הרשמה

מודים כי טוב: חוזרים לחלל

מודיפיקציות של משחקי חלל קלאסיים מאפשרות לכם להמריא עכשיו, לא צריך לחכות ל-Halo: Reach.

מאת: תומר רובין

כשאתם שומעים את המילה "מוד" (מ-Modification), אתם בטח חושבים על מודים פופולריים כמו Counter-Strike, Team Fortress, ומפת Defence of the Ancients ל-Warcarft 3. אלא שמודים מצליחים כמו הנ"ל הם רק גרגיר בסהרה. בשוק ה-PC, וזה אחד היתרונות הגדולים שלו, יש עשרות ומאות אלפי מודים, לא כולם ראויים לתשומת ליבכם, אבל רבים שכן.

האפשרות להוסיף למשחק ולשנות אותו, כמעט מהקצה אל הקצה לפעמים, הם לדעתי אחד הדברים היפים בתעשיה (והסיבה שצריך להילחם בחברות משחקים שתלטניות מדי כמו אקטיביז'ן). לא רק שהמודים מוסיפים שעות של הנאה למשחקים, הם גם מספקים במה ליוצרים רבים להשתפשף ולהתמקצע בפיתוח משחקים, לנסות את הרעיונות שלהם ואולי, אם המוד שהם יצרו מספיק טוב, מספיק מעניין, להוות גורם משפיע של ממש על התעשיה - ולא חסרות דוגמאות שכאלה.

יש כל מיני סוגים והיקפים של מודים: ממודים שרק משנים פרמטרים מספריים במשחק, דרך כאלה שמוסיפים דמויות, נשקים, מבנים, משימות ומפות, ועד הסוג השאפתני ביותר הידוע כ-Total Conversion - מודיפיקציה של משחק עד הפיכתו למשחק אחר וחדש. המודים מסוג זה יהיו במרכז סדרת הכתבות שאני פותח בה היום. כל כתבה תספק הצצה לז'אנר אחד בעזרת חמישה מודים רחבי היקף של משחקים מהסוג המתאים - ונתחיל דווקא בז'אנר לא מאוד נפוץ היום, סימולטורי החלל.

Oooh, Shiny! – או איך צפיתי בדברים גדולים יורים דברים בוהקים

אני חייב להודות: יש לי חולשה קשה לכל מה שקשור למדע בדיוני, חלליות, לייזרים וספינות עצומות שיורות פלסמה. בכל פעם שאני רואה סרט מדע בדיוני עם קרבות חלל, אני צווח כמו ילדה קטנה ומזיל על עצמי ריר. את הסבל שנגרם לסביבה אפשר להבין מתגובתה של חברתי, שתחייה, שכאשר אני מצליח לשחד אותה (במחיר סרט בנות מייגע) ללכת איתי לסרט מהסוג, מסתכלת על עוויתות ההתלהבות שלי במבט סלידה של "מה לעזאזל אני עושה עם החנון הזה". בינתיים היא עוד כאן.

אני לא יודע כמה מכם מבוגרים מספיק בשביל לזכור את שלהי התשעים, תור הזהב של משחקי החלל. באותה תקופה לא היית צריך לטוס שעות על גבי שעות לאיזה אסטרואיד מסכן, ואז לחכות עוד שעה עד שהחללית שלך תכרה מתוכו קצת נחושת. אז, כשנכנסת למשחק חלל, הדגש היה על משימות קרביות לכל דבר, ומשחקים כמו Wing Commander, X-Wing Alliance, Freespace 2 היו ה-דבר.

היום, המשחקים מסוג זה נדחקו לשוליים, ולכן רובם מגיעים מאמא רוסיה ובאיכות מפוקפקת. מה עושים? מודים. בתור התחלה אני הולך להציג בפניכם גרסא מדהימה של Freespace 2, שיש אומרים שהוא משחק החלליות הכי טוב שיצא אי פעם (ואני נוטה להסכים).

Freespace 2 Source Code Project

מה זה בדיוק? ב-99' הוציאה Volition (יוצרי Red Faction, היום חלק מ-THQ) משחק קרבות חלל שנחל הצלחה אדירה בביקורות, נחשב ליורש סדרת X-Wing המצויינת, אבל הרשים פחות במכירות.

המשחק, Freespace 2, סיפר על גזע חייזרי בשם ה-Shivans שפולש עם ספינות החלל העצומות שלו לגלקסיית שביל החלב, ומכריח את בני האדם ואויביהם המרים לאחד כוחות כדי לשרוד מול האיום המשותף. העלילה הייתה עשויה היטב גם אם לא מקורית, והמשימות הנהדרות כללו המוני ספינות מסוגים שונים, הרבה לייזרים, הרבה פיצוצים, והכל בגודלXXL.

כשנה לאחר הוצאת המשחק נרכשה Volition על ידי THQ. המותג Freespace נותר אצל Interplay, אבל הקוד, לפי ההסכמים, היה שייך למפתחים - שבשנת 2002 שחררו אותו לקהל הרחב.

מודרים התחילו לעבוד על הקוד, ובסופו של דבר התאחדו לקבוצה מאורגנת שיעדה היה להמשיך לפתח את מנוע המשחק כך שהמשחק לא יתיישן יותר מדי. הפרויקט הנחמד הזה הפך לפרויקט עצום ששינה את Freespace 2 בכל צורה אפשרית. מגרפיקה מתקדמת דרך תיקון באגים ועד יצירת כלים לבניית משחקים שלמים מסביב למנוע הזה. נוספה תמיכה במולטיפלייר ובעכבר (למרות שעכבר בסימולטור חלל זה חילול השם), ואפילו שחזרו את התוכן של המשחק הראשון כך שירוץ על המנוע החדש וניתן יהיה לשחק גם ב-Freespace המקורי בגרפיקה מעודכנת.

בנוסף לתוכן של Freespace ו-Freespace 2, ישנם מספר מודים מדהימים שעובדים על המנוע (לא כולם כבר שלמים), ממוד של Halo ועד מוד מבוסס Battlestar Galactica.

אחד הדברים המיוחדים במשחק זה ספינות החלל העצומות שיורות הלוך וחזור קרני לייזר אדירות, ולך, כטייס חללית קטנה, לא נותר אלא להתסכל על העוצמה ולהרגיש זבוב קטן בקרב. הנה למשל סרטון של משימה קטנטנה ומשוגעת עם ה-מ-ו-ן ספינות בסדרי גודל שונים. העבירו את הדקה הראשונה והלא מעניינת כדי להגיע ישר לקרב.

חשוב לציין שכדי להפעיל את Freespace 2 החדש צריך שיהיה ברשותכם את Freespace 2 המקורי. למרבה המזל ניתן להשיג אותו ב-6 דולר בלבד באתר Good Old Games.

את המנוע המעודכן תשיגו באתר הפרוייקט, או, הכי טוב, השתמשו בתוכנת ההתקנה הנגישה מאתר זה, שמטפלת אוטומטית בכל שינויי הקבצים וגם מתקינה קמפיינים נוספים מומלצים. 

The Babylon Project

קודם לכן  דיברתי על משחקים עצמאיים שמשתמשים במנוע של הפרוייקט, ועכשיו אני אפרט על שניים מהמובילים שבהם. משחקים אלה לא דורשים את Freespace 2 המקורי בשביל לשחק בהם.

אי שם בשנות ה-90 הייתה סדרת מדע בדיוני שהתחרתה ראש בראש מול מסע בין כוכבים ונקראה Babylon 5, שם תחנת החלל עליה היא התרחשה. הסדרה עסקה בדת, פילוסופיה, היסטוריה, פסיכולוגיה, מוסר ושאר נושאים "רציניים", ועשתה זאת היטב בלי להזניח את הדמויות והדרמה. אישית היא הייתה מאוד אהובה עלי, וכילד קטן הייתי מתחנן להורים שלי להישאר ער עד מאוחר בשבילה.

בין הדברים שייחדו את Babylon 5 הייתה כמות הספינות והגזעים, וקרבות חלל יפים ומפורטים שלא היו מביישים גם את מלחמת הכוכבים. גורמים אלה הם שגרמו לי לחלום על היום שבו יצא משחק מחשב מבוסס על הסדרה. למרבה הצער, בכל פעם שמשחק Babylon 5 מבטיח היה בפיתוח, הוא בוטל בסופו של דבר. ואז הגיע ה-Babylon Project.

להיכנס לתוך ה-Starfury (החללית של בני האדם שנראית כמו X) היה די והותר בשבילי, אבל לא בשביל יוצרי המוד, שהכניסו לתוכו שתי מערכות מושקעות כולל הקרבות הכי ידועים בסדרה, מאה ועשרים סוגי ספינות, שחקני קול שמפיחים חיים במשחק, ואפקטים ומוזיקה שהוקלטו מהסדרה.

המערכה האהובה עלי מהשתיים היא זו שמתמקדת במלחמת בני האדם במינבארי, מלחמה שבה בני האדם נלחמו עם כל מה שהיה להם במשך שנתיים ועדיין הפסידו למינבארי, גזע הרבה יותר מתקדם. כל זה קרה בגלל אי הבנה שהתרחשה בפעם הראשונה שהם נפגשו בחלל: בני האדם ירו בטעות בספינת מלחמה של המינבארי, המינבארי לא נשארו חייבים, ומשם התחילה מלחמה עקובה מדם שכמעט חיסלה את האנושות. לקח: אל תתחילו במלחמה שאתם לא יודעים איך לסיים. 

 - אתר המשחק (אין צורך ב-Freespace 2 המקורי)
- מכאן אפשר להוריד את המשחק+תכנים נוספים

Wing Commander Saga

אזהרה לכל אוהבי החתולים: מטרת רוב סדרת Wing Commander הייתה לחסל כמה שיותר חתולי חלל. אם אתם אוהבים חתולים מכל מין וסוג, גם כאלה שהולכים על שניים ומטיסים ספינות חלל, לכו להאכיל אותם ליד פח הזבל הקרוב ואל תתקרבו למשחק הזה.

ושוב אנו חוזרים לשנות ה-90, הפעם כדי להיפגש עם סדרת Wing Commander של Origin. זו הסדרה שחיברה בין משחק ארקייד, חלל ועלילה מעמיקה, ומהפרק השלישי - גם שחקנים (כמעט) הוליוודיים, כולל מארק האמיל ("לוק סקייווקר"). 


מארק האמיל עדיין נמוך מדי בשביל התחפושת

למי שפספס בזמנו, כרגע ישנה קבוצה מוכשרת ורצינית מאוד שמפתחת משחק, Wing Commander Saga, שמבוסס על המשחק השלישי ואולי הידוע ביותר בסדרה - Wing Commander III: Heart of the Tiger. המשחק השלישי התמקד בשיאה של הלחימה בין בני האדם נגד הקילארת'י, זן של חתולי חלל ענקיים ומיליטנטים. ב-Saga לא נשחק שוב את כריסטופר בלייר (גיבור ארבעת משחקי Wing Commander הראשונים והדמות שגילם האמיל), אלא סג"מ צעיר בשם דייוויד "סנדמן" מרקהאם, שיביא את זוית הראיה האישית שלו על המלחמה.

עד כה הוציאו המפתחים רק מיני משחק בשם The Saga Prologue, שנותן קצת רקע ומעורר את התיאבון למשחק המלא. בפרולוג אתם מרקהאם הירוק שזה עתה סיים קורס טיס מזורז בגלל הצורך למלא במהירות אבידות בקוי החזית. Markham נמצא בספינה ישנה שנמצאת במערכת שמש רחוקה ומנותקת מהקרבות. אבל כמו שאנחנו יודעים, השקט רק מטעה, והדברים מתחילים להתגלגל ולהסתבך מהר מאוד.

המערכה הראשית של המשחק תיקרא ככל הנראה The Darkest Dawn, ומתחילה מעט לפני תחילת Wing Commander 3. עברו שישה חודשים מאז הקרב על כדור הארץ, והמצב בכי רע, למרות טכנולוגיות וחלליות קרב חדשות. הצי נוחל תבוסות על גבי תבוסות נגד הקילראת'י. אתם כ-Markham נמצאים בספינה חדשה שנקראת Hermes TCS, אחת מנושאות-החלליות האחרונות של הצי ששרדו בחזית הקרבות. ככל טייס צעיר, Markham חולם להפיל כמה שיותר קילראת'י, לטוס במשימות מסוכנות עמוק לתוך שטח האויב ולסיים את המלחמה אחת ולתמיד. אבל המציאות חזקה מהדימיון ובכל מערכת שמש חדשה שנסוגים אליה יש לצי האנושי פחות כוח אדם ופחות ציוד.

המשחק נראה מבטיח מאוד, במיוחד לאור ה-Prologue הנהדר, והאתר של המשחק מפורט ומתעדכן על בסיס קבוע למי שרוצה יותר מידע ותמונות מתוכו.

- אתר המשחק
- הורדה של הפרולוג (אין צורך ב-Freespace 2)


עד כאן להיום. חלק ב' של הכתבה יפורסם מחר ויספר לכם על מודים מוצלחים למשחק חלל מפורסם אחר וטיפה יותר חדש, Freelancer.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:58 14.07.2010 | g g (אורח)

    כתבה יפה
    אין כל כך מה לכתוב אבל זה כדי לבאס את כל מי שכותב ראשון

  2. 2

    17:09 14.07.2010 | כפיר כפיר (אורח)

    כתבה יפה מאוד ..
    חבל שהסרט של WING COMMANDER לא היה משהו ..
    וגם המשחק של BATTLE STAR GALACTICA היה ממש גרוע ...
    מתי כבר יצאו שוב משחקים ברמה גבוהה כאלו ...
    סוף סוף יהיה שוב שימוש לג'וייסטיק ששוכב בארון :)

  3. 3

    17:45 14.07.2010 | מה? מה? (אורח)

    פריספייס 2: הקרב על יסעודה? אפשר לזרוק רסק עם חריף על האויב?

  4. 4

    17:50 14.07.2010 | יובל יובל (אורח)

    או! זה כתב D:
    כתב טובה מאוד, ובאמת הסרט wing commander היה די גרוע

  5. 5

    18:04 14.07.2010 | PRUGER PRUGER (אורח)

    כתבה מעולה! אני הולך לעקוב!

  6. 6

    18:22 14.07.2010 | -Black- -Black-

    חתיכת כתבה, יש לך פוטנציאל גדול, ח"ח.

  7. 7

    00:11 15.07.2010 | t_h t_h

    כתבה טובה, לא מכיר אף אחד מהמשחקים האלה,כנראה לצערי, אבל יש לי משחק חלל שדי דומה ל-freespace הזה, הוא נקרא Project earth אתה מכיר אותו במקרה? אני לא יודע מאיפה יש לי אותו, פשוט יש לי אותו.

  8. 8

    00:54 15.07.2010 | אביב אביב (אורח)

    Freespace 2!!!!

    משחק החלל הכי טוב בכל הזמנים ללא ספק.
    עדיין שומר יפה על העותק המקורי! :)

  9. 9

    16:18 15.07.2010 | dark_mark_666 dark_mark_666

    למי שטרם שיחק בFREE SPACE 2 ממולץ בחום.
    לדעתי, עדיין אפשר לשחק אותו ולא להתבאס מהגרפיקה.

  10. 10

    23:30 17.07.2010 | פלג פלג (אורח)

    בקרוב נקבל את Black Propechy וTaikodom..... שניהם ניראים מבטיחים....

  11. 11

       | פורסם ע"י