הרשמה

דעה: יש עתיד?

בנימין מתחבט בשאלה האם ישנן סדרות משחקים ששווה לעשות להן קאמבק

איזו סדרת משחקים אתם הייתם רוצים לראות חוזרת למסך הטלוויזיה שלכם?

יוצא לכם לפעמים לשבת ולהיזכר בסדרת משחקים ממנה נהניתם בעבר ולחשוב לעצמכם האם אי פעם יוציאו לה משחק המשך? באופן אישי השאלה הזאת עוברת לי בראש לעיתים, במיוחד לאחר שבשנים האחרונות התרחשו לא מעט מקרים מסוג זה.

דוגמה בולטת לכך למשל, היא Killer Instinct - משחק שיצא בשנים האחרונות ל-Xbox One ועכשיו הגיע גם ל-PC, אחרי שהמשחק האחרון בסדרה יצא לפני 17 שנים. דוגמה נוספת היא ההכרזה שקיבלנו בכנס E3 האחרון בנוגע לחידושים של שלושת משחקי קראש בנדיקוט הראשונים, אחרי ששנים רבות עתיד סדרת המשחקים בכיכובו של קראש היה מעורפל ולא ברור.

לאור זאת החלטתי להקדיש את הטור הזה לאותן סדרות משחקים שחוויתי בעבר ושהייתי מאוד רוצה לחוות שוב בעזרת משחק חדש לכל אחת מהן. לטובת מי שלא מכיר, קודם כל אציג כל סדרת משחקים, לאחר מכן אפרט מדוע לדעתי צריך לצאת משחק המשך ולבסוף אנסה להעריך האם יש עתיד לאותה סדרת משחקים ומה הסיכוי שנקבל משחק המשך.

Twisted Metal

מה זה?

Twisted Metal היא סדרת משחקי לחימה באמצעות רכבים. מדובר בסדרת המשחקים האקסקלוסיבית הוותיקה ביותר של קונסולות הפלייסטיישן, כשהמשחק הראשון יצא כבר בשנת 1995. עם זאת לא מדובר בסדרה בלעדית לחלוטין, מכיוון ששני המשחקים הראשונים בה יצאו גם ל PC. המשחק האחרון בסדרה יצא בשנת 2012 לקונסולת הפלייסטיישן 3.

למה מגיע לסדרה המשך? 

לצערי, בימינו ז'אנר הלחימה באמצעות מכוניות כמעט לא קיים. Twisted Metal היא הסדרה הבולטת ביותר בז'אנר, ולמרות שחוותה עליות ומורדות, בשיאה היא סיפקה משחקיות מאוד כיפית ומשובחת. כמו כן, הפוטנציאל של משחק עתידי לא מסתכם רק במשחקיות המהנה שהוא יכול לספק, אלא גם בסיפור שהוא יכול להעביר. העולם בו מתקיים Twisted Metal הוא עולם במשבר והדמויות שבו לא פעם פועלות ממניעים חולניים. במשחק האחרון בסדרה שיצא לפלייסטיישן 3 שולבו קטעי עלילה מעניינים שידעו לנצל את האווירה של העולם ואת האופי החולני של הדמויות בצורה טובה וליצור מתח ועניין באמצעותם.

יש עתיד?

דייוויד יפה (David Jaffe) שהינו אחד משני יוצרי הסדרה, אמר שהוא די בטוח שהמשחק האחרון שיצא הוא גם המשחק האחרון בסדרה, לפחות למשך הרבה מאוד זמן. לאחר מכן, בחודש מרץ  בשנה שעברה, דייוויד צייץ בטוויטר שלו בתגובה למעריץ ששאל על המשך אפשרי לסדרה לפלייסטיישן 4 -  כי הזכויות על הסדרה נמצאות בידי סוני, ולכן צריך להפנות את השאלה אליהם. עם זאת, הוא אישר שאינו מעורב ביצירת משחק חדש ושככל הידוע לו לא מפותח אחד.

כמו כן, האולפן שפיתח את המשחק האחרון בסדרה - Eat Sleep Play, העביר את ההתמקדות שלו בעיקר למשחקים לטלפונים ניידים מאז. בנוסף, יפה עזב את Eat Sleep Play לפני ארבע שנים כדי להקים אולפן חדש, שעסוק בימים אלה בעיקר בפיתוח של המשחק Drawn to Death.

משחק המשך לא נראה באופק ונכון לעכשיו ועתיד הסדרה קודר, אבל אולי בכל זאת קיים סיכוי קטן, מכיוון שסוני חידשה את זכויותיה על הסדרה לפני שנתיים ובכל זאת מדובר בסדרה שמזוהה עם הפלייסטיישן כמעט מיומו הראשון.

צפו בסיפור העלילה של הדמות הראשית, מתוך הכותר האחרון בסדרה:

Virtua Fighter

מה זה?

סדרת משחקי מכות תלת מימדיים המפותחת על ידי אולפן AM2 השייך לסגה. המשחק הראשון יצא  כבר בשנת 1993 למכונות הארקייד ובהמשך גם לסגה סאטורן ולסגה 32X.

המשחק האחרון שקיבלנו בסדרה הוא Virtua Fighter 5 Final Showdown שיצא ב- 2012 לפלייסטיישן 3 ולאקסבוקס 360 (למכונות הארקייד המשחק יצא לראשונה כבר שנתיים קודם לכן) . כמו כן, יצא אומנם משחק למכשירים הסלולריים מ-2014 תחת שם הסדרה, אבל זה לא היה משחק מכות אלא משחק קלפים כך שאני לא מחשיב אותו כהמשך לסדרה.

למה מגיע לסדרה המשך? 

קודם כל, חשוב לדעת שמדובר באחת סדרות המשחקים שהכי השפיעו על ז'אנר משחקי המכות, מכיוון שמדובר בסדרה ששמה את משחקי המכות התלת ממדיים על המפה. מעבר לכך, ההתרשמות הגבוהה של סוני מהמשחק הובילה להחלטה שקונסולת הפלייסטיישן הראשונה תוכל להריץ תלת ממד, לאחר שקודם לכן נשקלה האפשרות לפתח את הפלייסטיישן המקורי כקונסולה שתריץ דו מימד בלבד.

אומנם אני מודה שלא מדובר בסדרת משחקי המכות הקרובה ביותר לליבי, אך למרות זאת אני רוכש אליה הערכה גדולה. בזמן שמשחקי מכות אחרים הצליחו גם בגלל דמויות מגניבות או עולם מעניין, Virtua Fighter הצליחה רק בזכות דבר אחד – משחקיות, משחקיות ועוד פעם משחקיות. חוץ מדמות אחת של אישה שלגופה הוספו שדרוגים כך שקיבלה מראה מתכתי - הנקראת Dural, שאר הדמויות מציאותיות ומרבית אומניות הלחימה במשחק מבוססות על אומניות לחימה שקיימות במציאות. אין במשחק הזה חיות שנלחמות כמו ב Tekken או ב- Killer Instinct, ואין לוחם נינג'ה מהגיהנום או כזה שיכול לירות קרח מהידיים כמו ב – Mortal Kombat. 

מעבר לכך, מדובר בסדרת משחקי מכות ששמה דגש גבוה על למידת הדמויות ופחות מאפשרת לשחקנים לנצח באמצעות לחיצות אקראיות על הכפתורים. בהתאם לזאת, יושירו אונו, (מפיק בכיר של סדרת משחקי המכות  Street Fighter) אמר בראיון שאחד מהדברים שהרשימו ב-Virtua Fighter היה המחסור בגימיקים. כמו כן, הוא אמר שבניגוד ל-Street Fighter בו ניתן לפעמים לנצח על ידי לחיצת כפתורים אקראית, ב-Virtua Fighter אין סיכוי להצליח בשיטה כזאת. המחמאה הגדולה ביותר שאונו העניק ל-Virtua Fighter הייתה כשאמר ש-Virtua Fighter צריך להיות הסטנדרט שבהתאם אליו יש לשפוט משחקי מכות אחרים.  

לדעתי האישית יכול היה להיות חכם מצד מיקרוסופט לעבוד עם סגה על פיתוח משחק חדש בסדרה לאקסבוקס וואן ולמחשב האישי, באופן דומה לשיתוף הפעולה של סוני וקפקום (Capcom) לגבי Street Fighter V. שיתוף פעולה כזה יכול היה לסייע למיקרוסופט לפתוח פער מול סוני, במיוחד לאחר שהצליחה להחיות בהצלחה את סדרת Killer Instinct. אך למרות ההצלחה של KI, סוני עדיין מחזיקה בכותרים נוספים כמו: Guilty Gear ו-King of Fighters.

יש עתיד?

לפני שנתיים בערך התרוצצה שמועה בנוגע לפיתוח משחק Virtua Fighter חדש, אולם לא יצאה שום הכרזה רשמית מאז. מצד אחד סגה רחוקה מלהיות החברה שהייתה פעם מבחינה כלכלית, וכמו כן המיקוד שלה עבר בעיקרו למשחקים המיועדים לסמארטפונים ולמשחקי אונליין למחשב. מעבר לכך, סגה פיטרה רבים מעובדיה והקטינה את המיקוד שלה במשחקים לקונסולות. מצד שני, Virtua Fighter היא אחת מסדרות המשחקים הכי חשובות שסגה אי פעם פיתחה וחוץ מסוניק אני בספק אם יש סדרת משחקים שיותר מזוהה איתה. 

בראיון מלפני 4 שנים בו נשאלו המפתחים מאולפן AM2 על משחק המשך לסדרה, כשמצידם ניתנה תשובה כללית במסגרתה נאמר שברגע שיהיה על מה להכריז הם ישמחו לעשות זאת . כמו כן, נאמר מטעם סגה לפני חודש בתשובה למעריץ ששאל על משחק המשך, שאם היה משחק כזה בפיתוח כנראה שהיינו שומעים על זה עד עכשיו.

עם זאת, סגה חידשה ממש לאחרונה ב- 4.8.16 את זכויותיה על סימן המסחרי של Virtua Fighter, מה שנותן מקום לאופטימיות לקראת העתיד הרחוק יותר, אך לא מבטיח דבר. להערכתי נראה בעתיד משחק המשך לסדרה, אבל ככל הנראה זה ייקח זמן רב. 

משחקיות מתוך Virtua Fighter 5 Final Showdown

Power Stone

מה זה?

מדובר באחת מסדרות המשחקים הכי פחות מוכרת מאלו שבחרתי לכלול בכתבה, ולשם כך אצטרך להסביר למה היא הצליחה להתברג לרשימה – מדובר בסדרת משחקי מכות שפותחה על ידי חברת קפקום שהוציאה לסדרה שני כותרים בלבד.

מבחינת המשחקיות - הקרבות מתרחשים בזירות תלת ממדיות גדולות ובתוכן חפצים מגוונים בהם ניתן להשתמש. לאחר שדמות מסוימת אוספת שלוש "אבני כוח" במהלך הקרב, היא הופכת לגרסה משודרגת של עצמה בכך שההתקפות הרגילות שלה משופרות ובכך שהיא יכולה לבצע התקפות סופר.

המשחק השני הוסיף שיפורים בהשוואה למשחק הראשון, בין השאר בכך שאיפשר קרבות של עד ארבע דמויות בהשוואה לשתיים בלבד שהיו יכולות להשתתף בקרב במשחק הראשון.

למה מגיע לסדרה המשך? 

בדומה ל- Twisted Metal שהזכרתי קודם לכן, מדובר במשחק מז'אנר שכבר כמעט לא קיים בימינו. סדרת המשחקים הפופולארית היחידה מאותו הז'אנר נכון להיום היא .Super Smash Bros, ולמרות זאת מדובר בשתי סדרות שונות. לצורך הדוגמה סדרת Power Stone מציגה משחקיות בתלת מימד בהשוואה ל-.Super Smash Bros שמציג משחקיות דו ממדית. כמו כן, ב-Power Stone יש לדמויות מד כוח רגיל ולא את שיטת האחוזים הקיימת ב-.Super Smash Bros. 

בזמן שמשחקי מכות רבים ובתוכם Virtua Fighter, שגם אותו הזכרתי קודם, מקדשים את למידת המשחק והדמויות שבו, Power Stone נותנת מענה לאנשים שמחפשים משחק שאפשר לשחק וליהנות ממנו מיד בלי צורך באימונים על גבי אימונים.

לדעתי, בזמן שסוני רצתה להוציא משחק שיתחרה ב-.Super Smash Bros, ויצרה את PlayStation All-Stars Battle Royale -  הייתה צריכה החברה לשבת עם קפקום ולחבור איתם להוציא את Power Stone 3. נכון שבמשחק כזה לא היו כלולות דמויות אייקוניות כמו קרייטוס למשל, אבל מנגד משחק כזה יכול היה מבחינת המשחקיות לתת תשובה אמיתית ל-.Super Smash Bros ולא רק לנסות לחקות אותו.

יש עתיד?

לצערי התשובה כאן היא באופן חד משמעי לא. המשחק האחרון בסדרה יצא לראשונה כבר בשנת 2000, כלומר לפני 16 שנה. כמו כן, מדובר בסדרת משחקים לא כל כך מוכרת שהתקיימה בעיקר על הדרימקאסט - קונסולה שלא הצליחה מבחינה מסחרית (למרות שאני באופן אישי מאוד אהבתי אותה). 

אומנם סדרת Shenmue שגם לה יצאו שני משחקים בלבד לקונסולת הדרימקאסט קמה לתחייה, כשהוכרז על פיתוח משחק שלישי לאחר קמפיין Kickstarter מצליח במיוחד, אך לא כל יום פורים. מעבר לכך מדובר במקרה שונה מכיוון ש-Shenmue הייתה מעין סדרת דגל עבור הדרימקאסט (במשחק הראשון בסדרה הושקעו 70 מיליון דולר ונכון לשנת צאתו היה המשחק שההשקעה בו הייתה הגבוהה ביותר אי פעם).

משחקיות מתוך Power Stone 2

Wipeout

מה זה?

Wipeout היא סדרה של משחקי מרוץ עתידניים הכוללים מכוניות שמרחפות מעט מעל המסלול ושימוש בנשקים. המשחק הראשון בסדרה יצא לקונסולת הפלייסטיישן הראשונה, לסגה סאטורן ולמחשב האישי. המשחק האחרון בסדרה יצא ב-2012 ל-PS Vita, כשמשחק האחרון בסדרה שהגיע למסך הגדול היה ב-2008 לקונסולת ה-PS3.

למה מגיע לסדרה המשך? 

בתור מישהו שתמיד העדיף משחקי מרוץ שאינם ריאליסטים, נדיר להיתקל בהם כיום. סדרות משחקי המרוץ שיותר בולטות הן אלו שמנסות לדמות נהיגה מציאותית כמו:Forza ו-Gran Turismo. הגדולה של סדרת Wipeout הייתה בכך שמצד אחד היא ידעה לקחת אלמנטים דמיוניים כמו מכוניות מרוץ עתידניות ונשקים, ולשלב אותם במשחק לא פחות מאתגר מבחינת יכולות נהיגה בהשוואה למשחקים כמו Forza, שנשענת על אלמנט הסימולציה. 

באופן אישי אני משחק משחקי מרוץ בשביל הריגוש והמתח שבמרוץ עצמו ולא מתוך אהבה כלשהי למכוניות או מתוך רצון לדמות חוויות נהיגה שלעולם לא אתנסה בהן במציאות. מעבר לכך לדעתי העובדה שניתן להשתמש בנשקים מוסיפה רובד שלם למשחקיות, שכן לא צריך להתמקד רק בנהיגה אלא גם בתקיפת המתחרים.

יש עתיד?

במהלך ראיון בשנה שעברה - נשיא Sony Interactive Entertainment, שואי יושידה (Shuhei Yoshida), לא שלל אפשרות שיפותח משחק חדש בסדרה על הפלייסטיישן 4. כמו כן, הוא הוסיף שלמרות סגירת אולפן Studio Liverpool (שפיתח את כל המשחקים בסדרה החל משנת 2002), מפתחים רבים אשר עבדו בו מצויים בקשרי עבודה חזקים עם סוני - כך שלא תהיה בעיה להרכיב מחדש את הצוות שפיתח את משחקי הסדרה אם יהיה בכך צורך. 

לאחר מכן, במהלך השנה הנוכחית, אחד מיוצרי הסדרה ניק בורקומבל (Nick Burcombe) הביע את רצונו לפתח משחק חדש המבוסס על Wipeout. עם זאת הוא הוסיף שיהיה קשה למשחק שכזה לצאת לאור ולהצליח ללא השם Wipeout ולכן אפשרות פיתוח של משחק כזה תלויה בסוני, להם הזכויות על הסדרה.

אישית אני נוטה להאמין שנראה משחק המשך לסדרת Wipeout, אבל כנראה שהכרזה על פיתוחו לא תגיע בעתיד הקרוב. 

משחקיות מתוך Wipeout HD שיצא ל-PS3.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:07 14.09.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל

    משחק החיים - אני שמח שנהנית מהטורים שלי :) קשה לקבוע לאיזו סדרת משחקים מבין אלה שהצגתי הכי הייתי רוצה לראות המשך, כיוון שהן מאוד שונות זו מזו ומכל אחת יש לי חוויות אחרות. מבחינת כמה זה ראלי, בטווח הקרוב זה לא נראה שנקבל המשכים לסדרות האלו אבל בטווח הרחוק יותר לא הייתי מספיד אפשרות להמשך עבור אף אחת מהן (חוץ מסדרת-power stone שלגביה לצערי גם בעתיד הרחוק אני לא רואה אפשרות למשחק המשך).

  2. 2

    18:17 14.09.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל

    סקוט סאמרס - שמח לראות שגם אתה זוכר לטובה את power stone :) מסכים איתך שגם marvel vs capcom היא סדרת משחקים שבהחלט ראויה להמשך.

  3. 3

    19:16 14.09.2016 | משחק החיים משחק החיים (אורח)

    כתבה מעניינת ורלוונטית מאוד ונראה שקראת וחקרת את הנושא לעומק!!!
    עד עכשיו נהניתי מכל הטורים שלך ואשמח לקרוא את הבאים ;)
    רציתי לשאול מה מבין כל ארבעת המשחקים היה מעניין אותך במיוחד שיקבל המשך? ולמה?
    ועד כמה לדעתך זה ריאלי ומסתדר בין מה שאתה היית רוצה לבין מה שאתה מתאר בפועל? כיוון שמתוך המשחקים שהצגת נראה שרק לwipeout יש סיכוי יחסית סביר.

  4. 4

    19:30 14.09.2016 | סקוט סאמרס סקוט סאמרס (אורח)

    power stone
    היה משחק אדיר. חשבתי שרק אני מתגעגע אליו.
    הייתי שמח גם לקבל המשך ל marvel vs capcom

  5. 5

       | פורסם ע"י