הרשמה

ביקורת: Gigabyte Z590 Vision G

אחד מלוחות האם של ג'יגהבייט לדור הבא בביקורת

האם זה יהיה הלוח שאיתו אשתדרג לדור הבא?

לוח האם סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

כמו השלכת בסתיו, האבקודו הטרי בסופר בחודשי האביב וגל ההשקעות במניית GameStop, כל דבר בסוף מגיע לקיצו. אחרי שטבלנו בחודשים האחורנים את רגלינו עמוק בביצה של "עונת המסכים", הגיעה גם הרגע שלה לחלוף ולעזוב אותנו, לפחות לבנתיים. אחרי גלי המסכים החדשים ששטפנו אותנו והגיעו כמעט מכל יצרניות החומרה הגדולות, מגיע תורם של מעבדי דור 11 של אינטל. דור המעבדים החדש הושק באופן נרחב בניידים אך ההשקה שלו בשוק הנייח עדיין נמצאת על האש וצפויה לקרות כבר בשבועות הקרובים. מדי כמה ימים אנחנו שומעים שוב פעם על המעבדים החדשים שצפויים להגיע ואלו מניחים את היסודות לעונה חדשה בשוק החומרה- עונת המעבדים החדשים. עובדה שמניעה שוב פעם את כל חברות החומרה למירוץ חימוש לקראת העונה הקרובה. בין אותן חברות נמצאת גם ג'יגהבייט ששלחו לי לביקורת את אחד מלוחות האם החדשים שלהם לקראת דור 11 של אינטל.

ברוכים הבאים לשנות ה-90

כמו שכולנו יודעים, לוח האם הוא הבסיס של המחשב, אותו בסיס עליו אנו מרכיבים ומחברים את כל החלקים והכבלים השונים על מנת שהם יוכלו לעבוד ולתקשר אחד עם השני. יכול להיות שזה נובע מחוסר ההשפעה שלהם על ביצועים, אבל אני חושב שלוחות אם לא מקבלים את הקרדיט שמגיע להם. מעבד הוא פיסה טכנולוגית מרשימה ומדהימה בפני עצמו, אבל בלי בסיס טוב שהוא יוכל לשבת בו הוא חסר כל משמעות. בגלל עובדה זאת, יצרניות החומרה השונות דואגות לצרף ללוחות האם שלהם כמה תוספות שונות שימשו אתכם בזמן חיבור החלקים והרכבת המחשב. הדבר הראשון שמתגלה לנו כשפותחים את הקופסא הלבנה של ה-Z590 Vision G הוא הלוח עצמו כשמתחתיו נמצאות התוספות הבאות:

  • ספר הדרכה
  • דיסק התקנה
  • ארבעה כבלי SATA
  • רמקול זעיר
  • 4 ברגים עבור התקני M.2

אם אתם קוראים את הרשימה הזאת וחושבים ששכחתי דברים, אז לצערי הרב לא שכחתי כלום. משום מה ניראה שג'יגהבייט בחרה לחזור פתאום כמה שנים לאחור. כבר לפני יותר מ-4.5 שנים ביקרתי כאן את ה-Rampage 10th Edition שהגיע אז עם DOK שעליו היו מותקנים כל הדרייברים והכלים עבור הלוח. אני מבין שבאותה תקופה הלוח ההוא נחשב לספינת הדגל ובין הלוחות הטובים והיקרים ביותר בשוק אבל כבר אז אסוס הייתה מספיק עירנית כדי לשים לב למותם של הדיסקים אבל ניראה שאצל ג'יגהבייט דיסקים הם עדיין שיא הקידמה. ואמירה זאת נכונה גם עבור הרמקול הקטן שמקבלים ומצפצף בזמן הדלקה כאילו אנחנו בשיא שנות ה-90. לעומת לאלו, ארבעה כבלי SATA זה כבל אחד יותר מהמינימום שאני מצפה לו וזה ה-Sweet Spot מבחינתי. אציין לטובה את גם ארבעת הברגים להתקני M.2 שמתקבלים ואיתם את הסרת התלות באספקתם על ידי יצרניות ההתקנים.

אני יודע שזה לא משהו מהותי בכלל ואפילו דיי נישתי, אבל אני חייב להגיד שה-Z590 Vision G הוא לוח יפה בטירוף בעיניי. חומרה בצבע לבן היא דיי נדירה ולא מזמן החלפתי מארז ל-H510i לבן, כשהעברתי את לוח האם הקיים והשחור שלי אליו, לא יכולתי שלא לחשוב כמה הוא לא מתאים ואיזה יפה יהיה לשים במארז לוח אם לבן שישלב כוחות עם האסטטיקה הלבנה ויקח אותה צעד גדול קדימה וה-Z590 Vision G בא לי כמו כפפה ליד.

קרוב לשלמות

יהיו הרבה שיגידו שכל נושא העיצוב לא מעניין אותם בכלל אבל נושא אחר שהוא מהותי מאוד עבורם רוב המשתמשים הוא מערך החיבורים (בעיקר החיצוני) שה-Z590 Vision G מציע להם:

  • חיבור קומבו PS.2
  • שני חיבורי USB-A 2
  • ארבעה חיבורי USB-A 3.2
  • חיבור HDMI
  • חיבור DisplayPort
  • שני חיבורי USB-A 3.2 Gen 2 (אחד מהם משמש גם לצריבת BIOS)
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2x2 (תומך VisionLink)
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 1
  • חיבור כבל רשת במהירות של 2.5Gb
  • חיבור 7.1 ערוצי סאונד

לפי דעתי, מערך החיבורים החיצוני של ה-Z590 Vision G קרוב מאוד להיות מושלם, יש לו כמעט את כל מה שאני יכול לבקש בין אם זה כמות מכובדת של חיבורי USB 3.2 מהירים, לפחות חיבור אחד מהיר בתצורת USB Type C, חיבורי PS.2 ו-USB 2 למקרים שבהם חסרים דרייברים מתאימים ואפילו חיבור רשת מהיר בקצב של 2.5Gb. הדבר היחיד שרציתי לראות (אבל גם ידעתי שלא אראה) הוא חיבור אנטנות עבור כלי Wi-Fi+Bluetooth. בדרך כלל אפשר להניח בביטחון שאם לא מגיע עם הלוח כלי תקשורת שכזה אז גם אין אופציה לחבר אחד אחר, בכל זאת קיוותי וטיפה התאכזבתי. אם תרצו לאפשר יכולות Wi-FI+Bluetooth למחשב שלכם, תצטרכו לרכוש בנפרד ולהוסיף ללוח כרטיס הרחבה ייעודי.

אבל כשקצת התחלתי לחקור ולחבר דברים לחיבורים הפנימיים של הלוח, גיליתי הרבה אופציות נהדרות. בסופו של היום ה-Z590 Vision G הוא לוח בגודל ATX סטנדרטי אז אין בו המון מקום אבל זה לא מנע מהמהנדסים של ג'יגהבייט להעמיס עליו. על גבי הלוח אפשר למצוא כ-4 חיבורים למאווררים בנוסף לחיבור ייעודי עבור מאוורר (או שני מאווררים מפוצלים ואו קירור מים) עבור המעבד. כמו כן ישנם גם 4 חיבורי RGB, חיבור לחיישן רעש ושני חיבורי THB עבור כרטיסי הרחבה תומכי Thunderbolt. בכל הקשור לחיבורים שתומכים בהעברת מידע אז ללוח יש כ-6 חיבורי SATA 3, שני חיבורי USB- 9 pin, חיבור USB 3.2- 20 pin לצד חיבור USB 3.2 Gen 2x2 שמספק תעבורת מידע מלאה ומהירה במיוחד לחיבורי USB-C שנמצאים לרוב בקדמת המארז.

מצויד אך עם פוטנציאל מבוזבז

אם נתקרב קצת ונסתכל יותר לעומק על איזור המעבד של הלוח ניראה את תושבת LGA 1200 שמוכרת לנו ממעבדי דור 10 של אינטל כשגם דור 11 העתידיים לבוא יתמכו בה. מסביב לאותה תושבת נוכל לראות שני גופי קירור גדולים, כסופים ולבנים שמחביאים תחתיהם הרבה רכיבי אספקת מתח. הריבוי של רכיבים אלו מאפשר להזרים למעבד מתח רב במידת הצורך ובכך לאפשר למעבדים חזקים לספק את מלוא כוחם ואו לאפשר ביצוע אוברקלוק אגרסיבי למעבדים שתומכים באופציה זאת. המתח הרב שיוכל לעבור ברכיבים אלו יגיע היישר מחיבור המתח הגדול שכולל עוד 4 פינים בנוסף ל-8 הסטנדרטיים, כך שאם אתם בעניין של אוברקלוק, ל-Z590 Vision G יש את כל מה שאתם צריכים. עוד לא הזכרתי את זה אבל חיבור ה-PCIe העליון ושלושה מחיבורי ה-M.2 של הלוח תומכים בתקן PCIe Gen 4 החדש והמהיר אך זה יתאפשר רק בעזרת מעבדי דור 11 כשבעלי מעבדי דור 10 יצטרכו להסתפק רק ב-PCIe Gen 3 הישן והמוכר.

כשפתחתי את הלוח והוצאתי אותו מהאריזה שלו התרגשתי מאוד לראות את שני הפסים הסגולים שצמודים לגופי הקירור מפני שחשבתי שהמשאלה שלי מהביקורת של ה-RX 6800 XT התגשמה, והמהנדסים בג'יגהבייט הצליחו לגלות קצת יצירתיות. אבל לצערי זה לא קרה. שני הפסים הסגולים הם בסך הכל חתיכות פלסטיק מבריקות שזאת שנמצאת מעל מערך החיבורים מחביאה תחתיה פס תאורת RGB קטן. היו לי תקוות כל כך גדולות שחתיכת הפלסטיק שנמצאת לצד הצ'יפסט הוא מסך קטן שיוכל להציג לי נתונים שונים על טמפרטורות של חלקים שונים, מהירות מאווררים או שלפחות יוכל להציג קודי העלאה ושגיאה (Q-Led) כמו שיש בלוחות רבים אחרים ובלוח זה החוסר היה מורגש מאוד עבורי. קיוויתי והתאכזבתי.

ארבעת המוסקטרים

כשעברתי על תוכן הקופסא של לוח האם בתחילת הביקורת, הזכרתי 4 ברגים קטנים שמשמשים עבור התקני M.2. כיום התקני M.2 הם לא כל כך נפוצים וחיבור זה משמש בעיקר עבור חיבור כונני SSD, לרוב כאלו אשר מגיעים למהירויות גבוהות במיוחד בזכות השימוש בנתיבי ה-PCIe שמשולבים לחיבור הקטן. ל-Z590 Vision G יש כארבעה חיבורי M.2 אשר מוחבאים מתחת למתכות שבאיזור הצ'יפסט וחיבורי ה-PCIe. אם נרים את הבורג שמחזיק את כל אחת מהמתכות הקטנות ואת ארבעת הברגים שמחזיקים את הכיסוי הגדול, נגלה את ארבעת חיבורי ה-M.2 של הלוח. תפקידם של לוחות המתכת המוסרות הוא לא רק בפן העיצובי שמחביא את הכוננים, אלא הם משמשים גם כגופי קירור עבור הכוננים שיכולים להתחמם מאוד בזמן שימוש אינטנסיבי וכך הם עוזרים לשמור על רף ביצועים גבוה ויציב בגזרת האיחסון.

אם חשבתם שהספקתי לעבור על כל הפיצ'רים שיש ל-Z590 Vision G להציע אז אני אכיר לכם פיצ'ר אחד נוסף בשם טכנולוגיית VisionLink. טכנולוגיה זאת תאפשר לכם לנצל את מלוא כוחו של חיבור ה-USB-C שבלוח האם כשהיא תאפשר לכם להעביר בעזרת חיבור זה גם מידע, מתח ווידיאו. על פי ג'יגהבייט, VisionLink מסוגלת להעביר עד כ-60W כך שברמת העיקרון אתם תוכלו להעביר וידיאו של לייבסטרים מהמחשב ללפטופ אשר יבצע את כל העיבוד והשידור וגם להטעין אותו בעזרת אותו חיבור תומך הישר מלוח האם. היכולת להעביר מידע, מתח ווידיאו בכבל אחד היא לא משהו חדש שלא ראינו כבר לפני כמה שנים אך עוד לא יצא לי להיתקל בלוח אם שמנצל את היכולת הזאת באופן מובנה ולא בעזרת כרטיס הרחבה חיצוני.

השורה התחתונה

אני נמצא כרגע בהתלבטות האם לשדרג את המחשב שלי למעבדי Ryzen 5000 או לדור 11 של אינטל. את ההחלטה שלי אבצע רק אחרי שאראה מה יש לאינטל בשרוול, אבל אם אחליט ללכת עם הקבוצה הכחולה, ה-Z590 Vision G ללא ספק יהיה על הכוונת שלי. נכון שהוא לא מושלם אבל גם עוד לא נתקלתי בלוח אם מושלם. אם אתם פחות מתעניינים בכל נושא ה-RGB ועיצובים "גיימריים" שהלוח הזה לוקה בו מאוד בחסר ויותר חשובות לכם אופציות עתידיות לשידרוג והרחבה לצד אפשרויות לחיבור מספר כונני איחסון מהירים בו זמנית, ה-Z590 Vision G יתאים לכם וישרת אתכם נאמנה. רק צריך לקחת בחשבון את תג המחיר שלו שנע סביב 1,300 ש"ח.

8
מתוך 10

הטוב

  • מערך חיבורים אחורי מתקדם וקרוב למושלם
  • שלל חיבורים פנימיים מעולים
  • תמיכה באוברקלוק 
  • יכולת חיבור ל-4 כונני M.2
  • עיצוב יפהפה...

הרע

  • ...אם כי בעל פוטנציאל מבוזבז
  • מעט תוספות ומיושנות
  • אין אפשרות לתקשורת Wi-Fi ואו Bluetooth 

והלבן

  • אנחנו צריכים עוד חומרות לבנות
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י