הרשמה

בקרוב: Dragon Age 2

העידן עומד להפוך לברוטאלי יותר.

מאת: תומר רובין

אני מוכן להסתכן ולומר שרוב שחקני התפקידים המערביים יסכימו שחברת Bioware היא האורים ותומים של התעשיה בכל מה שנוגע ליצירת עולמות של משחקי תפקידים. Dragon Age הוא דוגמא מובהקת לכך: מעבר לפירוש שלו לרעיונות המוכרים של ז'אנר הפנטזיה - קסמים וחרבות, אלפים ענוגים וגמדים שיכורים, אוגרס ודרקונים - נמצא עולם שלם של היסטוריה ופוליטיקה, תככים ומזימות, אנשים, מסדרים וממלכות.

הסיפור של המשחק הראשון, Origins, התמקד בארגון לוחמים קטן ומסתורי בשם ה-Grey Wardens, שמטרתו היחידה היא להגן על העולם מתערובת גזעים מושחתת, אפלה ואכזרית בשם "ה-Dark Spawn", שמדי כמה דורות יוצאים מבטן האדמה ברבבותיהם למחות כל דבר שנקרה בדרכם. ה-Wardens הם לוחמי-עילית ממגוון דתות וגזעים, גם גברים וגם נשים, שמהווים את קו ההגנה הראשון והאחרון של הציוויליזציה כנגד נחילי האפילה.

ב-Origins שחקנו אחד משני הניצולים היחידים של הארגון בממלכת  Ferelden הדרומית, ומשימתנו הראשית הייתה לעצור את ה-Blight (מגיפת ה-Dark Spawn) לפני שהארץ תיפול והרשע יתפשט לממלכות השכנות. במהלך Blight מתאגדים יצורי האופל בצורה מסודרת תחת הנהגתו של אל קדום ומקולל, שלובש צורה של דרקון - ובצורה כזאת מהווים איום על עצם קיומו של העולם.

המשחק הראשון היה מרשים, מהנה (וגם מצליח, המותג החדש שנמכר הכי מהר בתולדות Bioware), בין השאר בזכות האפשרות להשתתף בסיפור של גיבורנו על ידי בחירת מוצא והיסטוריה יחודיים, חבורת דמויות גדולה ומעניינת וקרב רב דקויות ומאתגר. למרות הלינאריות היחסית – לא היה המון תוכן צידי למשחק - השחקן יכול היה לעצב את יחסיו עם דמויות, בתוך ומחוץ לחבורה, בצורה מאוד חופשית, ולבצע בחירות שישפיעו, לרוב באופן קטן אך מורגש, על ההמשך. סה"כ, משחק תפקידים אפי למהדרין.

הנץ נוסק

מה יכול להיות טוב יותר מגיבור שהוא חלק מארגון חשאי רב עוצמה שמטרתו להציל את העולם? התשובה של Bioware היא - Hawke. האולפן רוצה לצייר את עולם Dragon Age במברשת רחבה, ולכן במשחק השני הם בחרו שלא להמשיך עם ה-Grey Wardens במרכז. אם אתם מצפים בכיליון עיניים לראות איך כל קצוות הסיפור מהמשחק הראשון יפתרו בשני, צאו מזה - Bioware בונה קשת עלילתית לטווח ארוך יותר. ההשלכות של בחירותיכם במשחק המקורי עדיין יתבטאו בהמשך (אם שמרתם את ה-Savegame), אבל הוא עומד להציג אותנו לחלקים חדשים בעולם, דמויות מרכזיות חדשות, צירי עלילה חדשים ואפילו סגנון גרפי חדש.


זוג Darkspawn מציג את האופנה האחרונה בתחום השריון

נתחיל בשינוי המרכזי - הסיפור יתמקד בגיבור מוגדר, בן-אנוש בשם Hawke. הוא/היא יכול/ה להיות זכר או נקבה. אבל לעומת המשחק הקודם, גיבורנו לא יהיה שתקן, מוכחות מעט מופשטת, אלא מדובב, מה שיכתיב מראש לא מעט מאופיו. למרות שאי אפשר יהיה לבחור את גזעו של Hawke, ניתן יהיה לבחור האם הוא יהיה לוחם, קוסם או נוכל.

ממה שידוע עד כה על Hawke - הוא פליט אשר ברח ביחד עם משפחתו (לה נשמר תפקיד חשוב בסיפור המשחק) ממתקפת ה-Blight על העיירה הקטנה Lothering, בה עברנו בתחילת המשחק הראשון. נתיב בריחתו מביא אותו לאחת מהערים הגדולות של ה-Free Marches, צפונית ל-Ferelden – העיר Kirkwall.

אם אתם שואלים למה מתמקדים ב- Hawke ולא באיזו אישיות חשובה מה-Grey Wardens, יש לזה סיבה מעבר לרצונם של המפתחים לחרוג אל מעבר לחלקי העולם שהכרנו ב-Origins. ה-Grey Wardens הם ארגון חשוב ובעל השפעה, אך הפעילות העיקרית שלהם היא בתקופות ה-Blight. עלילת המשחק, לעומת זאת, מתרחשת לאורך עשור שלם, ולמרות שתחילתה חופפת את אירועי ה-Blight מהמשחק הראשון, היא ממשיכה הרבה אחרי סופו. בזמן זה Hawke יהפוך איכשהו להיות אחת מהדמויות החשובות ביותר בעולם המשחק, כאשר בחירותיו במהלך הסיפור ישליכו על עתיד Thedas כולו.

סיפור בתוך סיפור

יש גם טוויסט קטן לעלילה - למעשה, העלילה המרכזית היא עלילה בתוך עלילה, ומתרחשת בתוך סיפור שמספרת דמות אחת לאחרת בעתיד שבו מלחמת עולם הרסנית עומדת בפתח, כעשור לאחר אירועי הבריחה של Hawke ומשפחתו. הטריילרים של המשחק מציגים את שתי הדמויות המשתתפות בעלילת המסגרת - סוכנת ה-Chantry (הארגון הדתי הגדול בעולם Dragon Age) קסנדרה, וגמד פטפטן בשם ואריק. 

קסנדרה חוקרת את הגמד שתי וערב במטרה להבין מיהו ומהו Hawke, מכיוון שהיא מאמינה שאם היא תכיר את אישיותו ותדע את סיפורו, היא תמצא את ההסבר - ואולי גם הפתרון - למלחמה הגלובלית המתרגשת ובאה. בטח אתם שואלים את עצמכם בשלב זה, או עוד שניה-שתיים - אוקי, עד כמה זה באמת משנה לנו אם הסיפור העיקרי מתרחש בהווה או בעבר? אלא שפה זה עומד לשנות: כידוע, סיפורים שמסופרים בעל-פה לא משתנים עם הזמן והופכים יותר ויותר מקושטים וגרנדיוזיים, אפילו מופרכים. בהתאם, Hawke תחת שליטתכם יתקל באירועים מופרכים, מצחיקים או לא הגיוניים בעליל, הודות ל-Varric ונטייתו לגוזמאות. כמובן שזה ימשך רק עד ש-Cassandara תגיד לו להפסיק לסבן אותה, ופתאום האירועים שחוויתם יוצגו לכם מחדש, בגרסה מעט יותר ריאליסטית. זו טכניקה ספרותית וקולנועית מוכרת, שזו אחת הפעמים הראשונות, ואולי הפעם הראשונה במשחק מסחרי מודרני, שהיא משולבת במשחק - והתוצאות אמורות להיות מעניינות.

בניגוד לשימוש בטכניקה הזאת במדיות ליניאריות, סיפוריו של Varric יושפעו, כמו רוב הדברים במשחק, מהחלטותיו של השחקן: מה שהשחקן יבחר לעשות כ-Hawke, יהפוך לסיפור ש-Varric יספר (ויקשט כמיטב דמיונו). זה צפוי להפוך את חקירת ההשלכות השונות של החלטותינו לחווייה מבדרת אפילו יותר מבמשחק תומך חופש בחירה עלילתי המוכר.


 כן, זהו גלגל הדיאלוגים המיתולוגי

אפקט ה-Mass Effect

ב-Bioware גם בחרו להכניס שינוי מהותי לדיאלוגים בצורת גלגל-הדיאלוגים המוכר לנו ממשחקי Mass Effect - שמאפשר לבחור בטון התגובה אבל לא בטקסט המדויק שלה. כמובן שבחירה זו גרמה להרמת גבות בקהילת DA, ששחקניה מחו שהם לא רוצים שהמשחק יהפוך ל-Shepard עם חרב. מנגד טענו המפתחים שהם רוצים שהשחקנים יתמקדו באינטראקציה ולא במעבר על רשימת טקסטים.

גם אם אתם מחובבי השיטה, צריך להודות שגלגל-הדיאלוגים ב-ME היה בעייתי לפעמים והוביל לבחירות שהשחקן לא התכוון לעשות. Bioware למדו את הבעיה והוסיפו אייקונים שאמורים להקל עלינו לזהות את אפשרויות התגובה השונות  – תגובה אגרסיבית עם אייקן של אגרוף, דיפלומטית עם אייקון של עלה תאנה, סרקסטית עם אייקון של מסיכה, אייקון המסמל פלירטוט וכו'. עוד תוספת שקשורה להתפתחות הדמות דרך הדיאלוגים תמצאו באישיות המשתנה של Hawke, שנטיותיו יעוצבו על פי בחירותינו בשיחות. לדוגמא, אם נבחר כל הזמן בתגובות סרקסטיות - Hawke יתחיל להעיר הערות סרקסטיות באופן ספונטני במהלך המשחק.

ברוטאלי נטוראלי

מי ששיחק במשחק הראשון פגש מערכת קרבות טקטית ברוטאלית ומהנה. החסרון העיקרי שלה היה בגרסת הקונסולות, שם השליטה בכל הדמויות במהלך קרב הייתה מסורבלת. שBioware לקחה את זה לתשומת ליבה, והממשק ישמר במחשב אבל יוחלף בממשק חלופי בקונסולות כדי להפוך את ניהולו לפשוט יותר. כמו כן מנסים המפתחים להפוך את הקרב לנגיש יותר בתחילת המשחק, אבל עם לא פחות אפשרויות טקטיות ככל שהאתגרים גדלים והקרבות נעשים קשים יותר. 

כפי שזה נראה ממגוון דיווחים, הקרבות ברוטליים יותר מהמשחק הראשון וזורמים באופן טבעי יותר - במקום השהייה עד שהדמות תבצע את הפקודה שבחרת, הפעולות מבוצעות באופן מיידי. כמו כן, הקוסמים לא מקופחים יותר. גם להם יהיו עכשיו אנימציות חיסול הרסניות, בונוס שהיה בלעדי ללוחמי השורה הראשונה ב-Origins. לבסוף, האינטליגנציה המלאכותית אמורה להיות משופרת, לא רק אצל האויבים, אלא בעיקר אצל חברי הקבוצה שלכם (עד 3 חברי קבוצה כמו במשחק הראשון), שידרשו פחות בייבי-סיטינג. 

הגרפיקה המשופרת של המשחק, ביחד עם הגישה היותר מסוגננת-מסוכנת, מבטיחים ליצור עולם בעל אווירה יחודית יותר. השיפור ניכר, עד כמה שניתן לשפוט, כמעט בכל אספקט: מאנימציות יחודיות לכל סוג דמות וגזע, דרך מפלצות ודמויות מפורטות יותר, ועד הסביבות. ההמשך גם יהיה משחק אכזרי מקודמו, מתובל בהרבה יותר דם. כמובן שלא נשכח את האפקטים המרהיבים של הקסמים – קוסם ששולח כדורי אש אימתניים ומאייד את המטרה יראה במשחק החדש כמו האקט האלים שהוא אמור להיות. אכן, תמונות יפות.

מילות סיכום

כפי שזה נראה, ולמרות כל השינויים, Dragon Age 2 הוא עדיין אותו Dragon Age שאנחנו מכירים - עולם פנטזיה אפל המכיל שעות רבות של קווסטים, אפשרויות רומנטיות לכל, טוב, רוב, הטעמים, קרבות טקטיים, מספר רב של חברי קבוצה עם סיפור ייחודי לכל אחד ואחת, קסמים ויכולות קרב רבות, מוזיקה אפית כמיטב המסורת של ינון צור,והכי חשוב - הרבה דיאלוג וסיפור איכותיים, עליהם נוכל להשפיע בבחירותינו.

אין ספק שגם חשדנות (בריאה) קיימת בקרב קהל השחקנים בגלל השינויים באלמנטים המרכזיים. אבל יש סיבה להאמין במפתחים, וכל מי שיצא לו לשחק בגרסאות הבטא הילל את השיפור העצום במשחקיות, בקרבות ובגרפיקה, כמו גם בממשק של הקונסולות. נוכל לדעת איך יצא התבשיל, וההמשך לאחד ממשחקי התפקידים הטובים של העשור האחרון, כאשר יצא Dragon Age 2 ב-8 במרץ (אמריקה, אירופה ב-11).

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:11 03.11.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    משחק משעמם תחת ולחננות

  2. 2

    19:13 03.11.2010 | שונא שימפנזים שונא שימפנזים (אורח)

    1, אתה קוף. תחזור לבוטנים ובננות.

  3. 3

    19:15 03.11.2010 | noonameleft noonameleft

    טוב.

  4. 4

    19:16 03.11.2010 | omer1000 omer1000

    ל1 עד 223 אתה הומו מסכן בלי חיים

  5. 5

    19:22 03.11.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    2 חח מה קרה העלבתי את המשחק האהוב עליך?
    GTFO, faggot

  6. 6

    19:27 03.11.2010 | שונא טרולים שונא טרולים (אורח)

    לא, 5, "פגוט". אני פשוט שונא טרולים אומללים שמגיבים רק כדי לעצבן.

    אפס.

  7. 7

    19:59 03.11.2010 | pruger pruger (אורח)

    משחק מעולה. אני אישית מעדיף את בדס'דה על BIOWARE.

  8. 8

    20:03 03.11.2010 | Crank132 Crank132

    YELLOW DUCK מוצץ לכושים

  9. 9

    20:39 03.11.2010 | d d (אורח)

    yelloduck לא אוהב, לא צריך. דרגון איג' הוא משחק נהדר שמביא הרבה יותר מלירות, אתה צריך שכל וכישרון.

  10. 10

    21:02 03.11.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    9 כשרון ושכל למשחק RPG מגוף שלישי...?

  11. 11

    21:48 03.11.2010 | Jiddu Jiddu

    YELLOWDUCK שיחקתה במשחק בכלל?

  12. 12

    21:52 03.11.2010 | ד ד (אורח)

    אני שיחקתי בראשון ואת האמת, לא התלהבתי. אבל זה משחק שמתאים רק לאלה שממש אוהבים את הז'אנר.(אני אין לי בעיה עם RPG אבל מערכת לחימה מהסוג הזה פשוט מוציא אותי מהמשחק)

  13. 13

    22:12 03.11.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    11, אבל שיחקתי במספיק RPG בסגנון הזה כדי לדעת שלא צריך שום כשרון ושכל כדי ללחוץ פעמיים על אויב ולחכות אחד מכם ימות -_-

  14. 14

    22:21 03.11.2010 | טונה עם עצמות טונה עם עצמות (אורח)

    13, אז זהו, זה לא עובד ככה במשחק הזה.

  15. 15

    00:21 04.11.2010 | dwell dwell (אורח)

    אחד המשחקים הטובים ביותר ששיחקתי בהם
    מכין את הארנק...

  16. 16

    01:13 04.11.2010 | lirantheking lirantheking

    לא הכי אהבתי אותו, לא מתחבר לזה במיוחד כשאני רגיל לMMORPG
    כמו WOW וAION

  17. 17

    02:18 04.11.2010 | yonikimhi yonikimhi

    שחק נהדר!!!! נהנתי מאוד מהראשון אני לרא יכול לחכות שיצא!

  18. 18

    07:35 04.11.2010 | מולי מולי (אורח)

    בוא נילס, בוא נעוף

  19. 19

    08:27 04.11.2010 | UnrealEnvy UnrealEnvy (אורח)

    משחק התפקידים של העשור. המשחק הזה מעביר חוויש שאף משחק אחר לא מצליח להעביר. אפילו דיאבלו, ודיאבלו שמר על המקום הראשון אצלי בנאמנות למשך שנים.. עד DAO.

    כל מי ששיחק ודאי יזכור כמה מיוחד המשחק הזה, אפילו עד לרמת המדורה שמדליקים בלילה בין מקום למקום ואפשר לדבר עם כל דמות 40 דקות בשביל להכיר אותם.

    ללא ספק, השני יהיה אצלי. BIOWARE - בליזארד החדשה.

  20. 20

    08:30 04.11.2010 | Fizban Fizban

    7 -

    הייתי מסכים איתך, שיחקתי באובליביון ובפולאווט 3, עכשיו בפולאאוט ניו ווגאס...
    אני חייב להגיד שסדרת פולאאוט דיי עלובה ולא עשויה טוב.
    גם אובליביון לא עשוי טוב, אבל המשחק עצמו מדהים ויכול לתת לך המון שעות של הנאה.
    BIOWARE עשו את MASS EFFECT ואת DRAGON AGE, ששניהם משחקים אדירים.
    לכן אני מעדיף את BIOWARE לבינתיים, עד שייצא TES 5 ולא עוד משחק פולאאוט גרוע.

  21. 21

    09:02 04.11.2010 | Nojaw Nojaw

    משחק עם מערכת קרב כל כך לא כייפית...

  22. 22

    13:30 04.11.2010 | יו גנה אין טין דה סנרייז יו גנה אין טין דה סנרייז (אורח)

    מסכים עם 12. איזה באסה זה אם לא בחרת בחירות טובות.

  23. 23

    15:04 04.11.2010 | בר אהרונוביץ' בר אהרונוביץ' (אורח)

    וואו דרגון אייג' מהמשחקים הנהדרים ששיחקתי בחמש שנים האחרונות כמובן שהוא לא מגיע לרמה של פולאווט האחרון או קוטור אך הוא משחק מעולה לכל הדעות בעיקר בזכות העולם הכל כך עמוק ומשכנע שיש לו.

  24. 24

    15:09 04.11.2010 | Itay_pro Itay_pro

    זה רק אני או שהוא ממש דומה לסם פישר שהיה אמור להיות בSCC לפני ששינו את הסגנון גרפיקה?

  25. 25

    15:42 04.11.2010 | D.O.R D.O.R

    אני מבקש לא לרדת על סדרת fallout, היא סדרה אדירה ומצויינת.

  26. 26

    15:44 04.11.2010 | t_h t_h

    DO NOT FEED THE TROLS!!!!

  27. 27

    16:40 04.11.2010 | אחד שמבין O: אחד שמבין O: (אורח)

    yellow duck (תגובה ראשונה) תגיד לאמא שלך שהנהנתי מאוד אתמול בלילה ושנקבע שוב מתישהו.

    DRAGON AGE משחק אדיר ורק כושים מוצצים שנראים כמו קופים היו אומרים שזה משחק חרא.

  28. 28

    17:04 04.11.2010 | הומו הומו (אורח)

    חרא משחק

  29. 29

    17:08 04.11.2010 | גרב מעופפת גרב מעופפת (אורח)

    20-
    אתה שופט את פולאאוט על סמך המשחקים החדשים. בישנים גם שיחקת?

    העולם של דרגון אייג' באמת עשוי טוב. נשמע כאילו המשחק הזה ימצה קצת יותר מהפוטנציאל שלו.

  30. 30

    17:47 04.11.2010 | Fudge Fudge (אורח)

    הם כל כך הולכים להרוס אותו.. מ-RPG טוב הם יהפכו אותו ל-RPG-אקשן לינארי כמו מאס אפקט, והם משחקים שונים לחלוטין.

    אני כל כך שונא את מאס אפקט ואת ההמשך שלו, הם משחקים עם אופי שחצני וקבוע מראש ולא מצאתי היבט אחד מהנה בהם. בדראגון אייג' הראשון פיתוח הדמות היה אפי, במלוא מובן המילה, והוא לא היה לינארי לחלוטין (כולם בסוף עשו את אותם קווסטים ונתקלו באותם מכשולים, אבל כל אחד מהשחקנים יכל לבחור לאן הוא הולך קודם ואיך הוא משפיע על הסביבה). במאס אפקט השני הבחירה היחידה הייתה אם לתת אגרוף למישהו או להיות דיפלומט, ולשם הם מתקדמים ככל הנראה עם דראגון אייג'.

    מבאס.

  31. 31

    18:15 04.11.2010 | on_air on_air (אורח)

    ל-27 yellowduck ירד על האנשים שמשחקים במשחק הזה ואז אתה עושה מעצמך צחוק ומראה לכולם כמה נעלבת במקום להתעלם?

    ודבר שני אתה גזען

  32. 32

    19:39 04.11.2010 | חרא חרא (אורח)

    ואני חרא של קרנף

  33. 33

    01:23 05.11.2010 | 12ziv21 12ziv21

    שמעו השקעתם ממש כל הכבוד
    מקווה שיהייה כמו הראשון

  34. 34

    10:28 05.11.2010 | משהו משהו (אורח)

    ל-30 - מי אמר שהם הולכים לשנות את כל המשחק לאותו משחק כמו מאס אפקט?
    הם אמרו שהם רק הוסיפו את האפשרות הזאת לטונים - אותה האפשרות שיש במאס אפקט.
    למה סתם להתבאס על משהו לא נכון?
    לדעתי הולך להיות משחק ענק! אני מוכן לשלם אפילו 400 שקל כדי לשחק בו!

  35. 35

    23:52 05.11.2010 | Lafa Lafa

    וואו, אני בשוק מכמה שהטריילר הזה מדהים.

  36. 36

    18:33 06.11.2010 | B B (אורח)

    34

    ההבדל הוא שכשאפשרויות הדיאלוג הן טקסטים, יש מקום לעומק שהוא מעבר ל"בא לי להיות דיפלומטי\אגרסיבי". יש גם בין לבין, יש כיוונים שונים, יותר פיתוח דמות וסיפור אינטראקטיבי, פחות לחיצה אוטומתית על מה שיתן לי את התוצאות האופטימליות למה שאני רוצה להשיג.

  37. 37

    15:59 07.11.2010 | להתעורר להתעורר (אורח)

    למערכת ויגיימס, מה נסגר איתכם? תצנזרו את התגובות שרצות פה ילדים גולשים באתר הזה...

  38. 38

       | פורסם ע"י