שתף קטע נבחר

משחקי התפקידים ב-2009: מעט, אבל איכותי

סוגת משחקי התפקידים התרעננה והתחדשה ב-2009, יכול להיות שעוד כמה שנים יסתכלו חובבי הז'אנר אחורה בנוסטלגיה

באופן אישי, אני אוהב משחקי תפקידים יותר מכל משחקי המחשב - יצירות אפיות ועמוסות שעות שיכולות להעסיק שחקן עם דמיון מפותח הרבה יותר שעות ממה שבריא לו.

 

בשנים האחרונות היה קשה להיות חובב תפקידים, לא רק בגלל שמשחקי התפקידים ירדו בהדרגה באיכותם מאז תחילת שנות ה-2000, אלא גם כי כמות המשחקים עצמה ירדה משמעותית. בשנה שעברה היה זה The Witcher שהוציא את הסוגה מאפלה שנתית לאור גדול, והפעם יש לנו תחרות קצת יותר מעניינת.

 

מחושך לאור

ראשון ומיוחד נציג את Torchlight, משחק הכה ושסף פשוט, קליל וממכר מבית Runic Games, חברת פיתוח קטנה בת כ-25 מפתחים, לא מעט מהם מותיקי Flagship Studios (ובעבר Blizzard). משחק הפעולה-תפקידים החמוד הזה היה בפיתוח זמן קצר במיוחד- סביבות השנה, ובהתחשב בצוות הקטן יחסית שעבד עליו אי אפשר שלא להתרשם מהמוצר הסופי- משחק תפקידים צבעוני, ממכר וכיפי שזורק את השחקן אחורה בזמן ישירות לימי Diablo התמימים והעליזים (ממוצע 86).

 

הדמיון לדיאבלו ממשיך כשרבים מהשלבים במשחק מורכבים אקראית מחתיכות על ידי מנוע המשחק בעת הכניסה למבוך, ובדיוק כמו באביו הרוחני, גם ב-Torchlight אפשר לבחור בין שלושה מקצועות שמזכירים לא במעט את שלושת המקוריים של Diablo הראשון - לוחם, אלכימאי וקשתית. בעיניי חשוב להזכיר אותו לא רק כי בניגוד לרוב משחקי התפקידים לא מדובר בהפקת ענק או בצוות של מאות מפתחים, אלא בפרוייקט קטן ואיכותי.

  

אפילו יותר חשוב לעסוק בו מכיוון שמתברר שמבחינת המפתחת, Torchlight הוא רק ההתחלה- הם כבר עובדים במרץ על משחק MMORPG המבוסס עליו ויעשה שימוש חלקי במנוע ובאומנות של המשחק. בתעשיית משחקים בה הכסף הגדול טמון במרובי המשתתפים ההמוניים, יהיה מאוד מעניין לראות חברה קטנה מנסה להשיג דריסת רגל בין ענקיות כמו Blizzard.

 

 

דריסת רגל שגדולות ממנה נכשלו להשיג

אם כבר עסקנו במלחמה על שוק ה-MMORPG, השנה ניסתה באומץ NCsoft הקוריאנית לחדור לשוק המערבי עם Aion, משחק תפקידים המוני שהצליח למדי במזרח והמעבר לא עשה לו טוב. לא רק שהביקורות עם צאת המשחק באירופה קטלו אותו באופן די חד משמעי (כרגע ממוצע 76 עולמי), גם רבים מהשחקנים הצביעו ברגליים והפעילות בשרתי המשחק היום ככל הנראה לא גדולה בהרבה מזו שהיתה בחודש הראשון עם גל הרכישות הראשון.

 

ב-Aion תלבשו את דמותו של אחד ה-Daevas, בן אדם שהתרומם למעמד של חצי-אל ומשרת את עמו כאיש קדוש וגיבור. העולם הציורי של Aion מטיל את הגיבורים מיד למערכה אפית על גורל הממלכה והעולם כולו, מערכה אפית שנגררת לאורך לא מעט שלבים ואינסוף חזרות על משימות ומבוכים בתבניות שכבר הכרנו. אם לשפוט על פי הביקורות ותגובות המשתמשים- אין סיבה אמיתית להתעמק ב-Aion, וישנם לא מעט מתחרים עדיפים עליו.

 

אני, דרקון

ממש בחודש שעבר, בקושי בזמן להכנס לכתבת סיכום השנה, יצא לשוק Divinity 2: Ego Draconis, משחק המשך ל-Divine Divinity ו-Beyond Divinity המצוינים שהצליחו לחמוק מתחת לראדאר של רוב שחקני התפקידים. אם אתם שייכים לאלה שפספסו אותם, אני ממליץ להתנסות בהם ולהנות ממשחקיות דמוית-Diablo בעולם עמוק בהרבה מזה ש-Blizzard הציגה אי אז בשנות התשעים.

 

המשחק מתרחש בעולם הקסום ריוולון, לתוכו שחקנים נכנסים במטרה לחשוף קנוניה וכמובן, להציל את העולם בסופו של דבר. משחק ההמשך הטרי חוזר לעולם הקסום עם מנוע חדש, משחקיות משופרת וכמובן ערימות על ערימות של מפלצות, משימות ובני ברית הפזורים בעולם המשחק להנאת השחקנים.

 

בנתיים כמעט ואין ביקורות רשמיות למשחק החדש, אך המעטות שכבר ראו אור מדרגות אותו בין 80 ל-90, בהחלט ציונים מכובדים למשחק שלא ממציא את הגלגל ורק מנסה לתת לנו עוד מחוויית משחקי התפקידים המהירים של פעם.

 

מתחרה במשקל דרקון

אין לי, באופן אישי, ספק שאת שנת 2009 במשחקי התפקידים עשה Dragon Age: Origins. המשחק יצא כיורש הרוחני ל-Baldur's Gate, והצליח לא רק למלא את המגפיים הגדולות של אביו הרוחני אלא גם לצחצח אותן ולהגדיל אותן במידה אחת- Dragon Age הוא כל מה שרצינו מיורש כזה, וב-60 שעות המשחק שהוא מציע אפשר להנות ממגוון רחב של אפשרויות עלילתיות וטקטיות.

 

במשחק שחקנים נכנסים לתפקיד של טוראי צעיר בשורות ה-Gray Wardens, ארגון חצי צבאי שמטרתו להגן על ממלכת Ferelden מפלישת השדים שמתרחשת אחת לכמה מאות שנים. כדי לא להרוס לכם את הכיף אני אמנע מלהכנס לפרטים ולחשוף את עלילת המשחק- שאגב עשויה להיות שונה אם בוחרים אחרת במהלך התקדמות במשימות והכרות עם הדמויות הצדדיות הרבות.

  

לרשות השחקן יש מאגר של יותר מתריסר דמויות שונות, כל אחת עם עצי-יכולות ופיזור תכונות שונה, כל אחת עם ציוד מיוחד וחפצים קסומים משלה, מה שמבטיח בטווח הארוך גיוון טקטי עצום ואת האפשרות לשחק את DA שוב ושוב בהרכבי קבוצה שונים ובעזרת טקטיקות שונות.

 

לא רק אנחנו חושבים שמדובר במשחק השנה, גם בטקס פרסי Spike TV זכה המשחק בפרס משחק השנה ל-PC ומשחק התפקידים של השנה. במגזין IGN הכתירו אותו למשחק התפקידים של השנה ל-Xbox 360, משחק השנה ל-PC והעלילה הכי טובה של השנה, פרסים משמעותיים ומרשימים לכל משחק תפקידים.

 

אולי החלק הכי כואב הוא שלמשחק טוב כמו Dragon Age אין ריבוי משתתפים אמיתי, מה שלא מפתיע יחסית לסוגה אבל בהחלט מאכזב. לדעתי המפתחת הראשונה שתמצא צורת ריבוי משתתפים מעניינת שמחזקת את חוויית השחקן היחיד תרוויח בגדול- אפילו דו-קרב של ארבע דמויות נגד ארבע דמויות ברשת יכול להיות מרתק בהתחשב במגוון הטקטי שהמשחק מציג... ואם מדברים על מגוון, כבר התחיל לצאת תוכן להורדה ל-DA, ומי שלא הספיקו לו עשרות השעות הראשונות יכול להמשיך ולהעמיק לתוך ממלכת Ferelden באחת מהמשימות המיוחדות שאפשר לרכוש למחשב האישי באינטרנט.

 

תמה 2009, תחי 2010

לסיכום, שנת 2009 היתה שנה דלילה במשחקים אך מאוד איכותית בתוכן - כל המשחקים הנ"ל הצליחו לעשות משהו חדש ובנוסף הצליחו למכור ולהיות משוחקים, לא הישג טריוויאלי בשביל סוגת התפקידים המקרטעת משהו.

 

לאור ההצלחה הכבירה של Dragon Age: Origins, אין כמעט ספק שבשנה הבאה ובאלה שאחריה נראה גל חדש של משחקי תפקידים שינסו להמציא את הסוגה מחדש, ואין כמעט ספק שרובם יכשלו.

  

יש לקוות שכמה מהם, כמו אלה של השנה, יצליחו ליצור עולם חדש עמוק מספיק כדי לכבוש מקום בלבבותינו, ואם לא? נו טוב, נחכה ל-Diablo 3.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים