הרשמה

ביקורת: Stellar Blade - הממזר של יוקו טארו

המשחק הכי שנוי במחלוקת של השנים האחרונות הגיע! בואו לקרוא מה חשבנו על Stellar Blade

תאריך השקה: 24/04/2024

עם נגיעות של Nier: Automata וקמצוץ סולסלייק - האם Stellar Blade הוא המשחק שלא ידענו שאנחנו צריכים השנה?

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י ישפאר, תודה רבה!

יונג-טאה קים (Hyung-Tae Kim) הוא שם יחסית עלום בעולם הגיימינג, אבל אני מאמין שנשמע אותו עוד הרבה בשנים הקרובות. מי שהתחיל בתור מעצב דמויות ב-NCSoft עבור Blade & Soul לפני יותר מעשור, החליט בסביבות 2016 לעזוב את ולהקים סטודיו עצמאי בשם Shift Up. הסטודיו הפיק משחק גאצ'ה מובייל מאוד מצליח בשם Goddes of Victory: Nikke שיצא ב-2022 (לצערינו המשחק לא זמין באנדרואיד בישראל אך הוא זמין להורדה במחשב).

בספטמבר 2021 קיבלנו טריילר ראשון ממה שנראה כמו משחק אקשן מאותו בית של Nikke ובזמנו הוא נקרא Project Eve ולאלו מכם שהיו חדי אבחנה, כנראה ראה את הטייטל "פרויקט חווה" בלוגו של המשחק שכתוב בצורה די מוזרה והפוכה. מאז המשחק שינה שם ל-Stellar Blade והוא הפך לאחד המשחקים המצופים ביותר של התקופה האחרונה, עם דמו שהצליח לשבור את שיא השחקנים של Final Fantasy VII Rebirth עם כ-700 אלף שחקנים. עכשיו כשסיימתי את המשחק בפעם הראשונה, הנה מה שיש לי לומר עליו לפני שהוא יוצא. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

השראה ברורה

כדור הארץ קטן מדי עבור בני האדם והנייטיבה (Naytiba) על מנת שיחיו עליו יחדיו, הגזע הלא ברור של הנייטיבה השתלט על כדור הארץ והפך אותו למקום עוין עבור בני האדם לחיות בו, ומי שהצליח לשרוד, ברח מכדור הארץ להתנחלות בחלל. בני האדם מחליטים שהם רוצים לחזור לכדור הארץ ואיב (Eve, כן התרגום המילולי הוא חווה אבל אנחנו נקרא לה איב) נשלחת יחד עם החוליה המוטסת השביעית (7th Airborne Squad) על מנת להילחם על כדור הארץ. אחרי שרוב היחידה שלה מתה עוד לפני שהיא מגיעה לשטח כדור הארץ, היא פוגשת את אדם (Adam) שלוקח אותה אל ציון (Xion), העיירה האחרונה שבה נמצאים השורדים האחרונים על כדור הארץ.

הסיפור של המשחק מזכיר מאוד את העלילה של משחק אחר בסגנון (ואיך לא, הכותרת בעצמה היא רפרנס גם כן) - Nier: Automata, שבו 2B ו-9S, זוג אנדרואידים, נשלחים אל כדור הארץ כמו רבים אחרים לפניהם, להרוג את כל הרובוטים שהשתלטו על כדור הארץ ולהפוך אותו למקום שבני האדם יוכלו לחזור אליו. אני רוצה להגיד שההשוואה יכולה להסתיים פה פחות או יותר אבל באופן מאוד מובהק (ומוצהר יש לציין), המשחק שאב הרבה מאוד השראה מהמשחק של יוקו טארו (Yoko Taro), באופן קצת הזוי יש לציין, כשגם בריאיון משותף של יונג-טאה קים ויוקו טארו ל-IGN יפן לאחרונה, יוקו טארו טען ש-"Stellar Blade מתעלה על :Nier Automata".

אם אתקדם מעט מההשוואה הדי ברורה ל-Nier, הסיפור עצמו מעניין ולא מסובך מדי להבנה. הוא לא נמתח שעות על גבי שעות בצורה מעייפת בכלל והרבה מהמשחק סובב סביב ציון והמנהיג שלה, אורקל (Orcal), איש מסתורי שמבטיח לעזור לאיב להציל את האנושות אם היא תעזור לשמור על ציון, אף על פי שהכוונות שלו מסתוריות. אל איב יתלוו אדם, שהציל את איב מנייטבה לא מזוהה, ולילי, תומכת הנדסאית של חוליה שונה מזאת של איב ששוגרה למקום הלא נכון, אך מתלווה אל איב במסע לעזור לציון ולאנושות.

המשחק מכיל הרבה מאוד משימות צדדיות שהרבה מהן הופכות לזמינות כבר ברגע שנגיע לציון, יש בה הרבה דמויות שונות וכל אחת כמעט היא עולם ומלואו, הרבה סיפורים צדדיים שמרחיבים את הסיפור של ציון ומה התושבים בה עוברים על מנת לשרוד את האיומים של השממה שמלאה בנייטיבה. באותה נשימה גם נכיר אישית חלק מהדמויות המצויות בציון כמו קאיה (Kaya) שמנהלת בכוחות עצמה את החנות שלה ושל אחותה שנעלמה, את אנייה (Enya) שאיב יכולה לעזור לה לשקם את הגוף שלה על מנת שתוכל לשיר שוב ועוד. כל דמות ב-Stellar Blade מרגישה כמו עולם ומלואו ולכל אחת סיפור משלה שהשאירה אותי מעוניין בסיפורים הצדדיים באותה רמה שבה הייתי מעוניין בסיפור הראשי.

להב חד במיוחד

עכשיו שסיימתי לדבר על העלילה, כדאי שנדבר גם על משחקיות! העולם שבו אנחנו משחקים מתחלק לאזורים שונים, חלק מהאזורים ליניאריים עבור המשימות השונות שנבצע בהם ועוד שני אזורים פתוחים יחסית ומלאים בנייטיבה השונים שנילחם בהם. מערכת הקרב מזכירה במקצת דווקא את Sekiro, בה הנשק הראשי של איב היא חרב וככל שנתזמן מהלך הדיפה (Parry), נחליש את מד העמידה של האויב, וכאשר המד של ישבר, איב תוכל לבצע מהלך execution שבדרך כלל יסיים אויבים קטנים (בוסים יצטרכו לקבל קצת יותר מכות).

ככל שנתקדם במשחק, יפתחו לאיב פיצ'רים ויכולות חדשות, ויחד עם כל יכולת שאנחנו פותחים מגיע עץ יכולות מיוחד משלו. היכולות של איב קשורות בשני פרמטרים, האחד נקרא beta skills והשני קשור ל-burst skills - לשניהם יש מד כמו של stamina. בנוסף לאיב יש גם פוד (Pod) משלה שלא רק סורק עבורה את האזורים השונים שבהם איב תבקר, אלא גם מסוגל לשמש כנשק חם עם ארסנל שונה של סוגי תחמושת כמו מטול רימונים, קרן לייזר, מקלע ועוד. בדומה למשחקי סולז שאנחנו אוהבים כל כך, יש לנו גם משקה ריפוי (שהוא לא בדיוק משקה אבל ניחא) בכמות מוגבלת שמתחדשת כל פעם שננוח בתחנות מנוחה, אבל כל פעם שננוח בתחנות האלו, כמובן, כל האויבים שהרגנו יחזרו לעולם.

תחנות המנוחה מאפשרות לנו לבצע כמה פעולות, אבל כל תחנה מאפשרת דברים שונים, חלק מהתחנות יאפשרו לנו רק לנוח ולהחליף את המוזיקה שמתנגנת בהן (קצת כמו החדר הבטוח ב-Resident Evil האמת) אבל בכולן ניתן לקנות דברים כמו דברי ריפוי ותחמושת, חלק מהתחנות יאפשרו fast travel בין תחנות שונות, תחנה שאפשר לשפצר את החרב והפוד של איב וגם ליצור את התלבושות השונות שלה (שבהן אגע לאחר מכן), אבל כל דבר שאנחנו רוצים ליצור אנחנו צריכים לקנות קודם לכן את המתכון עבורו. לכל פעולה כזאת שנבצע אנחנו צריכים כמובן לקנות או למצוא משאבים אבל עם כמות הכסף שהמשחק זורק על השחקן לעיתים יהיה קל מאוד פשוט לקנות את מה שחסר לנו.

אני כן אעלה תלונה אחת כלפי הכמניקת קרב של המשחק - הנייטיבה מאוד סלחנים, והמשחק מסוגל להעניש את השחקן הרבה יותר על הטעויות שלו. כאשר איב על הרצפה אחרי שהיא חטפה מהלומה בעקבות טעות של השחקן, הנייטיבה פשוט מהלכים מסביב לאיב כאילו היא לא תזוז יותר עד שהיא על הרגליים וכבר מוכנה להילחם שוב. אני באמת חושב שאם האפשרות לשחק על רמת קושי קשה היתה קיימת מההתחלה אחרי שכבר חוויתי מעט ממערכת הקרב של המשחק, הייתי מתחיל עם רמת קושי קשה, אבל אנחנו פותחים את האפשרות לשחק ב-hard רק אחרי שאנחנו משלימים את המשחק פעם אחת ומקבלים תלבושת חדשה. פה מגיעה תלונה אחרת שלי וזה המחסור ב-New Game Plus - כל המשאבים והיכולות שפתחנו, התלבושות השונות שאספנו והכסף, הכל הולך לפח עם כל ריצה חדשה על המשחק.

אופרת חלל

דבר אחד שהיה על ראש דעתם של הרבה אנשים ברשתות החברתיות בחודשים האחרונים הוא ללא ספק העיצוב של איב. אני באמת לא רוצה לתת לשליליות של אנשים רבים ברחבי הרשת ובתחום שלנו במערב להשפיע על הדעה שלי, כי אני באמת אוהב את כל מה שאני רואה פה בפועל ואני אנסה לעבור על החיובי אחד אחד. אני אתחיל כבר ממה שעבורי יחסית ברור, המשחק הזה נראה ומרגיש Next Gen עבורי - הגרפיקה שלו מרהיבה במיוחד, אולי הטובה ביותר שראיתי על ה-Playstation 5 עד כה (וזה יחד עם משחקים מרהיבים לא פחות כמו Alan Wake 2 משנה שעברה). למשחק יש רמות גרפיקה שניתן לשחק עליהן, אבל באותה נשימה, לשחק את המשחק הזה על 30 פריימים מינוס מרגיש כמו טעות, ממליץ למי שישחק לעבור ל-balanced graphics, שם המשחק נראה מהמם ורץ 99% מהזמן על 60 פריימים לשנייה.

העיצוב של הדמויות הוא אחד האספקטים האהובים עלי במשחק הזה, איב היא אכן גולת הכותרת של המשחק הזה במלוא מובן המילה, היא גם מבוססת על דוגמנית קוריאנית (הטיעון שהגוף שלה לא ריאליסטי כל כך לא מובן לי), אבל מה שבאמת מגניב זה שיש לאיב כ-30 תלבושות שונות ובאופנה קצת מיושנת, אין מיקרו רכישות ב-Stellar Blade. את כל התלבושות אנחנו נפתח על ידי סיום של משימות צדדיות או אתגרים שונים כמו איסוף פחיות מסביב לעולם. העיצוב גם כן של הנייטיבה מגניבים ממש, הם מאוד מקוריים ואין באמת אויבים שחוזרים על עצמם יותר מדי. האלפא נייטיבה (הבוסים) ייחודיים מאוד גם כן.

מילה קצרה על הפס קול - אני לא זוכר מתי נהניתי מפס קול של משחק בצורה כזאת, הוא מזכיר קצת הכלאה של מה שיכול להיות מוזיקת Nier, Final Fantasy ו-Kpop, עם #160;כמה נאמברים מוזיקלים בפס קול הזה שאני מת שהמוזיקה תהיה זמינה לסטרימינג כבר. מוזיקת הבוסים במשחק הזה ובדגש על בוס אחד לקראת הסוף שקיבל שיר kpop שלא יוצא לי מהראש מהרגע שסיימתי אותו, יחד עם מוזיקה קצבית ונעימות פסנתר כמו שיר הנושא שבשבילו אפילו השארתי את התפריט הראשי של ה-Playstation פתוח רק כדי לשמוע אותה בלופ - הכל עשוי פשוט מצויין ובהחלט אחד מפסי הקול הטובים ביותר של השנה.

בנוסף עוד מילה אחת על האקסלוסיביות של Stellar Blade לקונסולה של סוני, ברור לי שסוני שפכה הרבה כסף לתוך הפרויקט הזה על מנת להפוך אותו לאקסלוסיבי שלהם, לא ברור לכמה זמן, אבל העובדה שהוא אקסלוסיבי מביא לנו פיצ'רים שאני כל כך שמח להם, כמו השימוש בפיצ'רים של שלט ה-DualSense. מעבר לגרפיקה אמיתית של הדור הבא לכל דבר ועניין של המשחק, כל הפיצ'רים של השלט נמצאים פה בשימוש, מה-adaptive trigger בשימוש יחסית תדיר, שימוש ברמקול של השלט עבור מכשיר הקשר בין איב לאדם ולילי, אבל הכי בולט עבורי היה ה-haptic feedback שבאמת כל פעם אנחנו מגלים כמו הוא טוב יותר מה-rumble של הסוויץ'. הרטט עוקב גם אחרי הכיוון של המצלמה, מרגישים את האפקט של הגשם, באמת פלא של הדור הבא שהיינו צריכים ואני מקווה שסוני ו-Shift Up יביאו לנו עוד מהטוב הזה.

שורה תחתונה

Stellar Blade הוא ללא ספק אחד מהמשחקים הכי שנויים במחלוקת של התקופה האחרונה ומכל הסיבות הלא נכונות שרק אפשר לצערי. המשחק הוא משחק פנטסטי שאני יכול להמליץ עליו בקלות רבה לכל מי שחובב משחקים כמו Nier: Automata ואפילו חובבי משחקי Souls-Like, הוא אחד מהמשחקים היפים ביותר שראיתי והוא מרגיש פשוט נהדר לשחק מבחינה מכנית ומבחינה טכנית. השימוש בפיצ'רים של ה-DualSense נותנים ערך מוסף לתחושה של המשחק ואני רק מקווה שנוכל לקבל עוד מכל הטוב הזה בעתיד. אם Stellar Blade תהפוך עכשיו לסדרה - אני אהיה שמח מאוד.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • עיצוב דמויות ועולם מהטובים שראיתי השנה
  • משחקיות זורמת ומהנה במיוחד
  • גרפיקה מרשימה במיוחד ושימוש רחב בפיצ'רים
  • פס קול מדהים שאני עומד לשמוע עוד שנים

הרע

  • המחסור של NG+ לא מעודד השלמה של המשחק
  • האויבים קצת סלחנים מדי

והמצב צילום:

  • פעם ראשונה שהוא חסר לי במשחק....
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:41 25.04.2024 | שלום שלום (אורח)

    אחלה ביקורת! המשחק הזה חמק מתחת לראדר שלי לגמרי, כנראה שאצטרך לבדוק אותו...

  2. 2

    19:30 04.05.2024 | שלמה שלמה (אורח)

    אחלה ביקורת! רק רוצה להוסיף אציין שהמשחק עצמו קיבל day one patch שהוסיף לו NG . (טוויט רשמי: https://twitter.com/StellarBlade/status/1783524990304002420, והסקרנים יכולים למצוא עוד מידע במקומות אחרים באינטרנט)

  3. 3

       | פורסם ע"י