הרשמה

עשרת הגדולים: הסרטים הטובים ביותר של 2016

והסרט הטוב ביותר של השנה הוא...

ממערבון אפי ואדיר ממדים, להרפתקה אבסורדית על גופה מפליצה ועד לסרט קומיקס וולגרי ומלא בהומור שחור – השנה קיבלנו לא מעט סרטים מצוינים, אך מי הם ה-10 הטובים ביותר?

השנה עוד רגע נגמרת. זהו. פיניטו. אסטה לה ויסטה. רגע לפני שזה קורה, כמו תמיד, הגיע זמן הסיכומים. העת לבחור את עשרת הסרטים הטובים ביותר שהיו לנו. מה לא אמרו על השנה הזאת? טענו שהיא בינונית, שסרטי הקיץ שלה אכזבו, שזו השנה הכי החלשה בהוליווד מ-1920 מבחינת מכירות כרטיסים. אך חרף כל ההשמצות, היו מספר יצירות מופת, חלקן אפילו קלאסיקות מיידיות.

אז ללא הקדמות נוספות, הנה הסרטים שעשו לנו את שנת 2016. כלומר, עשו לי את שנת 2016. יכול להיות שאתם אהבתם סרטים אחרים לחלוטין, שזה סבבה לגמרי, כל עוד ברור ש"דדפול" צריך להיות בכל אחת מהרשימות. זאת אומרת, לא חובה, אבל רצוי.

שימו-לב: הסרטים המוזכרים הופצו בארץ מתחילת ינואר עד לסוף דצמבר.

10. "ברוקלין" // Brooklyn

במקום העשירי, פותחת את המצעד שלנו הדרמה התקופתית הכל-כך יפה, שנראה כי קצת חמקה מתחת לרדאר. עם תסריט משובח ודיאלוגים מתוקים ונפלאים, סרטו של ג'ון קראולי ("בוי A") אפשר לשחקנית הצעירה והמדהימה סרשה רונן ("האנה") לזרוח ולתת את ההופעה הטובה בקריירה שלה. לא בכדי היא הועמדה על תפקידה לאוסקר לשחקנית הראשית הטובה ביותר. "ברוקלין" הוא דרמה-רומנטית משוחקת לעילא, מצולמת היטב, מרגשת ואף מבדחת. כזו שמראה כי לעיתים, עם כל הקושי, עלינו לפרוש כנפיים, לעזוב את הקן ולצאת להתחיל את חיינו הייחודים שלנו.

9. "איש האולר" // Swiss Army Man

ללא ספק הסרט המוזר וההזוי ביותר שיצא השנה. אך לפני שהוא כזה, "איש האולר" הוא פשוט סרט עם לב ענק. עצום. כביר. יצירה קולנועית אמוציונלית, מצחיקה ומעל לכל אמיתית – שבוחרת להשתמש בשונות כדרך להעברת רעיון. כאמצעי להגיד שלא משנה מה נבחר להיות בעולם - זה בסדר (אוקיי, כמעט הכל. רוצחים לדוגמה, זה לא סבבה). דניאל רדקליף בתפקיד הגופה המפליצה אך מלאת החיים, ופול דנו ("לופר") בתפקיד האדם החי אך המת מבפנים – הם צוות מנצח. המסע שלהם, במהלכו הם לומדים על עצמם, על משמעות ובכלל על החיים – איננו רק מרגש ומלא תובנות, הודות לפסקול קצבי ומפעים ואימג'ים סוראליסטיים, הוא גם סוחף במיוחד.

8. "קרול" // Carol

פשוטו כמשמעו, "קרול" הוא מסוג הסרטים שכבר לא עושים היום. אם זה בדקויות המוקפדות מאוד של עיצוב התלבושות או באווירה המגובשת להפליא של שנות ה-50 באמריקה, טוד היינס ("אני לא שם") יצר בכישרון רב עולם מוחשי וטוטאלי, עם רבדים ספרותיים אפילו, שהציג חיים כפי שהם. על פשטותם ועל מורכבותם גם יחד. קייט בלאנשט ורוני מארה ("הרשת החברתית") מושלמות ונהנות מכימיה מחשמלת. הרומן שנרקם בין דמויותיהן בסרט בוחן לעומק אהבה - גם אם זמנית - שאינה תלויה בדבר, את השלכותיה ואת השפעתן המכרעת של הבחירות שלנו על עתידנו ועתיד הקרובים לנו. זוהי דרמה במלוא מובן המילה, שביסודותיה אלמנטים מיושנים, אך מי שיתחברו אליה – יגלו סרט מקסים, מלהיב ומצוין.

7. "זוטרופוליס" // Zootopia

יש סרטים שגורמים לי לחשוב "הלוואי שהייתי שוב ילד". היצירה הפנומנלית הזו של דיסני היא אחת מהם. כמה חכמה יש ב"זוטרופוליס", כמה עוצמות, כמה רגישות. אף שגדלתי על קלאסיקות כמו "צעצוע של סיפור", אני מקנא בילדים של היום שיגדלו על היצירה מעוררת ההתפעלות הזאת. ג'ודי הופס, גיבורת הסרט הארנבת, היא פרוטגוניסטית אלגנטית שטומנה בחובה חריצות, התמדה, עיקשות ורצון לעשות כל שביכולתה בדרך להגשמת חלומותיה. אך כמו כולם, בסוף היא רק בת-אדם או יותר נכון ארנבת. וגם לה יש קשיים ומשברים. מאז ותמיד האנשה הייתה כלי ספרותי חזק – במשל הקולנועי הזה היא הופכת לאמצעי שלם, מלא בהומור, קריצות לתרבות הפופ, שנינויות, אנימציה מהפנטת, מסרים חשובים ולב אחד עצום.

6. "דרך קלוברפילד 10" // Cloverfield Lane 10

אחת מהופעות המשחק הטובות שנראו השנה בקולנוע, שכמעט ולא מדברים עליה, היא זו של ג'ון גודמן ב"דרך קלוברפילד 10". בשעה וארבעים דקות, הציג השחקן עטור השבחים דמות אניגמטית ומסקרנת; מגוננת מחד, אך מאיימת נורא מאידך. כדמותו של השחקן הותיק, כך גם הסרט כולו – מסתורי וחידתי. מותח מתחילתו ועד סופו ובזכות האווירה המקפיאה והטון האחיד והברור שלו – לופת לחלוטין ולא נותן מנוח. לא מפליא שיוצר "וויפלאש", דמיאן שאזל, הוא אחד מכותבי התסריט כאן, שהרי מותחן האימה הפסיכולוגי המפתיע הזה נהנה מקצב מושלם, שמתגבר בהדרגה עד לשיאו. כך, בדיוק כך, בונים מותחן משובח.

5. "מנצ'סטר ליד הים" // Manchester By The Sea

את הטופ פייב פותחת הדרמה המרתקת, האנושית והמופלאה, שעשויה בהחלט לקטוף את פרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר הקרוב. "מנצ'סטר ליד הים" הוא החוויה ההומנית והאמיתית ביותר שהייתה לי השנה בקולנוע, במלוא מובן המילה. הבמאי קנת' לונרגן ("מרגרט") היטיב ליצור מופת קולנועי של ממש, שנוגע בכל קשת הרגשות הקיימת. נדירים הסרטים בהם תוכלו למצוא עצמכם גם גם צוחקים צחוק מתגלגל וגם דומעים - ו"מנצ'סטר" הוא כזה בדיוק. בזכות הופעות המשחק יוצאות הדופן שבו (קייסי אפלק חייב לזכות באוסקר), תסריטו המקורי והמושחז וצורת עשייתו הקולנועית המדויקת והמוקפדת – הוא הופך למערבולת רגשות מסחררת, מענגת ונוגעת ללב, שאין שנייה לה.

4. "דדפול" // Deadpool

החל מקמפיין השיווק המבריק, עד לטריילרים הממכרים, לכותרות הפתיחה המשגעות וכלה בסרט המטורף עצמו – "דדפול" עשה הכל נכון. מאוד נכון. סרט גיבורי העל הטוב ביותר של השנה, הוכיח לאולפנים הגדולים שסרטי קומיקס יכולים להיות גסים, מופרעים ומדורגים למבוגרים בלבד, ועדיין לכבוש את לב הקהל ולהפוך לשוברי קופות. גם "קיק-אס" ניסה לעשות דבר דומה ב-2010, אך בעוד לו לא הייתה קהילת מעריצים מבוססת, לשכיר החרב עם הפה המלוכלך (אוי, זה נשמע רע בעברית) הייתה גם הייתה. באמצעות הומור בוטה ובועט, אקשן משובח, בימוי סוחף, קצת רומנטיקה משעשעת וראיין ריינולדס אחד – "דדפול" כבש לא רק את לב המעריצים הותיקים, אלא גם את ליבם של חובבי סרטי גיבורי-על בכלל. כיף ענק, טהור וחסר מעצורים.

3. "חדר" // Room

אל "חדר" הגעתי לא מוכן בכלל. זאת אומרת, לקראת צאתו בתחילת השנה שמעתי שבחים רבים אודותיו, אך לא תיארתי לעצמי שהוא אכן עד כדי כך מעולה. סרטו של לני אברמסון ("פרנק"), העביר אותי במיומנות רבה מסע מטלטל וסוחף. במהלכו, גיליתי איך ילד בן חמש בלבד (ג'ייקוב טרמבלי הצעיר המחונן), שאף פעם לא נחשף למראות אחרים חוץ מזה של החדר הזעיר בו גדל, מגלה את העולם. את צדדיו הטובים והמכוערים, הרגועים והרועשים, הנוראים והנפלאים. היצירה הקולנועית מלאת האהבה הזאת, לא מפסיקה לעניין, לא חודלת להעלות תובנות חדשות בזו אחר וזו – ובדרך, לא שוכחת לפרוט בעדינות על כל מיתרי הרגש. פלא קולנועי של ממש.

2. "האיש שנולד מחדש" // The Revenant

"אלוהים אדירים", זאת הייתה התגובה הראשונה שלי כשנגמר "האיש שנולד מחדש". הסרט שסוף-סוף הביא לליאונרדו דיקפריו את האוסקר, הוא מערבון אפי שקשה לתאר במילים. כל שוט ביצירת המופת האדירה הזאת הוא מלאכת מחשבת. כל סצנה מדהימה ביופייה. הצילום של עמנואל לובצקי ("כח משיכה") לא מפסיק להפנט, הבימוי של גונסלס איניאריטו ("בירדמן") עוצר נשימה, סצנת הפתיחה שואבת ישר למרכז העניינים. סצנת הקרב מול הדובה המצמררת היא סרט אימה קצר בפני עצמו. יש סרטים שכשצופים בהם מבינים מיד כי מדובר במשהו גדול מהחיים, משהו שיזכר לעוד שנים רבות. "האיש שנולד מחדש" הוא אחד מהם.

 

1. "המפגש" // Arrival

סרט השנה שלי. נקודה. עוד בביקורת שכתבתי על "המפגש", הסברתי שהסרטים הטובים ביותר הם אלו שפונים לרגש ולמחשבה גם יחד ושובים את שניהם. זה בדיוק מה שסרט המדע הבדיוני המופתי הזה של דניס וילנב ("אסירים") עושה – עם תסריט כל-כך חכם, בימוי מטריף שקורץ לקלאסיקות בדיוניות (ביניהן "2001: אודיסיאה בחלל" המבריק של קובריק), פסקול מושלם בפשטותו ואיימי אדאמס בתפקיד ראשי מענג, היצירה הקולנועית הזאת הופכת למיוחדת במינה. סרטים מסוימים ינסו להדגיש רעיונות ואג'נדות למיניהן, אחרים יבנו דמויות עגולות וחזקות ויש גם כאלו שפשוט ירצו לעורר מחשבה או לגעת ללב – "המפגש" מגשים את כל אלו גם יחד ובכל אחד מהתחומים הוא מצטיין. יצירת מופת בלתי נשכחת.

לסיום, עשרה סרטים נוספים וראויים לציון:

  • "לזמן את הרוע 2", סרט האימה שהתעלה על הראשון בסדרה; לביקורת שלנו.
  • "הסרבן", סרט המלחמה הגרנדיוזי והמרהיב של מל גיבסון; לביקורת שלנו.
  • "קובו: אגדה של סמוראי" המהפנט והסוחף, שמציג אנימציה כמו שלא ראיתם מעולם; לביקורת שלנו.  
  • "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", שהוכיח שוב שמארוול הם המלכים הבלתי מעורערים; לביקורת שלנו.
  • "מואנה" הנפלא של דיסני;
  • "שד הניאון" המחשמל של ניקולס וינדינג רפן;
  • "קריד" המפתיע, עליו סילבסטר סטאלון הנהדר כמעט זכה באוסקר לראשונה בחייו;
  • "סוף המסע", שבארץ הגיע ישר לטלוויזיה וחבל, כי הוא מקסים וגדוש בתובנות עמוקות;
  • "המכשפה", סרט האימה התקופתי המצמרר, שהוא סיוט קולנועי של ממש;
  • "לה לה לנד", המיוזיקל המרהיב והמהנה למדי, שבימויו הוא הטוב ביותר שתראו השנה.

מה הם סרטי השנה שלכם? ספרו לנו בתגובות!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:03 29.12.2016 | עצה עצה (אורח)

    היית צריך להכניס את דוקטור סטריינג

  2. 2

    13:51 29.12.2016 | יאיר יאיר (אורח)

    אחלה מצעד שבעולם. כיף לקרוא! יש כמה שחסרים לי, תודה על ההמלצות המעולות!

  3. 3

    13:52 29.12.2016 | LironHaviv LironHaviv

    אני לא חושב שצריך להכניס את דוקטור סטריינג לפה כיון שאני חושב שהוא סרט זוועה התחלתי לראות ופשוט השתעממתי מהר מאוד אולי זה בגלל שאני לא כל-כך אוהב גיבורי על.

  4. 4

    15:24 29.12.2016 | פלפל חריף פלפל חריף (אורח)

    איזו כתבה כיפית, עוד עוד עוד כאלה!
    באופן אישי, הסרט שהכי אהבתי השנה הוא 'איש האולר', יפה שהוא נכנס לרשימה כאן, למרות שהוא לא חלק מסרטי המיינסטרים.
    נקווה ש-2017 תהיה שנה טובה וביזארית אפילו יותר!

  5. 5

    18:13 29.12.2016 | מאור מאור (אורח)

    רשימה טובה, היום ראיתי את איש האולר, היה מרתק!

  6. 6

    20:52 29.12.2016 | תל אביבי תל אביבי (אורח)

    אני חושב שהמעון של מיס פרגרין היה סרט מיוחד במייו ורק על זה אולי היה לו מקום כאן.

  7. 7

    21:38 29.12.2016 | אחלה כתבה אחלה כתבה (אורח)

    עשו גם עשרת המשחקים של השנה

  8. 8

    01:42 30.12.2016 | WarFox89 WarFox89

    באתי לרשום שרק בזכות הכתבה הזאת ראיתי את ״דרך קלוברפילד 10״ היום ונהנתי מאוד. סרט מצויין ומותח עד השנייה האחרונה. תודה!

  9. 9

    08:17 30.12.2016 | time commando time commando (אורח)

    אני מסכים עם "אחלה כתבה", אם תהיה רשימה של עשרת המשחקים של השנה זה יהיה אדיר.

  10. 10

    18:22 30.12.2016 | DarthVader DarthVader

    השאלה הזו מופנת אל כותב המאמר, איך יכול להיות שהכוח מתעורר לא נמצא כאן?

  11. 11

    18:31 30.12.2016 | רותם סופר רותם סופר

    "הכוח מתעורר" יצא ב-2015.
    ו-WarFox89 איזה כיף! שמח שאהבת :)

  12. 12

    17:32 02.01.2017 | אייל אייל (אורח)

    הייתי מכניס גם את 'אנומליסה', סרט שלא דיברו עליו בארץ הרבה וחבל מאוד שכך.

  13. 13

    01:10 25.08.2017 | משה משה (אורח)

    אחד הדירוגים הגרועים ביותר שראיתי בחיים

  14. 14

       | פורסם ע"י