הרשמה

ביקורת: Into the Breach

משחק הטקטיקה המהולל מגיע לקונסולה של נינטנדו ושמואל החליט שזהו הזמן הכי טוב לשחק בו. אז מה הוא חשב עליו?

  • Nintendo Switch
  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 28/08/2018

באתי לחפש איך להעביר את הזמן עד היציאה של Spider-Man ל-PS4, ובמקום זה מצאתי את אחד ממשחקי השנה.

על Into the Breach, משחק הטקטיקה/תפקידים מבית היוצר של משחק החלל FTL, קיבלתי המלצות עוד במרץ, קצת אחרי היציאה שלו, כש-"זה משחק אסטרטגיה מעולה" ו-"זה כמו XCOM רק עם מכונות גדולות" היו רק חלק מההמלצות. אבל עם כל השנה הזאת והעובדה שעבדתי קשה מאוד על ביקורות אחרות באותה תקופה (בין אם על משחקים כמו Kirby, Dragon Ball FighterZ), יצא שנתתי למשחק הזה לשבת בצד ולאסוף אבק, ומעולם לא נגעתי בו. בסרטון חדש שהציג כמה משחקי אינדי חדשים שצפוים לצאת לקונסולת ה-Nintendo Switch ההכרזה האחרונה והרצינית הייתה ש-Into the Breach מגיע לקונסולה בהמשך אותו היום. עכשיו בואו נגיד את האמת, אני צריך לעשות משהו בזמן שאני מחכה ליציאה של Spider-Man ל-PS4 וזה היה משחק שהיה לי ב-Backlog של המשחקים שרציתי לשחק אז בסה"כ, מה יש לי להפסיד?

אז מסתבר שאת עתיד כדה"א.

פאסיפיק רים - הגרסה המדכאת

סיפור הרקע של Into the Breach הוא פשוט וישיר: יצורים דמויי חרק בשם "הווק" (The Vek) יצאו ממתחת לפני האדמה במטרה להשתלט ולהרוס את כל מה שמעל לפני השטח. בתכל'ס זה נשמע כמו הסיפור של סרט המפלצות הגרנדיוזי של שנת 2013, Pacific Rim, רק שכאן הפתיח כבר מרמז לסיפור אפל וקודר הרבה יותר: כבר הפסדנו. ה-Vek השתלטו על רוב העולם ושארית האנושות התפזרה על פני ארבעה איים שונים. אבל לא הכל אבוד: מחתרת אנושית פועלת להילחם במפלצות בעזרת שימוש בחליפות מכניות ענקיות וטייסים המפעילים אותן. לכל חליפה יש את היכולות שלה, הנשקים שלה ויכולת התזוזה שלה, כשהטייס מעניק עוד יכולות משל עצמו ואת הניסיון שלו אל תוך זירת הקרב. על המכונות הללו אמונה המשימה של הצלת האנושות מהכחדה והחזרת השליטה באיים השונים במטרה לכבוש מחדש את כדור הארץ. אבל אל תתנו לאופטימיות הזהירה הזו להרגיע אתכם, Into the Breach שם דגש גדול מאוד על העובדה שברוב המקרים אתם תיכשלו.

בין אם ה-Vek הצליחו להרוס כמות אדירה של מבנים (ובכך הרגו אלפי אנשים), חיסלו לכם את כל הטייסים או גרמו לכם לאבד נקודה קריטית על האי, אתם בסופו של דבר תיכשלו וכאן גם מגיע השם של המשחק - Into the Breach, או "אל תוך הפירצה": הטייסים פותחים פירצה בזמן שמאפשרת לטייס אחד לנסוע אחורה בזמן (במידה ויש לכם אחד כמובן) יחד עם כל היכולות שלו והרמה שלו ולהתחיל מהתחלה, מה שבתכל'ס יוצר מצב של New Game+ בדומה למשחקי Roguelike. אלו לא מעט מכניקות אבל שימו לב שהן עושות משהו נהדר: המכניקות משרתות את הסיפור ולא להיפך: הסיפור בנה את העולם של Into the Breach ואת המכניקות שבו. מכניקת החזרה בזמן לא נוצרה כי "המון משחקים עושים בזה שימוש כיום וזה ממש מגניב", אלא כי הסיפור מדגיש כי זו הדרך היחידה של האנושות לשרוד. אתם לא סתם מפסידים אם יותר מדי בניינים נהרסו - אתם מפסידים כי ה-Vek מגלים שהם מנצחים ושולחים עוד ועוד כוחות למעלה, מה שמכריח אתכם לסגת. המכניקות של המשחק משליכות את ההרגשה האפלה והמדכאת של עולם על סף הרס על השחקן ומחברת אותו לעולם של המשחק מבלי לעשות שימוש בסצנות סינמטיות מרגשות או גרפיקה מפוצצת, ועל זה מגיע ליוצרים של המשחק ב-Subset Games טפיחה על השכם.

יד מכוונת

אבל לא הכל אבוד במשחק. המשחקיות של Into the Breach אולי מכוונת לברוטאליות חסרת רחמים אבל מצד שני נותנת לשחקן מספיק כלים כדי להתמודד עם האיום בגבורה. המשחק מתנהל כמשחק טקטי מבוסס תורות, יש את התור שלכם, השחקנים, והתור של האויבים שלכם. בכל תור של האויבים, הם ינסו להרוס כמה שיותר מבנים שונים על המפה, כשכל הרס למבנה יוריד לכם ממד ה-Power Grid, הרשת שנותנת כוח לחליפות המכניות של הטייסים השונים. ברגע שהמד מגיע לאפס, הפסדתם את המשחק ותיאלצו להתחיל מהתחלה. בנוסף, חרקי Vek חדשים יצוצו בתחילת כל תור של האויבים מה שיקשה עוד יותר על כל קרב. אז איך אפשר לשרוד את המשחק הזה, כשכל מכניקה עובדת לרעתך? אז המשחק נותן כמה פיצ'רים שונים שנראה שהם נועדו ספציפית כדי לעזור לשחקנים לצלוח כל מפה בשלום. הפיצ'ר הראשון הוא שכל פעולה של ה-Vek ידועה מראש: אתם יודעים בדיוק אילו כלים הם עומדים לתקוף, בין אם זה בניין או דמות של השחקן ומאיפה הם עומדים לצאת בתור הבא מכאן שאתם יכולים להעריך את הסיטואציה ולהבין מה לעשות בתור שלכם כדי ליצור נזק מינימלי: אם אתם יודעים שהם עומדים לצאת מאיזשהו חור? תדחפו לשם איזה חרק ותמנעו את היציאה שלו או שימו שם מכונה משלכם ותקריבו אותה. אתם רואים שאתם עומדים להפסיד לא משנה מה תעשו? לפחות תצילו את אחד הטייסים המובילים שלכם ועוד שלל סיטואציות שונות.

המפות עצמן גם מכילות כל מיני אופציות מיוחדות ששחקנים יכולים לעשות שימוש בהם כדי להשיג יתרון יחסי ויותר מזה, המשחק מעודד את זה בכך שהוא נותן בונוסים לשחקנים שאכן שיחקו חכם. בכלל, ההשוואה שנעשתה בין המשחקיות של Into the Breach למשחק שח-מט היא מצוינת: לפעמים הרגשתי שעדיף לי להקריב חליפה מכנית כלשהי כדי להציל אחת אחרת או להרוס בניין כלשהו כדי להציל בניין קריטי אחר שיוכל לתת לי בונוס נוסף. המשחקיות הנהדרת שכמו שאמרתי קודם לכן משתלבת נהדר עם אלמנטי ה-RPG וה-Roguelike. תמיד טענתי ש-Roguelike טוב זה אחד שבו החזרה למשחק אחרי כישלון מרגישה כמו הזדמנות נוספת לשפר את עצמך ולא כמו עונש על כך שהפסדת, ו-Into the Breach פשוט נותן לשחקן את כל מה שהוא צריך כדי להרגיש בשליטה על הסיטואציה, גם אחרי שהוא נאלץ להחזיר את אחד הטייסים שלו אחורה בזמן כדי לנסות להדוף את המפלצות מההתחלה. ולעומת הכישלון, הצלחה מרגישה כמו הקלה עצומה ושחרור של אי וכל ההטבות שמגיעות יחד איתו מרגיש כמו הישג אדיר שאתה בטוח שהדמויות במשחק ידברו עליו לאורך השנים הבאות. הדבר היחיד שהייתי משנה? חלק מההסברים הראשונים לא ברורים דיים - לא כולם וגם לא רובם, אבל בואו נגיד שאיבדתי דמויות מסוימות בגלל חוסר הבנה של חוק מסוים או מקש מסוים, ובמשחק ברוטאלי שכזה הייתי שמח לדעת דברים כאלה מראש.

השורה התחתונה

באמת שלא ציפיתי ש-Into the Breach יכה בי כ"כ חזק אבל הוא עשה את זה: השילוב הנדיר כ"כ בין עולם שאיבד תקווה לחלוטין כמו ב-XCOM למשחקיות טקטית שההחלטות שהיא גורמת לכם לבצע ידירו שינה מעיניכם יוצר משחק עם אטמוספירה כבדה ודיסטופית מצד אחד, אך גם מרתקת ונהדרת מהצד השני. האלמנטים שמקנים למשחק את תחושת ה-Roguelike/משחק תפקידים שלו גורמים לו להפוך למשחק שפשוט קשה להניח בצד ובנוסף, המשחק על ה-Nintendo Switch מאפשר קפיצה אל תוך משימות במהירות כך שהוא מושלם לקונסולה הקטנה של נינטנדו. אתה לא יודע איזו צרה תבוא מהמפה הבאה, אילו אויבים יקפצו לך הישר מהאדמה ואילו טקטיקות נואשות תצטרכו לעשות כדי לשרוד עוד יום בכדור הארץ החדש. Into the Breach הוא פשוט משחק טקטיקה מדהים ואחד מהיהלומים החבויים של 2018.

9.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • משחקיות מאוזנת - ברוטליות לצד הכוונה
  • סיפור רקע נהדר לכל המשחק
  • המשחק לוקח כישלון כמנוף לניסיון הבא שלכם
  • כל מפה וכל שלב נותנים לכם אופציות חדשות למשחק

הרע

  • חלק מההסברים הראשונים לא ברורים דיים

והתקווה

  • לראות את הקריאות של אנשים כשהמכונות שלי עולות למפה זה פשוט מעודד.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:13 16.10.2018 | itay1691 itay1691

    שיחקתי במשחק כיצא למחשב במרץ ומאוד נהניתי. הרנדומליות, הקצב המהיר והמשחקיות הטקטית יוצרים משחק עמוק שדורשת הרבה חשיבה רבה ונותן חוויה שונה לחלוטין בכל פעם שמתחילים במשחק חדש (וזה קורה הרבה). המשחק מזכיר באמת את XCOM, אבל עם זאת מאוד שונה ממנו. אם אהבתם את XCOM (איך אפשר שלו) או את FTL, המשחק הקודם של החברה שזכה להצלחה גדולה (ולדעתי ITB מתעלה עליו), אין סיבה שלא תאהבו אותו

  2. 2

       | פורסם ע"י