Feeds:
פוסטים
תגובות

Archive for 31st ב-מאי, 2009

המכשיר החדש. לא בהכרח בשורות טובות.

הסיפור שדלף אתמול לרשת, ואישר את השמועות על הקונסולה הניידת החדשה מבית סוני, ה-PSP Go, התקבל, כך נראה, בצורה חיובית על ידי התקשורת והקהל. הידיעות השונות הדגישו בעיקר את הכותרים החדשים הצפויים לצאת עם הקונסולה, וביניהם Metal Gear Solid, Jak & Daxter ומשחק המרוצים Gran Turismo, כמו גם גרסה ניידת של משחק הפלטפורמה והיצירה LittleBigPlanet, ואת החידושים הטכנולוגיים דוגמת זיכרון פנימי גדול של 16 ג'יגה, קישוריות Bluetooth, ועיצוב מוקטן וקל משקל בהשוואה למתחרות.

אלא שלצד השמחה המוצדקת מההתגייסות המחודשת של סוני ומפתחות המשחקים לטובת ה-PSP, נראה שבשורה התחתונה הבחירות שעשתה היצרנית היפנית מאכזבות ומדאיגות. מאכזבות – שכן הקונסולה החדשה לא השכילה לאמץ את שיפורי החומרה של מתחרותיה, דוגמת מסך מגע או חיישני תנועה שפותחים פתח לדור משחקים חדש. מדאיגות – משום שהדרך שבה סוני כן חיקתה את אפל – הויתור על הפצה פיזית של משחקים ומעבר להורדה מקוונת בלבד, פוגעת בצורה חמורה בזכויות של רוכשי המשחקים.

ראשית, יש להבין, כי מדובר במעבר ממודל של בעלות-בפועל למודל של רישיון בלבד. רכישת משחקים ל-PSP תהפוך דומה, מבחינה זאת, יותר לרכישת מנוי חודשי לבריכה מאשר לרכישת כרטיסיה למספר דומה של כניסות. בשני המקרים אתה משלם בעבור הזכות המוגבלת להכנס לבריכה, אולם להבדיל מכרטיסיה, את המנוי לא ניתן להעביר או למכור לאחרים. בדומה, גם את עותק המשחק שתרכשו דרך האינטרנט או ה-PSN לא תוכלו למעשה להעביר לבן-דוד, להשאיל לחברים או למכור כמשומש לחנות, כשתרצו מסיבה כלשהי להפסיק ולשחק בו בעצמכם. בנוסף, סביר שתתקלו בהגבלות חמורות בהעברת המשחקים למכשיר חדש במקרה שהמכשיר שלכם יתקלקל, בדומה להגבלת ה"פעם אחת בשנה" שהציבה מיקרוסופט על העברת רישיונות למשחקי ה- Arcade בין קונסולות Xbox שונות.

שנית, עולה השאלה מדוע למעשה עוברת סוני למודל ההפצה הדיגיטלית. בהתחשב בפגיעה שיש במודל זה בקבוצה הגדולה ובעלת ההשפעה של רשתות ההפצה וחנויות המשחקים, שעיקר פרנסתם על מכירת עותקים פיזיים, קשה להאמין שהענקית היפנית היתה עושה זאת רק מאותו סיבה ש"זה ימצא חן בעיני לקוחות רבים – הורדה ישירות לכונן הקשיח", כפי שהתבטא John Koller, סמנכ"ל מכירות החומרה של סוני בארה"ב.

ההנחה הסבירה יותר היא, שמאחורי ה-PSP Go שתי מטרות עיקריות. האחת, היא מלחמה בהפצה הפיראטית של משחקים, אותה ניתן יהיה לצמצם על ידי הצורך בחיבור ה-PSP לרשת, ודרישה, נוסח נינטנדו, להתקין עדכונים שוטפים כתנאי להפעלת משחקים חדשים. השניה, והמטרידה יותר, היא, שסוני מבקשת להלחם בשוק המשני והלגיטימי של היד-השניה וספריות ההשאלה. שוק, לגביו נודעו כבר בעבר כוונותיה של הענקית היפנית לפעול לביטולו או השתלטות עליו. המטרה, אם כך, היא לא רק לצמצם את ההפסדים הנגרמים לחברות המשחקים, ודרכם ליצרנית הקונסולה, ממי שאינם רוכשים את המשחק, אלא גם להגדיל את רווחיה מאלו שכן, על ידי צעדים שנועדו להבטיח שאת הרכישה הזאת ניתן יהיה לעשות דרכה, ובמחיר המלא בלבד.

דאגה נוספת ממודל ההפצה הדיגיטלית נוגעת במיוחד לנו הישראלים. לא רק שסביר מאד להניח שתכנים דיגיטליים רבים דוגמת סרטים, מוסיקה ותוכניות טלוויזיה לא יהיו ניתנים לרכישה והורדה מקוונת בישראל, אלא שתתכן חסימה שלנו גם לחלק מהמשחקים, כפי שקורה היום ברשת ה-Xbox Live שבה חסומים בפנינו חלק מכותרי ה-Arcade, וכל כותרי ה-Xbox originals. אם תוסיפו לכך את השמועות שסוני מתכוונת להציע בעתיד חלק מהכותרים במודל של השכרה לפי-זמן, מודל לגביו קטנים עוד יותר סיכויי שילובנו, תבינו את התחושה הקשה שיש לי מהבשורות החדשות של סוני. נקודת האור היחידה היא, שתתכן אולי הורדת מחירים של הדגם הנוכחי משיגיע החדש לארץ. אולי.

Read Full Post »