הרשמה

2012: סיכום שנה

רגע לפני שלוח השנה מתחלף, הגיע הזמן לסכם את 2012 ולבחור את משחק השנה

שנת 2012 היתה מלאה במשחקים מצויינים, אכזבות מהדהדות, דחיות מעצבנות, חדשות מענינות והכרזות מפתיעות. סיכום

בעוד שעות ספורות יראה השעון חצות, והשנה האזרחית תתחלף מ-2012 ל-2013. אם לא יהיו הפתעות בלתי צפויות, מחר נתעורר אל שנה חדשה. כן, למרות מה שבני המאיה ניסו לרמוז לנו בעזרת לוחות השנה, אנחנו עדיין כאן, עומדים על הרגליים, אוחזים בג'ויסטיקים.

כמו בכל שנה - סוף השנה הוא זמן טוב לסיכומים. הקונספט של סיכום השנה של Vgames הוא לנסות ולתמצת את המגמות החשובות ביותר של השנה אל תוך כתבת סיכום אחת. וודאי תרגישו מדי פעם שיש כמה קטגוריות שנראה כאילו נתפרו מראש למשחקים מסויימים, וזה נכון. נראה לי לא כל כך הוגן להתעלם ממשחקים חשובים או מתופעות מעניינות רק כי הן לא נופלות לפרדיגמה הקבועה של סיכומים כאלה.

ומסר אישי לסיום: כל מי שעוקב אחרי האתר, יודע שמערכת התוכן Vgames הצמטצמה לפחות או יותר איש אחד וחצי בשנה האחרונה. כולי תקווה שבחודשים הקרובים נוכל להרחיב את המערכת, אבל בשלב זה צריך להסתדר עם מה שיש. עם זאת, מכיוון שלפרסם כתבת "סיום השנה של Vgames" שתהיה אך ורק "סיכום השנה של ארז רונן" לא נראה לי כל כך הוגן, התייעצתי עם לא מעט חברים גיימרים בהכנת הכתבה הזאת, כדי שהיא תייצג לא רק את טעמי ודעותיי, אלא מגוון רחב יותר של דעות ורעיונות.

כמובן שאם אתם חושבים שיש דברים חשובים ששכחנו - אתם מוזמנים לספר לנו עליהם בתגובות. 

הטרנד המעצבן של השנה: דחיות משחקים ל-2013

 Bioshock Infinite, Tomb Raider, Pikmin 3 וזו רק ההתחלה: יותר מדי משחקים טובים היו אמורים לצאת לקראת סוף 2012, אך נדחו לבסוף לתחילת 2013. ככה זה כשרוצים להספיק לכריסמס, אבל מגלים שלמשחק אין מספיק בשר ושצריך להמשיך וללטש אותו אל תוך השנה הבאה.

זה לא שאני כועס על משחקים שנדחים בשביל שיוכלו להפוך לטובים יותר. בסופו של דבר, הרי, אנחנו רק נרוויח מהדחיות האלה. אני כן כועס על כך שיותר מדי חברות משחקים מעלות לי את רף הציפיות בנוגע לעונה מסויימת, רק כדי להגיד לי מספר שבועות מאוחר יותר שאני אצטרך לחכות קצת יותר עד שאוכל לספק את יצרי הגיימינג שלי. מה כבר רציתי, לשחק ב-Bioshock החדש לפני הסילבסטר? האם זו דרישה גדולה מדי?

כנראה שכן. החדשות הטובות: תחילת 2013 צפויה להביא לנו המון משחקים מדהימים, שאולי יוכלו לפצות על תקופת החגים המעט יבשה של 2012. 

האיחור האופנתי של השנה: קונסולות הדור הבא

 כשה-Xbox 360 יצאה ב-2005, והפלייסטיישן 3 הגיע שנה אחריה, לא האמנתי שנצטרך לחכות כל כך הרבה זמן עד לדור הקונסולות הבא. מבחינה הסטורית, "מחזור חיים" של קונסולה צריך לקחת משהו כמו 5-6 שנים, אבל נראה שלפחות במקרה של ה-Xbox, קבלנו קונסולה שתחגוג את יום הולדתה השמיני לפני שנראה את המחליפה שלה.

וזה ניכר. הגרפיקה שהצליחה להרשים אותנו לפני חמש שנים כבר לא ממש מרשימה היום, ומחשב גיימינג יחסית זול יכול לספק ביצועים טכניים הרבה יותר טובים מקונסולות ה-HD הוותיקות. העיכוב בקונסולות הבאות גם משפיע לרעה על התעשייה כולה: מפתחות המשחקים "דוגרות" על מותגים חדשים, מכיוון שהן חושבות שעדיף לחכות לדור הקונסולות הבא. ככה יוצא שאנחנו תקועים עם עוד Call of Duty או Medal of Honor שמזכירים לנו אלף ואחת משחקים מהשנים האחרונות - במקום לצאת לחוויות חדשות בדור חדש של משחקים.

על פי ההערכות, בזמן הזה בשנה הבאה כבר נדע את כל מה שצריך לדעת על הפלייסטיישן 4 וה-Xbox Next, ואולי אפילו כבר נוכל לצאת לחנות ולרכוש אותן. עד אז, נצטרך להסתפק ב-Wii U - הנציגה הראשונה של הדור הבא, שלמרבה הצער לא ממש משתדלת להרשים אותנו עם חומרה חזקה, ובמקום זה מציגה מערכת שליטה חדשה בדמות שלט הטאבלט שלה. נו שוין, גם זה משהו. 

הפתעת השנה: רוקסטאר מכריזה על GTA V

זה לא שקיומו של GTA V ממש הפתיע מישהו - זו העובדה שהוא עומד להגיע לקונסולות הדור הנוכחי, הפלייסטיישן 3 וה-Xbox 360, אותה לא צפינו.

עד היום, רוקסטאר נהגה לשחרר משחקים תלת-ממדיים "ממוספרים" בסדרה רק אחרי שהתחלף דור. GTA III יצא לדור הפלייסטיישן 2, בעוד GTA IV הגיע רק לקונסולת הפלייסטיישן 3. באמצע היו כמה משחקים בסדרה (Vice City ו-San Andreas), אך הן לא כללו מספר חדש וגם לא החליפו מנוע משחק - אלא רק עברו לעיר אחרת.

נראה שהשנה רוקסטאר החליטה סופית לוותר על המסורת, ולשחרר את המשחק הבאה כבר לקונסולות העכשוויות. הם טוענים שהמשחק ירוץ על מנוע משופר ושהוא יראה טוב משמעותית מ-GTA IV, אבל ביננו, כמה גדול כבר יכול להיות השינוי הזה כשאנחנו נמצאים באותו דור חומרתי? סביר להניח שיהיו הבדלים - אך לא הבדלים של שמיים וארץ.

אפשר להבין את רוקסטאר. GTA הוא הכותר הכי גדול שלהם, וסביר להניח שיש המון לחצים מצד המפיצה שלהם, 2K, שחייבת שיפור בתזרים המזומנים שלה כדי לממן פרוייקטים אחרים. כשמיקרוסופט וסוני לוקחות את הזמן עם שחרור הדור הבא שלהן, כנראה שחברת המשחקים הזאת כבר לא יכולה לחכות. התוצאה: רוקסטאר הכריזה על GTA V מוקדם יותר השנה, וככל הנראה תשחרר אותו במהלך חצי השנה הקרובה. קולולו!

העולה החדש של השנה: Xbox 360 מגיעה לישראל

זה לקח קצת זמן, אבל השנה מיקרוסופט ישראל הביאה סוף סוף את ה-Xbox 360 לישראל. זה אומר שאפשר לרכוש קונסולות עם אחריות רשמית בחנויות, להתחבר לרשת ה-Live מבלי לפברק כתובת בארה"ב או בריטניה, ולשלם בכרטיסי אשראי ישראליים על תכנים ומנויי Live Gold, שמתומחרים בשקלים.

אומרים שעדיף מאוחר מאשר אף פעם לא, ואני נוטה להסכים: מיקרוסופט ישראל היא חברה גדולה ורצינית, שיכולה לפתח את תחום הגיימינג בישראל כפי שאף חברה אחרת כיום לא יכולה. מפתחי משחקים ישראליים כבר מספרים על נסיונות של מיקרוסופט לנסות ולדחוף את תעשיית המשחקים הישראלית קדימה מאחורי הקלעים, ולא נופתע אם בחודשים הקרובים נראה יותר קונסולות Xbox 360 מקודמות בחנויות, בקניונים, בפרסומות בעיתונים ובעוד שלל מקומות.

אז נכון - המחיר של הקונסולה והמשחקים עדיין קצת יקר מדי, ובתכל'ס כל מי שרצה לקנות לעצמו Xbox יכל לעשות זאת גם לפני הייבוא הרשמי - וברמת המציאות החידוש כאן לא כל כך גדול. ועדיין - כיף לראות את ה-Xbox 360 כאן באופן רשמי - ואני מקווה שזה מבשר גם על מה שיקרה כשמיקרוסופט תחליט להוציא סוף סוף את הקונסולה הבאה שלה. 

הפוטנציאל הלא ממומש של השנה: PlayStation Vita

שלא תבינו אותי לא נכון. אני אוהב את ה-Vita. ממש ממש אוהב את ה-Vita. היא קונסולה ניידת מגניבה, עם מפרט טכני מרשים, מסך די מדהים ושיק סקסי שאף יצרנית קונסולות אחרת לא מצליחה לשחזר. רק מה - סוני לא הצליחה לדאוג שגם ייצאו לכל זה מספיק משחקים.

זה לא  שספריית המשחקים של ה-Vita דלילה באופן מיוחד - זה פשוט שעדיין אין לה את ה-Killer App, המשחק האחד ששווה בשבילו לקנות מערכת. Uncharted: Golden Abyss כמעט היה שם, אבל בסופו של דבר לא הצליח להשתוות לאחיו הגדולים. Assassin's Creed 3: Liberation היה מרשים טכנית, אך דליל בכל הקשור לתוכן שלו. Call of Duty: Black Ops Declassified היה פשוט לא טוב. Persona 4 Golden הוא משחק מעולה, אבל הוא עדיין "רק" רימייק של משחק פלייסטיישן 2. אני מניח שהבנתם את העיקרון.

סוני חייבת להתעשת לקראת 2013, ולהתחיל לדאוג למשחקים בלעדיים מצויינים ויחודיים לקונסולה הניידת החדשה שלה - אחרת יש סיכוי שבעוד שנה-שנתיים כבר נצטרך להספיד אותה, ואנחנו ממש ממש לא רוצים לעשות את זה. 

הקונסולה החדשה של השנה: ה-Wii U

בלי ששמנו לב, יצאו השנה שתי קונסולות חדשות לגמרי, ועוד שלושה "חידושים" לקונסולות ישנות: ה-Vita וה-Wii U נכנסו בסערה לחיינו, ה-3DS קיבלה גירסת XL עם מסכים מוגדלים, ה-Wii קיבלה גירסת מיני עם עיצוב משונה וללא חיבור לאינטרנט, והפלייסטיישן 3 זכתה לגירסה סופר-דקה. אבל אחרי שמנפים את החידושים נשארים, כאמור, עם שתי קונסולות בלבד: ה-Vita וה-Wii U. ואם כבר קראתם את הקטגוריה הקודמת, אתם וודאי מבינים שההחלטה היתה די קלה.

ה-Wii U היא קונסולה מעניינת ומסקרנת, והפוטנציאל שלה בשלב זה בהחלט גדול. בקר הטאבלט מצויין לגיימרים, החנות המקוונת מצליחה להשתוות לאלה של מיקרוסופט וסוני, וה-MiiVerse הוא פיצ'ר מצויין שיכול לשלב מאפיינים של רשתות משחקיות במשחקים בצורה שעדיין לא נעשה בעבר.

הבעיה הגדולה של ה-Wii U היא המפרט הטכני הדי עלוב שלה, שלא יצליח להתחרות עם הפלייסטיישן 4 וה-Xbox Next. מצד שני, עד שהן יגיעו לנינטנדו יהיה מספיק זמן כדי לצבור בסיס משתמשים גדול, ולשכנע מפתחי משחקים לתת צ'אנס לשיטת השליטה החדשה שהיא מציגה בעזרת הוויבלט.

יש מצב שעוד שנה זאת תהיה ה-Wii U שתככב בקטגורית "אכזבת השנה", מאותן סיבות שהביאו לשם את ה-Vita בשנה הנוכחית. מצד שני, אנחנו עוד לא שם - ובינתיים אני נותן לה להנות מהספק, ולקוות שהיא תצליח לממש את הפוטנציאל. 

ההבטחה הגדולה לשנת 2013: השנה האחרונה (?) של הפלייסטיישן 3

אם לשנת 2012 נכנסו עם ההרגשה שסוני שומרת את כל התותחים הכבדים שלה לקונסולת הפלייסטיישן 4, ושהפלייטיישן 3 הוותיקה כבר לא תקבל יותר מדי משחקים בלעדיים, לשנת 2013 אנחנו נכנסים בהרגשה הפוכה. בחודשים האחרונים חשפה סוני לא מעט משחקים שצפויים להגיע אך ורק לבעלי ה-PS3 במהלך השנה הבאה - שעוד עלולה להפוך, בלי שנרגיש, לשנה הטובה ביותר של הקונסולה הזאת מאז ומעולם.

The Last of Us, Beyond: Two Souls, God of War: Ascension נמצאים בראש רשימת המשחקים שאנחנו הכי מצפים להם בשנת 2013, ובצדק: מדובר בשלושה משחקי AAA ממפתחים מוכרים שכבר הוכיחו את עצמם - וכל מה שראינו מהם (מלבד, אולי, הבטא של מצב המולטיפלייר של GoW) רק גרם לי לרצות לשחק בהם יותר. 

אם 2013 אכן תהיה השנה האחרונה בה הפלייסטיישן 3 תהיה הקונסולה המובילה של סוני - היא הולכת לקבל את הסוף הכי טוב שהיא היתה יכולה לקוות לו. 

המשחק החשוב של השנה: Journey

 Journey התחיל את דרכו כמשחק עצמאי להורדה לקונסולת הפלייסטיישן 3, והפך בימים האחרונים לחביב עיתונות המשחקים, אחרי שהצליח לגרוף לא מעט תארי "משחק השנה" מאתרי גיימינג גדולים ומכובדים.

הסיפור הזה בעיקר מוכיח שלא חייבים להצטייד בתקציב של עשרות מליוני דולרים ולחזור על אותם ואותם טריקים כדי לזכות בהערכה מהמבקרים, ושחדשנות ואמנות הם עדיין תחומים מוערכים בתעשיית המשחקים. מעבר לכך ש-Journey הוא חווית גיימינג יפהפיה וייחודית - העובדה שהוא הפך למשחק השנה וודאי תגרום ללא מעט מפתחי משחקים לבחון אותו, ולנסות לפענח את סוד הקסם שלו, כדי שיוכלו להשתמש בסוד הזה גם במשחקים הבאים שלהם. 

משחק ה-AAA הטוב של השנה: Mass Effect 3

 ב"קונסוליירים" הענקנו למשחק הזה את תואר "משחק השנה", דבר שקצת קשה לי לעשות כאן: לקונסוליירים אני מתייחס כמקום האישי של יותם ושלי, בו אנחנו נותנים אף ורק לטעם שלנו לדבר - כשאני שוקל מה צריך לקבל את התואר הזה כאן ב-Vgames אני מוצא את עצמי מתייחס להרבה יותר משתנים, ומתייעץ עם הרבה יותר אנשים. ולכן - Mass Effect 3 הוא לא משחק השנה של האתר. 

עם זאת, לא חשבתם שאתאפק ולא אזכיר אותו בכלל, נכון? למרות כל מגרעותיו, Mass Effect 3 היה עדיין סיום ראוי לטרילוגית המשחקים הכי גדולה של דור הקונסולות הנוכחי. המשחק הזה הדביק אותי למסך כפי שאף משחק אחר לא הצליח לעשות מאז, וגרם לי להתרגש, להתלבט ולחשוב בכל צעד וצעד. גם הסוף שלו, לדעתי, היה ראוי: כשמדובר על סדרת מדע בדיוני שעוסקת בשאלות מוסריות של אורגני נגד דיגיטלי - "סוף קונספטואלי" כזה הוא הדרך היחידה לסיים את הסיפור מבלי לשבור את הערכים שניסית לבנות במהלך הדרך.

בשנה בה רוב משחקי ה-AAA היו או שחזורים חיוורים של משחקים קודמים, או נסיונות להתחיל מותגים חדשים שעדיין צריכים ליטושים כדי להגיע לגדולה, Mass Effect 3 הצליח לשמור על אותו סף איכות גבוה של המשחק הקודם בסדרה, והעלה את מפלס הרגש לרמות חדשות בזכות סצנת מוות אחת בלתי נשכחת. 

הוא אולי לא המשחק הכי חשוב של השנה, הכי מקורי של השנה, הכי חכם של השנה - וכנראה גם לא הכי מוצלח של השנה - אבל הוא בהחלט ראוי לציון בסיכום הזה. 

משחק השנה: The Walking Dead

 

כשמשחקי The Walking Dead התחילו לזכות בשלל פרסי "משחק השנה" בשבועות האחרונים, החלטתי שאני חייב לחזור לשחק בהם. בזמנו שיחקתי בפרק הראשון, ולמרות שאהבתי אותו מאוד לא התפנתי להמשיך. בימים האחרונים סוף סוף עשיתי זאת - והבנתי למה הסדרה האפיזודיאלית הזאת נחשבת לאחת מסדרות המשחקים הטובות ביותר של 2012, אם לא הטובה שבהם.

The Walking Dead בנוי על בחירות. אחת לכמה דקות תתבקשו לבצע בחירה שתשפיע על המשך הסיפור. הקאץ'? הבחירות האלה אף פעם לא קלות, ואף פעם אי אפשר לדעת בדיוק אם מה שאתם רוצים לעשות יהפוך אתכם לגיבורים או רשעים. אם זה לא מספיק - כל בחירה גם מדודה בזמן. חיכיתם יותר מכמה שניות כדי לבצע את הבחירה שלכם? תצאו קרחים מכאן ומכאן.

הבחירות האלה, שמשולבות בסיפור מצויין ודמויות מהודקות ומעוררות הזדהות, יוצרות חוויית משחקיות שתגרום לכם להמשיך לחשוב עליה הרבה אחרי שכתוביות הסיום יעלו. האם היה נכון להקריב את דמות X ולהציל את דמות Y? האם העובדה שטיפה הזדהתי עם מה שהנבלים של הפרק השני סיפרו לי עושה אותי לבן אדם נוראי, או פשוט לאחד שמבין את החוקים החדשים של עולם שנמצא אחרי אפוקליפסת זומבים? חמשת הפרקים של The Walking Dead מעלים את התהיות האלה, ועוד רבות נוספות.

מעטים המשחקים שמצליחים לגרום לי להמשיך לתהות בבחירות מוסריות גם אחרי שאני מסיים לשחק אותם. רק על ההישג הזה מגיע ל-The Walking Dead לקחת את התואר הנכסף. כי אולי יש משחקים כיפים יותר השנה (FarCry 3 עולה לראש), ואולי יש משחקים שנראים הרבה יותר טוב (מישהו אמר Halo 4?) - אבל אין משחק שגרם לי ליותר צמרמורות ממה ששעה אחת בעולם המלחיץ של המתים המהלכים עשתה לי. 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:45 31.12.2012 | ttohar ttohar

    THE WALKING DEAD חרא משחק מוגבל ברמות הגבוהות באפשרויות ואני לא בטוח שאפשר לקרוא לזה משחק

  2. 2

    17:14 31.12.2012 | crabrocket crabrocket

    אחלה סיכום, הזדהתי עם כל מילה

  3. 3

    19:56 31.12.2012 | WarFox89 WarFox89

    סיכום טוב ומעניין. שנה מצויינת ובשרית לגמרי. לדעתי המשחקים שעשו את השנה הם פאר קרי שלוש, AC3, מקס פיין 3, JOURNEY, ME3 ודיאבלו 3 . תודה על שנת הגיימינג המצויינת 2012, בתקווה שנת 2013 תהיה אפילו עוד יותר מדהימה!

  4. 4

    20:27 31.12.2012 | electronico electronico

    GTA V יצא למחשב גם?

  5. 5

    21:50 31.12.2012 | kild kild

    GTA V הוכרז ב2011...

  6. 6

    09:18 01.01.2013 | veismeister veismeister

    MASS EFFECT 3 הוא משחק נהדר עד ה fuck you ending שלו, בתור מעריץ מושבע של הסדרה אני כל כך התרגזתי מהסוף עד שהיה לי חשק לשבור את המסך... the walking dead היה יצירת מופת עם סוף נהדר וסוחט דמעות!!!

  7. 7

    12:15 01.01.2013 | Spride Spride

    כמה חנונים נשארו בבית איי איי..

  8. 8

    15:47 05.01.2013 | Necromancer Necromancer

    האייטם הזה ישאר עד שנה הבאה?

  9. 9

    14:03 08.01.2013 | Mandellla Mandellla

    Far Cry 3 כמובן המשחק שסגר את שנת 2012 בצורה טובה

  10. 10

       | פורסם ע"י