הרשמה

ביקורת - Shadow of Mordor

זה אולי לא המשחק הכי חדשני ומקורי שתראו השנה, אבל הוא עשוי טוב ויש לו גימיק אחד מבריק

אם הייתם שואלים אותי מהו המשחק Shadow Of Mordor, התשובה הקצרה והמדוייקת שלי כנראה היתה "אה, כמו Assassin's Creed/Batman". כן, Shadow Of Mordor לוקח השראה מהמשחקים האלו בהרבה מובנים, אך באותו זמן מצליח גם להיות כותר ייחודי בפני עצמו. זהו משחק שלא מנסה או מתיימר לחדש בכל מובן אפשרי, והתוצאה היא חוויה מוכרת אך עשויה היטב עם גימיק אחד מוצלח שאין לאף משחק אחר.

סייר ושמו טאליון

אתם מגלמים את טאליון(Talion), סייר ב-"שער השחור", הכניסה לארץ מורדור האפלה. תחילת המשחק אולי תבלבל אתכם מעט. טאליון מתעורר בעולם הרוחות לאחר שהוא ומשפחתו נרצחו בידי צבא האורקים ומשרתיו של סאורון(Sauron), אדון האופל. המשחק מלמד אתכם את הכפתורים והשליטה תוך כדי שטאליון חווה פלאשבקים עם השעות האחרונות שלו עם משפחתו, כמו אימון חרבות עם בנו או התגנבות מאחורי אשתו כדי לתת לה פרח. מדובר בשקט שלפני הסערה, והוא מבוצע בצורה נהדרת.

המשרת הדומיננטי, "היד השחורה", הורג אתכם במטרה לקיים פולחן דם ולזמן את קלברימבור(Celebrimbor), נפח אגדי שיצר את תשעת טבעות הכוח, מעולם הרוחות על מנת שייכנס לגופו ויעניק לו חיי נצח. התוכנית משתבשת, ובמקום זאת קלברימבור משתלט על גופו של טאליון ובזאת מגרש אותו ממוות ומהאפשרות להתאחד עם משפחתו בעולם הבא. כעת עם קלברימבור בגופו, טאליון יכול לרוץ במהירות, להאט את הזמן ולירות חצים, להשתגר אל אויבים או להיכנס לעולם הרוחות ולראות אורקים דרך קירות. ככל שהמשחק מתקדם, הרוח של קלמברימור מתחזקת ומאפשרת לכם לבצע יותר מהלכים כמו רכיבה על קאראגורים(Caragors), חיות דמויות נמרים, או השתלטות מנטלית על אויבים.

בין Batman: Arkham ל-Assassin's Creed

טיפוסי פארקור בין בניינים, שיסוף גרונות של קשתים והרעלת יין של אורקים. פעולות כאלה(לצד השגת מילות קסם זוהרות ומציאת חפצים היסטוריים), נושאות את החותם הכבד של סדרת Assassin's Creed, אבל מערכת הקרב של המשחק צועקת באטמן. ברגע שלומדים את המערכת, המשחק הופך להיות די קל, אבל אם לא תהיו זהירים ותיתנו לאחד האורקים להשמיע את האזעקה - תהיו מוצפים בלפחות 30-40 אויבים באותו זמן, מה שיכול להוות אתגר. אם שיחקתם באחד משני המשחקים האלה אתם תרגישו בבית עם Shadow of Mordor, ולמרות שמערכת הקרב עשויה טוב לא פחות מ-Batman: Arkham, קשה שלא להתאכזב מהחוויה המוכרת מדי.

באחד מהקרבות הגדולים שלי, הייתי מוקף בידי גלים של אויבים אבל מצבי היה טוב. בניתי קומבו גדול והורדתי ראשים על ימין ועל שמאל. הודות לאלף הקדום שנמצא בגופי, יכלתי להאט את הזמן ולירות חצים, או לקפוץ מעל אויב ולהמם אותו, מה שהוביל למספר מכות מהירות שבסופן פוצצתי לו את הראש. מוכר לכם? נכון, יש מכה כזו ב-Arkham City, רק שכאן היא הרבה יותר מענישה את האויב.

צרו את האויב המושבע שלכם

עכשיו הגיע הזמן לדבר על מערכת ה-Nemesis System, הלב של המשחק והגימיק המדובר שבלעדיו המשחק היה נופל. כבר כשעולם המשחק נפתח בפניכם, תוכלו לעבור למסך שנקרא Sauron's Army. שם, תוכלו למצוא מפקדים אורקים בדרגות שונות - כל אחד עם פחדים, חולשות, שנאה וחסינות לדברים שונים. לכל מפקד יש שם פרטי שיקח לכם כמה ניסיונות להגיד כמו שצריך, ותואר. לדוגמה, אורק עם התואר The Elder ידבר על ניסיונו בקרבות, בעוד ש-Dead Eye יהיה קשת שלא מפספס אף פעם. רוב התארים שניתנים לאורקים משקפים את הצדדים החזקים שלהם, מה שיכול לתת לכם רעיון מול מה אתם מתמודדים גם אם לא גיליתם את החולשות של אותו המפקד.

כדי לגלות את המידע הזה על מפקד מסוים, תצטרכו למצוא "תולעים", ולהשתלט על מוחם. אז תעברו למסך, ותוכלו לבחור על איזה מפקד תרצו לדעת את המידע. כאשר תפגשו מפקד, הוא יקרא אליכם ויצעק כמה מילות פתיחה - רובן יהיו כדי לעצבן אתכם. ואז הקרב מתחיל, והכול פתוח. תוכלו להשתמש בפחדים של המפקד נגדו ולקבל את היתרון, או להילחם מולו פנים מול פנים.

פה מגיעה הייחודיות של המערכת. אם הרגתם מפקד, כל עוד הראש שלו נשאר על הכתפיים, יש סיכוי שהוא יחזור לנקום בכם (אחרי הכול, אורקים הם יצורים קשוחים ביותר). הרגתי מפקד אחד בשם Ishmoz The Swift עם דקירה לגולגולת. אחרי כמה שעות משחק, בעודי מתגנב לבסיס אורקים, נכנסתי לעולם הרוחות כדי לתכנן את מהלכיי הבאים, ויכולתי לזהות קפטן מסוים שהיה בסביבה. היה זה Ishmoz! הוא עמד והתחמם ליד מדורה, עם מספר צלקות על פניו. כאשר הוא זיהה אותי, המילים הראשונות שלו אליי היו "זוכר אותי? השארת אותי למות!" לצערי לא עמדתי במספר האורקים שסבבו אותי, ועמדתי למות.

כל אורק יכול להפוך למפקד

כאשר מד החיים שלכם אוזל, טאליון יפול על הרצפה, והאורק שנתן את המכה האחרונה ינסה להנחית עליכם את המכה הסופית ש-"תהרוג" אתכם. אז תצטרכו להשלים Quick Time Event כדי לחמוק מההתקפה ולחזור לקרב. Ishmoz הצליח להרוג אותי, והיה נראה שהוא נהנה מהנקמה. בעוד שגופו של טאליון מתחדש, הזמן במורדור זז בצורה דינאמית. Ishmoz קיבל קידום והפך למפקד בכיר, עם קבוצת אורקים תחת פיקודו. עם זאת, מפקדים אחרים משלימים משימות משלהם, מה שמקדם אותם בדרגות גם כן. התוצאה היא מערכת שבמקום לתת לכם לעשות Restart, לפחות ברוב המקרים, תיתן לכם להתמודד עם ההשלכות. אם נכנסתם לקרב קשה מדי ומצאתם את עצמכם מתים או בורחים - יצרתם במו ידיכם מפקד חזק יותר. אם אורק פשוט היה זה שהנחית עליכם את מכת מוות - הכירו את המפקד החדש שיעשה את החיים שלכם קשים. צבא האורקים מתחיל בתור הצבא של סאורון, אך ככל שהמשחק מתקדם הוא הופך לצבא שאתם יצרתם במו ידיכם - תוצאה של כל מהלך ומהלך שעשיתם עד אותו רגע.

כאשר תהרגו מפקד מסוים, הוא יפיל מילת קסם(Runes) שתוכלו לשים על החרב, הקשת או הסכין שלכם. כל מילת קסם מציגה בונוסים שונים שמשפיעים על האפקטיביות של הנשק. נזק גדול יותר למתקפות מאחורה, הריגות אלימות גורמות לאורקים לברוח או סיכוי לקבל חצים נוספים מיריות לראש, כל בונוס כזה יכול לחולל מהפך בקרבות הקשים ביותר. תוכלו להשיג מילות קסם חזקות יותר(Epic Runes), אם תשלחו למפקד מסוים איום מוות ותצליחו להרוג אותו. לא מדובר במטלה קלה, כיוון שהמפקד יתחזק ויסתובב עם קבוצת שומרי ראש.

על כל הריגה שאתם מבצעים אתם מקבלים נקודות ניסיון. כאשר תעלו רמה, תוכלו להשקיע את הנקודה שהשגתם בשני עצי יכולות: Ranger - מתמקד על יכולות הקרב של טאליון ו-Wraith - מתמקד על יכולות הרוח של קלברימבור כמו חצי אש והשתגרות לאויבים וחיסולם.

לצד היכולות הללו, תוכלו גם לשפר את הנשקים שלכם בעזרת נקודות Mirian. עם הנקודות האלו תוכלו לקנות מקומות נוספים למילות קסם בנשקים, או להעלות את כמות החיים המקסימלית שלכם. שלושת השדרוגים האחרונים מסמלים את הכוחות החבויים של הנשקים שלכם. לדוגמה, אם רכשתם את השדרוג האחרון לסכין, כאשר תכנסו למצב התגנבות, לחצו על הספרה 2 (במקלדת) ותהפכו לבלתי נראים לכ-20 שניות. החרב נותנת אין סוף הוצאות להורג, והקשת נותנת אין סוף חיצים. הכוחות האלו ממש מהנים לשימוש, אך הם הופכים אתכם לחזקים מדי וגורמים למשחק להיות הרבה יותר קל מהמתוכנן.

קרוב לאין סוף שעות משחק

בשלב מאוחר במשחק, תלמדו כיצד להשתלט על מוחם של המפקדים ולפקד עליהם לפי רצונכם. תוכלו להגיד להם ללכת לרצוח מפקדים אחרים, או לנסות להתקבל בתור שומר ראש למפקד מלחמה(Warchief), הדרגה הגבוהה ביותר. מדובר במערכת עמוקה שיכולה להעסיק אתכם שעות ארוכות מבלי לגעת במשימות הראשיות.

לקראת סוף המשחק, אתם וצבא האורקים שלכם תתקפו בסיס של "היד השחורה". מולכם יעמדו כמה מפקדים בכירים חזקים ביותר. במקרה שלי, בראשם של המפקדים עמד לא אחר מ-Ishmoz שסוע הפנים עם סכיון מחושלת ושריון גדול שבקושי עלה על גופו הצנום. היה זה אחד הרגעים הזכורים ביותר שלי במשחק, כיוון שידעתי שהוא כלל לא מתוסרט, ובפעם הבאה שאשחק אתמודד מול אויבים אחרים לחלוטין. זה רק מראה כמה גיוון יש במשחק הזה, ואיך כל שחקן מקבל חוויה שונה בהתבסס על האויבים שהוא יוצר לעצמו.

מוזיקה מתאימה וגרפיקה מרהיבה

הגרפיקה של המשחק היא הפירוש של הדור הבא. מהעור החלקלק של גולום ועד העיניים הבוהקות של טאליון, היחס לפרטים הקטנים ראוי להערכה. מדובר במשחק המבוסס על שר הטבעות הכי יפה שתמצאו כיום. האזורים גם כן מעוצבים בצורה מדהימה. המישרורים האפורים של מורדור יעבירו לכל אחד צמרמורת בגוף, והטבע הירוק של הים של נורן יגרמו לכם פשוט לעצור ולבהות בנופים של הארץ התיכונה.

דיבוב הדמויות נעשה בצורה טובה מאוד. טרוי בייקר, שכיום תוכלו למצוא אותו בכמעט כל משחק ווידאו שמכבד את עצמו, מדבב את טאליון, ואלאסטיר דנקאן מצליח לגלם את דמותו של קלברימבור בצורה אמינה ביותר. לצערי, המדובב של גולום הוא לא אנדי סרקיס מהסרטים, אך ליאם אובריאן צלח את התפקיד בצורה מספקת. את המוזיקה של המשחק לא תשכחו כל כך מהר, וזה משהו נדיר במשחקים כיום. הצלילים הבדחניים בסצינות עם ראטבאג הפחדן והמנגינות שמלוות את המונולוגים בין טאליון לקלברימבור ישמעו לכם כאילו נלקחו מהסרטים עצמם.

השורה התחתונה

Shadow Of Mordor הוא המשחק המבוסס על שר הטבעות הטוב ביותר שתמצאו. עלילה נאמנה לספרי טולקין, אקשן בלתי פוסק והרבה הומור. עם זאת, מערכות המשחק דומות מדי למשחקים אחרים, למעט מערכת ה-Nemesis שמפיחה חיים אין סופיים במשחק כאילו שרוח אלפית נכנסה בו. גם המערכות המועתקות שלו כמו הקרב והפארקור עשויות טוב כמעט כמו גרסאות המקור, והגרפיקה והעלילה יעזרו לכם להרגיש כאילו מדובר במשהו חדש לגמרי. אם אתם אוהבים משחקי אקשן\עולם פתוח ואין לכם בעיה לחוות משהו די דומה למה שאתם כבר מכירים, אל תדלגו על Shadow Of Mordor. המשחק זמין עבור המחשב, קונסולות הדור הקודם וקונסולות הדור הבא.

*תודה להד ארצי NMC שסיפקו לנו עותק של המשחק

גיא דהן - עורך תוכן

גיא דהן - עורך תוכן

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:43 10.10.2014 | Hollow Hollow

    לא האיתי אומר שזה רע שאנדי סרקיס לא משחק את גולם כי לא ממש שמים לב להבדיל

  2. 2

    14:46 11.10.2014 | War_panda_EDES War_panda_EDES

    פשוט לא היה חיסרון אחר הולוו :d

  3. 3

    13:24 12.10.2014 | ek355 ek355

    מועמד רציני למשחק השנה לדעתי. פשוט נהנה מכל רגע, מערכת הקרב וההתגנבות אמנם נראתה במשחקים אחרים אבל היא עשויה בצורה טובה שגורמת להנאה רבה מהקרבות ומחיסול אורקים. (גם האנימציות מגוונות וברמה גבוהה אז לא ימאס לכם בכלל) וכמובן הnemesis system שמוסיפה המון למשחק. החסרונות שבמשחק הם כל כך זניחים שהם לא מצדיקים דילוג על המשחק הזה. אל תחששו גם לשחק במשחק אפילו אם אתם לא בקיאים בשר הטבעות, כמובן שידע קודם יעזור להבין את הכל יותר טוב אבל זה לא הכרחי בכלל.

  4. 4

       | פורסם ע"י