הרשמה

ביקורת: Arcania Gothic 4

האם עזיבתם של המפתחים המקוריים הייתה טובה או רעה לסדרה?

 מאת: אייל לנצמן


מפתחת: Spellbound
מפיצה: JoWooD
תאריך יציאה: 12.10.10
פלטפורמותPC, X360 (גרסת PS3 מגיעה ב-2011)

סדרת גות'יק הפתיעה את העולם לראשונה ב-2001, עם יציאתו של המשחק הראשון בה, שהציע עולם פתוח גדול, מרובה פרטים ודמויות משנה, ואפשרויות פיתוח דמות מגוונות. מצד שני הסדרה סבלה מתחילתה מממשק בעייתי ומערכת קרב חורקת, מה שהפך אותה לשנויה במחלוקת, ולמרות גרעין מעריצים לא מבוטל משחקיה זכו להרבה ביקורות פושרות. 

Piranha Bytes, המפתחת המקורית, נאלצה אחרי Gothic 3 לוותר על המותג לטובת המפיצה, Jowood, ועברה לפרויקט Risen - יורש רוחני לסדרה שלה (הציון שלנו: 85), שהיה לאחד ממשחקי התפקידים המובילים של שנה שעברה.

המפתחת הנוכחית, Spellbound, ניסתה להתפשר ולשלב בין המאפיינים הקלאסיים של הסדרה ובין משחקיות Hack 'n Slash נגישה יותר. הניסיון לגשר בין המיינסטרים האמריקאי לשחקני התפקידים ה"קשים" של ארץ מולדתו של המשחק, גרמניה, בא לידי ביטוי אפילו במפת המשחק - שם ניתן לבחור: מפת עולם אמריקאית צבעונית או אירופאית קודרת ואפלה יותר.

המשימה שהוטלה על Spellbound הייתה לא קלה: גם לספק את חובבי הסדרה הותיקים, וגם להתחבב על שחקנים שמצאו את משחקי Gothic הקודמים מסורבלים או קשים מדי. התוצאה? כנראה שאף אחת מהאוכלוסיות לא תהיה מרוצה.

 

הטוב:

  • סדרת גותי'ק נושמת
  • מערכת קרב משופרת
  • עולם פנטזיה מוכר אבל יפהפה

הרע:

  • ... בתנאי שיש לכם מחשב-על
  • דיבוב נוראי
  • לא מחדש דבר
  • רדוד למדי

והתקווה:

  • שיחשבו שם טוב טוב ב-Spellbound לפני שהם רצים קדימה עם Gothic 5

 
בחזרה ל-Gothic

הסיפור של ארקניה מכניס אותנו, באופן טיפוסי, לנעליו של גיבור עלום שם. זה מוצא את עצמו חיש קל באמצע מלחמה בין אנשיו וחבריו לבין לוחמי המלך רובאר השלישי (שעם אביו נפגשתם, ואולי חיסלתם, ב-Gothic 3), שמשתגע משניה לשניה. זה הבסיס לעלילה. 

נכון, זה לא סיפור הרקע הכי מקורי בעולם, אבל לפחות נתנחם בעובדה שארקניה מתרחש בעולם גותי'ק המוכר, מה שהחזיר אותי, לפחות לכמה רגעים נוסטלגיים לכותרים הקודמים. השחקנים הותיקים יבחינו, למשל, בהזדקנותו של דייגו - ידידו של גיבור הטרילוגיה המקורית, ויתקלו ביצורים מוכרים, כמו חרקי הענק המעופפים שנקראים Bloodflies. 

 

הכל מותר 

כבר בדקות הראשונות לנחיתתי בעולם המוכר, בדרך לסיבוב רביעי, שמתי לב - מלבד ליופיו של עולם המשחק - לכמה תופעות עגומות. קודם כל, הבינה המלאכותית קצת מאכזבת. אני בכלל לא מדבר על האויבים (שכרגיל, יבחינו בכם מעשרות מטרים, גם אם לא הפקתם צלילון, בעזרת המכ"ם המתוחכם שמותקן להם בגזע המוח), אלא על תושבי הערים הידידותיים, שפשוט יתעלמו מרוב הפעולות שלכם. שלפתי את הנשק והתחלתי להלום באחד התושבים: הוא לא נע ולא זע. זה לא רק פוגע באמינות, זה גם פוגע באיזון המשחק, וזאת בגלל הקלות הבלתי נסבלת שבה תוכלו לגנוב מבתיהם של אזרחים.

לא פעם ולא פעמיים מצאתי את עצמי בביתו של מישהו, לוקח מכל הבא ליד, בעוד הוא עומד בקצה השני של החדר ומביט עלי בעניין בוזז את רכושו עלי אדמות. בארקניה אין שום ישום של חוק וסדר, פשע וענישה. אפילו המשחקים הקודמים בסדרה, שלא הייתה להם מערכת אכיפה מהמתקדמות בז'אנר, עשו את העבודה טוב יותר: טוב, הם עשו איזושהי עבודה - Gothic 4 פשוט החליט להתעלם מכל זה.

היה פה פעם מסוכן

הקווסטים הראשונים במשחק משליכים אתכם היישר לתוך האקשן, אבל כשתעצרו רגע לנשום, אחרי חיסול מספר גדול של יצורים אקראיים, תחלחל לראשכם וודאי ההכרה שגות'יק 4 לוקח את הסדרה צעד או שניים לכייון הבתר-שסף. גם במשחקי Gothic הקודמים קרבות נגד חיות ושאר מפלצות מזדמנות ושודדים היוו חלק משמעותי מהחוויה - אבל לפחות הוא הרגיש הרדקורי ומספק יותר בגלל הקושי לשרוד את השלבים הראשונים של המשחק, עד שאתם מעלים את הדמות שלכם כמה שלבים ומוצאים לה ציוד סביר. Arcania הפך את כל העניין לנגיש יותר, כך ששיסוף נתיבכם דרך עדרי מפלצות יכול להתחיל הרבה יותר מוקדם.

השטיקים הידועים - התחמקויות, חסימות וגלגולים - מופיעים כולם ופשוטים מאוד לביצוע. השאלה היא כמובן שאלה של תזמון, שכן יש ללמוד בדיוק מתי היריב עומד להתקיף, אבל האמת היא שהעבודה הזו בכלל לא קשה, ונראה שהאויבים רובם ככולם מצויידים באותו AI מכני. כלומר, ברגע שנלחמת באחד - בעצם נלחמת בכולם. הדבר הזה, כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, לא הופך את הקרבות לחוויה טקטית מרתקת.

כמו במשחקים קודמים, גם בארקניה תוכלו לפתח ולהתמחות בכישורי לחימה שונים (הפעם ללא צורך ב-NPCs הנכונים שיאמנו אתכם), בין אם מדובר בנשקי Melee או בקשתות. חבל שמעבר לרמת נזק ויכולת פגיעה משופרות, האימונים הללו לא תורמים שום דבר למשחקיות של מערכת הקרב - מהלכים חדשים ושימושיים, למשל. 

All your base are belong to us!

כמו שקורה לעיתים קרובות עם משחקים שמפותחים בארצות לא דוברות אנגלית, משחקי גות'יק אף פעם לא התברכו בדיבוב מרשים במיוחד. התופעה חוזרת על עצמה גם במקרה של Spellbound, ולא צריך להיות ברמת שפת אם כדי להבין שמשהו באנגלית שם קצת מתחזה.

אבל היי, עזבו את זה - בתור ישראלי, אני אחיה גם אם האנגלית לא תהיה ברמה אקדמית. לפחות שהדמויות לא ישמעו זוועתיות - אבל Jowood, המפיצה, השקיעה בדיבוב האנגלי אפילו פחות מאשר בתרגום. בשלב מסוים פשוט ניגשתי והורדתי את ווליום הדיבור דרך ההגדרות - בעיה נפתרה, מעכשיו כולם נשמעים מעולה דרך מערכת ההגברה הדמיונית שלי.

זה חבל, כי שאר המשחק נשמע מצוין: קולות של מפלצות, מים זורמים, קסמים וחרבות תורמים לתחושה שהעולם חי ונושם - גם אם מדובר באשליה אסתטית.

בנאליה עם פרצוף יפה

איפה שארקניה עושה עבודה טובה מהממוצע זה במראה ומבנה עולם הפנטזיה הפראי שלו. הכפרים, היערות הסבוכים, מבני אבן מדיבאליים ומבוכים מפותלים, עולם המשחק מוחשי ומשכנע לא פחות מזה של המשחקים הקודמים - ונראה טוב יותר. ח"ח ל-Spellbound.

אבל, למרות שלא מדובר בעולם ריקני ומשעמם (כמו חלקים גדולים מהמפה של Gothic 3), ולמרות שיש הרבה מה לחקור והרבה מה לראות, בתיאוריה, ארקניה חוזר למעשה על אותה הנוסחה של משימות "לך תביא לי את זה" ו"לך תהרוג לי את זה". לא, אני לא רוצה להביא לך 30 צמחים בפעם השלישית, חבוב. בשביל זה יש לך רגליים. 

כרגיל בימינו ניתן לשחקן חופש פעולה נומינלי, כך שכל משימה ניתנת לביצוע בדרך כזו או אחרת, אבל האמת היא שהבחירות הגדולות ביותר מסתכמות ב"האם לכסח מישהו כדי לקבל ממנו פריט או להיות מנומס ולשלם לו". זה אולי לא היה מרגיש סתמי אם הייתה מערכת כלשהי של מוניטין, או אפילו Factions, כמו במשחקי Gothic הקודמים, שבחירותיך יכולות להשפיע על יחסיך עימן, אבל לבחירות הללו יש השלכה רק על הנושא המיידי - וכמו מערכת יצור הנשקים של המשחק, ההרגשה היא שהן שם כי זה חלק מהז'אנר, לא בגלל שמישהו באמת טרח לדאוג שיהיה להן תפקיד מהותי במשחק.

זה לא שאין כאן עולם מרשים למראה לחקור, למרות שלא קרוב בגודלו לזה של המשחק הקודם בסדרה; בכל זאת, אלו שיתמסרו אליו יכולים לבלות שעות ארוכות בשיטוטים במערות נסתרות, טיפוס על כל גבעה והשלמה של כל קווסט צדדי. אבל האמת היא שאחרי עשור אני מצפה לראות משהו חדש, איזה דמיון או שאפתנות בעיצוב המשחקיות, ואת זה לגמרי אין כאן.

המנוע שלא סחב

כאמור, מדובר במשחק יפהפה, שמשתמש נהדר באפקטי תאורה ומשחקי אור וצל - אם כי הדמויות מעט פחות מוצלחות. אבל יש ליופי הזה מחיר כבד: החלק הטכני של Gothic 4 זוועתי. המחשב בן ה-3 שלי (ששודרג בשנה שעברה) בקושי הצליח לסחוב אותו, והמשחק קירטע אפילו על רמת הגראפיקה הנמוכה ביותר.

מה שקרה בסופו של דבר הוא שלא יכולתי ליהנות מכרטיס ה-nVidia שלי ולהשתמש בתכונות ה-PhysX, פשוט בגלל שהן השפיעו לרעה על הביצועים באופן משתק משחק. גם הטלאי הרשמי ששיחררה JoWooD כמה ימים לאחר היציאה, שאמור היה לסדר את בעיות הביצועים, לא עשה את ההבדל המבוקש - וגמרתי עם משחק שנראה כמו Gothic של פעם.

זה כאילו שב-Spellbound חזרו על הטעויות שעשו Piranha Bytes בשחרור Gothic 3 - הדיבוב, התרגום, הבאגים, המנוע הכבד. בין הבאגים שנתקלתי בהם, למשל, יצא לי יותר מפעם אחת להישאר לרחף באוויר לאחר קפיצה נועזת במיוחד.  

הנאה מסוייגת

Gothic 4, במקרה שלי, הוא סוג של Guilty Pleasure. למרות הבעיות הטכניות, הבינוניות של המשחקיות, הבינוניות של הסיפור, אני עדיין נהנה לחקור את העולם שלו בחיפוש אחר עוד מערות, עוד מפלצות ועוד חפצים (למרות שהסיכוי למצוא חפצים מעניינים באמת, כמו בשאר סדרת Gothic, שקול לסיכוי לזכות בלוטו). האם אני חושב שהוא שווה את המחיר המלא (פחות עשרה אחוזים) ששילמתי עליו? לא (אבל בחצי הייתי ממליץ עליו). האם אני חושב שחובבי Gothic יאהבו אותו? רק אם הם רוצים גרסה קז'ואלית יותר של המשחקים הקודמים, פחות מאתגרת ועם פחות מקום להיאבד בו, שמשחזרת את כל הבעיות ולא מקדמת את הסדרה בשום צורה מלבד בגרפיקה.

 

משחקיות (7) - מערכת קרב סבירה ועולם שכיף לחקור, אבל פשטנית ביחס לז'אנר.

 

גרפיקה (9) - אם ברשותכם מחשב חדש, הוא נראה מצוין. רמת פירוט שנוגעת גם לפרטים הקטנים.

 

סאונד ופסקול (7) - דיבוב על הפנים, השאר עשוי היטב.

 

טכני (5) - מנוע גראפי לא יעיל, הרבה בעיות טכניות.

 

אורך חיים (8) - אם תדהרו דרך הקווסטים העלילתיים, תוכלו לסיים אותו בפחות מ-20 שעות; יש עוד לא מעט קווסטים צדדיים; אלו בנאליים ויבשים ברובם, אבל המראות מרשימים והיצר לחקור משחק תפקיד גדול.

 

 

 ציון סופי:  75

 

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:54 21.10.2010 | darkness293 darkness293

    אתם עושים גם ביקורת ל-Fallout: New Vegas?

  2. 2

    14:57 21.10.2010 | ududy ududy

    זה כלול בתוכנית.

  3. 3

    14:57 21.10.2010 | ראשון ראשון (אורח)

    גם אתם שמים לב שעכשיו התת כותרת של כל הביקורות היא שאלה?

  4. 4

    15:30 21.10.2010 | skullface12 skullface12

    אתם פשוט מדברים שטויות משחק ממש טוב ביחס לקודמים אני מאוד אהבתי אותו מומלץ מאוד!

  5. 5

    15:52 21.10.2010 | סמואל סמי סמואל סמי

    כול הכבוד! כבר התחלתי להתייאש שהיא לא תצא =)

  6. 6

    15:57 21.10.2010 | a a (אורח)

    אני לא מבין איך אחרי שלושה משחקים בכותר הזה, פלוס ארבעים משחקים אחרים כ-REFFERENCE, חברות כמו GOTHIC ממשיכים להוציא משחקים כאלה בינוניים, חבר'ה, במילה אחת...להתרחק!

  7. 7

    16:02 21.10.2010 | BlacKp0inT BlacKp0inT

    ל4- איך אהבתה אותו אם צריך מחשב על כדי באמת להנות מהמראה
    שלו בעיקר? בתור אחד ששיחק בדמו וראיתי לראשונה שיש משחק שאני צריך להוריד בו הגדרות(חוץ מ METRO ו IV) ישר התאכזבתי, כי אני יודע מנסיון שכל המשחקים שעשויים ממנוע טוב יפעלו לי חלק על הכי גבוה (ראו לדוגמא MOH, BC2, MW2 והרשמיה עוד ארוכה)

  8. 8

    16:44 21.10.2010 | noam529 noam529

    6* מה הקטע שלך עם "אמא שלי היא חתול"?
    מה?,אין לך חיים?.

  9. 9

    16:56 21.10.2010 | saar saar (אורח)

    ביקורת ממש בונה, קניתי את המשחק ואני הוא מקרטע לי בנוסף לא אהבתי את כל התנועה שם היא מאד מזכירה לי את גוטיק 3 שממש התאכזבתי.בנוסף למרות שהרני רק בהתחלה אני כבר מבחין בהרבה בעיות טכניות שממש מאכזב יחסית למשחק שממש חיכיתי לו.
    אני מקווה לשנות את דעתי בהמשך ואולי להביא ביקורת בונה יותר למשחק עם היסטוריה דגולה

  10. 10

    17:19 21.10.2010 | skullface12 skullface12

    ל-7 לא יודע מה איתך אח שלי המשחק עובד לי הכול על HIGH ב50 FPS קבוע

  11. 11

    17:30 21.10.2010 | robert 100 robert 100

    למרות כל מה שאמרו על סדרת גותיק בויגיימס גותיק 3 היה לדעתי משחק מעולה מכל בחינה אפשרית.

  12. 12

    17:49 21.10.2010 | פז פז (אורח)

    משחק מאכזב מאוד. בתור מעריץ של סידרת גותיק 1, המשחק הזה פשוט כשלון. הפכו אותו לכל כך קל שזה פשוט עלבון ! שום אתגר כבר מתחילת המשחק ! פשוט כך. משחק לא מאתגר בכלל !
    עצוב מאוד שזה מה שקרה לסידרת גותיק. אני אחכה ל RISEN 2 .
    לפחות הוא לא איכזב ! ומבחינה גרפית RISEN נראה הרבה יותר טוב מארקניה.
    שספלבאונד יקנו את המנוע של FARCRY 2 ואז יוציאו את גותיק 5. זה כבר יקנה להם כמה נקודות זכות אצלי.

  13. 13

    18:43 21.10.2010 | GuyAteYourSandvich GuyAteYourSandvich

    אני לא מבין למה לא עשיתם ביוקורת על unchrted2...

  14. 14

    18:43 21.10.2010 | חמי חמי (אורח)

    מגיע למשחק הזה מקסימום 60

  15. 15

    18:43 21.10.2010 | GuyAteYourSandvich GuyAteYourSandvich

    ביקורת*

  16. 16

    19:33 21.10.2010 | yonikimhi yonikimhi

    הוא ציין פה בעיה קימת המנעים הגרפאים של המשחקים משתדרגים מהר מדי ביחס לזמן שאנחנו קונים מחשב עם קניתה מחשב טוב נניח ב5 אלף שקל הוא תופס רק ל3 שנים קדימה מקסימום מבחינת לתת הנאה אמיתית מהמשחק אנני תמיד איכשהוא מוצא את עצמי עם מחשב חדש ומוריד משחקים ישנים בשביל להינות מהם

  17. 17

    20:04 21.10.2010 | MUZIMUZI MUZIMUZI (אורח)

    המחשב שלי "חוגג" 3 עוד איזה חודשיים, ובנתיים לא היה משחק שהוא לא הריץ באופן סביר מאוד ומעלה, כל משחק חוץ מכמה קטעים בקרייסיס אולי... חוץ מזה הכל, נראה איך יהיה עם גוטיק...

  18. 18

    20:09 21.10.2010 | ל"ת ל"ת (אורח)

    8 מה אתה משוויץ עוף מפה יאשכנזי!

  19. 19

    20:30 21.10.2010 | מישו מישו (אורח)

    לא יצא לי לשחק באחד אבל פעם אחת ומקרה נתקלתי בשתיים וממש אהבתי התאכזבתי נורא מ3 ואחרי הביקורת הזאת אני אפילו לא מתכוון לגעת במשחק.
    הלוואי שפיראנה וגו'ווד יחזרו לעבוד ביחד ויצרו עוד משחק תותחי.

  20. 20

    21:16 21.10.2010 | אציו אציו (אורח)

    ל-13 לא נורא. גם החדשים של המשחק וגם הוותיקים של המשחק התאכזבו. אתה לא לבד.

  21. 21

    03:20 22.10.2010 | cxz cxz (אורח)

    ממה שאני זוכר רק הזכויות על GOTHIC 4 היו שייכים למפיצה JOWOOD ככה שאני חושב שאם יפתחו גותיק 5 זה יהיה של PB.
    מישהוא יודע יותר פרטים ויכול לוודא/להפריך זאת?

  22. 22

    08:16 22.10.2010 | פז פז (אורח)

    22 - עזוב פנטזיות. PB עסוקים ב RISEN 2 . אני מאוד מקווה שהוא רק יהיה שיפור ל RISEN המקורי. שיוסיפו קצת מהלכים לקרב ועוד כל מיני תוספות מעניינות שיוסיפו תוכן ואתגר.
    גם אם יהיה גותיק 5 , הוא יצא רק ב 2012. אולי 2013. אבל זאת רק הערכה שלי.
    RIP GOTHIC series.

  23. 23

    13:03 22.10.2010 | חפיף חפיף (אורח)

    אבא שלי הוא כלב

  24. 24

    14:01 22.10.2010 | אני אני (אורח)

    יצא פאץ" שתיקן את רוב הבעיות הטכניות..
    ותעשו בבקשה באן למעצבנ\ים הזה שכותב אמא שלי חתול ואבא שלי כלב

  25. 25

    17:40 22.10.2010 | Landazar1 Landazar1

    איזה שיעמום המשחק באמא שלי לא ראיתי כזה שיעמום, אין חיים בכלל במשחק.

    ההתחלה (וגם ההמשך ובאמצע משעמם טילים...)

    קיצור ביי :D

  26. 26

    18:39 22.10.2010 | MadPitbull MadPitbull (אורח)

    בתור מעריץ מושבע של סדרת גוטיק ממש שמחתי לקבל אותו.
    אחרי שעה פחות... וכל שעה שעוברת זה נהיה מעצבן יותר. הוא לא מרגיש כמו המשחקים הקודמים.
    כאילו שאבו מתוכו את האוירה שהייתה, את הקושי של המשחקים הקודמים ולא רק בשלבי ההתחלה. מי זוכר כמה קשה היה לחסל אורק בגוטיק 2 כשאתה פוגש אותם באמצע המשחק?
    יותר מדי האק אנ סלאש בלי שום רמת קושי. כל עניין ההתפתחות נהיה פשוט קל ולא מתגמל בגרוש.
    איפה כל היכולות המיוחדות? החיפוש אחר בניית נשקים עוצמתיים יותר?
    המשחק לא גרוע, הוא מאוד בינוני אבל זה בהחלט לא ראוי להיות המשך לגוטיק. היו עושים יותר חסד אם היו קוראים לו סתם ארקניה.

  27. 27

    19:52 22.10.2010 | MisterFF MisterFF

    אייל,
    תגיד מה קרה לבלוג שלך?

    היית (ואתה עדיין) מקור השראה בעבורי

  28. 28

    21:01 22.10.2010 | יובל יובל (אורח)

    ל 18 אתה כזה מסכן, לך תחזור למחסן שלך.

  29. 29

    18:22 23.10.2010 | BiA BiA

    MisterFF: הבלוג היה אחלה של פלטפורמה בשבילי במשך שנה, אבל הוא נשאר שומם, מכל מיני סיבות.

    אם הפעילות בו תחודש בעתיד הקרוב (מה שאני לא סבור שיקרה), אתה כבר תשמע על זה. :-)

  30. 30

    22:28 10.11.2010 | DJ Jel DJ Jel (אורח)

    היי אנשים כל מה שאתם אומרים זה לא נכון אולם יש הרבה דברים נכונים בביקורת אך הגרפיקה במשחק מעולה אני נשיתי את הדמו ואין לי ממש מחשב סוס אבל לא היה לי בגים בכלל, אהבתי את האלילה זה דפקה מרתק לדעת מה קורה אחרי שהרועה יוצה מי רוברת השלישי זה גורם לך לירצות עוד, יש גם מלה מערות מעניינות ועמוקות שלא כמו ב גותיק השלישי, בקיצור משחק ממש שווה אולם יש כמה בעיות אבל עדיין משחק שווה אני ממליץ בחום רב לאלה שאהבו את גותיק 1 ו-2
    ולאלו שרוצים לנסות משחק חדש.

  31. 31

    23:50 12.11.2010 | Ronirock Ronirock (אורח)

    לא כל משה כתוב נכון המשחק מגניב רמות קשות של מלחמה לפחות אבל המשחק אחלה יש רק כמה דברים שמעצבנים המשחק פחות פתוח היריב שלך תוקף כמו בת אין לשחות במים ואתה לא יכול לתקוף את האנשי מסביב רק על ידי העלילה אבל לדעתי הדמויות מדהימות אכי אהבתי את צורת המלחמה אתה מסתובב מגן מדגלגל זה אחד הדברים שהכי נתנ לי חשק לשחק ולא כל משחק מושלם אתם קצת מגזימים ולדעתי העלילה מדהימה הסוף פותח עלילה חדשה :)

  32. 32

    08:26 14.11.2010 | אז אז (אורח)

    ל31 - כנראה לא שחקתה עדיין בRISEN
    אפילו לא סיימתי את הדמו גוטיק 4 מרגיש כמו משחק שעדיין נמצא באמצע שלבי הפיתוח, חוץ מהטקסט המתורגם והדיבוב שפשוט דופקים לגמרה אותו.

  33. 33

       | פורסם ע"י