הרשמה

צרותיו של אוכל חינם בארץ התיכונה

עדי מגדל אוזניים מחודדות ויוצא לחקור כמה יעלה לנו החינם של Lord of the Rings Online.

מאת: עדי פרל

לפני שנתיים לערך הוציאה לאור חברת Turbine Inc את משחק התפקידים ההמוני Lord of the Rings Online, שמאפשר לשחקנים להיכנס בשערי עולם הפנטזיה העצום של "שר הטבעות". המשחק מתרחש בזמן אירועי הטרילוגיה של טולקין, וכל שעליכם לעשות כדי להצטרף לקרב האינסופי בין כוחות האור לכוחות החושך על גורלה של "הארץ התיכונה" הוא ליצור דמות מתוך 4 גזעים (אדם, עלף, גמד או הוביט). אה, וגם לשלם סכום חודשי, כמובן.

אך לא הכל ורוד בארץ התיכונה, ו-LOTRO צריך להתמודד מול הביריון השכונתי, World of Warcraft, שמרביץ לכולם עם פטיש +10 ולוקח להם את המנויים. אוכלוסיית השחקנים ההולכת ופוחתת ב-LOTRO הפכה אותו לפחות מסחרי מרגע לרגע, ולכן הוחלט ללכת בעקבות MMOs אחרים שביצעו את המעבר ולפתוח אותו לשחקנים לא משלמים כמעט במלואו, כולל אפשרות לדמות חינמית להתקדם עד דרגה 50 המופלגת.

עלף ושמו אוזניים

בעקבות לחץ חברתי מתמשך מחברי מאיר, שמוכיח שוב ושוב איזה נאג'ס הוא מסוגל להיות, הורדתי והתקנתי את הגרסה החינמית של המשחק. יצרתי לעצמי דמות של עלף צייד העונה לשם הלא-מקורי Oznaim, והתחלתי את דרכי בארץ התיכונה.

מהר מאוד שמתי לב לחלוקה מעניינת של הקווסטים ב-LOTRO, חלוקה לשלושה. חוץ מהקווסטים הרגילים, ישנם קווסטים "אפיים" - כאלה שקשורים לעלילה המרכזית של שר הטבעות, ובמהלכם נפגוש דמויות מוכרות כמו גנדלף, לגולס ואראגורן בתוספת כמה נאזגולים מזדמנים. הסוג השלישי הוא ה-Deed, קווסטים פאסיביים העובדים ברקע עם משימות כמו "חסל 200 אורקים" או "השתמש ביכולת X אלף פעמים". על כל השלמת קווסט כזה נתוגמל ב-5-10 נקודות Turbine, או בקיצור TP. מה עושים עם הנקודות האלה? בקרוב תדעו.

אשראי של שני מטבעות זהב

מעטים האנשים היודעים זאת, אבל אני חרשן לא קטן של משחקי תפקידים המוניים. טיפסתי בסולם הדרגות ללא בעיות מיוחדות, מנקה את הארץ ממפלצות זדוניות ומשלים קווסטים ללא הבדל של דת, מין, גזע או גובה. לאט-לאט התחלתי לשים לב למגוון הגבלות, לפעמים דרקוניות, המוטלות על אוכלי החינם של LOTRO. השלמת חלק מה-Deeds, למשל, תעניק לכם בונוסים שונים או שיפור ליכולות קיימות - אבל בכל זמן נתון תוכלו להחזיק רק שתיים כאלה. עם הזמן גם יפתחו בפניכם מקומות חדשים, אבל כדי להיכנס אליהם תצטרכו לשלם.

זה עוד מילא, אבל מהר מאוד הגעתי למכסת הזהב של השחקנים החינמיים, העומדת על שני מטבעות זהב (זה טיפה יותר משזה נשמע, אבל לא מספיק) - כל כסף שהרווחתי מעבר לזה ננעל בחשבון נפרד עד שאועיל בטובי לשלם עליו בכסף אמיתי בחנות המשחק. כאן, מקווה השחקן התפרן, יכנסו לפעולה ה-TP, איתם ניתן לקנות לדמות שלכם פונקציות חדשות - כמו למשל להגדיל את הסכום המקסימלי שהוא יכול להחזיק בו ל-4 מטבעות זהב. אלה שאכן ינסו לחסוך TP כדי לפתוח את האופציות האלה ישקעו עד מהרה במרה שחורה כשיגלו את התמחור השערורייתי: כדי לרכוש את התוספת הצנועה הזאת תצטרכו לצבור סכום כמעט בלתי אפשרי של 695 TP, כשהתגמול הממוצע מכל Deed עומד על 5-10 נקודות. זאת אומרת, יקירי ב-Turbine, אני אוכל לשחק את המשחק שלכם כמו בנאדם אם רק אני אשקיע מדי פעם ארבע מאות, חמש מאות שעות, לא הרבה יותר, בגרינדינג. נשמע מצויין.

כשחמישים שווה עשרים

נגיד שאני עוד מסוגל לחיות איכשהו עם תקרת אשראי נוקשה ויכולות חלקיות, אבל הגרוע ביותר עוד לפנינו. כשהגעתי עם הצייד שלי לרמה 20, נוכחתי שלמרבה הזוועה כל הקווסטים מעל רמה זו נעולים בפני, זאת למרות שהמשחק מאפשר תיאורטית לטפס עד לרמה 50. מי שבכל זאת רוצה לטפס את 30 הדרגות הנוספות, מוזמן לעשות שוב ושוב את אותו מבוך בודד הפתוח בפניו. המבוך אמנם מתאים את רמתו לזו של מנהיג הקבוצה, אבל זו עדיין הגדרה מצויינת לעבודה סיזיפית.

במונחים קצת יותר "מקצועיים", ה-End Game מגיע כבר ברמה 20, למרות שהבטיחו לנו 50. כדי לקבל גישה לקווסטים נוספים תצטרכו, כמובן, לשלם מחיר כבד של TP בחנות הוירטואלית - ואף אחד שלא יתפטר מכל עיסוקיו בעולם האנושי, כולל ללכת לשירותים, לא יכול להרוויח כל-כך הרבה TP. זה עוד בלי לדבר על מותרות כמו חיית רכיבה, מכירת חפצים ב-Auction House והשתתפות בקרבות PVP. הקומבינטורים בינינו שישקלו לפתוח דמויות אלטרנטיביות רק לשם צבירת TP, יתאכזבו לגלות ששחקן חינמי יכול להחזיק בכל פעם בשתי דמויות בלבד. 

התחושה הנובעת מכל הנאמר היא ש-Turbine Inc עושה כל מאמץ למרר את חיי השחקנים החינמיים כדי שיפתחו את הארנק, מה שמעלה את התהייה האם הקיצור FTP אצל Turbine משמעו לא Free To Play, אלא Free To Pay, או אולי Fail To Play. ברור ש-Turbine צריכה להרוויח כסף מאיפשהו - אבל את זה עושים על ידי משיכת השחקן עמוק אל תוך המשחק ואז הצעת כל מיני פיתויים קטנים, לא על ידי הגבלתו מלכתחילה בצורות כל-כך בלתי אפשריות שהוא יתקשה בכלל למצוא את ההנאה בחוויה. אמנם מתקיימים מעת-לעת "מבצעי בזק" של 24 שעות בהם חלק מהתכנים נמכרים ב-80% הנחה, אבל עד שהשיטה לא תעבור טיפול יסודי מהשורש, הסיכוי של LOTRO להוות תחרות אמיתית ל-World of Warcraft ו-Guild Wars שואף לגובה של נום ממוצע.
 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:57 28.10.2010 | ראשון ראשון (אורח)

    שלם חודש ותן ביקורת (מי יודע אולי זה שווה את זה)

  2. 2

    15:57 28.10.2010 | TheBaker TheBaker

    סקסי

  3. 3

    16:01 28.10.2010 | שניה שניה (אורח)

    כל החפירה הזאת על LOTRO שהופך לחנמי?

  4. 4

    16:05 28.10.2010 | DareDevil DareDevil

    אתה גם לא יכול להרוויח כ"כ הרבה TP גם ככה. לכל אזור יש כמות מסוימת של TP שניתן להרוויח. בוא נגיד, אתה לא יכול בשום פנים ואופן לפתוח את כל המשחק כשחקן חינמי.

    הם חשבו על זה טוב.

  5. 5

    16:15 28.10.2010 | R_man R_man

    חבל שמשחק כל כך קמצן נמצא תחת שם כל כך טוב...

  6. 6

    16:28 28.10.2010 | Nojaw Nojaw

    אני מסתכל על ה-GAMEPLAY ואני פשוט נדהם איך שהם לא התביישו לבקש תשלום חודשי על משחק כל כך לא מלוטש וגמור..

    אלוהים נמצא בפרטים הקטנים ו-Blizzard עלו על זה מייד...לדוגמא,

    אפילו אוכפים לא ראיתי על הסוסים וזה אישית מעצבן אותי..כאילו...אתם רוצים תשלום חודשי? תשקיעו הרבה יותר מזה.

  7. 7

    16:45 28.10.2010 | DareDevil DareDevil

    אני דווקא נהנתי מה300 שעות משחק עליו, על הדרך גם השקעתי 6.5 דולר.
    אבל פרשתי, זה טוחן שעות.

    אגב, אולי ראוי לציין שמאז ש lotro הפך ל"חינמי", המפתחת הכפילה ויותר את ההכנסות מהמשחק, מה שמוכיח שהמודל העיסקי הזה עובד מצוין.

    עדי, המפתחת לא פתחה את המשחק לכולם מתוך נדיבות וכדי שיהיה לך כיף.

  8. 8

    17:13 28.10.2010 | DrizziTx DrizziTx

    ל-4 אני דווקא חושב שהם חשבו על זה לא טוב, אין שום היגיון בהגבלה כזו חריפה מתוך ניסיון למשוך free to play. התוצאה היא ששחקן כמוני או כפי שנראה גם כותב הכתבה פשוט ייקח את הרגליים וילך.

    כל הרעיון ב-FTP זה לגרות אותך לבצע מיקרו תשלומים על חפצים וכאל, לתת לך משחק מסורס בצורה כזו חמורה ... אני פשוט אגיד לכל מי שישאל שחבל על הזמן שלו, מעניין עם D

  9. 9

    17:38 28.10.2010 | gafgadg gafgadg (אורח)

    srthbsstdhbsdhg gadfdsag

  10. 10

    18:42 28.10.2010 | Thunder Cats Thunder Cats (אורח)

    אני שחקן חינמי, עם הנקודות שצברתי עד עכשיו הספקתי לקנות שתי חבילות הרפתקאות (lone lands

  11. 11

    18:50 28.10.2010 | ASD ASD (אורח)

    אין...אין אל MAPLE STORY!!!!

  12. 12

    18:54 28.10.2010 | igal5525 igal5525

    זה גם ככה מוגבל ל14 ימים....

  13. 13

    19:19 28.10.2010 | DareDevil DareDevil

    8:

    לא קראת את תגובה 7, שהיא במקרה גם שלי.
    זה לא משנה מה אנחנו חושבים או מה דעתנו, עובדתית, המפתחת מרוויחה הרבה יותר מאז הסוויץ' הזה למודל חינמי/מיקרו תשלומים.

    אני אישית מכיר לפחות 5-6 שחקנים שלא היו בכלל נכנסים לעולם הזה אם המשחק לא היה הופך לחינמי, ולכולם כבר יצא להשקיע כמה דולרים בודדים, ולפחות שחקן אחד כבר עשה מנוי VIP מאז.

    זה עובד, הם הצליחו, והמשחק מצליח. הם מושכים שחקנים שאפילו לא חשבו מעולם לשלם תשלום חודשי, או לשחק ב MMO. לא מוצא חן בעיניכם ? חבל..

    נ.ב, לכל מי שהיה לו ספק, המשחק טוב, הוא מהנה ושווה לפחות לבדוק אותו. אם תחליטו והוא שווה כמה דולרים אז גם את זה אפשר לעשות אחרי שייגמר לכם התוכן, בערך ברמה 25.

  14. 14

    19:23 28.10.2010 | הראל עילם הראל עילם (אורח)

    עדי,

    הבא נבהיר - המודל "הנכון" הוא זה שמכניס לחברה הכי הרבה כסף. האם במודל של מיקרו-תשלומים בו שחקנים יכולים לשחק ולהתקדם עד סוף המשחק ולבסוף לקנות פה ושם חפצים קטנים יכול להכניס את סכומי הכסף שהחברה צריכה? התשובה היא לא.

    הנקודה היא שאתה לא אמור לשחק בחינם. מהרעיון הוא שאתה אמור לדגום את המשחק ובמידה ואתה מרוצה, להתחיל לשלם סכומים הדומים למה שהיית משלם בכל מקרה - בסביבות ה-10-15 דולר לחודש. ב"ביקורת" שלך שכחת לציין מה יחס הכסף האמיתי ל-TP וכמה נקודות TP אפשר לקבל תמורת תשלום קטן וצנוע.

    בשום משחק רשת אתה לא באמת משחק בחינם, גם לא במשחקים כגון Guild Wars. זכור שכאן אינך אפילו משלם על המשחק עצמו, על החבילה שבדרך כלל הייתה עולה לך 50 דולר. כמה TP תוכל לקבל עבור 50 דולר? האם זה לא יהיה מספיק לפתוח את כל חבילות הקווסטים עד לדרגה המקסימלית?

    היתרון ב-F2P שאתה יכול לשחק בצורה מוגבלת, להנות מ-RP, להכיר אנשים, את המשחקיות ואת העולם ללא מגבלת זמן, ללא מגבלת ה-14 ימים למשל. לאחר מכן, תתחיל לשלם. כמו בכל משחק אחר מסוגו.

    דרך אגב, אתה כן יכול להכנס לכל אזור במשחק - אתה פשוט קונה חבילות קווסטים. ללא הרכישה אתה לא יכול לבצע קווסטים באזור, אבל אתה בהחלט יכול להסתובב בו ולהרוג מפלצות.

    אל תשכח ש-DDO משתמש באותו מודל ומצליח היטב.

    גם שכחת לציין שבקרוב החברה מתכוונת לפתוח את כל האזורים לכל השחקנים, להעלות את מגבלת הדרגות ל-65 ולתת לכל השחקנים לשחק בקווסטים ה"אפיים" עד דרגה 65. נכון שזה ללא חבילות הקווסטים, אבל עדיין.

  15. 15

    21:25 28.10.2010 | Psychoticat Psychoticat

    יש פה כמה תגובות מעניינות אבל אני אענה בקצרה:

    שימו רגע בצד את ההגבלות הנוקשות לגבי כסף, יכולות וכ'ו. הטענה המרכזית שלי היא שאם משחק מגדיר את עצמו כ"חינמי עד רמה 50" השחקן מצפה, ובצדק, שיהיה לו את התוכן העיקרי המיועד לרמות האלה. בפועל, התוכן ב-LOTRO נגמר ברמה 25, כלומר המשחק מספק רק חצי מהסחורה שהצהיר עליה.

  16. 16

    21:59 28.10.2010 | tyra tyra (אורח)

    הראל, אז שלא יקראו לזה free to play, כי זאת רמאות. היו כבר משחקים שהציגו מודל F2P ועדיין לא הגבילו את השחקן בצורה כ"כ דרקונית (הממ... AO?)

  17. 17

    22:14 28.10.2010 | הא! הא! (אורח)

    לא צריך לשלם יותר! המשחק עכשיו חינם!

  18. 18

    07:16 29.10.2010 | Crysis Gamer Crysis Gamer

    תגידו, אין לכם משהו יותר חשוב לעשות כמו ביקורת לסטאר וורס החדש?

  19. 19

    12:15 29.10.2010 | איזה נוסטלגיה איזה נוסטלגיה (אורח)

    נסגל לך, תורת חיים. אקונה מטטה.

  20. 20

    18:19 31.10.2010 | אני אני (אורח)

    די נו, אתם מגעילים אותי כבר, בכל מקום שאני מסתכל מישהו מתבכיין על משהו שהוא מקבל חינם...
    על המילה "דמו" שמעתם? כן, אתם לא תקבלו חינם את אותו הדבר שמי שמשלם מקבל... מה נראה לכם באמת???
    אז כן, תוכן שחוזר על עצמו אחרי דרגה 20 אומר שסביר להניח שאנשים לא באמת יטרחו לטפס לדרגה 50, אבל זה לא אומר שאתה לא יכול... כן, אתה יכול, ויקח לך יותר זמן, ויהיה לך יותר משעמם אני מניח, אבל די לבדוק את השיניים לסוס שקיבלתם מתנה!!!!

  21. 21

    21:14 02.11.2010 | ברצינות? ברצינות? (אורח)

    אתה לא משמלם, תגיד תודה... תפסיק להתלנון כי זה היה בחינם

  22. 22

    07:40 04.11.2010 | מולי מולי (אורח)

    בוא נילס, בוא נעוף.

  23. 23

    14:03 04.11.2010 | יובל יובל (אורח)

    אני משלם, ונהנה בלי סוף, אולי במקום לבזבז את הכסף שלכם על שטויות כל חודש ואז תבכו כמה מפריע לכם לשלם את הגרושים האלה. תשקיעו ותהנו.

    אופס שכחתי... ישראלים לא רוצים לצאת פראיירים, כשתגדלו ותתחילו לשלם 1500-2000 שח כל חודש על דירה מושכרת, תבינו כמה הנאה ה60 שקל בחודש יכולים להוסיף לכם לחיים.

  24. 24

       | פורסם ע"י