שתף קטע נבחר

Mass Effect 2 - הביקורת: שפרד חוזר

החלק השני בטרילוגיית ME, המשלבת פעולה ומשחקי תפקידים נחת אצלנו במחשב. גיבור המשחק הקודם שב להילחם וללמוד על אויביו, בין היתר על ידי ניתוח גופות - במגוון משימות בהן ניתן לבחור אם לשחק יפה או מלוכלך

בשבוע האחרון של ינואר הגיע לחנויות סוף סוף המשחק השני בטרילוגיית Mass Effect . המשחק הראשון היה אחד הקלפים החזקים של ה-Xbox 360 בתחילת מלחמת הקונסולות של הדור הנוכחי שהגיע למחשב מאוחר, ובניגוד אליו המשחק השני רואה אור למחשב האישי ול-Xbox 360 באותו השבוע - שבוע בו הוא מכר יותר משני מיליון עותקים והרוויח ציון עולמי ממוצע גבוה משל קודמו.

 

Mass Effect 2 הוא יורש ראוי לקודמו ומחזיר את השחקנים לנעליו של שפרד (או דמותם מהמשחק הראשון) שנתיים לאחר אירועי Mass Effect. בדקות הראשונות של המשחק החדש מתברר ששפרד הפך לעיסה מדממת, וארגון חשאי ומיליטנטי בשם Cerberus הוציא הון עתק על בניית גופו מחדש והחזרתו לחיים, בניית Normandy חדשה ומשופרת והכנת שניהם לחזור לקרב נגד ה-Reapers.

 

אך ה-Reapers פועלים בדרכים נסתרות, ובמהלך המשחק שפרד יצא לחקור כמה מהגזעים האחרים שמשרתים אותם ולהבין אותם טוב יותר (ברוב המקרים, דרך ניתוח גופות). ה-Collectors המסתוריים הם מרכז החיפוש, והם מעלימים מושבות אנושיות אחת אחרי השניה מסיבות לא ידועות, בלי לספיילר יותר מדי- כן, גם מאחורי זה תמצאו Reaper עתיק ואכזרי.

 

רבות מהדמויות המעולות של המשחק הראשון חוזרות להופעות אורח, ואחת או שתיים תמצאו בצוות שלכם מאוחר יותר במהלך המשחק. שחקנים שייבאו את השמירות שלהם מסוף Mass Effect יגלו שרבות מההחלטות שלהם משפיעות על התפתחות העלילה והקשרים בין הדמויות במשחק ההמשך, אלמנט שישמר אגב גם בין המשחק השני לשלישי בסדרה.

 

רכב שטח Out, גשושי משאבים In

אחד השינויים המרכזיים ב-ME2 הוא באופן בו משימות עובדות - לא עוד משימות באזורים פתוחים וחופפים כמו בכמה מקרים במשחק הראשון, אלא כל משימה היא מעין Instance בפני עצמה ובסופה אפשר לחזור לחללית בלחיצת מקש.

 

משחקוני המשאבים משתנים בהתאם ולטובת חידוש נוסף - במשחק הראשון שוטטנו ברכב שטח על פני כוכבים עויינים ואיתרנו משאבים לאיסוף, בעוד שבמשחק השני אנו מוכרחים לאסוף את המשאבים כדי לשפר את החללית, הציוד והיכולות של אנשי הצוות שלנו.

 

עוד בגיימס: שובו של משחק הכדורסל NBA Jam

 

כדי לא להעיק, Bioware בחרה במשחקון חדש וזריז הרבה יותר- כל פלנטה אליה תגיע ה-Normandy תאפשר מצב סריקה, בו השחקן מכוון את חיישני הספינה לחלקים שונים על הכוכב ומחכה לדיווח על מרבץ משאבים, כשמגיע דיווח כזה משגר השחקן גשוש לפני הכוכב והוא מחזיר את המחצבים היקרים.

 

המשימות הצדדיות במשחק הן למעשה הפתעות על פני כוכבים נסרקים, שאם מגלים אותם נפתחת אפשרות לנחות על פני הכוכב ולהרוויח משימה נוספת.

 

מלבד משימות אקראיות אלו במשימות העלילתיות של ME2 אפשר למצוא יותר מעשרים שעות משחק, אמנם לא קרוב לאורך החיים המפלצתי של קודמו אך עם משימות צדדיות וחיפושי משאבים הוא בהחלט מתקרב אליו.

 


 

מערכת הקרב על שמריה, משחקונים מתחזקים

במערכת הקרב השינויים שערכה Bioware חיוביים אך יחסית קלים - המנוע שופר ומאפשר כניסה חלקה יותר למחסה ובערך פי עשרים אנימציות שונות לדמויות השחקן, ה-Collision טוב הרבה יותר מבמשחק הראשון ופרט לשימוש בכוחות מיוחדים לא נתקלתי בבעיות מיוחדות.

 

שינוי נוסף שלא השפיע על חווית המשחק שלי הוא בצורת החזרת הבריאות במהלך קרב - פחות שימוש ב-MediGel והרבה יותר שהייה במחסה יחסית למשחק הראשון.

 

גם המנוע הגרפי עבר מקצה שיפורים קוסמטיים בעיקר בהתאמה שלו לסביבת חלונות, אך עדיין לא מדובר במנוע או במשחק הכי יפים שתראו השנה ומי שהקטע שלו הוא Eye Candies - שיחפש במקום אחר.

 

הדיבוב לעומת זאת לקח צעד מרשים קדימה, ובהתחשב בכך שהדיבוב של Mass Effect הראשון כבר היה מעולה, לא מצאתי את עצמי מפקפק באמינות המדובבים הראשיים אפילו לרגע במהלך המשחק.

 

שני משחקונים נוספים מגבים את המשחקיות בין הקרבות ומאפשרים הפוגות מרוכזות: משחקון המעקפים ומשחקון הפריצה למחשבים (Bypass ו-Hacking).

 

הראשון הוא משחק זכרון פשוט עם הגבלת זמן רכה, השני הוא משחק זיהוי חלק קוד מסוים בתוך 12-14 חלקי קוד על המסך, גם הוא אתגר מינורי למדי.

 

וצד התפקידים במשחק תפקידים-פעולה?

בתור חובב משחקי תפקידים אני חושב ש-Mass Effect 2 מספק לחלוטין. אמנם אין לו את העומק בפיתוח הדמות או בטקטיקה בקרב שישנם במשחקי תפקידים טהורים, אך הקצב המהיר והקרבות המגוונים יחסית מפצים בקלות והופכים אותו לחוויה מעורבת מוצלחת.

 

עוד בגיימס: תמונות חדשות מדיאבלו 3

 

במהלך המשחק תצברו נקודות Paragon ו-Renegade לפי החלטותיכם במשימות. נקודות Paragon מגיעות לשחקנים שהופכים לילד הטוב האולטימטיבי ועוזרים לכולם באופן ערכי ונקי, ו-Renegade לאלה שעוקפים את החוקים ומגשימים משימות בדרכים יצירתיות ולא מערכתיות (הרבה פעמים גם אלימות).

דירוגים אלה יאפשרו בחירות מיוחדות בשיחות חשובות ואפילו יאפשרו לכם להתערב במהלך סרטונים ולהציל או לחסל דמות בעולם המשחק, לכן כדאי להתמקד בצד אחד לפחות בסיבוב הראשון במשחק.

 

למרות שאת מערכת צד הרע / צד הטוב ראינו אצל Bioware עוד ב-Star wars: Knights of the Old Republic אבל יפה ומעניין לראות את החברה משמישה ומעדכנת את הקונספט הזה במשחקים חדשים שלה, כדי לתמוך בעומק משחק התפקידים.

 

 


 

האפקט המאסיבי מכה שנית

בעיני הבעיות של Mass Effect 2 הן הנגזרת של האופן בו המפתחת שלו רואה אותו: מדובר במשחק שני בטרילוגיה, משחק שהתפקיד שלו הוא לשפר מנגנונים קיימים בסדרה, שמירה על עניין משחקי ועלילתי של המעריצים וכמובן - לייצר הרבה כסף.

 

אני מניח שבמבחן הזה Mass Effect 2 הוא הצלחה גדולה של EA ו- Bioware, אבל בעיני כשחקן הוא היה מעט דל קלוריות.

 

משחקוני הפריצה והמעקפים הם תוספות חמודות ולא יותר והמערכת החדשה לאיסוף משאבים גרמה לי להרגיש כמו רופא שמבצע יותר מדי בדיקות אולטרא סאונד. נכון, זה עדיף בהרבה על השוטטות המתישה ברכב השטח במשחק הראשון, אבל אחרי כמה עשרות פלנטות גם שחקנים מכורים ימצאו את עצמם מאיטים את הקצב ומחפשים יותר משימות.

 

בנושא זה, המשחק הראשון בסדרה סיפק יותר מארבעים שעות של תוכן איכותי, אמנם בעיני האיכות גבוהה יותר ב-ME2 אבל המחיר על ההשקעה הוא כעשרים שעות משחק, הפסד קצת כואב בשביל אריזה באותו המחיר.

 

 בכל אופן, תהיו בטוחים שבדיוק כמו לקודמו, למשחק הנוכחי יהיו כמה וכמה חבילות הרחבה שיקנו לו עוד כמה עשרות שעות תוכן ויעסיקו את חובבי הסדרה עד שהמשחק השלישי יגיע ויסיים אותה.

 

לסיכום, מדובר במשחק ראוי ואיכותי, טוב יותר מקודמו, פרט לאורך החיים הקצר יותר - ולפחות כדי שיהיה לכם שפרד שמור לקראת ME3 שווה לכם לשחק אותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יורש ראוי לקודמו. mass effect 2
games.co.il
מומלצים