הרשמה

ביקורת - ''חיות הפלא והיכן למצוא אותן''

הקסם חזר: "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" הוא שיבה מופלאה ומרגשת לעולם הקסום של הארי פוטר.

עם דמויות סימפטיות, סיפור מקורי, אווירה קסומה ולא-מעט קריצות למעריצים - הפריקוול/ספין-אוף החדש של "הארי פוטר" משחזר את הקסם ומתגלה כהרפתקה מרגשת וסוחפת למדי.

במובן מסוים, ניתן לומר ש"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" הוא "מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר" של השנה הנוכחית. אמנם האחד הוא פריקוול והשני סיקוול, אך מטרת העל של שני הסרטים זהה: לשחזר את הקסם של סרטי הסדרה הקודמים, תוך בניית סיפור אותנטי ורענן משלהם. גם לסרטי "ההוביט" היה יעד דומה, אולם בעוד אלו אכזבו מעריצים ומבקרי קולנוע רבים ברחבי העולם, "הכח מתעורר" הצליח בענק ו"חיות הפלא" מפליא לעשות כן גם הוא. 

הפעם, הארי, רון והרמיוני האהובים לא בתמונה. תשכחו מהוגוורטס, תעזבו את וולדמורט ולמרות הגעגועים - אל תחשבו לרגע על האגריד. העלילה מתרחשת כמה עשורים לפני שהארי בכלל נולד. במרכזה, קוסם צעיר בשם ניוט סלמנדרה (אדי רדמיין; זוכה האוסקר על "התאוריה של הכל"), שעוזב את אירופה ומגיע לעיר ניו-יורק עם מזוודה מסתורית ובתוכה חיות פלא: יצורים קסומים, בעלי יכולות שונות ומיוחדות. 

במקביל, תופעה קוסמית מסתורית ובלתי-ניתנת להסבר תוקפת את העיר ומותירה הרס ברחובותיה. ובעוד ניוט מערב שלא בכוונה מוגל (חסר-קסם) - או אל-קס כפי שהם מכונים באמריקה – בעניינים שמיועדים לקוסמים בלבד, הוא מעורר את חשדותיה של קוסמת צעירה, חוקרת במשרד הקסמים האמריקאי, שמאמינה כי ניוט הוא שזורע הרס ברחבי העיר. בדרך לא דרך, ישאבו עכשיו השלושה - הקוסם הבריטי בעל מזוודת הפלאים, המוגל והחוקרת – להרפתקה קופצנית, קסומה, מאוד מהנה ומבולגנת מעט. 

זוהי כנראה הבעיה המשמעותית היחידה של הסרט: הוא מפוזר. בחציו הראשון, קשה להבין את כיוונו. הנראטיב לא מאוד ברור, כי נעשה נסיון לשלב בין יותר מדי התרחשויות שונות, והוא מכביד קמעה על הצפייה ויוצר בלבול מסוים. זה קורה כי חוץ מקווי העלילה המתוארים מעלה יש שניים נוספים: האחד עוסק בפוליטקאי מושחת שרוצה לרוץ לנשיאות ארצות הברית. השני, בבחור צעיר ומנוכר ואמו המכה, ויחסיו עם דמות מפתח מסתורית במשרד הקסמים (קולין פארל). בקיצור, בלאגן.

עם זאת, קשה לומר שאי הסדר הזה מעיב ממש על החוויה. בזכותו, קיים גם פן מאוד מסתורי ומותח לסרט. "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" הוא הרי הראשון מבין חמישה סרטים חדשים שנועדו, כאמור, לשחזר את הקסם. לסחוף למסע קסום חדש בעולם של "הארי פוטר". לכן, המטרה שלו, בין השאר, היא להכין את הקרקע ולהניח את היסודות – בניית אקספוזיציה אמינה וברורה לקראת העתיד לבוא. בזה – הסרט מצליח בענק.

על-ידי קריצות חכמות ורפרנסים מרגשים עבור מעריצי סרטי "הארי פוטר" המקוריים - ביניהם: ציון שמו של דמלבדור (המיועד להופיע בסרט הבא), הצגת שרשרת של אוצרות המוות וצעיף של הפלפאף – שומר הסרט על כבודם הראוי. הבמאי הבריטי דיוויד ייטס, שביים את כל סרטי "הארי פוטר" החל מהחמישי, כבר מכיר את המעריצים ויודע מה יספק אותם. בין שלל חיות הפלא, שזוכות לסיקוונס מלהיב ומרגש המציג את כולן, מופיעים כאן גם גמדוני הבית והגובלינים המוכרים, שמתנהגים באופן משעשע וטיפוסי.

בשונה מהם ובעל חשיבות עליונה, ניצב המוגל ג'ייקוב (דן פוגלר), שמלווה את ניוט הגיבור לאורך ההרפתקה. בדומה לנעשה עם פין - הסטורם-טרופר מ"הכח מתעורר", שזוכה להארה ומגלה עולם חדש - גם ג'ייקוב המוגל נחשף לעולם הקוסמים שלא הכיר. בכל סרטי "הארי פוטר" המקוריים, מעולם לא הייתה דמות מוגל כשלו, עגולה ובעלת חשיבות לא-פחותה מזו של הגיבור. יחד איתו, הקהל נחשף לראשונה לא רק ליצורים אגדיים חדשים, שלא נראו מעולם בסרטי הסדרה המקורית, אלא גם לאופן חדש ומסעיר בו ניתן לחוות את עולם הקוסמים. 

בחירה זו מבססת היטב את מעמדה של פנטזיית הנוער הזו כמרעננת ואפילו נועזת. מדובר בהחלטה תסריטאית אמיצה מאוד מצדה של רולינג, שכתבה בפעם הראשונה את כל התסריט לבדה, שכן הקהל כבר מכיר את עולם הקסמים. אז איך היכרות מחודשת עמו ועוד לצד מוגל יכולה להועיל כאן? למרבה ההפתעה, היא מועילה מעל ומעבר ומקנה ל"חיות הפלא" לא רק מעמד של סרט כיפי וסוחף, שקולע למטרותיו, אלא גם של יצירה בעלת מסרים מצוינים לנוער: קבלו את המיוחד. חבקו את השונה. האחר - הוא אני.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:32 17.11.2016 | FFF FFF (אורח)

    אחרי ביקורות כאלו טובות ומדהימות הביקורת הזו קצת חלשה(למרות שהיא עדיין טובה מאוד).

  2. 2

    04:00 18.11.2016 | פלפל חריף פלפל חריף (אורח)

    דווקא ביקורת נפלאה בעיני ממש כמו הסרט! חבל שנצטרך לחכות עכשיו עוד שנתיים להמשך.

  3. 3

    19:44 21.11.2016 | KaMikAZEE KaMikAZEE (אורח)

    מאוד אהבתי את הסרט המעולה הזה! היו כמה דברים שהפריעו לי, קטע אחד לקראת הסוף ביניהם, אבל בכללי ממליץ לגמרי. מסכים עם הביקורת

  4. 4

    16:02 29.11.2016 | oriori122 oriori122

    נשמע מטורף אני חייב לציין שמה שלא אהבתי בסדרת הארי פוטר הוא שזה סרט כבד מקווה להפתעה מהם :)

  5. 5

       | פורסם ע"י