הרשמה

תולדות Defence of the Ancients

או: איך הפכה מפת סטרקראפט אחת לז'אנר משחק שלם.

מאת: אליאב סולומון

תיאוריית הסלט
או: מעלותיו של יוצר משחקים טוב

תארו לכם את הסלט הכי טוב שאי פעם נוצר. הלך איזה שף במסעדה יוונית אותנטית ובחר בקפידה את הירקות הכי טריים עם הצבעים הכי עזים. לאחר מכן קנה גבינה בולגרית ממֶשק בוטיק. חיפש תבלינים מיוחדים בשוק וקנה את שמן הזית המשובח של ניזאר מהכפר הדרוזי השכן. הכין הכול בקפדנות יתרה; עמל וטרח; קצץ הירקות העסיסיים, פילח הגבינה ופיזרה ברגישות אך בנחישות מעבר לירקות המסוקרנים, בזק מלוא החופן תבלינים משובחים עם ריחות משגעים שנפלו בזה אחר זה על חוצפתן האדומה של העגבניות ועל השחור המסתורי של הזיתים; וכטאצ' אחרון, נסך את שמן הזית המופלא בטוב טעם נדיר.
כל אלה יצרו נוסחה ייחודית שאיש לא יכול לעמוד בפניה - אם כמובן תעלה בידו הזכות לטעום מהסלט.

אז מה המסר? מכין סלטים טוב ויוצר מפות טוב יכולים להיות שני תפקידים דומים למדי: הם צריכים להבין מהו הרכיב המתאים במקום המתאים על מנת לקבל תוצאה הרמונית ומושלמת; הם צריכים להקיף את העיקרון המרכזי של היצירה בדיוק בתוספות הנכונות שיבליטו את טעמו ויהפכו אותה ליחודית בקרב הסלטים - או המפות. מפה אחת כזו שהתעלתה על כולן, שסחפה אחריה קהל מעריצים עצום ושהובילה ליצירת ז'אנר משחקיות שלם, היא נושא הכתבה שלפניכם. בואו ואספר לכם על מפת Defence of the Ancients (או DotA) – והז'אנר שהתפתח בעקבותיה – ה-Multiplayer Online Battle Arena, או MOBA.

לפני שנים רבות, בארץ סטרקראפט רחוקה

הכול התחיל לפני שנים רבות, כשרבים מכם היו עדיין שייכים למחלקת הזוחלים. שנת 1998, שנת יציאתו של Starcraft.

בין המפות המקוריות שבאו עם המשחק הייתה מפה בשם Aeon of Strife, שהתבססה על מלחמת האזרחים המיתולוגית בעברו של גזע הפרוטוס, והתבלטה בעיקרון המשחקיות הייחודי שלה: שני מחנות אויבים ממוקמים בשני קצוות המסך. ממחנות אלה יוצאים בוטים פשוטים בדרכם לתקוף את מחנה היריב באופן אוטומטי. תפקידו של השחקן הוא לשלוט בגיבור, ותוך התגברות על גיבורי האויב וצבירת ניסיון על ידי חיסול יחידות האויב, לצבור כוח עד שיעלה בידו להשמיד כליל את מחנה האויב.

 

כחמש שנים מאוחר יותר, קצת לאחר יציאתו של Warcraft 3, ישבו Eul, Guinsoo ו-IceForge - שלושה מחברי קהילת יוצרי המפות של-Warcraft 3 - ויצרו רימייק למפה החביבה עליהם מ-Starcraft. המפה המושקעת והמאוזנת נקראה Defense of the Ancients ומשכה אליה שחקנים מכל רחבי השרת. היא הכילה מפלצות צד, עשרות פריטי ציוד שניתן לזכות בהם והמון גיבורים מושקעים בעלי יכולות ייחודיות.

השמועה על משחקיות האקשן-אסטרטגיה המקורית בתוך Warcraft 3 פשטה כוירוס בשדה תוכנות-שיתוף-קבצים, ועוד לפני שהספיקה לצאת הגרסה החדשה והמעודכנת יותר, עליה עמלו שלושת המפתחים הצעירים, כבר היו למפה עשרות אלפי הורדות. גרעין המשחקיות המשלב משחקיות RTS מהירה, מיקרו טקטיקה היפראקטיבית ואקשן בלתי פוסק הוכיח את עצמו מעל ומעבר לחלומות הפרועים של היוצרים. אחרי גלגולים רבים וגרסאות משופרות כאלה ואחרות, הגיעה גרסת ה-Allstar וטרפה את הקלפים. גרסה זו הייתה מהדורה שלמה במלוא מובן המילה, מורחבת, מאוזנת, מושקעת, מציגה את מלוא הפוטנציאל שהיה גלום במפת ה-DotA המקורית. אמנם, גרסת ה-All-Star היא עדיין מפה שצריך להוריד ולשחק מתוך Warcraft 3, אבל היא מחזיקה בחובה תוכן של משחק תחרותי שלם.

זרעי DotA ברוח

המוד הלך וצבר פופולריות משנה לשנה, ובשלב מסויים החלו חברות שונות מחזרות על פתחיהם של המפתחים. רעיון המשחקיות התפרסם, וחברות מסחריות עטו על הנוסחה המנצחת בשאיפה ליצור גרסה נושאת רווחים לסגנון המשחק החדש.

לפני שנה וחצי יצא משחק שהתבסס רובו ככולו על משחקיות ה-DotA - הוא Demigod של Gas Powered Games (יוצרי Dungeon Siege ו-Supreme Commander). דמיגוד, בין השאר בגלל פגמים טכניים ומחסור בתוכן, לא הצליח להיות להיט המכירות שציפו שהוא יהיה, וקהילת DotA ברובה לא מצאה סיבה טובה להגר אליו.

- ביקורת Demigod

הכשלון של Demigod חיזק את התחושה כי על מנת להצליח בגדול צריך להביא את "הדבר האמיתי"– או במילים אחרות, את אחד המפתחים המקוריים. וכך קרה ששלושת המפתחים שלנו מצאו עבודה בתור מעצבי משחקים בשכר.

ראשון המשחקים שיצא מתחת לידיו של אחד ממפתחי המפה המקורית, סטיב פיק, הלוא הוא Guinsoo החביב שלנו, היה League of Legends, שהגיע לשוק בסוף 2009. LoL יצא כמשחק חינמי, המתבסס כלכלית על תשלום בעבור תכני פרמיום.

כשיצא LoL לשוק, הוא התקבל ברגשות מעורבים. מצד אחד היה ברור כי הנוסחה המוצלחת עובדת גם כאן. מצד שני, היו תלונות רבות על כל ה'מסביב' – גראפיקה בינונית, ממשק קצת מיושן, קוד רשת רופף, מערכת מיון שחקנים טיפשה ועוד. מאז יצא ידע המשחק עליות ומורדות, וכיום, לאחר טלאים ותיקונים שונים, הוא נחשב למשחק המוביל בז'אנר.

המתחרה העיקרי של ליגת האגדות הוא Heroes of Newerth, או HoN, שיצא השנה, במאי. HoN, שפותח באולפן S2 העצמאי (יוצרי סדרת הפעולה-אסטרטגיה Savage) מתפאר במנוע ובממשק משוכללים ומעוצבים ברמות שעוד לא נראו בז'אנר הצעיר. אלה עזרו למשחק למשוך אל הבטא הפתוחה שלו לא פחות משלושה מיליון שחקנים. כולל עבדכם הנאמן

כשהופיע, זיהו רבים משחקני ה-MOBA הרציניים את הפוטנציאל שיש ב-HoN, ועשו 'הגירה' אל הכותר החדש. ליבת המשחקיות כאן היא יותר אינטנסיבית ופחות סלחנית לשחקנים לא מנוסים מאשר משחקים אחרים בז'אנר, ותכונה זו גרמה לו להפוך למשחק שנחשב ההארדקוריסטי מבין משחקי הז'אנר המרכזיים. לפני ימים ספורים התפרסמה גרסה 2.0 של המשחק, שנועדה להפוך אותו לנגיש יותר גם בעבור שחקנים קז'ואלים יותר. 

הכרישים הכבדים מגיחים
או: לאן צועד הז'אנר מכאן?

ככל שהז'אנר ממשיך ווצבר פופולאריות, כך הולכת וגדלה רמת ההתעניינות של חברות גדולות בו. שתי חברות כאלה כבר נמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים של גרסה משלהן ל-DotA.

הראשונה היא Funcom הצפון אירופאית (The Longest Journey, Age of Conan), שהמותג שלה נקרא Bloodlines. המשחק שהיא תוציא יקרא Bloodlines: Champions, והוא שואף להרחיב את גבולות הז'אנר תוך שהוא לווה כל פיסת משחקיות פופולרית משוק המשחקים המודרני. לדוגמא, אחד השינויים המשמעותיים שהמפתחים מתכוונים ליישם נוגע לשליטה בגיבור שלכם. במקום השליטה המסורתית בעכבר, כמו בכל משחק אסטרטגיה, כאן נעשה שימוש בחיצי ה-WASD בשביל לנוע, בדומה למשחקי אקשן. עוד מצפים מהמשחק להיות בעל גראפיקה מתקדמת בהרבה מהמתחרים שלו כיום, ולגוון את המשחקיות עם שלושה מצבי משחק שונים.

המשחק נמצא כרגע בבטא פתוחה.

המשחק השני, והמוכר יותר בזכות המפתחת הבולטת שלו, הוא DotA 2 של Valve. פרטים רבים לא נחשפו לגבי טיבו של המשחק בינתיים, אבל מובילהפיתוח הוא לא אחר מאשר IceForge, אחד משלושת המפתחים המקוריים של DotA.

אם לוקחים בחשבון ש-Valve היא חברה שתרמה וקידמה כל ז'אנר שהיא החליטה לפתח בו, בשילוב העובדה ש-IceForge מוביל את הפיתוח וש-Valve היא אחת המצטיינות בתחום המולטי פלייר בעולם הגיימינג כולו – נראה כי אין סיבה לחשוש לאיכותו של היורש הזה.

במקביל מתפתח פולמוס משפטי ומוסרי שלם בין Valve לבין יוצרי DotA והמשכיו השונים על השאלה של מי הזכויות על המותג, הרעיון ושאר זכויות הקניין הרוחני העולות מתופעת DotA. לא אכנס כאן לפרטי הסכסוך, אבל הרשו לי לצטט מהערך של DotA 2 בויקיפדיה:

"...מנכ"ל Riot Games הגיש תביעה נגד Valve על רצונה לתבוע לעצמה בעלות על הזכויות (של המותג)... ראשי קהילת DotA All-Stars וחלק ממעצבי המוד עצמו הגישו בקשה גם כן לבטל את בקשתה של Valve לרשום את הזכויות על שמה בתביעה לשייך לעצמה את מותג DotA וכך בעצם לתבוע בעלות (לא נכונה ולא חוקית) על חלקים מהקמפיין של Warcraft III...
...סטיב Feak, היוצר המקורי של DotA Allstars, וסטיב Mescon, היוצר של allstars.com Dota, הביעו את דאגתם מכוונתה של Valve לרשום סימן מסחרי על שם DotA, משום שהם רואים את השם כנכס של הקהילה... רוב פארדו, סגן הנשיא של Blizzard Entertainment הביע חשש דומה, והסביר כי השם Dota (וכנראה גם כל המשתמע מכך) צריך להישאר שייך לקהילת Warcraft III".

מי שמתעניין עוד בדיון המרתק הזה מוזמן לנבור בשיחה המעמיקה שהתפתחה בפורומים כאן בויגיימס.

כולם רוצים חתיכה מהעוגה
או: פתחו של תור זהב לז'אנר?

כיום, נמצא הז'אנר בפריחה חסרת תקדים. שני הכותרים בפיתוח שתוארו לעיל אמורים להיות פורצי דרך, להביא את הז'אנר 'למגרש של הגדולים', ולהפוך את ז'אנר ה-MOBA לתופעה בעלת משמעות כלכלית.

הז'אנר כבר מוכר בליגות רשמיות בסדר גודל עולמי כמו ה-WDL וה-ESL.

מלבד Bloodlines ו-DotA 2, קיימים בפיתוח לא מעט משחקים ששאבו השראה ומעתיקים לפחות חלק מצורת המשחקיות שלהם מהלהיט. ביניהם תמצאו את Dungeon Defenders, את Sanctum, את Monday Night Combat - שהוא בן תערובת של DotA ו-Team Fortress 2 - ואת Warlocks.

בנוסף לכל אלו, ישנה מפה מצליחה המתבססת על DotA ל-Starcraft 2 הנקראת Storm of the Imperial Sanctum, ובכנס BlizzCon האחרון, אפילו Blizzard הכריזה על מוד משלה ל-Starcraft 2 שיקרא Blizzard DotA.

אם מורשה לי לנחש, הייתי אומר שז'אנר ה-MOBA עלה על דרך הזהב, וכי במרוצת השנים הוא רק ילך ויגדל, עם עוד רעיונות משחקיות, ממריצים וקהילות גדולות ומקצועיות יותר. יהיה מעניין לראות עד כמה גדול פוטנציאל ההתרחבות שלו.

מי שרוצה לקרוא עוד בנושא, מוזמן לעבור ל-"DotA - ז'אנר חדש?" -  כתבה מצוינת (באנגלית) המסבירה איך נוצר מסגנון המשחקיות הזה ז'אנר חדש לגמרי.
 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:24 19.12.2010 | DareDevil DareDevil (אורח)

    אחלה כתבה, נהניתי מאוד ! ממש קריאה מעולה.

  2. 2

    15:25 19.12.2010 | a2858br a2858br

    dota זה זה ז'נאר מעכשיו

  3. 3

    15:33 19.12.2010 | PL0X PL0X (אורח)

    הסבר קצת יותר טוב על הדוטה שנכתב לפני כמה שנים

    http://forum.vgames.co.il/showthread.php?t=1234672

    תהנו :P

  4. 4

    15:42 19.12.2010 | Tomer Tomer (אורח)

    כתבה מעולה וDOTA הוא סגנון חדש ומהנה שאכן צובר עכשיו תאוצה אבל לפי דעתי הם עושים את אותה טעות שהחברות עשו אחרי שWOW יצא.WOW היה מסחרר ומצליח אבל אס כולם התחילו לחקות את ההמשחק והפכו את הדבר המיוחד הזה למשהו יותר נדוש.למרות שהזאנר עוד לא מת אני מאמין שהוא במגמת ירידה הדברים היחידים שמחזקים אותו זה הקהילה והחידושים הנואשים למשוך קהל.
    זוהי דעתי וכמובן יהיו שיחלקו עליה אבל אם יגזימו אם הזאנר הזה גם כן וימתחו אותו לכול הכיוונים הקהילה תתפצל והיו הרבה חברות אם הרבה מחשקים והרבה אנשים לא מרוצים.

  5. 5

    15:59 19.12.2010 | Makeyougg Makeyougg

    וואו.. בטח הרבה עבודה..
    תמיד שאני מדבר עם חברים ומסביר להם שני משחק סטארקראפט הם מבינים, וLoL-אף פעם לא מבינים מה זה. אני ממש אוהב את המשחק הזה, אבל שמתי לב שהוא לא לוקח כל כך הרבה ריכוז כמו בסטארקראפט; שאני משחק בסטארקראפט אני לא זוכר שום דבר שההורים/האחים שלי אומרים לי תוך כדי המשחק כי הוא לוקח לי 95% מתשומת הלב והריכוז. שאני משחק LoL אני מדבר בסקייפ עם חברים ומשחק טוב מאוד..

  6. 6

    16:59 19.12.2010 | TheBaker TheBaker

    כבר שנתיים וחצי שאני משחק dota =] אבל לפני בערך חודשיים עברתי ל hon (אחרי ששיחקתי בבטא הפתוחה שהייתה) סוף סוף היה לי כסף וקניתי ^^
    לא מתחרט =]

  7. 7

    17:23 19.12.2010 | Anivia Anivia (אורח)

    LoL משחק נהדר. שיחקתי בו כמה חודשים והגעתי לרמה המקסימלית - 30 ומשם זה ניהיה עוד יותר כיף.
    אולי אפילו אני אחזור לשחק קצת..
    בכל מקרה אני מחכה ל- DoTA 2 שאמור לצאת בעתיד הקרוב

  8. 8

    17:34 19.12.2010 | Tal Barami Tal Barami

    valve ידועים בתור חברה שאוהבת לנצל מותגים מצליחים ליצירת מותגים חדשים ללא כל היגיון ממשי (ראו ערך L4D2)
    לא מאמין שה"DOTA 2" שלהם יהיה להיט רציני, אלא אם הם מביאים חידוש ממשי לז'אנר שיצור משחק חדש לגמרי משלהם

    בכל מקרה, Warcraft 3 משחק גאוני... מעטים המשחקים שנוצרו עד היום שמאפשרים גמישות כזו לשינוי התוכן הבסיסי.

  9. 9

    17:57 19.12.2010 | ללו ללו (אורח)

    יאללה, שבוע הבא הסבר על מפת הTD הראשונה.

  10. 10

    21:29 19.12.2010 | ניצן ניצן (אורח)

    מאוד נהנתי לקרוא את הכתבה! תודה!

    Vgames למה אתם לא מפרסים שום כתבה על Cata? כל הרחבה יש פה היסטריה ועכשיו לא?

  11. 11

    01:22 20.12.2010 | מישהוא מישהוא (אורח)

    אני רואה את זה כל כך הרבה ואני לא מבין מי גרם לכם לחשוב ככה
    איך BLOODLINE CHAMPIONS ביכלל מזכיר את DOTA או כל מה שקשור אליה?
    אם להשוות את זה למפות ב-WC3 או משהוא בסיגננון זה ארנות
    כמו ANGEL ARENA או WOW ARENA אין פה שום קשר ל-DOTA.

  12. 12

    18:42 20.12.2010 | נתנאל נתנאל

    אחרי 3 שנים של משחק בדוטה היגרתי לHON וזה פשוט מושלם! ממליץ בחום.

  13. 13

    22:05 22.12.2010 | בוב הבנאי בוב הבנאי (אורח)

    הMNC נראה אדיר חחח

  14. 14

       | פורסם ע"י