם לעשות סרט על גברת מארוול שאכן היא דמות מאוד חשובה גם בסרט של Infinity wars.

  7. 7

    13:18 28.11.2016 | eliyaex eliyaex

    סרט מעולה וביקורת מעולה!

  8. 8

       | פורסם ע"י