Feeds:
פוסטים
תגובות

Archive for 27th ב-נובמבר, 2008

inthepit

בתוך שפע המשחקים המוצעים ל-Xbox 360, מעטים הם מקוריים או מפתיעים באמת. תחת הלחץ הכלכלי להבטיח החזר של השקעות העתק הנדרשות לפיתוח משחקי הדור הנוכחי, מעדיפות היצרניות הגדולות להמשיך עם נוסחאות מוכרות, בניסיון להצליח בענף שבו הרוב המכריע של המשחקים מפסידים כסף. בין אם זה הלחץ-החברתי המעודד חשיבה עדרית מצד קהל השחקנים והמבקרים, ובין בהשפעת אותה תבנית בלתי-גמישה במסגרתה התרגלנו לדרג משחקים על בסיס פרמטרים טכניים ברובם (כמו סאונד, גרפיקה ויכולת לשחק את המשחק בשנית) – חדשנות ומקוריות הם סיכונים אמיתיים שמעטים מוכנים לקחת. כדברי אחד האנליסטים, "מדי פעם מישהו מצליח להשחיל משהו שמדהים אותנו, אבל ככלל אין כסף בחדשנות, אפילו אם היא נהדרת".

על הרקע הזה אין זה מפתיע שהמשחקים הטובים והמקוריים באמת יגיעו מקהילת השוליים של המפתחים העצמאיים. כך היה עם Braid המדהים של Jonathan Blow, שיצא לפני כארבעה חודשים ל-Xbox Arcade, וכך זה עתה עם "In the Pit", משחק קטן של יוצר בלתי מוכר שהגיע ל-Xbox בשבוע שעבר במסגרת ערוץ התוכן החדש Community Games (משחקי קהילה).

In the Pit הוא משחק מאד יוצא דופן בגלל אלמנט תכנוני מפתיע אחד – אין בו גרפיקה. ואני לא מתכוונת שאין בו גרפיקה יפה, תלת-מימדית או דו-מימדית אלא שאין בו גרפיקה בכלל. למעשה במהלך כל המשחק המסך שחור לגמרי, ומהבחינה הזאת אפשר, וכדאי, לשחק אותו בעיניים עצומות. במקום לראות מה קורה, ולהגיב בהתאם, השחקן נדרש להבין ולהתמצא בסביבתו תוך שימוש בחוש השמיעה (הסאונד הסטריאופוני) והמישוש (הרטט מהבקר) בלבד.

הרעיון מאחורי המשחק פשוט אך מקסים. השחקן משחק בתפקיד מפלצת המתגוררת במעמקיו של בור אפל בטירתו של מלך רשע. כדרכם של מלכים רשעים, גם המלך הזה חובב את המשפט האלמותי "השליכוהו אל הבור", וכך מוצאים את דרכם אל הבור שלך קורבנות שונים אותם עליך לחסל. מכיוון שבמשחק הזה כאמור לא רואים שום דבר, המטרה היא להצליח לגשש את דרכך אל הקורבן התורן, על ידי הקשבה למקור ממנו מגיעות נשימותיו, וכשמתקרבים – דפיקות לבו ותחושת המגע בו. כל זאת, תוך זהירות שלא לעשות בעצמך רעש שיכול לגרום לקורבן לברוח, ובשלבים המאוחרים יותר – לתקוף אותך חזרה. כמקובל – רמת התחכום והקושי עולה בין השלבים השונים (מספר קורבנות המנסים לברוח, קורבנות התוקפים חזרה בנשק רגיל, קורבנות המצוידים בנשק מיוחד כמו אש וכדומה), וביניהם משולבות גם מעין cut scenes – סצנות עלילה, במהלכן נשמעות מלמעלה תוכניותיו ומזימותיו של המלך המאפשרות לנו להתכונן לבאות.

In the Pit הוא לא משחק בלי חסרונות. הגדול שבהם הוא חוסר האפשרות להקליט את ההתקדמות במשחק – מה שמחייב להתחיל אותו בכל פעם מהתחלה אם אתם לא רוצים או יכולים להגיע עד הסוף בנשימה אחת. בנוסף גם הדמו קצר מדי, ועוצר בתחילת השלב השני – שלב שבו לא ניתן באמת להעריך את התחכום והיופי של המשחק. יחד עם זאת במחיר של 400 נקודות (בערך 21.5 ש"ח) – המשחק הזה בהחלט שווה, ולו בשביל החוויה יוצאת הדופן שהוא מציע. מומלץ.

Read Full Post »