הרשמה

ביקורת: Fable 3

הבטחות הסדרה ממומשות, או סיפורי מעשיות?

 מאת: Core Oxide

       

מפתחת: Lionhead Studios
מפיצה: Microsoft
תאריך יציאה:
אקס בוקס: 26.10.10
מחשב: 31.12.10
פלטפורמות: X360, PC

סדרות המשחקים של פיטר מולינו התאפיינו, בעיקר בעשור האחרון עם התפוצצות תקשורת הגיימינג ברשת, בהייפ עצום, פיזור הבטחות על ימין ועל שמאל במהלך ראיונות עם האיש והאגדה, ראיונות בהם הרבה לדבר על הפן המהפכני של יצירותיו, כמו למשל הבינה המלאכותית של היצור ב- Black & White, או העולם ה"חי" של פייבל. לאחר שחרור המשחקים רוב הפיצ'רים שדובר עליהם התגלו כלא מבושלים והרבה פחות מתקדמים מהצפוי, כאשר החזון השאפתני עדיין ניכר בכל מיני טאצ'ים קטנים, שרחוקים מלהיות בעלי השפעה מהותית על חוויית המשחק.

Fable 3 דווקא לא הבטיח את הירח, ושחקני שני המשחקים הקודמים בסדרה ירגישו מייד בבית. עולם אלביון אולי התקדם אל המהפכה התעשייתית והבשיל גם למהפכה חברתית, אבל מהפכה משחקית אין פה: החן והקסם של ממלכת אלביון לא אבדו, אך מצד שני, אם חשבתם שצדדים שונים של המשחקים הקודמים היו שטחיים, לא תקבלו פה את ההעמקה שרציתם, גם לא אופקים חדשים של משחקיות.

 

הטוב:
  • עולם צבעוני, יפה ומלא דמיון
  • סיפור מעניין
  • הרבה הומור ציני ושחור
הרע:
  • קסמים חזקים מדי הופכים את הקרבות לטריוויאליים
  • בעיות טכניות
  • מעט קצר יחסית לציפיות
והממלכה:
  • צריכה מנהיג חזק!


אקדח לכל דורש

ציר הלחימה בפייבל תמיד היה קסמים וחרבות. אמנם הייתה לכם אפשרות למתקפה עם חץ וקשת, אבל בינינו – כמה שחקנים כבר השתמשו בה? עכשיו, בזכות התקדמותה של אלביון בזמן וכניסתה לתקופת המהפכה התעשייתית, אנחנו מקבלים כלי שימושי מעט יותר בקרב – אקדח. תגידו יאללה-ביי יפה לימי הביניים.

"אתם", דרך אגב, תהיו הבן או הבת של הגיבור מהמשחק הקודם, שכולם מעריצים אותו. הם קצת פחות מעריצים את אחיכם הבכור, שכעת יושב על כס המלכות ושולט בממלכתו ביד רמה, שלא לומר כבדה. המשטר של המלך הוא לא לטעמם של כולם, ואתם תלמדו מהר מאוד שבכוונת אנשי הממלכה למרוד כנגד המלכות. אתם, בתור האח בעל האידיאלים הליברלים יותר, תצאו אל העם לגייס תומכים ולהפיל את אחיכם העריץ מכיסאו. אם הייתה לי הבחירה – אני אישית הייתי תומך במלך, מוציא להורג את מתנגדיו וממשיך להשליט טרור, אבל זו רמת חופש אחת שהמשחק לא מגיע אליה.

 

דיבורים ומעשים

על מנת לארגן מרד עם סיכוי של הצלחה תצטרכו כמובן להשיג לא מעט תמיכה. תוכלו לזכות בתמיכתם של כפרים, ברונים ואנשים בודדים על ידי השלמת משימות שאלה יציגו בפניכם, או פיזור הבטחות שתוכלו לקיים או לא לקיים כשהכתר יהיה שלכם, ממש כמו פוליטיקאי משלנו.

בין המשימות יש כאלה שהן חלק מעלילת המרד הראשית, עלילה שמורגשת הפעם טוב יותר מבמשחקי הסדרה הקודמים, ומספקת לכם תחושת התקדמות ברורה, ומשימות צדדיות שיזכו אתכם בעוד זהב, נקודות נסיון וציוד יקר ערך. סצינות המעבר האינטרקטיביות ששנאתי במשחק הקודם נעלמו כליל, וטוב שכך. גיימפליי הוא גיימפליי וסצנות הקישור הן סצנות קישור.

המשימות הצדדיות פשוטות דיין ויהיו מוכרות לכל מי ששיחק משחק תפקידים מימיו. זאבים השתלטו על חווה של איכר, שודדי דרכים חוסמים את הדרך לאחד הרוכלים הנודדים וכדומה. היתקלויות בדמויות שונות ומשונות וביצורים לא נחמדים אינן מן הנמנע לאורכו של המשחק, והמשימות המלאות בהומור ומוזרויות יהפכו גם את השליחות הבנאלית ביותר להרפתקה קטנה.

   

הטוב, הרע ו... זהו

בחירה חופשית היא לא דבר חדש לז'אנר, אך מעטים הם המשחקים שמספקים לכם אפשרויות בחירה שמעבר לטוב-רע-שחור-לבן. אז כן, אני יכול לבחור לעזור לאיכר ולהציל את ביתו של מחבורת שודדים, או להיפך, להכריח אותו לשלם להם. אבל למה אני לא יכול להציל אותו ואז לדרוש כופר בעצמי, או פשוט להרוג את כולם בסיפור הזה ולבזוז את הגופות? בכללי, המשחק מעוצב בצורה שדוחפת אתכם להיות הגיבור הטוב ולהציל את הממלכה ממגף הדיכוי, בעוד שאני דווקא אהבתי להיות האיש הרע במשחקי פייבל קודמים...

בכל מקרה היה קשה לתמוך באפשרויות בחירה מורכבות, מאחר ומערכת התקשורת עם דמויות המשחק מוגבלת לרמה של בן שלוש. בזמן שיחה תוכלו לבחור בתגובה הטובה, הרעה או הטיפשית, בלי שום פירוט בנוגע לתוצאות הבחירה. מה זה, משחק "נחש את הדיאלוג"? וכך עבר גם פייבל 3 סימפליפיקציה שאמורה להפוך אותו זמין לקהל רחב יותר, או, במילים אחרות, הטמטמות להמונים.

  

הסוף משותף לכולנו

העולם של פייבל תמיד ניסה להיות כמה שיותר אינטראקטיבי, ולפני שיחרורו של פייבל 3, כמו לפני שחרורו של כל משחק בסדרה (זוכרים עוד את הבטחת היערות ש"יצמחו בזמן אמת" של Fable הראשון?), הובטח לנו שעולם המשחק יגיב לדרך המשחק שלנו כמו שלא עשה מעולם, ויתפתח לכיוונים שונים לפי החלטות ומעשי השחקנים. אז זה נכון במקרים רבים - אבל במקרים אחרים ומשמעותיים המשחק יגביל אתכם או יתעלם מהבחירות שלכם כדי להבטיח את המשכיות העלילה שנכתבה ב-Lionhead, ולא מוכנה להימתח יותר מדי, כולל הסוף הדרמטי, שהוא קבוע מראש.

רוב הדמויות סובלות מסינדרום משחק-התפקידים הידוע, במסגרתו הן פחות דמויות חיות ויותר עמדות לאיסוף קווסטים. אותו איכר ששלח אותי לטפל בחבורת שודדים שלטענתו עשו לינץ' בחווה שלו - למה הוא לא נראה מפוחד? למה אין שום פלאשבק שמראה לי את אכזריותם בזמן אמת? למה שאני ארגיש כלפיו משהו או אפילו אאמין לו? רוב הדמויות הן כאלה, ולא נוצרת שום התייחסות רגשית אליהן.

אפילו בציר העלילה הראשי, דמויות חשובות לא ממש משכנעות אותנו במוטיבים שלהם. הן פונות כנגד המלך כי הוא רשע. איך יודעים את זה? המשחק אומר לנו שהוא מדכא את העם יותר ממראה לנו. אני לא ראיתי אותו עושה דברים רעים, אף אחד בארמון לא נראה מסכן במיוחד, אז על מה כל המהומה? תמיד יהיו כמה נתינים לא שמחים, אבל זה בהחלט לא אומר שמשהו לא בסדר במלך, במיוחד כשמדובר באחי. איפה האקט המרושע וחסר הלב שיגרום לי לתעב אותו?

  

יפה כמו אגדה

עכשיו, דמיינו לעצמכם מערה מאוכלסת בגובלינים. דמיינתם? יופי. המערה שראיתי בפייבל היא בדיוק מה שאני רואה כשאני עוצם את העיניים ומדמיין מערת גובלינים. גם הגובלינים. מרפסת-סלע טבעית משקיפה על חדר, בו הלוחמים הגובלינים ישנים את שנת היופי שלהם. כשהם מחליטים להתעורר ולהתנפל עלי, הם זזים בצורה לא החלטית עם הרבה דברים שמטלטלים לצידי גופם בעודם רצים, כגון קרעי בד וסכינים שאובטחו בצורה לקוייה.

הפירוט והסגנון הגרפי של Fable 3 כובש, גם אם מבחינה טכנית הוא לא בקו החזית. העולם מרווח, מעוצב ומסוגנן להפליא. הוא יציג לכם נופים מרהיבים ובהם בקעות, הרים, יערות ופסגות מושלגות. גם המקומות שנשאבו מהפנטזיות הפרועות ביותר של ציירי הקונספט זכו להיברא בתלת-מימד מושלם. ניכר כי העולם נוצר לאחר הרבה מאוד מחשבה ונושא את חותם דימיונו המפותח של פיטר מולינו, מנהל האולפן.

מעבר לטעינות טקסטורות מול עיני השחקן והאטות אקראיות בקצבי הרענון, בעיות אותן אפשר לצפות מעולם משחק כה גדול ומפורט, גם הבינה המלאכותית לא תעבור כיתה בבית ספרנו. כשהובלתי דמויות יד ביד הרגשתי שמחובר אלי כדור עם חוט. הן אפילו לא טרחו להתחמק ממכשולים בדרך. אני יכול להשבע שהן נתקעו בדברים בכוונה.

השילוש הקדוש

מערכת הקרבות של פייבל עודכנה מהמשחק הקודם, אך נשארה נאנמנה למקורות. היא מורכבת משלושה כפתורים עיקריים – כפתור להתקפה עם חרב, כפתור לקסמים וכפתור לירי באמצעות האקדח. פשוט ויעיל.

האוייבים בהם נלחמים מציגים גיוון רב, באים במספרים גדולים יותר ומהווים אתגר נאה, לפחות בתחילתו של המשחק. לאחר כמה שעות משחק האיזון מעט יפגע כשיעמוד לרשותכם קסם אש שמכסה שטח של אצטדיון וגורם להמון נזק – וכבר לא תצטרכו לחשוב יותר מדי, פשוט תעמדו באמצע ותפעילו אותו פעם אחר פעם. בכלל, הקסמים סובלים מעודף עוצמה, ובשלבי משחק תקדמים הופכים את שאר אופציות הקרב לחסרות משמעות, על אפה ועל חמתה של החרב ומהלכי הסיום הראוותניים שלה.

הנשקים הרגילים שלכם ישתדרגו בהתאם לאינטנסיביות השימוש שלכם בהם, מה שמוביל לתוצאה הלא רצויה של היצמדות לנשק אחד-שניים ונטישת השאר. תוכלו גם למצוא או לקנות נשקים "אגדיים", ואלה צומחים בכוחם דווקא כשתשלימו Achievements שונים שהמשחק יאתגר אתכם בהם. הם גם ישנו את המראה שלהם בהתאם לאופי שלכם. לי הייתה חרב שחורה-אדומה עם טור של שיניים מפחידות. תסיקו מסקנות לבד.

  

מה שמסביב

מעבר לדברים הסטנדרטיים שתעשו במשחק - הקרבות, המשימות, לשכנע עוברי אורח להצטרף אליכם בשליחותכם הנאצלה - תוכלו גם לקנות נדל"ן, כגון פאבים ובתים, שעם הזמן יתחילו לייצר לכם רווחים נאים. אם ישעמם לכם לבדכם – הרי שהפעם יש לנו כאן מצב Co-Op שבאמת עובד, והשחקנים לא צריכים לחלוק זוית מצלמה אחת לשניהם. אפרופו מצלמה – זו דווקא עובדת לא רע, אך דווקא בקרבות היא לפעמים לא יודעת מה להציג. היא אוהבת להתמקד לפעמים בנופים - היפיפיים, נכון - ולהזניח דברים פחות אמנותיים, כמו המפלצת שמתקיפה את הגיבור.

כמובן שעדיין תוכלו לקבל מחלת מין וגם להפליץ על אנשים אחרים. אני יודע שזה הדבר שחשוב לכם באמת.

 

השורה התחתונה

פייבל 3 הוא... פייבל. כרגיל, הוא מהנה, הוא משעשע, אבל נותן את התחושה שפיטר בילה זמן רב מדי בראיונות והבטחות ופחות זמן בלדחוף את המפתחים שלו לבנות עולם משחק באמת גדול ואפי. זה משחק שתשחקו בו לא מעט זמן, ותהנו ממפגשים מבדרים והומור שחור וציני, אך בסופו של יום אין כאן את הבשר של משחק פתוח גדול. אם תקבלו אותו כמות שהוא, ולא תצפו לעומק ורוחב מאוד שאפתניים, לא תמצאו המון סיבות להתלונן או להשתעמם. 

  8 

 משחקיות - הקרבות מהנים למרות פשטותם וההומור הציני מכסה חלקית על המחסור העלילתי ברגש אמיתי.

  8 

 גרפיקה - העולם מלא דמיון ונופים יחודיים, אנימציות זורמות.

  8 

 סאונד ופסקול - מוזיקת כינורות תלווה אתכם במהלך רוב מסעותיכם, דיבוב מעולה.

  6 

 טכני - בעיות בבינה המלאכותית פוגעות באמינות עולם המשחק.

  7 

 אורך חיים - בין עשר לחמש-עשרה שעות משחק, תלוי באהבה שאתם רוכשים למשימות צדדיות.

  7 

 מולטיפלייר - מצב Co-Op שעובד הפעם לא רע בכלל.

 ציון סופי79

- ממוצע ציוני המשחק ברשת - 80

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:29 04.11.2010 | שי ירדני שי ירדני

    קצר מדי ..

  2. 2

    18:41 04.11.2010 | חתול חתול (אורח)

    אמא שלך היא חתול

  3. 3

    18:45 04.11.2010 | :! :! (אורח)

    משחק מעולה , אך לדעתי הוא לא קצר בכלל...

  4. 4

    18:55 04.11.2010 | ... ... (אורח)

    הייתי נותן לו ת'כלס בין ה80 ל85
    רק מהסיבה הפשוטה שהוא בין המשחקים הבודדים שכשקרה הטוויץ' בעלילה נדהמתי ואמרתי פאק.כנראה עלייך לא השפיע כי טוב..היית רע,אני טוב (: ואני מדבר על הקטע שאתה הופך למלך...חיחיחי תחמן פיטר הזה...
    עכשיו,זה רק לי,או שגם השחקן שלך לא הזדקן\השתנה במיוחד?והיית מקדיש פינה קטנה להבטחות שלו..ש..לא היו מה שציפינו..

  5. 5

    19:03 04.11.2010 | אהא אהא (אורח)

    זה מה שקורה כשנותנים למייקרוסופט ליצור משחקים

  6. 6

    19:27 04.11.2010 | DareDevil DareDevil

    5:

    מה הקשר !!!!

  7. 7

    19:28 04.11.2010 | עידן עידן (אורח)

    סיימתי אותו, אני מביא לו 85.
    זה משחק מעולה (ואני שונא משחקי RPG).

  8. 8

    19:30 04.11.2010 | PoweRup PoweRup

    היית אומר שזה לא fable 3
    אלא fable 2.2...
    יש לו שיפורים מהמחשק הקודם, אבל לא יודע, יש לי הרגשה שבמשחק המשך צריך להיות יותר שכלול.
    עדיין, מאוד נהניתי ממנו, אחלה של משחק!

  9. 9

    19:35 04.11.2010 | jjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjj (אורח)

    חחח אתה רושם טוב מאוד ונותון רק 7 כמעט בהכל

  10. 10

    19:36 04.11.2010 | Shmati Shmati

    5, אתה רוצה להגיד לי שHALO וGEOW הם משחקים חרא?

  11. 11

    19:39 04.11.2010 | קובי קובי (אורח)

    10- ל-5 אין כנראה מושג שמייקרוסופט הם רק המפיצים ולא המפתחים..

  12. 12

    19:40 04.11.2010 | שי שי (אורח)

    זה נראה הרבה יותר יפה מהיילו ריץ', אז איך הבאת לו 8 בגרפיקה ולריץ' 10??

  13. 13

    19:55 04.11.2010 | חרא של משחק!!! חרא של משחק!!! (אורח)

    חרא של משחק!!!

  14. 14

    20:16 04.11.2010 | noonameleft noonameleft

    נראה שבניגוד למה שתכננתי אני לא אתמקד בקסם בכלל אם זה הורס את האיזון עד כדי כך

  15. 15

    21:58 04.11.2010 | . . (אורח)

    המשחק הכי גרוע שאי פעם שיחקתי בו...

  16. 16

    22:09 04.11.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    10 אישית אין לי שום קשר לנושא, אבל כן, לפחות GOW זה משחק גרוע.
    לגבי HALO לא כל כך בטוח, אני אישית לא אהבתי אותו אבל זה כבר נוגע יותר לעיניין של טעם אישי מאשר איכות המשחק

  17. 17

    00:24 05.11.2010 | SkatMan SkatMan

    פיטר מולינו גאון! פייבל זה פשוט יצירת אומנות. 100 לפחות

  18. 18

    00:46 05.11.2010 | . . (אורח)

    יצירת אומנות אם אתה במקרה גם צופה הדוק של דורה וטלטאביז

  19. 19

    01:48 05.11.2010 | ניצן ניצן (אורח)

    "וכך עבר גם פייבל 3 סימפליפיקציה שאמורה להפוך אותו זמין לקהל רחב יותר, או, במילים אחרות, הטמטמות להמונים."
    המטרה של המשחק היא להכניס כסף לא להפסיד (או שאני טועה) אז זה צפוי מראש, לא רווחי ליצר משחקים ל HARDCORE

  20. 20

    11:02 05.11.2010 | pkakr pkakr

    טוב על אורך החיים השתגעתם .....

  21. 21

    14:19 05.11.2010 | ניצן ניצן (אורח)

    אני פדופיל

  22. 22

    14:20 05.11.2010 | ויליאם שייקספיר ויליאם שייקספיר (אורח)

    להיות, או לא להיות, וזו השאלה:
    מה נעלה יותר: לשאת באורך-רוח
    חיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו,
    או אם חמוש לצאת מול ים הייסורים,
    למרוד, וקץ לשים להם!

  23. 23

    16:41 05.11.2010 | ל 22 ל 22 (אורח)

    חבל שאתה בטח סתם ילד קטן ומפגר שחושב שזהוא מונולוג מצחיק.
    אני מציע לך לראות את המלט בקאמרי,אחלה הצגה! =)
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

  24. 24

    18:02 06.11.2010 | PoweRup PoweRup

    *ספוילר*
    סעמק, סיימתי את המשחק ועזרתי ליותר מידי אנשים, ובסוף זה חזר בי לאחר המתקפה הגדולה. אין, אני פשוט טוב מידי :/ נשמה טהורה שכמותי D:
    *ספוילר*

  25. 25

    00:22 07.11.2010 | מולי מולי (אורח)

    בוא נילס, בוא נעוף.

  26. 26

    11:01 12.11.2010 | בומבבלה בומבבלה (אורח)

    אחלה ביקורת כתוב בצורה יפה ומצחיקה כל הכבוד !!!111

  27. 27

    17:28 14.11.2010 | יואב יואב (אורח)

    אוהב אותך, ולא בגלל הציון כי לדעתי משחק ענק עוד לפני ששיחקתי בו, אלא בגלל שהזכרת לי שהוא יצא =]

  28. 28

    20:32 16.12.2010 | אריאל אריאל (אורח)

    אני מקווה שלמחשב ישקעו יותר (גם דחו אותו ל-2011)

  29. 29

       | פורסם ע"י