שתף קטע נבחר

מזל טוב: קונסולת הגיים בוי חוגגת 20

הקונסולה הניידת של נינטנדו חוגגת בימים אלה 20 שנים של טטריס, פוקימון ומריו. מה השתנה ב-20 השנים האלה, ולמה נטשה נינטנדו את המותג המצליח?

קונסולת הגיים בוי הניידת של נינטנדו סיפקה ללא מעט מאיתנו לא מעט חוויות מעניינות: בין אם זה להוריד שורות לבנים בטטריס, לחלץ את מריו מפירמידה מלאת גומבות או לתפוס פוקימונים ולשסע אותם זה בזה. בימים אלה חוגגת הקונסולה הוותיקה יום הולדת 20.

 

נינטנדו הוציאה לראשונה את הגיים בוי לחנויות בחודש אפריל 1989 ביפן (למערב הוא כמה חודשים מאוחר יותר). זו הייתה קונסולת המשחקים הניידת הראשונה שאפשרה לשחק בדרכים במשחקים שונים, שהגיעו על קלטות (cartiges) שנמכרו בנפרד - זאת לאחר שנים בהם שוק המשחקים הניידים כלל רק מכשירים פשוטים שכללו משחק אחד בלבד.

 

ההימור של נינטנדו היה משתלם: הקונסולה הפכה ללהיט עצום, לא מעט מזה בזכות המשחק טטריס, שהגיע ביחד עם המכשיר, שמרו על נינטנדו כחברה המובילה בתחום הגיימינג הנייד. היא המשיכה להוציא גרסאות חדשות של הגיים בוי, עד שהחליטה לנטוש את המותג לפני כשנה וחצי, לטובת המותג החדש DS.

 

הגיים בוי מחסלת את המתחרים

חייה של הקונסולה הניידת של נינטנדו לא היו פשוטים. במהלך השנים, חברות רבות התקנאו בהצלחת נינטנדו, וניסו לצאת עם קונסולות ניידות משלהן. אף אחת מהן לא הצליחה להתקרב להצלחה העצומה של הגיים בוי, וזאת נשארה כשידה על העליונה גם בתקופות בהן היא הייתה נחותה טכנולוגית מקונסולות ניידות מתחרות.

 

הדוגמה הטובה ביותר לתחרות כזאת היא קונסולת הגיים-גיר, שהוציאה חברת סגה. בניגוד לגיים בוי, שכלל מסך שחור-לבן, כללה הגיים-גיר מסך צבעוני עם יכולות גרפיות מתקדמות, ואפילו הפכה לטלוויזיה ניידת בעזרת מתאם מיוחד. העליונות הטכנולוגית לא עזרה לסגה, שעדיין זוכרת את הגיים-גיר כאחד מהכשלונות הצורבים ביותר שלה. הגיים בוי הפשוט והוותיק פשוט לא אפשר לה להתרומם במכירות.

 

תחרות נוספת הצטרפה לנינטנדו מצד חברת סוני, שהוציאה ב-2004 את ה-PSP, גירסה ניידת של קונסולת ה-Playstation. ה-PSP אומנם לא נכשלה באופן מיוחד, אך גם היום, קרוב לחמש שנים מיום השקתה, היא משתרכת הרבה אחרי הקונסולה המגבילה (והחלשה הרבה יותר מבחינה טכנית) של נינטנדו, ה-DS.


20 שנים, שלל גרסאות

 

קבירתו של המותג

בשנת 2007, אחרי שהגיימבוי שודרג מספר פעמים, והפך לקונסולה צבעונית בעלת מסך רחב בדמות הגירסה האחרונה שלו, ה-Game Boy Advance, חשפה נינטנדו

בראיונות שונים כי היא מפסיקה לתמוך במותג הוותיק, ומעבירה את מאמצי הפיתוח שלה לקונסולה ניידת הנוכחית, ה-Nintendo DS.

 

השנה חטף המותג מכה נוספת, כאשר נינטנדו הודיעה שהדגם החדש של ה-DS, ה-DSi, לא יכלול תמיכה לאחור במשחקי גיים בוי, כפי שכללו הדגמים הקודמים של הקונסולה.

 

למרות זאת, רבים עדיין מתייחסים ל-DS, שהושק בתחילה כקונסולה נסיונית אך צבר הצלחה רבה והפך למותג עצמאי ורווחי מאוד לנינטנדו, כיורש הטבעי למותג הוותיק והמוזנח.

 

מה הלאה?

גם היום, 20 שנה אחרי ההשקה של הגיים בוי הראשון, ממשיכה נינטנדו לעמוד בראש תעשיית קונסולות המשחק הניידות. אך האם היא תצליח לשמור על מעמדה גם ביום ההולדת ה-25 וה-30?

 

אם היא תמשיך לפעול כפי שהיא פועלת היום - רוב הסיכויים שהתשובה תהיה חיובית. נינטנדו הבינה כבר לפני 20 שנה שהעיקר הוא לא הטכנולוגיה, אלא התוכן. למרות שה-DS היא קונסולה נחותה טכנולוגית מה-PSP המתחרה, ריבוי המשחקים המוצלחים שלה, ביניהם משחקים בסדרות מריו, זלדה ופוקימון, שומרים עליה בראש הפירמידה.

 

ה-DS גם זוכה לסדרות משחקים חדשות, שפונות לקהלי יעד שונים שעד עתה לא השתתפו בחגיגת המשחקים. משחקי Brain Age, למשל, בוחנים את המוח בעזרת סדרת מבחנים ומסייעים לשמירה על מחשבה צלולה וזכרון בריא. סדרה זו עזרה לנינטנדו להפוך את ה-DS לקונסולה חיונית גם לבני הגיל השלישי, שעד אז לא חלמו לשחק.

 

בחודשים הקרובים תזכה ה-DS למשחק חדש בסדרת זלדה הפופולרית והמוערכת, ולמשחק בלעדי בסדרת Dragon Quest, אחת מסדרות משחקי התפקידים הפופולריות ביותר ביפן.

 

המתחרה סוני, לעומת זאת, עומדת לפי ההערכות להציג בזמן הקרוב את היורשת של ה-PSP, בתקווה להוות סוף סוף תחרות אמיתית לנינטנדו. רק הזמן יגיד אם היא תצליח.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים