Feeds:
פוסטים
תגובות

Archive for 30th ב-מאי, 2009

מאיימים על הציבור

אחת התכונות האטרקטיביות של קונסולות הדור הנוכחי, שהובלטה במיוחד בימיהן הראשונים, היא התאימות לאחור שהן מציעות, ברמה כזו או אחרת, למשחקי הדור הקודם. כך ה-Wii של נינטנדו תואמת באופן כמעט מלא את משחקי ה-GameCube, כמו גם את כרטיסי הזיכרון והשלטים שלה, ה-PlayStation 3, בגרסאותיה הראשונות הציעה תמיכה במשחקי PlayStation 2 וה-PlayStation המקורית (תמיכה שצומצמה בהמשך למשחקי ה-PlayStation המקורית בלבד), וגם ה-Xbox 360 תומכת במגוון רחב מאד של משחקי ה-Xbox המקוריים.

אלא שמי שכמוני מבקש לנצל את האפשרות הזאת ולהתנסות מחדש, או לראשונה, בפניני העבר, יגלה כי קשה מאד לקנות היום את הכותרים הישנים האלו. בארץ, אפילו החנויות המעטות המציעות משחקים משומשים, כבר לא מחזיקות על המדפים את משחקי הדורות הקודמים, וגם בחו"ל שוק הרטרו הממוסד מצומצם למדי. האפשרות המעשית היחידה כמעט, היא רכישה באמצעות eBay מאנשים פרטיים ואספנים מתמחים. אפשרות, שעשויה להיות נוחה וזולה למדי, בתנאי אחד – שיש לכם קונסולה אמריקאית.

כדי להבין את הבעייתיות הזאת צריך להיות מודעים לשתי עובדות חשובות. הראשונה היא נעילת האזורים הקיימת בקונוסולות ומגבילה אותה להרצת משחקים התואמים את אותו אזור בלבד. השניה היא שההיצע העיקרי של משחקי הוידאו הישנים (בין משומשים ובין חדשים באריזה) שב-eBay מקורו בארצות הברית, ולפיכך מתאים רק למי שהקונסולה שלו מיועדת, מבחינת נעילת האזורים שלה, לפורמט ה-NTSC  האמריקאי. תיאורטית באתרים האירופאים של eBay, דוגמת זה האנגלי, אפשר אמנם לחפש משחקים בפורמט PAL התואם את הקונסולות הנמכרות בארץ, אולם בפועל לא רק שההיצע דל והמחירים גבוהים יחסית, אלא ובעיקר, מניסיוני האישי, מעטים מאד מוכנים לשלוח את הסחורה מחוץ לגבולות המדינה או היבשת. במילים אחרות – מי מכם שכמוני לא מחזיק בקונסולה אמריקאית, נמצא בנחיתות של ממש, גם מבחינת זמינותם של משחקים משומשים בכלל וגם, ובעיקר, מבחינת יכולתו לקנות את משחקי הדור הקודם.

אז למה בעצם קניתי קונסולות אירופאיות? בעיקר מכיוון שבזמנו לא הייתי מודעת לנושא, והאמנתי לפרסומים המאיימים של המפיצות הרשמיות ובעלי החנויות, שחשוב להקפיד על רכישת מכשירי Pal המותאמים לישראל. בפועל – כל אותה "התאמה לישראל" מתמצית בעובדות שלוח החשמל מתאים למתח שבשקעים בארץ (220  ווולט ולא 110 כמו בארה"ב), ושהחנויות המקומיות מציעות למכירה רק, או כמעט רק, משחקים בפורמט PAL האירופי. את הבעיה הראשונה פותר שנאי מוריד מתח מהסוג שניתן לקנות בחנויות חשמל, חנויות טמבור ובאינטרנט. ואילו קניית משחקים חדשים בארץ, במילא יקרה ובלתי משתלמת בהשוואה להזמנה מחו"ל. בעבר, אגב, גם היתה חשיבות לכך ששיטת השידור של המכשירים האמריקאים לא התאימה למקלטי הטלוויזיה הישראליים, אולם כבר שנים ארוכות מאד שכל מכשירי הטלוויזיה מתאימים לשתי שיטות השידור. אם תוסיפו לכך את העובדה שהקונסולות האמריקאיות הן לא אחת זולות יותר מהאירופאיות (ובמקור גם הגיעו מוקדם יותר למדפים בישראל), תבינו את ההמלצה החד-משמעית שלי לקנות דגמים אמריקאיים. במיוחד אם הדגמים האלו מוצעים לכם על ידי חנות ישראלית שתספק גם אחריות. קניה מהנה.

Read Full Post »