הרשמה

ביקורת - Killer Instinct

הקומבואים חוזרים - ובגדול!

השקת ה-Xbox One העולמית כבר נמצאת כמה חודשים מאחורינו, ולמרבה הצער לא התווספו הרבה משחקים לליין-אפ של נובמבר. כבר דיברנו על Ryse וכמה שהוא מאכזב בטירוף בכל אקספט שאינו קשור לגרפיקה, אבל תאמינו לי - גם משחקי ה-AAA האחרים כמו Dead Rising 3 ו-Forza 5 אמנם מתעלים על Ryse אבל לא ממש מרגישים ראויים לתואר "משחק הדור הבא". מול כל הענקים, עומד משחק אחד שמשום-מה לא עשה הרבה רעש אבל הוא כנראה המשחק המבטיח ביותר שתוכלו למצוא על הקונסולה הטריה של מיקרוסופט. המשחק הזה הוא Killer Instinct – כותר המכות שעשה קאמבק עצבני 18 שנים אחרי המשחק האחרון בסדרה. הוא רחוק מאוד מלהיות מושלם, ובהרבה מובנים הוא מזכיר משחקי Early Access שעדיין נמצאים בפיתוח, אבל הוא המשחק הראשון ששיחקתי בו על ה-Xbox One שגרם לי להרגיש כאילו הוא העתיד של הז'אנר שלו – "הדור הבא" במלוא מובן המילה.

התזמון המושלם לקאמבק

סדרת Killer Instinct מעולם לא התברכה בהצלחה כמו הסדרות האלמותיות Street Fighter או Tekken, אבל אי שם בשנות ה-90 הושקו שני משחקים נהדרים שבהרבה מובנים הקדימו את זמנם עם מערכת קומבואים מורכבת וגרפיקה שלא נראיתה באותה תקופה. 20 שנה אחרי השקת המשחק המקורי לסופר-נינטנדו, הגיע Killer Instinct המחודש והבלעדי ל-Xbox One מאת המפתחת Double Helix. הגרסה החדשה של KI לקחה את מערכת הקרב המהירה והמתוחכמת מהמשחקים הקודמים ואת הדמויות האיקוניות כמו Saberwulf ו-Jago, והוסיפה עוד דמויות חדשות לגמרי יחד עם שיפורים וכוונונים למערכת הקרב. כמו רוב משחקי המכות, KI שמר על מרחב הקרב הדו-מימדי (כלומר שאי אפשר לנוע לעומק הזירה כמו ב-Tekken) אך עשה זאת עם גרפיקה תלת-מימדית מרשימה למדי בזכות החומרה העוצמתית של ה-Xbox One.

הקונספט נשאר זהה – כל שחקן בוחר דמות, ואז השניים נלחמים אחד מול השני עד שרק אחד נשאר עומד. המשחק כולל כיום רק 6 דמויות, עם שתיים נוספות שאמורות להתווסף בחודשים הקרובים ו-8 נוספות שאמורות להגיע ב"עונה השניה" של התוכן למשחק, החל מהרבע השני של 2014. בשביל מי שרגיל למשחקים עם 30-50 דמויות (שזה בעצם רוב משחקי המכות כיום) זה עלול להרגיש כמו דיל-ברייקר, אבל במקרה הזה אפשר לגמרי להגיד שהאיכות חשובה יותר מהכמות. כל דמות משחקת ומרגישה שונה לגמרי, זאת בזכות מערכת הקרב הייחודית הבנויה על רצפי מכות (קומבואים). Glacius, למשל, זז נורא לאט אך היתרון שלו זה היכולת לפגוע ולעשות קומבואים ממרחק; Saberwulf, מצד שני, זז מאוד מהר ומסוגל לחבר רצפים ארוכים של מכות אך הטווח שלו מוגבל; ואז יש את Sadira, שההתמחות שלה זה בכלל קומבואים מהאוויר ומלכודות שעוזרות לה למנוע מהיריב לזוז. לא משנה עם איזה דמות אתם, הקרב תמיד מרגיש מהיר ותזזיתי, וכל מכה נראית ומרגישה כואבת. הרבה משחקים שוכחים את מרכיב הסיפוק והאימפקט במכות עצמן, וב-KI שמחתי לגלות שלהרביץ לדמויות אחרות זה לא רק כיף אלא ממש מספק.

קומבואים זה שם המשחק

מערכת הקרב של KI מדגימה באופן מושלם את העקרון של "קל ללמוד, קשה להתמחות": כמו שהזכרתי מקודם, נקודת המשיכה המרכזית של המשחק היא הקומבואים המפורסמים. ניצחון ללא קומבואים הוא כמעט בלתי אפשרי, מה שהופך אותו ליותר התקפי ממשחקים אחרים. לקומבואים במשחק יש מבנה מסוים שצריך ללמוד, אבל ברגע שיודעים אותו – אפשר לבצע קומבואים רצחניים עם כל אחת מהדמויות. לכל דמות יש כמה מכות או תרגילים מסוימים שמוגדרים בתור "פתיחה לקומבו", וברגע שתפגעו איתם תוכלו להמשיך הלאה עם עוד מכות ותרגילים, עד שתבצעו את מכת ה"סיומת". אם לא תשתמשו במכת סיומת, הקומבו שלכם יתפספס והאויב יקבל חזרה את החיים שהורדתם לו. אם שיחקתם במשחקים הקודמים או רק שמעתם בחצי אוזן על KI אי פעם, בטוח שמעתם את המושג "C-C-C -Combo Breaker!".

ה"קומבו ברייקר" הוא תרגיל שיכול לשבור את הקומבו של האויב אך כרוך בסיכון – אפשר לחסום רק סוג אחד של מכות מתוך שלושה – חלש, בינוני או חזק. אם הסוג שעשיתם תואם למכה אותה מבצע האויב, הקומבו שלו ישבר והוא יבכה קצת מבפנים, אבל אם פספסתם את הקומבו ברייקר – אתם תחטפו יותר נזק מהיריב ולא תוכלו לבצע עוד ברייקר למשך כמה שניות. יש עוד טריקים כמו "קאונטר-ברייקר" המאפשר לשבור את ה"קומבו ברייקר" ומד ה"אינסטינקט" שנותן בונוס מיוחד לדמות ברגע שמפעילים אותו, אבל מערכת הקומבואים הבסיסית היא כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לצלול פנימה ולהתחיל להילחם נגד אויבים אנושיים. בניגוד למשחקים אחרים, אין רצפים ספציפיים שצריך ללמוד בעל פה אלא רק את המבנה והצורה בה הקובואים עובדים. הקרבות עצמם נקבעים פחות על ידי יכולת טהורה ויותר על ידי קריאה נכונה של האויב ו"משחקי מוחות" בחסות מערכת הקומבואים.

עובד מצוין אך לוקה בתוכן

הבעיה המרכזית של KI היא שהוא לא בדיוק משחק מוכן – יש הרבה תכנים שעדיין לא התווספו למשחק, מה שגורם לו להיראות קצת עירום. וזה לא רק המחסור הדמויות – אפילו מצב ה"ארקייד" שהפך לחובה בכל משחק מכות אי פעם, עדיין לא קיים ב-KI ויגיע רק בחודשים הקרובים. כרגע, מצבי המשחק הזמינים הם: קרב רגיל (נגד המחשב או שחקן אחר על אותה הקונסולה), מצב "הישרדות" (Survial) בו אתם נלחמים נגד אינסוף אויבים עד שאתם מפסידים, מצב האונליין נגד שחקנים ברשת והכי חשוב – מצב ה-Dojo  המשמש לאימונים ולמידה של המשחק. מצב הדוג'ו הוא פשוט נהדר, ורואים שהושקעה בו הרבה עבודה ביחס למשחקים אחרים. חוץ ממצבי האימון הסטנדרטיים, KI כולל מצב המלמד אתכם את הבסיס של המשחק ואפילו נוגע בעקרונות מתקדמים התקפים לכל משחקי המכות כמו Zoning (אמנות שמירת המרחק הנכון בינינו לבין היריב) ו-Crossups (אמנות הפגיעה ביריב בצד הנגדי והחשוף שלו בעזרת מכה אווירית). אחרי שתסיימו עם הדוג'ו, המהלך ההגיוני הבא שלכם יהיה לנסות המזל נגד יריבים אנושיים, וכאן יש רק דבר אחד שחשוב להגיד – רמת היציבות והזרימה של המשחק במצב האונליין היא כנראה הטובה ביותר מכל משחק מכות אי שם, גם ענקיים כמו Injustice או Street Fighter IV. כל עוד חיבור האינטרנט של שני הצדדים הוא סביר, הקרב יהיה חלק כמעט כמו לשחק על אותה הקונסולה, ולעתים קרובות לא תרגישו כלל בהבדל.

חוץ מהמשחקיות המהירה והזורמת, ל-KI יש גם גרפיקה מרהיבה שלא נראיתה עד כה באף משחק מכות לפניו. הזירות השונות נראות מצוין, האפקטים עתירי החלקיקים עושים את העבודה ונראים מדהים, והלוחמים נראים לא רע בכלל. עדיין, קצת נשארה לי ההרגשה של "זהו? זה כל מה שאתם יכולים לעשות עם החומרה של ה-Xbox One?". למשל, הלוחם Saberwulf אמור להיות פרוותי אבל הפרווה הזו נראית די מכוערת ומודבקת. מה שציפיתי לראות זה פרווה שמכסה את כל הגוף וזזה בהתאם לרוח, אבל זה אפילו לא קרוב. איך שלא תסתכלו על זה, KI אמנם נראה טוב יותר מכל משחק מכות אחר אבל כנראה שיש עוד הרבה מקום לשיפור למשחקי המכות הבאים.

כל האלמנטים יוצרים חוויה עוצמתית יותר

עוד דבר שאולי יראה להרבה אנשים קטן וחסר-משמעות הוא המוזיקה. נכון, משחקי מכות בדרך כלל לא מתפארים במוזיקה מוצלחת או בולטת במיוחד, אבל KI הוא היוצא מהכלל. המוזיקה במשחק היא "מודולרית" ומותאמת לקרב, ולכן היא תמיד מדגישה ומחזקת את מה שהולך על המסך. ברגע שתתחילו קומבו, המוזיקה תתגבר ואף תגיע לשיא אם תצליחו לבצע רצף ארוך עם סיומת, אך תישבר אם האויב יבצע קומבו ברייקר. כמו עם הדמויות במשחק, אין הרבה קטעי קול אבל כל אחד מהם נשמע שונה לחלוטין ומספק חוויה קצת אחרת. תוסיפו לזה את הקריין האיקוני שצועק בקולי קולות כאשר אתם עושים קומבו או מהלך מטורף, ויש לכם חווית סאונד מצוינת שמחזקת את מערכת הקרב החזקה גם ככה. אלה מגיעים לשיא הגדול ביותר ברגע שמבצעים "אולטרה קומבו", מהלך מיוחד הניתן לבצע כאשר האויב על סף מוות ומפעיל קומבו אכזרי במיוחד. המוזיקה ביחד עם הקומבו והכרזת ה-"Ultraaaaa Comboooooo" של הקריין הופכים את הנצחון למספק יותר אפילו מנצחון במורטל קומבט, וזה לא משהו שבא בקלות.

השורה התחתונה

Killer Instinct הוא משחק מכות נהדר עם המון פוטנציאל לעתיד. כרגע הוא דל בתוכן כמו מצב ארקייד ודמויות נוספות, אבל זה לא אומר שלא כדאי לכם לנסות אותו כבר עכשיו. הוא נראה טוב, נשמע מצוין ומערכת הקרב שלו היא כנראה הדבר הכי טוב שקרה לז'אנר המכות ב-10 השנים האחרונות. הוא משחק שדורש רמה מסוימת של ידע ונסיון ומאוד לא סלחני עם שיטת "ללחוץ על כל הכפתורים עד שקורה משהו", אבל הידע הזה יאפשר לכם להבין את המשחק כולו ולא רק דמות אחת מתוך החבורה. והקטע הכי טוב? שאפשר ליהנות ממנו לגמרי בחינם. המשחק ניתן להורדה בחינם דרך חנות ה-Xbox One עם דמות אחת חינמית שמתחלפת עם הזמן. כל דמות נוספת עולה 5$, ותוכלו לרכוש באנדל ב-20$ הכולל את כל הדמויות הנוכחיות ומצבי המשחק העתידיים שיתווספו עם הזמן.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י