הרשמה

ביקורת: Test Drive Unlimited 2

יש מסיבה באיביזה, בואו עם הרכב.

מאת: אייל לנצמן

       

מפתחת: Eden Games
מפיצה: Atari
תאריך יציאה: 11.2.11
פלטפורמות: PC, X360, PS3

עשרה משחקים ועשרים ושלוש שנים אל תוך סדרת Test Drive המיתולוגית, אפשר לעצור, לסכם ולומר בפה מלא שההצלחה לא הגיעה עם הזמן.

סדרת "טסט דרייב" כבר הניבה בעבר כמה משחקים טובים (האחרון שבהם היה Unlimited הראשון), אבל מלבד בתחילתה, אי שם באייטיז, התקשתה להתמודד מול המתחרות, ונתנה למותג "Need for Speed" המאוחר יותר לעקוף אותה ולהפוך כמעט לשם הגנרי של משחקי מירוצים ממוחשבים.

בכל זאת, ובניגוד ל"ניד פור ספיד", בעלת הזכויות, אטארי, יחד עם המפתחת Eden Games, החליטו להיצמד לקו המסורתי ולוותר על שחרורו של כותר חדש בכל שנה. אין בכך שום פסול - למעשה, תקופת היובש של שחקני המירוצים במחשב האישי נגמרה כבר לפני שנתיים-שלוש, עם שחרורם של משחקים כמו DiRT ו-Paradise, וכך שעומס משחקים לא בהכרח יעשה לה טוב.

השאלה היא - אחרי יותר מארבע שנים, האם גם Unlimited 2 יכול להתבלט, כמו קודמו, בתוך גריד משחקי המירוצים המושקעים של ימינו?

הטוב:
  • עולם פתוח, Paradise-סטייל. במילים אחרות: כמו שצריך
  • שילוב ארקייד וריאליזם שמתאים לשחקן המירוצים הממוצע
  • תכונות קהילה משובחות
הרע:
  •  חוסר יצירתיות בסוגי מירוצים ואתגרים
  • בעיות טכניות במרכיבי הרשת
והתקווה:
  • לעוד משחקי מירוצים עולם פתוח שיקדמו את הרעיון

על הנייר, ל-TDU2 יש כמעט את כל מה שצריך כדי ליצור משחק מירוצים איכותי: עולם פתוח, גראפיקה מצויינת, מגוון רחב של מכוניות ומולטיפלייר מרובה אפשרויות. אני שמח לבשר לכם שאת רוב אלו הוא עושה נהדר, ולמרות מעידות פה ושם, מדובר באחד ממשחקי המירוצים המעניינים ביותר של השנים האחרונות (הדגש הוא על שחקני הפי.סי, כי כל השאר בטח עסוקים ב"פורצה" או ב"גראן טוריסמו").

אומרים שהבעיה הגדולה ביותר של TDU2 היא חוסר ההחלטיות שבו. הדוגמה הבולטת ביותר הם המירוצים עצמם, שמנסים לשלב "בכוח" בין משחקיות ריאליסטית לבין קלילות ארקיידית.

לא מסכים. אני אפילו אעז ואומר שמערכת הנהיגה של המשחק החדש מתעלה על זו של כל כותרי "טסט דרייב" שיצאו מאז התפרקות ברית המועצות. אז נכון שגם תחת נהיגה במהירויות מטורפות שחוצות את מחסום המאה וחמישים קמ"ש אפשר לבצע פניות חדות באמצעות לחיצה על הבלמים בזמן הנכון, אבל יש לזכור שחוקי הפיזיקה משתנים כל הזמן, חברים, וייתכן ש"אנלימיטד 2" פשוט מקדים את זמנו.

אני מודה: מודל הנהיגה של המשחק אינו מהריאליסטיים שבהם. אז מה?

Reality is Overrated

הריאליזם של TDU2 לא מתבטא בהתנהגות כביש מדוייקת, אבל מצד שני מקבלים יופי של סביבה פתוחה שאתם גם יודעים שהיא מבוססת - ברמת דיוק גבוהה, אומרים - על מקומות וכבישים אמיתיים שאולי תבקרו בהם יום אחד. על הכביש הוא מצליח להרגיש לי בדיוק כפי שאני רוצה שמשחק מירוצים (עם דגש על לעקוף מכוניות ולא לחסל אותן) ירגיש.

כמובן שאם אתם נהגים וירטואליים הארדקור, אין שום דבר שאני יכול לומר לטובת Test Drive מעתה והלאה שיגרום לכם לבלוע את הצפרדע הזאת. בנוסף לסגנון הארקיידי, גם רמת הקושי של המירוצים במערכה לשחקן יחיד לא עולה בהרבה עם הזמן ונשארת קלילה - לאתגרים כבדים צריך לפנות למולטיפלייר. 

בעיה נוספת במנוע הנהיגה היא היעדרו של מנוע נזק. כן, כן, גם אם תתנגשו בכל מה שזז, המכונית שלכם תנהג ממש כביום הרכישה. המשמעות היא שלדרך שבה אתם נוהגים בתחילת המירוץ אין שום השפעה על ההמשך, וזו נקודה בעייתית מאוד, שבפעם הראשונה גרמה לי להרגיש כאילו אני נוהג במשחק מירוצים משנות התשעים.

רואים עולם

הקונספט של Test Drive החדש אינו חדשני, וכבר יושם בעבר (הן בידי משחק Burnout האחרון, Need for Speed ואפילו "אנלימיטד" הראשון), אבל הוא עדיין מצרך די נדיר בשוק. העולם הפתוח שמציג TDU2 דורס בקלות כל מה ש-EA ניסתה ולא הצליחה לעשות במשחקי NFS האחרונים, ולא נופל מזה של Burnout Paradise, שזה די מרשים.

העולם של TDU2 מורכב משני איים גדולים. הראשון הוא איביזה, הממוקם ליד חצי האי האיברי, כמעט בשכונה שלנו, והשני הוא אואהו שבהוואי. אלו מכם ששיחקו במשחק הראשון ודאי יזכרו שאואהו היה שם זירת ההתרחשות הראשית, ועל כן, לרגל הופעתו גם בהמשך, הוא עבר מקצה שיפורים שכולל עדכון גרפי ועוד כמה מאות קילומטרים של כבישים. אם טחנתם כבר את Unlimited המקורי אולי לא יעניין אתכם לחזור אל העולם שלו ולראות מה השתנה, אבל במקרה כזה גם איביזה לבדו (שנבנה, לטענת המפתחים, כהעתק מדויק של הדבר האמיתי באמצעות צילומי לווין) מספק שעות רבות של משחק ויותר קילומטרים של כבישים ודרכי עפר משהיו במשחק הראשון.

במקום לנווט באפרוריות דרך תפריטים, כדי לגשת למירוצים ב-"אנלימיטד 2" תצטרכו לנסוע לנקודת הזינוק בכוחות עצמכם. המירוצים עצמם מכוסים תחת עלילה מצוצה מהאצבע, בה תשחקו כמתמודדים בתכנית ריאליטי זבלית חדשה בטלוויזיה.

כמו שמשתמע, לעיתים הנסיעה בכבישים (יחד עם "פשוטי העם") יכולה להיות חוויה לא פחות רצינית מהמירוץ עצמו, אבל לפעמים זה לא הכי מהנה להקיף את כל המפה בשביל איזה טורניר קטן. כדי להפוך את העניין לקצת יותר מעניין, האיים כוללים גם חנויות מסוגים שונים, בהן תוכלו לעצור ולבזבז את הכסף שהרווחתם, וסוכנויות שמוכרות כלי רכב משומשים וחדשים. אבל הכיף האמיתי מגיע מעצם היותו "משחק קהילה", שבכל זמן נתון מחובר לאינטרנט. המשמעות היא שבאמצעו של שיטוט אקראי ברחובות האי תגלו עוד שחקנים שמשחקים, ממש כמוכם, במצב הסינגל-פלייר של המשחק. כמה איתותים אח"כ כבר תוכלו להזמין אותם לקרב אונליין.

המשחק גם כולל משטרה, למי ששואל, אבל כדי להיכנס ל"מצב מרדף" יהיה עליכם לבצע עשרות רבות של עבירות תנועה שטותיות, כך שמי שמעוניין במרדפים עוצרי נשימה מוזמן לפנות ל-Hot Pursuit ולחסוך לעצמו את המאמץ.

נהיגה בשוליים

כמו משחקי נהיגה רבים, גם TDU2 מקפיד לעשות את ההפרדה בין סוגים שונים של מכוניות. כלי הרכב של המשחק יתחלקו לשני סוגים - רכבים המתאימים לנהיגה בכבישי אספלט (שמהווים את רוב קילומטרז' הדרכים) והתוספת החדשה, רכבי שטח לנהיגת Off-Road. ברגע האחרון ויתרו המפתחים על כניסתם של האופנועים (השליטה עליהם לא הייתה מקובלת מבחינתם. שילמדו משהו מ-Project Gotham), אבל במקומם מופיעים גם רכבים קלאסיים.

 

לפני רכישת המכונית וכניסה לטורנירים, תתבקשו להיכנס לשלושה בתי ספר שונים לנהיגה ולקבל רישיון כנהגים מוסמכים. החלק הזה של המשחק, שאמור לשמש מדריך, דווקא די מעיק, במיוחד שהדמויות שמלוות אתכם לכל אורך הטסט יקשקשו כל הזמן ולא יתפארו באינטליגנציה מרשימה, או אפילו בדיבוב וסינכרון כמו שצריך.

רכבי השטח מהווים אחת מהתוספות המשמעותיות ביותר לסדרה. למרות שאעדיף תמיד את מסלול האספלט הישן והטוב (אולי בגלל זה לא התחברתי ל-DiRT?), טוב לדעת שאפשר לגוון בנהיגה מתחום אחר. חבל קצת שההבדלים פחות ניכרים על פני השטח - והתאמה לרכבי ה-Off-Road בסה"כ תדרוש מכם ללמוד שימוש זהיר יותר בבלמים.

MMO נהיגה

למזלם של שחקני המירוצים, תחושת ההתקדמות ב-TDU2 לעולם לא נגמרת. המשחק חי ונושם כ-MMO לכל דבר. התקדמות בו נחלקת ל-60 רמות שכל אחת דורשת מספר מסוים של נקודות כדי להגיע אליה. צבירת הנקודות נעשית בארבע דרכים שונות - נקודות "Social"', שיתקבלו דרך משחק באפשרויות האונליין, נק' "Competition", שיתקבלו כמשתמע דרך השלמת טורנירים, ועוד שני תחומים קצת אפורים - שמטרתם לעודד שחקנים לגלות את כל הפיצ'רים הכלולים במשחק. אלה נחלקים לנק' "Disovery" על חקירת העולם ונק' "Collection" על רכישת פריטים בחנויות הוירטואליות שבאיים.

מערכת ה-F.R.I.M. היא המקבילה של Eden Games ליישום רעיון צבירת הנקודות בזמן נהיגה. על כל פעלול שתבצעו (או על נהיגה במהירות מופרזת) תקבלו נקודות שתוכלו לפדות מיד ולהחליפן בכסף, או לבחור להמשיך לנסות ולבצע טריקים כדי ליצור רצף (בכך תסתכנו באיבוד כל מה שצברתם). הקאטצ' הוא, כמובן, שאין להתנגש בשום כלום - אחרת כל מה שעמלתם עבורו יעלם בין רגע.

למרות הפוטנציאל, לא מדובר במהפכה של ממש. הסיבה טמונה בהגדרה של TDU2: הוא לא משחק ריאליסטי אבל גם לא ארקיידי לחלוטין. אם המשחק היה פונה באופן חד יותר לכיוון הארקיידיות, המפתחים היו יכולים ליישם את השיטה הזו ביעילות, בדומה למה שקורה במשחקי Burnout - אבל המהירות לא מספיק גבוהה והצורך ברפלקסים של נינג'ה לא מספיק אקוטי כדי להפוך את שיטת הקומבו-צ'אנס הזאת למלהיבה.

 

המגבלות של Unlimited

אם נתעלם לרגע מכל האפשרויות ה"סופר מדליקות" שיש ל-TDU2 להציע לנו אחרי שנועדנו עם שחקנים אחרים למפגש אונליין (כמו לבדוק את רכביהם בלובי המשחק), נגלה שמצבי המשחק די סטנדרטיים. המצב היחיד שמצליח להתבלט הוא "Follow the Leader", שבו נהג אחד מוביל את החבורה דרך מסלול של צ'קפוינטס (שרק הוא יכול לראות), ועליו מוטלת האחריות לא לטעות בפניות.

מעבר לחוסר היצירתיות בסוגי המירוצים\פעילויות, "אנלימיטד 2" סובל מבעיות טכניות רבות באונליין, ושיטוט בפורומים מראה שהבעיה היא כלל-עולמית. המפתחים מבטיחים שטלאי בדרך וכבר נמצא ב-QA, אבל, עד שיתוקן העסק, הרבה מהפוטנציאל של המשחק כפעילות קהילתית\חברתית לא בא לידי ביטוי.

המשחק לא כבד כמו Crysis 2 הבא עלינו לטובה - הצלחתי להריץ אותו על מחשב מיושן בהגדרות בינוניות ללא בעיה - אבל מפי שחקנים נשמעת הטענה שהוא כבד יותר ממה שהוא אמור להיות ביחס לאיכות הויזואלית שלו. לטעמי, "אנלימיטד 2" הוא אחד מהמשחקים היפים של השנה האחרונה, למרות שאין בו שום אפקטים משוכללים של DX11, מודלים אנושיים נאמנים למציאות וכו'.  כשאני רואה את כל הנופים היפים האלה נפרשים קילומטרים מסביבי, זה באמת זניח שהדמויות שאני נאלץ לפגוש ברחוב מדי פעם נראות כמו רג'קטים מ-Sims 2.

הסאונד, מצד שני, לא עומד בקריטריונים של משחק מירוצים רווי אקשן. קולות המנוע חיוורים ועמומים ודיבוב הדמויות נשמע מאולץ לגמרי. אם רק היה פה רדיו ברמת GTA שילווה אותנו בדרכים...

השורה התחתונה

Test Drive Unlimited 2 מאבד את רוב הנקודות שלו על בעיות טכניות וחוסר מקוריות, אך אין בכך כדי לפסול אותו. הוא בהחלט מהווה שיפור על קודמו, מספק הרבה תגמולים להמשיך ולהתמיד איתו לאורך זמן. ועם טיפה יותר ריגוש ומעוף, הכותר הבא בסדרה יוכל לקחת את כל הקופה.

 המשחק נבדק בגרסת המחשב האישי תוך שימוש בבקר Xbox 360.

משחקיות - שילוב שעובד בין ריאליזם לארקייד. רכבי השטח מפצים במעט על המחסור במנוע נזק בסיסי, אבל שחקני הארדקור ומחפשי אתגרים עלולים להתאכזב.

גרפיקה - מנוע המשחק עבר שיפורים, והתוצאה די מרשימה, גם אם לא מדובר בשיא הטכנולוגיה.
סאונד ופסקול - לא ברמה הנדרשת היום ממשחק מירוצים.
טכני - הבעיות שוברות את המולטיפלייר. שחקנים מתלוננים על ירידות פריימים בגרסת הקונסולות, אבל המשחק למחשב לא כבד במיוחד.
אורך חיים - יש הרבה מה לעשות ולראות כך שהשמיים הם הגבול - כל עוד מגוון הפעילויות הצר מדי לא יוריד לכם את החשק.

מולטיפלייר - מצבי המשחק סטנדרטיים למדי, אבל החיבור בין משחק האונליין לאופליין נעשה מצוין - עכשיו רק צריך לחכות שזה יעבוד כמתוכנן.

ציון סופי: 82

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:11 15.02.2011 | דני דני (אורח)

    ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!! ראשון!!!

    ביקורת טובה, לפני רגע התכוונתי לשאול למה אתם לא עושים ביקורת על המשחק הזה ואז ראיתי שעשיתם...

  2. 2

    17:49 15.02.2011 | tom1187 tom1187

    לא אהבתי את המשחק בכלל

  3. 3

    18:03 15.02.2011 | yoortin yoortin (אורח)

    חרא!! חרא!! חרא!! חרא!!!! חרא חר א!!! חרא!! חרא!! של משחק!!!!1!

  4. 4

    19:29 15.02.2011 | energyaron energyaron

    אני חוזר מדבריי מכתבה קודמת זה במשחק הכי טבע שראיתי הגרפיקה היא כמו ני פור ספיד קרבון והנהיגה כמו תחת דפוקה קיצר חוץ מהעולם והנוף אין בו כלום

    הה הוא גם לא שווה קניה בגרוש

  5. 5

    20:06 15.02.2011 | rrr rrr (אורח)

    לא הבנתי מה זה אומר עולם פתוח במשחקי מירוצים אתה יכול להסתובב סתם ככה בעיר ולפנות למשימה או פעילות כלשהי מתי שאתה רוצה

  6. 6

    20:11 15.02.2011 | motrix motrix (אורח)

    משחק גרוע מאוד נהיגה לא מציאותית וצריך שיתרסק על הרכב מטוס בואינג 747 בשביל לראות נזק מזערי ובקיצור א-כ-ז-ב-ה

  7. 7

    20:30 15.02.2011 | Radio Head Radio Head (אורח)

    דווקא יש תחנות רדיו!
    זה רק 2 תחנות (תחנת מוזיקת מסיבות ותחנת רוק)
    אבל יש!!!

  8. 8

    20:30 15.02.2011 | ttohar ttohar

    ניד פור ספיד כופל אותו בהכל

  9. 9

    21:39 15.02.2011 | אמיר אמיר (אורח)

    העלילה כל כך מפגרת..

  10. 10

    21:44 15.02.2011 | forza forza (אורח)

    froza 4 זה הדבר האמיתי

  11. 11

    23:58 15.02.2011 | rrooii2 rrooii2

    לקבוצה הישראלית הרישמית http://steamcommunity.com/groups/TestDrive22?

    אני roi במשחק תוסיפו אותי :]

  12. 12

    13:52 16.02.2011 | איגור איגור (אורח)

    ממש גרוע כמו אמא של 10

  13. 13

    19:28 16.02.2011 | שמייייייייייייייייייין שמייייייייייייייייייין (אורח)

    אני שיחקתי ומאוד אהבתי אבל יש בעיה אחת: הוא מרשה לך לעשות משהוא אבל מחריח אותך לעשות משהוא אחר כמו לנסוע 300 קמ"ש ולאותת...

  14. 14

    20:18 16.02.2011 | shmulik shmulik (אורח)

    נהיגה לא מציאותית הרכב מגיב כמו חתיחת קרטון
    הגרפיקה חוץ מהרכבים עצמם לגמרי זבל

  15. 15

    20:43 16.02.2011 | אלירן אלירן (אורח)

    שיחקתי עד שדוד שלי נכנס לחדר ואמר לי להכניס את הנקניקיה שלו לפה ולמצוץ

  16. 16

    14:23 18.02.2011 | משחק נחמד משחק נחמד (אורח)

    אפילו שהנהיגה לא מציאותית, אני אוהב משחקים כאלה עם FREE ROAM
    ואני מקווה שNFS SHIFT 2 יהיה בדיוק כמו זה או GRID2

  17. 17

    14:36 18.02.2011 | Benji Benji

    ל16:
    1
    אתה צודק ממש כיף לשחק ככה ואהבתי שיש סוגים של אליפויות שטח וכו'...

  18. 18

    12:42 22.02.2011 | :) :) (אורח)

    משחק ממש טוב אני משחק בוא ונהנה מכל רגע קניתי סובארו אימפרזה בצבע שחור עם מלא קעקועים מי שיראה אותי במשחק שיוסיף אותי בקיצור משחק בן זונההההההההה וכל מי שאומר משחק מעפן משחק דפוק שימות!!! עברתי בסובארו שלי 1400 קילומטר קטלנייייייי אהההההההההההההההההההה?

  19. 19

    01:17 27.02.2011 | יאיר יאיר (אורח)

    משחק דפוק לא שווה אין שליטה טובה במכוניות והגרפיקה לא משהו ל 2011

  20. 20

    22:16 27.03.2011 | אביב אביב (אורח)

    יש מלא מלא תקלות במשחק
    המשחק נופל במבחנים ונתקע על מסך טעינה שמנסים להיכנס למוסך
    בFORD GT הצמיגים בלתי נראים וכאילו המכונית מרחפת ורואים רק את הברקסים

  21. 21

       | פורסם ע"י