הרשמה

ביקורת: Western Digital Black SN850

הגיע הזמן של רועי לזרוק לפח את ההארדיסקים שלו

ברוכים הבאים למהפכת הפלאש

הכונן סופק לנו לסיקור על ידי Western Digital ישראל, תודה רבה!

כמו שכתבתי בביקורת שלי ל-ROG Crosshair VII Dark Hero, לאחרונה החלטתי לחצות את הקווים ממעבדי אינטל ל-AMD ולשדרג למעבד Ryzen 9 5950X. השידרוג לדור החדש הביא איתו מספר דברים חדשים לשולחן כשבניהם נמנת גם תמיכה ב-PCIe Gen 4.0 שמאפשר העברת מידע הרבה יותר מהירה מבעבר. יכולות ה-PCIe 4 שעכשיו קיימות אצלי במחשב דירבנו עוד יותר את הרצון שהיה טמון בי כבר זמן מה והוא לשדרג באופן משמעותי את כל גזרת האיחסון של המחשב. החלטתי שאני נוטש לגמרי את הרעיון של הארדיסקים ושל כונני SSD בגודל 2.5 אינץ' ומחליף את כולם בכונני SSD NVMe מהירים. לקראת השידרוג הזה חברינו מ-Westren Digital הציעו לי לנסות את כונן ה-Black SN850 שלהם והנה הוא כאן אצלי בביקורת.

פשוט וקל

אני אוותר על חווית האנבוקסינג כי היא פשוט לא קיימת והאמת שאני גם לא כל כך ציפיתי לאחת כזאת מכונן M.2 קטן, במקום זאת אני אספר קצת על הכונן שקיבלתי לידיי. כאמור, ה-SN850 הוא כונן M.2 בתקן גודל 2280 כשהוא מגיע בשתי תצורות- עם גוף קירור ובלעדיו ונכון לזמן כתיבת שורות אלו, הכונן מגיע בשלושה נפחים שונים- חצי טרה, טרה ושני טרה בייט של נפח איחסון. אציין שכמו שכתבתי בעבר, יש לכונן גם גירסאת COD: Cold War מיוחדת שמגיעה עם עיצוב ברוח המשחק וכ-2,400 מטבעות לרכישה בחנות המשחק. הכונן תומך ב-PCIe 4 שמאפשר לו על פי Western Digital להגיע למהירות קריאת נתונים של כ-7,000 מגה בשניה. אופציה זאת קסמה לי במיוחד שכן אני הרבה פעמים חש מעט תסכול מזמני הטעינה הארוכים של קבצים גדולים כמו סירטוני 4K שאני צריך לערוך, זמני טעינה שיכולים להגיע לעיתים לכמה דקות טובות ומייאשות.

עוד כמה פיצ'רים שקסמו לי הם בעיקר אלו שאנו לעיתים לוקחים כמובנים מאילהם כשהם משפרים לנו את החיים ואלו הם הגודל והמשקל של ה-SN850. זה אולי נשמע באנלי אבל אחרי כמה שנים מאסתי מאוד בגודל, במשקל ובכל הסחבת והאי סדר שקיים שסביב כל הארדיסק. דבר ראשון יש את הגודל המסורתי של 3.5 אינץ' שהכוננים תומכים בו, בימים שאנו רואים עליה בפופולאריות של לוחות M-ATX ומארזי קטנטנים, כונני 3.5 פשוט תקועים ומקשים. אם בחרתם במארז ATX סטנדרטי אז סביר להניח שהוא שוקל כמה קילוגרמים טובים כשהוא ריק והוספה של עוד כמה כוננים תוסיף לו עוד משקל ואז תצטרכו לחבר להם כבל מתח וכבל SATA שיוסיפו עוד בלגן לבניה. כונני M.2 הם לא חדשים לי אבל עכשיו כשהחלפתי לגמרי את כל מערך האיחסון שלי לכוננים כאלה הבנתי כמה פיתרון נוח, בטוח ויעיל זה.

הכי מהר שאפשר

אחרי שסיימתי להתלהב מהכונן הקטן והקל שהחליף את הכוננים המכניים הכבדים שלי, הגיע הזמן שלי לבדוק את הביצועים שלו. לצורך הבדיקה השתמשתי בכמה מבחנים סנתטיים שונים כאשר כל אחד מהם בחן גזרת ביצועים שונה של הכונן. את כל הבדיקות ביצעתי על המחשב עם המפרט המוצג מטה כאשר השוותי את התוצאות לכונני ה-S40G וה-Samsung 850 Evo האיישים שלי ששימשו אותי עד לביקורת זאת.

  • מעבד: AMD Ryzen 9 5950X
  • זיכרון: XPG 32GB Spectrix D50 3600MHz
  • לוח: Aorus X570 Master

המבחן הראשון שביצעתי היה AS SSD Benchmark שבוחן את יכולות הקריאה והכתיבה של קבצים קטנים יחסים (נפחים של עד כ-10GB) אל הכוננים, בנוסף הוא גם בוחן את הזמן הגישה של כל כונן.

כמו שאפשר לראות כאן (ואנחנו נראה את זה לכל אורך המבחנים) הקרב האמיתי הוא בין ה-SN850 ל-S40G של XPG. במבחן ה-AS SSD Benchmark הכונן של WD השיג תוצאה גבוהה פי כמעט 5 מזאת של ה-S40G כשהוא גם בעל זמני גישה הרבה יותר מהירים, פרט שהוביל לפער הציונים הניכר בין השניים.
המבחן השני שאותו ביצעתי על הכוננים השונים היה CrystalDisk Mark המוכר והמפורסם שבוחן מספר דברים שונים בין אם זה קריאה וכתיבה של קבצים באופן סדרתי או רנדומלי.

גם ב-CrystalDisk Mark אנו רואים שכונן ה-SN850 עוקף את המתחרים כשהוא משאיר אותם הרחק מאחור בין אם זה במבחן של קריאה וכתיבה של קבצים באופן סדרתי והן במבחן שבודק יכולות אלו באופן רנדומלי.
המבחן השלישי והאחרון שביצעתי לכוננים הוא Blackmagic Disk Speed אשר בוחן את יכולות העבודה של הכונן לשימושי יצירת תוכן שמבוססים על קבצי וידיאו שונים באיכויות גבוהה.

הפתעה גדולה אין כאן כשאנו רואים גם ב-Blackmagic Disk Speed את הפער העצום בין שני הכוננים כשה-SN850 מספק תוצאות טובות יותר מפי 2 לעומת אלו של המתחרה הצבעוני. בשלב זה ראוי לציין ששני הכוננים היו מחוברים באמצעות חיבור אשר תומך באופן מלא ב-PCIe Gen 4 על מנת למנוע צווארי בקבוק אך כונן ה-S40G תומך רק בתקן ב-PCIe Gen 3, דבר אשר תרם רבות לפער הביצועים בין הכוננים.

אחרי שלושת המבחנים הסנתטיים ביצעתי עוד מבחן אחד שמציג שימוש של "העולם האמיתי". המבחן כלל העברה גדולה של קובץ בגודל 150 ג'יגה. בזמן המבחן ראיתי שמהירות ההעברה של הכונן לא נופלת לרגע כשהוא שומר על אותו רף הביצועים שהוא הציג בתחילת ההעברה עד לסופה.

קריר ונעים

כמו שאפשר לראות מהתמונות שצירפתי למעלה בכתבה ה-SN850 שקיבלתי לביקורת מגיע כאשר כבר מחובר אליו גוף קירור שחור עם איזור תאורה קטן. עד לפני כמה שנים, גופי קירור לכוננים היו מיותרים לגמרי אך עם ההתקדמות הטכנולוגית והעלייה המשמעותית בקצבי העבודה ובמהיריות שראינו, רכיבי הזיכרון של הכוננים התחילו להתחמם יותר ויותר עד למקרים שבהם הכוננים היו נאלצים להוריד את קצב עבודתם כדי שלא להתחמם ולהרוס את הרכיבים. לכן כל החברות שמייצרות כוננים מהירים החלו לצרף לכוננים שלהם גם גופי קירור שעוזרים לשמור על רף ביצועים קבוע ולהאריך את חיי הכונן.

למען האמת, Westren Digital שלחו לי גם את כונן ה-SN850 שלהם שמגיע ללא קירור כך שיכולתי לבדוק עד כמה הקירור שעל הכונן יעיל ובאמת הכרחי. בזמן מנוחה שני הכוננים עמדו סביב 52 מעלות אך ברגע שהתחלתי להעמיס עליהם ולבצע עליהם מבחנים שונים, הטמפרטורה של הכונן ללא הגוף עלתה לסביבות ה-79 מעלות בעוד הכונן עם הקירור נשאר הרחק מאחור סביב 63 מעלות. אציין לצערי אי אפשר להוריד בצורה בטוחה ולא הרסנית את הקירור של הכונן אך אם תחליטו לרכוש את הכונן ללא הקירור תוכלו לעזור לו ולהשתמש בגופי הקירור לכונני M.2 שנפוצים היום בהרבה מאוד לוחות אם.

Better Together

אחרי שראיתי את הביצועים הנהדרים של הכונן ה-SN850 החלטתי לשלב כוחות ולקחת אותו ואת הכונן ללא הקירור על מנת ליצור כונן RAID מהיר במיוחד. בקצרה אספר ש-RAID זאת טכנולוגיה שמאפשרת לשלב כמה כוננים על מנת להשיג מטרות שונות. יש מערך RAID 1 לדוגמא שמעתיק את התוכן של כונן אחד לשני כך שמצד אחד מאבדים את שטח האיחסון של כונן אחד אך מנגד מרוויחים אבטחה למידע שכן אם כונן אחד נכשל, המידע עדיין נשאר על הכונן השני. המערך השני והנפוץ במיוחד הוא RAID 0 שמחלק את המידע על פני שני הכוננים וכך אפשר להשיג מהירויות גבוהות הרבה יותר שכן שני הכוננים עובדים במקביל ואפשר לגשת לכל המידע הרבה יותר מהר וזה בדיוק מה שעשיתי.

את שני הכוננים במערך ה-RAID 0 העברתי את שלושת המבחנים שהצגתי קודם וכמו שאפשר לראות, בחלק מהמבחנים כמו CrystalDisk Mark למשל, כונן ה-RAID הציג שיפור ביצועים של 36% במבחן הכתיבה וכ-7% במבחן הקריאה. את אותה מגמה של שיפור ניכר בביצועי כתיבה ושיפור זעום ראינו גם ב-Blackmagic Disk Speed, אך בשונה משני מבחנים אלו, ב-AS SSD Benchmark התקבלו תצאות נחותות בשימוש במערך RAID.

השורה התחתונה

מבחני הביצועים אומרים את שלהם, ה-SN850 הוא כונן נהדר כשהוא מציג מהירויות קריאה וכתיבה מופלאות בקצבי עבודה שעד לפני כמה שנים נראו לנו כמו פנטזיה רחוקה. אבל מהירות היא לא הכל כשהכונן מצליח גם לשמור על רף ביצועים אחיד ללא קריסות גם אחרי עבודה אינטנסיבית וממושכת. הוא אולי לא הכונן הזול ביותר כשהוא מגיע תחת תג מחיר של 950 שקלים עבור 1Tb (שזה פחות משקל אחד לג'יגה) אבל אם אתם מחפשים כונן שיוכל לעמוד במשימות ארוכות עם ביצועים נהדרים, ה-SN850 מצטייר כמו אופציה נהדרת עבורכם.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • קטן וקל
  • מהירויות קריאה וכתיבה נפלאות
  • שומר על רף ביצועים אחיד
  • גוף הקירור עוזר לכונן..

הרע

  • ..אך אי אפשר להורידו בצורה בטוחה
  • לא הכונן הכי זול

והמהיר:

  • משאיר אבק גם לסוניק
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י