הרשמה

ראיון: ליצור משחקים בישראל

האם אפשר להתפרנס מפיתוח משחקים? מסתבר שכן !

איך עושים כסף ממשחקי מחשב בישראל? מתברר שיש מי שמצליח

זו כבר מסורת בויגיימס לראיין יוצרי משחקים ישראלים לכבוד יום העצמאות. בשנה שעברה, למשל, ארחנו את רנארד גלוזמן (יוצר "פיפוש") ולפני שנתיים דיברנו עם ארבעה מפתחים ישראלים על העתיד של תעשיית המשחקים. השנה אנחנו מראיינים את גולדי (אלעד גולדשמיד), דניגמן (דניאל גולוב) ודודי פלס, שביחד הם מרכיבים את הסטודיו העצמאי Playful Shark, אחת מחברות המשחקים המצליחות בישראל.

שלום לגולדי, דניגמן ודודי- אנא ספרו לנו בכמה מילים על כל אחד מכם ומה הקשר שלכם לעולם המשחקים.

גולדי: אני מגיע מעולם הבמה, בו התנסיתי בתחומים רבים כפרפורמר. בשלב כלשהו החלטתי שאני רוצה לעסוק בתחום שהוא גם יצירתי וגם טכנולוגי. החלטתי להירשם לתוכנית לפיתוח משחקי מחשב, שהיו תחביב שלי מאז ומתמיד. באותו זמן בדיוק נפתחה תוכנית כזו בבית ברל.

דניגמן: אני תמיד ראיתי משחקים כמדיום חשוב להעברת מסרים, והשתמשתי בו כמפלט מהמציאות. לתוכנית בבית ברל הגעתי מתוך הרצון להתחבר לאנשים עם השקפה דומה. האמת היא שגולדי ואני לא מצאנו שפה משותפת בחודשים הראשונים, אבל אחרי שזה קרה שמנו לב שהחיבור ממש טוב. יש לשנינו דפוסי חשיבה דומים בתחומים יצירתיים ונראה שיש פוטנציאל למשהו גדול. זאת בעצם הייתה ההתחלה של BoB Productions, הסטודיו הראשון שלנו.

דודי: אני פגשתי את גולדי ודניגמן בפעם הראשונה כאשר חבר (רנארד גלוזמן) הזמין אותי לבוא לאירוע הסיום של המחזור הראשון של מסלול המשחקולוגיה בבית ברל. באותו זמן חיפשתי מעצבי משחקים שיוכלו לעזור לי בפיתוח משחקים עבור QUIZART, חברה שייסדתי שלוש שנים לפני כן שפיתחה פלטפורמה להפעלת אתרי משחקים.

דניגמן: רק שבניגוד לרוב ההצעות שקיבלנו באותו יום, דודי היה גם מוכן לשלם עבור העבודה שלנו.

דודי: זה היה ניסוי מבחינתי. למרות שפרויקט הגמר שלהם לדעתי היה הטוב ביותר, לא היה להם ניסיון ממשי. בכלל, למעט מאוד אנשים היה ניסיון ממשי בארץ באותו זמן בעיצוב משחקים. שנתיים אחרי אני יכול להגיד שהניסוי הוכתר כהצלחה והנה - היום אנחנו שותפים.

גולדי ודניגמן - אתם חבר'ה צעירים בלי המון ניסיון בפיתוח משחקים, ולמרות זאת הצלחתם בתוך שנה וחצי בערך להפיק שורה לא קטנה בכלל של משחקים ממגוון של סוגים. אילו משחקים אתם יוצרים ועבור אילו גופים?

דניגמן: הספקנו בשנתיים האחרונות להיות מעורבים בקרוב ל-20 פרויקטים, חלקם הגיעו לסיום וחלקם נגנזו. ונכון שיצא שהפרויקטים היו מאוד מגוונים: החל ממשחק-שטות בו זורקים חזירים לכביש ביום כיפור, דרך משחקי טריוויה מרובי-משתתפים ברשת בהם משחקים על כסף אמיתי, ועד משחק חברתי לפייסבוק.

גולדי: יש גיוון גם בסוגי הלקוחות שלנו: יש הרבה משרדי פרסום, יש חברות מדיה... אבל הכי מעניינים הם הסטארט-אפים. יש בארץ לא מעט כאלה שעוסקים במשחקים, אך ההתמקדות שלהם היא דווקא בצדדים העסקיים והטכנולוגיים ופחות בתוכן. כאן אנחנו נכנסים לתמונה.

האם אתם יכולים לחלוק איתנו קצת נתונים על הכנסות? האם באמת ניתן לבנות קריירה בישראל מפיתוח משחקי מחשב?

דודי: בוא נאמר שהשנה ההכנסות שלנו מהפקות משחקים עברו את רף שש הספרות (בדולרים). אך מטבע הדברים, גם ההוצאות לא נמוכות.

גולדי: בשנתיים האחרונות גם אני וגם דניגמן מתפרנסים אך ורק מפיתוח ויעוץ בתחום המשחקים. עוד לא הגענו למצב של משכורת היי-טק, אבל בהחלט מממנים אוכל לחתולה שלי ואפילו קונים רישיונות לתוכנות.

דניגמן: מי שהיה בכנסים האחרונים של התעשייה (ויש כאלה) יכול היה לראות שיש לא מעט אנשים שעוסקים בתחום. סוף סוף התחילה התעוררות עסקית בארץ בענייני משחקים. מה שאני עושה כרגע הוא מבחינתי קריירה לכל דבר.

המשחק האחרון שלכם, "במבה והממלכה הקסומה", זכה לאחרונה בפרס "משחק הרשת הטוב ביותר" לשנת 2008 - למרות שמדובר במשחק שיווקי. האם תוכלו לספר לנו קצת על המשחק ומה גרם לו לזכות בפרס?

דודי: אני לא מבין למה אתה אומר "למרות שמדובר במשחק שיווקי"? משחקים שיווקים בעולם כבר מזמן עומדים בסטנדרטים גבוהים מאוד. בישראל המפרסמים עדיין קצת רדומים לגבי משחקים כמדיום פרסומי לגיטימי, למרות שבמקרים רבים משחק הוא המדיום היעיל והזול ביותר.

דניגמן: המשחק של במבה הוא משחק תפקידים מלא בעברית, המשלב אלמנטים מז'אנרים נוספים. מדובר על משחק בו התינוק של במבה מגלם קוסם שמתפתח בהדרגה תוך גילוי העולם והתמודדות מול מפלצות. השחקנים מלווים את דמות התינוק של במבה במשך עשרות שעות של הרפתקאות. להבנתי, בעולם הפרסום לא ניתן להגיע לתוצאה כזאת באף מדיום אחר.

גולדי: אני לא יודע מה בדיוק גרם למשחק לזכות בפרס (אולי אתה תוכל לענות על זה בתור אחד מהשופטים). מה שכן אוכל להגיד, הוא שהשקענו במשחק הזה המון עבודה, יש בו עומק רב מבחינת תוכן, גרפיקה וסאונד, וניסינו לעצב את חווית המשחק כך שתהיה ייחודית וממכרת. לא המצאנו את הגלגל... פשוט עבדנו על המשחק מאוד ברצינות.

אני מבין שאת המשחק פיתחתם פחות או יותר בחודשיים של עבודה בלי הפסקות כדי לעמוד בדד-ליין. כמה אנשים פיתחו את המשחק ובאילו תפקידים? איפה מצאתם אותם בעצם?

גולדי: בצוות היו שמונה אנשים: ארבעה גרפיקאים, איש תוכנה ומוזיקאי, כאשר דניגמן ואני אחראים על ההפקה ועל כתיבת המשחק עצמו (תוכן, מערכת חוקים וכד'). מלבד אומן הרקעים אותו גייסנו במיוחד עבור הפרויקט, כל אנשי המקצוע הם אנשים שאנחנו עובדים איתם באופן קבוע.

לאחרונה החלטתם לשנות את שם הסטודיו שלכם מ- BoB Productions ל- Playful Shark- מה משמעות השינוי הזה בעצם? האם הוא קשור לתוכניות שלכם לעתיד? האם אתם חושבים לפתח משחקים "רציניים" (ובזה אני מתכוון למשחקי ריטייל או AAA), משחקים עצמאיים, או שכרגע אתכם עדיין עובדים על פרוייקטים עבור גופים אחרים?

דודי: המשמעות של הקמת Shark Playful אינה רק שינוי שם, אלה שינוי ארגוני. איחדנו את פעילויות פיתוח המשחקים של שתי החברות : QuizArt ו-BOB. איחוד זה הוא צעד הכרחי בשבילנו במטרה להפוך לסטודיו לפיתוח משחקים שיוכל להמשיך לפתח לשוק המקומי ובמקביל להתחרות בכבוד בחברות המציעות שירותים דומים בחו"ל.

דניגמן: אנחנו ללא ספק חושבים על פיתוח משחק עצמאי, למעשה יש לנו מגירה מלאה ברעיונות ופרוטוטייפים בכל מיני רמות. אבל אנחנו לא רוצים להוציא משחק שרמת הליטוש שלו פחות ממושלמת. יותר חשוב לנו שהמשחק יהיה טוב מאשר שיהיה "שלנו". הגישה הזאת מחייבת לבנות את החברה בהדרגה, כשביצוע פרויקטים עבור גופים אחרים הוא שלב הכרחי.

אילו עצות יש לכם לקוראים הצעירים שחולמים על עבודה בפיתוח משחקים?

גולדי: אל תתנו לסביבה לשכנע אתכם שמשחקים, טלוויזיה ואינטרנט זה בזבוז זמן. פשוט תבלו מולם בצורה אחראית ובליווי חשיבה, יש הרבה מה לעשות עם זה. כל זה בתנאי שאתם לא רק סופגים תוכן, אלא גם מייצרים משהו. אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל ליצור.

דניגמן: הרבה מהרעיונות שלכם יתבררו תוך זמן קצר כלא טובים. זה חלק מהעבודה, אז אל תתאהבו בהם. את בעיות האגו תפתרו במשחק Tekken.

דודי: בסביבות גיל 20 תמציאו לעצמכם כינוי שמורכב משיבוש שם המשפחה עם עוד קצת אותיות רנדומאליות ותדבקו בו.

אם אתם רוצים לנסות את המשחקים של גולדי ודניגמן, תוכלו למצוא אותם באתר של Playful Shark.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:21 30.04.2009 | ?scooby ?scooby

    :O

  2. 2

    16:26 30.04.2009 | טוב טוב (אורח)

    אני מקווה שתוך עשור תיהיה פה תעשיית משחקים מוצלחת כמו שצריכה להיות בכל מדינה מפותחת

  3. 3

    16:27 30.04.2009 | NaorBlader NaorBlader

    מגניב

  4. 4

    16:49 30.04.2009 | lilbigboy120 lilbigboy120

    אפשר לעשות הכול אם רוצים :)

  5. 5

    17:04 30.04.2009 | Gabe_EatsWell Gabe_EatsWell

    במבה והממלכה הקסומה, כן!!! GOTY!

  6. 6

    18:02 30.04.2009 | ^^ ^^ (אורח)

    הם היוצירים של במבה והממלכה הקסומה משחק אדיר ופורץ דרך משחק פלאש שלא היה מבייש אף אחד יש לכם עתיד גדול
    ואני חיב להגיד שאני מעוד מעריך את העבודה שלכם

  7. 7

    20:28 30.04.2009 | ga97 ga97

    הם עושים עבודה יפה!

  8. 8

    20:55 30.04.2009 | נעם נעם (אורח)

    אני לא שחקתי באף משחק שלהם, אבל צריך להיות עמיץ בשביל לפתח משחק בישראל.
    אני מצדיע להם !

  9. 9

    21:18 30.04.2009 | XD XD (אורח)

    מילה אחת: דפוקים!!

  10. 10

    22:06 30.04.2009 | אור אור (אורח)

    חחח נחמד:)

  11. 11

    22:46 30.04.2009 | Sliv Sliv

    זה הדבר האחרון שחסר לנו לתעשיית הייטק מתקדמת מושלמת D=

  12. 12

    23:15 30.04.2009 | mad1 mad1

    זורקים חזירים ביום כיפור? זה המשחקים שלכם? תפשטו תרגל אמן

  13. 13

    06:11 01.05.2009 | MoonKnight MoonKnight (אורח)

    "בסביבות גיל 20 תמציאו לעצמכם כינוי שמורכב משיבוש שם המשפחה עם עוד קצת אותיות רנדומאליות ותדבקו בו."

    חחחחחח

    אבל הם צודקים לגביי העניין הזה - שבתור יוצרים , לצפות בטלוויזיה או לשמוע מוזיקה או לשחק במשחקים , זה לא רק "לספוג" כי זה בזבוז זמן . אלא זה ללמוד מהם , לקבל השראה וליצורר בעצמנו , גם אם זה רק בראש וגם אם זה ממש ליצור ...

    עצה שאני הייתי נותן ? זה שאת הרעיונות הקטנים שמתגלים אחר כך כ"לא טובים" אפשר לשלב אחר כך ברעיונות הגדולים יותר

  14. 14

    08:14 01.05.2009 | ... ... (אורח)

    "החל ממשחק-שטות בו זורקים חזירים לכביש ביום כיפור"
    XD הרג אותי.
    מישהו יודע איפה אני יכול לשחק בזה?

  15. 15

    11:21 01.05.2009 | גיא גיא (אורח)

    מגיב מספר 9...אתה אידיוט...תחזור לחור ממנו זחלת...

  16. 16

    12:38 01.05.2009 | XD XD (אורח)

    מגיב מספר 15, אתה אידיוט, אם אתה חושב שהמשחקים האלה שווים משהו אז מצבך באמת קשה..

  17. 17

    14:42 01.05.2009 | גיא גיא (אורח)

    מגיב מספר 9\15...לא רק שאתה אידיוט...אתה ממש אידיוט...
    מה הקשר בין טיב המשחקים לבין העובדה שהאנשים המדהימים האלה מנסים לעשות משהו שלא נעשה כאן בארץ עדיין...הם פורצי דרך מלאי כישרון...ואתה חתיכת טמבל שהיו צריכים להפיל עוד כשהיית עובר...
    למדינה שלנו היה יכול להיות כל כך הרבה פוטנציאל...אם לא היו חיים בה יצורים בזויים וטיפשים כמוך!

  18. 18

    15:13 01.05.2009 | ududy ududy

    מדהים כמה קל למצוא באינטרנט אנשים שרק יודעים ללעוג לעבודה של אחרים אבל הם כשלעצמם בחיים לא עשו או יצרו משהו ראוי. אני רק יכול לקוות שרוב אותם מגיבים אומללים הם עוד ילדים, ויש להם סיכוי לגדול ולהתבגר קצת וללמוד את ערכה של השקעה.

  19. 19

    15:22 01.05.2009 | XD XD (אורח)

    מדהים כמה אתה דפוק, אתה יכול לקפוץ לי,
    אם האנשים האלה חושבים שמשחקי דו-מימד יישתוו למשחקים התלת מימדיים, הם ממש אבל ממש טועים.
    זה שאתה סתום ולא מבין את התעשייה זו בעיה שלך,
    וכדאי לך לסתום את הפה לגבי הפלות, כי כנראה הפילו אותך על הראש שהיית קטן..

    חחחח

    אתה יכול לקפוץ לי, תאמר מה שאתה רוצה, רק כדאי שתדע שאתה דפוק...

  20. 20

    16:40 01.05.2009 | lidor323 lidor323

    לידיעתך 19.. משחקי דו מימד הם עיקר התעשיה במשחקים.. כמו בערך רוב המשחקים שיש היום בדפדפנים משחקי נוסטלגיה משחקי רשת בעיקר אסיאתים שהם במספרים רבים יותר מכל המשחקים שיצאו עד היום בתלת מימד. וליצור משחקי דו מימד זו עבודה קשה בהרבה בשביל המעצבים והציירים מאשר משחק תלת מימד ואני מדבר מניסיון אישי של פיתוח משחקים.
    למרות שאני לא תומך בדעתך אני חושב שהתגובות כאן "נגדך" קצת מופרזות בביטויים שלהן לתשומת לבכםנא לא ל"הרוג" בתגובות"...

    אה ולגבי הכתבה - אנשים מדהימים! כן ירבו כמוכם!

  21. 21

    21:32 01.05.2009 | ududy ududy

    אם XD לא היה משתמש במילה "דפוקים" בתגובתו הראשונה, הלאקונית והארסית, הייתי נזהר יותר שלא להעליב אותו. אני מסכים שצריך להחזיר את הדיון לפסים תבוניים יותר, אז XD, אני מתנצל על החלק האישי בתגובה שלי, אבל חייב לומר שההתייחסות הכללית שלך מוטעית ביותר לטעמי.

  22. 22

    00:15 02.05.2009 | De-Panther De-Panther

    סוף סוף אני יודע מה השם של דניגמן

    הקישור שיש לי למשחק של החזירים כבר לא עובד:=(

    דודי הרג אותי בסוף

  23. 23

    01:29 02.05.2009 | De-Panther De-Panther

    אגב, ל20 שאמר שפיתוח משחק בדו מימד זו עבודה קשה בהרבה מאשר משחק תלת מימד, זה מאוד תלוי בגודל המשחק ובגודל ההשקעה בו.
    אבל לרוב, יותר קשה לפתח משחק תלת מימדי מאשר דו מימדי, גם בשביל המתכנתים וגם בשביל הגרפיקאים. מהסיבה הפשוטה שנוסף עוד מימד.
    בתחום התכנותי, צריך לדאוג לחישובים של מישור נוסף, צריך לעבוד על תזוזה נוחה של נקודת המבט, ועוד סיבוכים.

    בתחום הגרפי, אובייקטים תלת מימדיים בנויים ממודלים ומטקסטורות:
    צריך לתכנן את המודלים, ולכן מציירים הרבה סקיצות שלהם לפני.
    צריך להוסיף להם טקסטורות, ולכן צריך לעבוד הרבה על ציור ועריכה של טקסטורות.
    וככל שרוצים שיהיו יותר פרטים, צריך להשקיע יותר. וצריך להשקיע מכל הכיוונים.אחרת, אם תלת מימד היה תמיד יותר פשוט, רוב המשחקים היו תלת מימדיים

  24. 24

    11:05 02.05.2009 | thespeeder thespeeder (אורח)

    ואני חשבתי שהיוצרי המשחקים היחיד בארץ זה יוצרי פיפוש

  25. 25

    12:34 02.05.2009 | אפי אפי (אורח)

    שיהיה להם בהצלחה הזמן יעשה את שלו נראה אם הם יצליחו או לא נחזיק להם אצבעות למספר 9 לחך תביא ביד

  26. 26

    15:59 03.07.2009 | לידור לידור (אורח)

    האתר הזה מזה מגניב
    אני רוצה לאתחיל לשחקאני מאוד הואב את האתר
    הזה הוא מזה קול
    ומגניב אד שאני לא
    יצה מאמחשב
    אני מת הלמשחק קולקח אוד רגה אני מתחיל
    לשחק

  27. 27

    04:30 12.11.2011 | hardcoal hardcoal (אורח)

    עם המנוע שאני עושה בס"ד אוכל לעשות הרבה משחקים ומשחקים מדרגה אלף.
    רציתי ללמד אנשים אבל לא היתה היענות אז הפסד של מי שלא רצה..

    עכשיו מאוחר מידי...

    תזכרו את השם HARDCOAL

  28. 28

    04:34 12.11.2011 | אני מתכוון אני מתכוון (אורח)

    שאני מקווה..
    אני קצת מטורף תסלחו לי.

  29. 29

       | פורסם ע"י