הרשמה

ביקורת טלוויזיה: "המעניש" - הרבה יותר מסדרת קומיקס

ג'ון ברנטל תותח-על: "המעניש" החדשה של נטפליקס היא סדרת קומיקס שפורצת את גבולות הז'אנר המוכרים, ומתגלה כמותחן-אקשן איכותי, מסחרר ונוטף דם.

בעוד הדמות הראשית בה וגם היא סובלות ממוסר מפוקפק, סדרת הקומיקס החדשה אודות האנטי-גיבור האהוב מצליחה להתעלות על הקלישאות ולספק כיף גדול לצד לא-מעט חומר למחשבה.

אם תצלחו את ששת הפרקים הראשונים של "המעניש", שסובלים מחוסר אחידות מעט מעיק, תגיעו לשבעה פרקים מלאי אדרנלין, מתח ואקשן משובח ללא-הרף. הסדרה החדשה מבית נטפליקס, בה מציג ג'ון ברנטל את כישוריו המופלאים במלוא הדרם, נוצרה על-ידי סטיב לייטפוט - שותפו של בריאן פולר לכתיבת "חניבעל" - והיא נוגעת יפה בתחומים שנמצאים מעבר לסיפור הקומיקס הבסיסי.

צלקות קרב, פוסט טראומה, החזקת נשק ושחיתויות בקרב בכירים - אלו כמה מהנושאים הציבוריים שנדונים בסדרה הזו. יתרה מכך, ל"מארוול" אמנם יש בעיה עם דמויות הנבלים בסרטיהם, אך בסדרותיהם - גם הפעם - הם מציגים נבלים איכותיים לכל הפחות. אל וילסון פיסק מ"דרדוויל" והאיש הסגול מ"ג'סיקה ג'ונס", מצטרף הפעם נבל שבשמו לא אנקב מחשש לספוילרים. אף על פי שהוא לא מגיע לגדולתם של האחרונים, גם כאן מדובר באויב חלקלק, שסודות מעברו ויחסיו עם הגיבור מעניקים מורכבות לדינמיקה בין השניים.

ואם כבר הגיבור - או מדויק יותר לומר האנטי-גיבור - ברמה האישית, ג'ון ברנטל הוא שחקן שאני מאוד-מאוד אוהב. עוד מימי הזוהר של "המתים המהלכים", הוא ידע להציג היטב גבריות מאצ'ואיסטית לצד שבריריות, רגש ונשמה - מכלול תכונות מנוגדות, שסימנו אותו מיד כליהוק המושלם לדמותו של המעניש.

אחרי עבודתו המבריקה בעונה השנייה של "דרדוויל", הפקת סדרה משלו הייתה שאלה של זמן בלבד - וכמה כיף לראות שזה קרה. ברנטל כמו נולד לתפקיד פרנק קאסל (האלטר-אגו של המעניש), ואני רק מייחל ליום בו יעניקו לו כבר תפקידים ראשיים גם בהוליווד. מצוין ככל שהיה בהם, תפקידי המשנה שלו השנה ב"בייבי דרייבר" ו"רוחות קרות", הם באמת פחיתות כבוד עבור שחקן ברמתו.

לצדו, ראוי לציין לטובה גם את אבון מוס-בכרך ("בנות"), המגלם את דיוויד ליברמן, שחובר למעניש לאחר שבדומה לו אנשי זדון רצו לחסל גם אותו. הכימיה בין השניים מצוינת והם מתפקדים כברומאנס מבדר ומהנה לצפייה. אליהם מצטרפת גם אמבר רוז-רבה האדירה, בתפקיד הסוכנת דינה מדני, שבתחילה נדמית כדמות מעט אפרורית, אך מתגלה לאורך העונה כגיבורה נשית חזקה, מובילה, בד-אסית וכריזמטית בהחלט. ובסדרת קומיקס, בה דמויות רבות יכלו בקלות להפוך לקריקטורות של עצמן, תענוג גדול לראות דמויות מורכבות, שפעמים רבות גם נותנות במה לדיאלוגים שנונים, משעשעים, מעוררי-מחשבה ובעיקר מפתיעים.

בכנות, "המעניש" עלתה על הציפיות שלי. הגעתי כדי להעביר את הזמן עם ג'ון ברנטל שקורע לרעים את הצורה, וקיבלתי סדרה שהיא הרבה מעבר לכך. נכון, בפרקיה הראשונים יש הרגשה שהיא נמרחת - הסצנות במשרדי הסוכנים החשאיים נותרות די יבשות, פילרים למכביר. נוסף על כך, מדובר בסדרה אלימה מאוד - כיאה לאחד מיוצרי "חניבעל" - שלעיתים מזעזעת בשל היותה גרפית נורא. כמו-כן, הדירוג הגבוה מאוד לו זכתה הסדרה ב-IMDb, שמעניק לה שם את המקום ה-24 ברשימת הסדרות הטובות ביותר בכל הזמנים: מופרך. הוכחה נוספת לכמה האתר הזה כבר לא רלוונטי.

עם זאת, שאלות המוסר שהיא מעלה על-ידי בחינת דמות האנטי-גיבור במרכזה; האופן בו היא נוגעת בנושאים פוליטיים וחברתיים; הדמויות, המשחק, ההומור והשנינויות, האקשן המעולה, פרק 12 המטורלל והרגעים שהסדרה בונה לקראתם בהדרגה, עד שהם לבסוף מתממשים בברוטליות עוצרת-נשימה - אלו הופכות אותה למענגת במיוחד.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:02 30.11.2017 | Brenflex Brenflex

    shane never died

  2. 2

    15:58 09.12.2017 | DeaDevil DeaDevil

    מסכים :)
    חייב לציין שהסדרה מתאימה לאנשים מעל לגיל 16

  3. 3

       | פורסם ע"י