הרשמה

המחתרת: The Ball

תחמושת? במשחק הזה יש לכם רק כדור אחד. אבל הוא ג-ד-ו-ל.

מאת: גיא שגיא

השבוע במחתרת: צאו למסע ארכיאולוגי בציביליזציה קדומה, חמושים רק בקסדה, פנס קטן, וכדור מטאלי עצום - ברוכים הבאים ל-The Ball.

המשחק נפתח בתגלית מרעישה בהר געש רדום אי שם במקסיקו, כאשר חבורת ארכיאולוגים חושפת בשוגג עדויות חדשות ומרגשות על התרבויות הקדומות של האיזור. כשאחד מהארכיאולוגים מניח רגלו במקום הלא נכון, הוא צולל למערה קדומה, שם הוא מגלה את הסוד הגדול ביותר של הציביליזציה העתיקה: רובה משונה ומאיים למראה המסוגל להפעיל פטיש קטן אך עוצמתי, או שדה מגנטי ארוך טווח. כשכדור מתכת עצום נוחת מן המרומים, החוקר מבין שהוא מחזיק בידיו את המפתח לתפעולו.

The Ball הוא משחק עצמאי חדש, הראשון של Teotl Studios, ועשוי להיות מוכר לשחקני UT3 כמוד פופולרי במיוחד של המשחק. הרבה מביקורות The Ball מציינות את דמיונו ל-Portal: משחק המשלב פאזלים ואקשן על מנוע פיזיקלי, עם רובה בעל שתי פונקציות? זה כמעט פלגיאט! אלא של-The Ball יש יותר מרעיון מקורי אחד באמתחתו.

השעות הראשונות של המשחק, שאינן עושות יותר מדי חסד לכדור, מבליטות את השימוש שלו בעיקר כמשקולת ניידת. הכדור יכול לשבור קירות מתפוררים, להיקשר בחבלים ולגרור אובייקטים, להפעיל מתגים ולמחוץ אויבים. למרבה הצער, רק בשלב מאוחר יותר במשחק יחשפו כמה מהתכונות המעניינות יותר של הכדור: הוא יכול להיטען בחשמל, להפוך לכדור-אש, לייצר שדה גרביטציה או אפילו לתפעל כלי רכב משונים. התכונות הרבות ישמשו אתכם בקטעי הקרב, אך בעיקר בחידות, שהן חלק הארי של המשחק.

המשחק בנוי כסדרה של חדרים שבכל אחד מהם מככבת חידה אחת או יותר, וכל אחת מאלה תדרוש מכם שיתוף פעולה מלא עם בן הלוויה המתכתי שלכם. לרוב מדובר על חידות המתבססות על מקומות הנגישים רק לכדור, כמו נהרות לבה או משטחים מכוסי קוצים, עליהם תנווטו את הכדור מרחוק לכיוון מתג מסויים בעזרת ההדיפה והמגנוט, אך ניתן גם למצוא חידות בהן הכדור יסייע לכם בצורה אישית יותר, למשל יעטוף אתכם בשדה גרביטציה שיעצים את הקפיצה שלכם, או ישמש כמגן נע ויחסום סכנות שיתעופפו לכיוונכם.

מאחר ולא קיימים כמעט משחקים מגוף ראשון המתבססים ברובם על טהרת הפאזלים הפיזיקליים, The Ball שני כנראה רק לפורטל. אבל קשה לאמר שהחידות שלו מבריקות או אלגנטיות כמו במתחרה; זו הבעיה העיקרית שלו - חידות פשטניות מדי. רובן מתבססות על העברת הכדור מנקודה א' לב' ותפעול מתגים מרוחקים. לעיתים רחוקות נתקלתי בטוויסט מעניין, מהסוג שמשלב שימוש במספר תכונות של הכדור, אבל הרגעים האלה נדירים וקבורים בערימה גדולה של פאזלים בנאליים ופשוטים - כך שבסופו של דבר תתקשו לצאת מהמשחק מסופקים אינטלקטואלית.

ויש בעיה נוספת, אלמנט האקשן שבא לידי ביטוי בקרבות מיותרים עד כאב, שמסתכמים בנחיל אוייבים רנדומלי, טיפש במיוחד, שלרוב לא דורש שום אסטרטגיה מיוחדת להביס אותו. כל שעליכם לעשות זה למגנט את הכדור אליכם, להדוף אותו על האויב(שמדי פעם יעשה טובה ויקפץ הצידה בניסיון להתחמק), ובזה זה נגמר. זה אמנם לא פשוט כמו שזה נשמע, אבל מהסיבות הלא נכונות: המשחק פשוט לא בנוי לקרבות. אם זה עקב העובדה שאי אפשר לשגר אותו מייד מקצה הקנה שמושך אותו, כמו כל Gravity Gun נורמלי (ראו Half-Life 2, Doom 3), אלא קודם צריכים לשחררו מכוח המשיכה; או פשוט העובדה שהכדור הוא עצום, ולמרות שקיפותו בעת שהוא קרוב אליכם, עדיין חוסם את הראיה ההיקפית כמעט לגמרי. מדי פעם תיתקלו בקרב בוס או מיני בוס שידרשו מינימום של אסטרטגיה, וכאן בא לידי ביטוי השילוב בין האקשן לפאזל, אך לרוע המזל שוב נחרב ע"י השליטה הגמלונית.

The Ball יזרוק לכם מדי פעם קטעי חקירה וגילוי נטו, כמו נסיעה על רכבת הרים או קטעים סינמטיים קצרים שיציגו לכם את המקום החדש אליו הגעתם ויגרמו לכם להביט מעט סביב.כאן באמת ניתן לשבח את המשחק: העולם של The Ball הוא יפהפה. מפירמידות מבריקות ונוצצות, מפלי לבה בוהקים ונופים מרהיבים אחרים, הכל עשוי בגרפיקה מלוטשת המעצימה את עולם המשחק והופכת אותו לאותנטי, חי ונושם. גם סאונד לא רע תורם ליצירת האטמוספרה, אם כי לא הייתי אומר שהוא יוצא מן הכלל.

The Ball הוא ניסיון נועז בז'אנר הכמעט נטול-ילדים של חידות פיזיקליות (עם קצת אקשן) מגוף ראשון. הפאזלים שלו רחוקים מלהיות מבריקים ואלגנטיים כמו ב-Portal, אך הם גם לא פשטניים ומגוחכים כמו ב-Half Life ושאר משחקי הלחץ-על-המתג-ופתח-את-הדלת, ומדי פעם ניתן להעריך את הטוויסט החביב שמוטמע בהם. הוא היה יכול להיות מומלץ אם זה היה תלוי רק בפאזלים ובעולם המשחק, אך למרבה הצער קטעי הקרב והשליטה הגמלונית לוקחים אותו מספר צעדים אחורה.

הציון הממוצע של The Ball ברשת הוא 71. במחיר הרגיל של 20 דולר לא הייתי שולח את חברים שלי לקנות אותו, אבל הוא בוודאי יוצע במבצע בזמן הלא רחוק: בחצי מזה אני סבור שמדובר בחווייה שווה, גם אם לא חסרת תסכול ופספוס. בינתיים, אתם יכולים לנסות את הדמו.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:09 10.11.2010 | היהודי הנצחי היהודי הנצחי (אורח)

    סך הכל משחק נחמד-ירוץ גם על מחשב חלש

  2. 2

    18:10 10.11.2010 | חהחהחה!!!! חהחהחה!!!! (אורח)

    אין ראשונים פה! נראה נחמד

  3. 3

    19:02 10.11.2010 | סמואל סמי סמואל סמי

    למה פשוט לא שמתם ציון בסוף והייתם מגדירים את זה ביקורת?

  4. 4

    19:43 10.11.2010 | tal_sarid tal_sarid

    אני מאוד נהנתי לשחק בו ובאמת הוא עדיין לא שווה 20 דולר.
    הירידה על האף לייף לא הייתה במקום, כל המשחקים בז'אנר היריות מגוף ראשון הם ככה..

  5. 5

    20:56 10.11.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    נראה נחמד, אני יוריד, ואם שווה את העשרים דולר אני יקנה

  6. 6

    21:21 10.11.2010 | סנטה סנטה (אורח)

    הוו הוו הוו חג מולד שמח!

  7. 7

    22:39 10.11.2010 | yonikimhi yonikimhi

    ואו משחק כזה ממש ירדים אותי

  8. 8

    07:59 11.11.2010 | d d (אורח)

    למה הכותרת היא המחתרת (זה לא כותרת של משחק אינדי)

  9. 9

    18:26 11.11.2010 | ניר ניר (אורח)

    כל המשחק צריך להיות תלוי בכדור. משעמם

  10. 10

    13:58 19.11.2010 | ישו ישו (אורח)

    אבא שלי אלוהים

  11. 11

       | פורסם ע"י