הרשמה

ביקורת - Evolve

האם הוא יותר מסתם משחק רשת?

בצד אחד, ארבעה ציידים. חזקים כאחד, חלשים בנפרד. מראים נחישות ואומץ כלפי חוץ, אולי כדי לשכנע את עצמם ואולי כדי לא להיראות פחדנים בעיני השאר, אבל בפנים - הפחד לא עוזב אותם. אחרי הכל, הטרף שלהם זה לא צבי או דוב, אלא מפלצת אימתנית שיכולה לחסל ולאכול אדם בשניות. הם יודעים שברגע שאחד מהם יפול או יסוג, היתר יפלו אחריו. אז הם עוקבים, רודפים, יורים ומתפללים לשרוד עד הקרב הבא.

בצד השני, המפלצת. היא יודעת שצדים אותה, והדבר גורם לה לפחד וזעם בו זמנית. מגיע להם למות, אבל אסור לה לפעול בפזיזות. אסור להמעיט בערכם. אז בינתיים היא שומרת על פרופיל נמוך, צדה ומתחזקת. מנסה לא לעשות אף טעות, אף תנועה שגויה שתתריע לציידים על מיקומה. הם עוד יראו, הציידים האלה. עכשיו היא הנרדפת, אבל בקרוב הם אלה שיצטרכו לברוח.

עונת הציד נפתחה

Evolve הוא משחק יריות רשת המספק חוויה מיוחדת במינה לשחקנים, ונותן להם להשתתף בשני הצדדים של מאבק טריטוריאלי בכוכב מרוחק. שחקנים יכולים לשחק אחד מארבעת הציידים, כל אחד עם מומחיות ויכולות משלו, ולנסות לחסל את המפלצת ביחד. או שלחילופין, הם יכולים לשחק את המפלצת עצמה ולנסות להערים על קבוצת הציידים. את מה שהוא עושה, Evolve עושה כמו שצריך... לפחות רוב הזמן. אבל האם זה מספיק? השאלה הכי גדולה שאתם צריכים לשאול את עצמכם בעת הקניה של Evolve היא – "האם כמות התוכן של המשחק שווה עבורי את המחיר?"

בעתיד הלא-רחוק, האנושות הגיעה הרבה יותר רחוק מכדור הארץ. מושבות רבות קמו בקצוות המרוחקים של החלל, כולל על הכוכב Shear. לאחר שמפלצות החלו לתקוף את המתיישבים ב-Shear, הוחלט להקים כוח שיוכל להתמודד עם האיום החדש. זה בערך כל מה שאנחנו יודעים על העלילה של המשחק, וגם המידע הזה לא מגיע מהמשחק עצמו אלא מהטריילר העלילתי של מצב Evacuation (אליו נגיע יותר מאוחר). אחת האכזבות שהכו אותי מהרגעים הראשונים של Evolve היא המחסור בעלילתיות לאורך כל המשחק. אני מבין שאין כאן מקום לעלילה מורכבת במיוחד, אבל היה אפשר להשקיע קצת יותר. אחת הסיבות למחסור בעלילה היא שאין מצב לשחקן יחיד בלבד, למעט קרבות נגד בוטים (שחקנים הנשלטים על ידי המחשב). כן, Evolve הוא משחק רשת וזה כל מה שהוא.

העיקר לעבוד כקבוצה

לשחק את הציידים זה חוויה מעניינת למדי בגלל שעלינו לסמוך על הקבוצה שלנו. לציידים יש ארבעה תפקידים: Assault אחראי למרבית הנזק שייעשה למפלצת ומומחה בהפעלת לחץ, Support עוזר לחזק את חברי הקבוצה ולעשות חיים קשים למפלצת, Medic עוזר לרפא ולחזק את חברי הקבוצה, והתפקיד הקריטי ביותר מהנסיון שלי הוא ה-Trapper, שתפקידו הוא לאתר ולכלוא את המפלצת. ללא Trapper שיודע מה הוא עושה, יהיה ממש קשה לקבוצה לאתר את המפלצת וכאן תגלו את הצד המתסכל יותר של המשחק. איתור המפלצת עשוי לקחת דקות ארוכות ותלוי מאוד ביכולות ה-Trapper של הקבוצה מול כשרון ההתגנבות של המפלצת. אחרי הכל המשחק מדמה ציד, וכמו בציד אמיתי אתם תבלו את רוב זמנכם באיתור ורדיפה מאשר באקשן וירי. שלא תבינו לא נכון – המרדף יכול להיות מותח ומהנה ברגעים הטובים שלו, אבל בשלב מסויים הוא מתחיל להרגיש טרחני. בתור אחד הציידים, העיקרון הכי חשוב הוא לעבוד בתור קבוצה ולא להתפרק. קבוצה מיומנת ומגובשת כמעט תמיד תהיה חזקה יותר מהמפלצת, גם כשהיא ברמה 3.

לכל אחד מתפקידי הציידים יש כרגע שלוש דמויות, עם דמויות נוספות שיצטרפו לרוכשי ה-DLC של המשחק. הדמויות מהוות גיוון רציני למשחק ומרגישות שונה בתחלית אחת מהשניה. למשל ה-Support האנק יכול להפעיל מגן על צייד אחר ולשמור עליו מלחטוף נזק, בזמן שה-Support קאבוט יכול להגביר משמעותית את הנזק של כל חברי הקבוצה. ה-Trapper מגי יכולה לאתר את המפלצת עם כלב הציד הנאמן שלה, ואילו אייב יכול לירות חצי איתור על המפלצת או על האוכל שלה ולקבל מיקום מדוייק על המפה. אם כבר הזכרתי את ה-DLC, כדאי לדעת שהתוכן הנוסף יעלה לכם ביוקר. המפות הנוספות אמנם יהיו בחינם לכל השחקנים, אבל על ארבעת הציידים תצטרכו לשלם 25$ ואילו המפלצת הרביעית של המשחק תעלה לכם 15$.

בחרו את המפלצת שלכם

בתור המפלצת, תקבלו חוויה שונה לגמרי מזו של הציידים. בשלבים הראשוניים של הקרב, תבלו את זמנכם בבריחה והתחמקות מהציידים ואכילת חיות בר. אכילת חיות מוסיפה שריון למפלצת ומקרבת אותה למצב בו היא יכולה להתפתח. במהלך המשחק נצטרך להתפתח לרמה 2 ומשם לרמה 3 המקסימלית. עם כל שלב אנו נהיים גדולים וחזקים יותר, אבל זה גם אומר שההתחמקות נעשית קשה יותר. בכל פעם שאנחנו מפילים עץ, מפחידים ציפורים או אוכלים פגר, אנחנו משאירים תוואי לוואי שעוזר לציידים. אגב, גם ברמה 3 אי אפשר פשוט להסתער על הציידים ולחסל אותם קליל. המפלצת היא הנרדפת לאורך כל המשחק, וגם בשיא הכוח היא חייבת לתקוף בצורה חכמה ולדעת מתי לסגת. במשחק יש שלוש מפלצות, וגם הן מרגישות שונה לגמרי אחת מהשניה: Goliath מתמחה בצמצום טווחים לאויב והתקפות מטווח אפס, Kraken יכול לעוף לזמן מוגבל ולהתקיף ממרחקים (גם מהאוויר), ו-Wraith מגיע עם הכי פחות חיים ושריון אך הוא המהיר ביותר, עם היכולת להטעות את הציידים ולבחור את ההזדמנות המושלמת לתקוף.

למשחק יש ארבעה מצבי משחק בסיסיים, ומבחינת התנהלות הקרב אין הרבה הבדלים ביניהם. ב-Hunt על הציידים לחסל את המפלצת, ועל המפלצת להתפתח לרמה 3 ולהרוס גנרטור; במצב Nest יש ביצי מפלצות הפזורות במפה, ועל הציידים לחסל את כולן. המפלצת יכולה לדגור על הביצים ולקבל מפלצות שיעזרו במאבק; וב-Rescue הציידים צריכים ללוות שורדים אל ספינת החילוץ, בזמן שהמפלצת צריכה לחסל את השורדים. המצב השונה ביותר הוא Defend, לו רק בגלל שהמפלצת מתחילה מראש ברמה 3 ויש פחות רדיפה ויותר קרב. על הציידים להגן על שני גנרטורים בזמן שהמפלצת צריכה לחסל אותם בעזרת מפלצות קטנות יותר שעוזרות לה. באופן מפתיע, זה דווקא המצב שנהניתי ממנו הכי פחות. כל אחד מהמצבים מוכרע מיידית אם המפלצת מתה, או אם קבוצת הציידים נופלת בקרב. מרגע שצייד מת, לוקח דקה וחצי עד שהוא חוזר לעניינים כך שלמפלצת יש מספיק זמן לנצל את המצב וללכת על חיסול מלא של הקבוצה. מהנסיון שלי, רוב המשחקים (אם נגד בוטים או שחקנים אמיתיים) נגמרים בחיסול של אחד הצדדים, מה שהופך את מצבי המשחק לאפילו פחות רלוונטיים. למשחק יש כמות יפה של מפות וכולן מרווחות מספיק בשביל שלמפלצת יהיה לאן לברוח. לוקח זמן עד שלומדים איך הן בנויות, והידע הזה יהפוך אתכם לשחקנים הרבה יותר טובים – בייחוד בתור המפלצת.

לא תחליף ראוי לקמפיין

המצב הכי מעניין של המשחק הוא Evacuation – סדרה של חמישה משחקים על פני ארבעת המצבים השונים. אחרי כל קרב, הצד המנצח זוכה לאיזשהו בונוס לקרב הבא. למשל, נצחון של הציידים יכול לספק להם משגרים על פני המפה שיעזרו להם להתנייד; מזל"טים תוקפים שמחפשים ויורים במפלצת, ואפילו שדה כוח גדול שמגביל את ניידות המפלצת. נצחון של המפלצת יכול להביא לכמויות טרף הרבה יותר גדולות במפה, מפלצות שתוקפות את הציידים או גשם של מתכות בוערות שנופל על הציידים מהשמיים. Evacuation נותן איזשהו הקשר לקרבות והאירועים בו משתנים ממשחק למשחק, אך הוא לא מהווה תחליף ראוי לקמפיין. הקטע הכי מאכזב בו הוא שבסוף אין הגדרה ברורה של המנצח – יש פשוט סיכום של הקרבות ונתון המציין כמה תושבים של המושבה חולצו מהכוכב לעומת תושבים שנהרגו על ידי המפלצות.

בכל מה שנוגע למוזיקה, אפקטים ודיבוב - אין הרבה מה לשמוע ב-Evolve. הטקסטים דלים מאוד ומופיעים בצורת "סמול טוק" בין הציידים בשניות שלפני כל משימה. המוזיקה כמעט בלתי מורגשת אך הסאונד אפקטס נשמעים טוב ועוזרים להמחיש את הסיטואציה, בייחוד ברגעי המרדף. בגזרת הגרפיקה אתם יכולים לצפות למשחק יפה למדי בזכות מנוע CryEngine. את המשחק ביקרתי על ה-Xbox One והוא רץ בקצב מרשים של כ-60 פריימים לשניה ללא קרטועים ובעיות גרפיות. המודלים של הדמויות, המפות והצמחיה נראים נהדר אבל האפקטים של יכולות ונשקים מסוימים היו יכולים להיראות יותר טוב.

השורה התחתונה

Evolve הוא משחק יריות ברשת, וזה כל מה שהוא. אין לו קמפיין לשחקן יחיד, אין לו תוכן מיוחד שאפשר לפתוח, ואין הרבה לאן להתקדם למעט שדרוג זניח של יכולות ופתיחת סקינים. הוא כולל 4 מצבי משחק, 12 ציידים, 3 מפלצות ולא הרבה מעבר לזה. אם אתם רואים את עצמכם משלמים מחיר מלא (60$) על משחק שאפשר לשחק רק ברשת ואין לכם בעיה לבלות זמן רב במרדף (ולא רק בחלק של היריות והאקשן), Evolve יספק לכם חוויה מיוחדת במינה ואף יצדיק את המחיר שלו עם שעות משחק רבות. אולם, אם אתם מחפשים גם תוכן לשחקן יחיד, דרך כלשהי ללמוד עוד על העלילה ומשחקיות שכוללת אקשן בלתי פוסק – עדיף לכם לחפש במקום אחר.

Evolve זמין עבור ה-PC, Xbox One ו-PS4.

*תודה להד ארצי NMC שסיפקו לנו עותק לביקורת

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:35 20.02.2015 | Necromancer Necromancer

    צריכים להוסיף בביקורות את המחיר של המשחק.

  2. 2

    15:32 20.02.2015 | itay1691 itay1691

    ל-Necromancer, כשאומרים שהמשחק במחיר מלא זה בד"כ אומר שבארץ עולה בסביבות המאתיים ש"ח למחשב וסביבות הארבע מאות לקונסולות ו-60$ מחו"ל לכל הפלטפורמות, ובכל מקרה אפשר לבדוק את זה בקלות כך שהוספת מחיר לביקורת זה אומנם נחמד אבל די מיותר.

  3. 3

    14:47 21.02.2015 | Necromancer Necromancer

    לכל משחק "מחיר מלא" משלו.
    יש משחקי אינדי ב 20$ ויש משחקי AAA ב 60$, שניהם "מחיר מלא".
    אם מדברים על מחיר, מומלץ שיוסיפו אותו, גם עבור אלא שלא יודעים מה הכוונה ל "מחיר מלא".

  4. 4

    12:27 22.02.2015 | אור מנטש אור מנטש

    כשמדברים על משחקי AAA, "מחיר מלא" זה 60$. הוספתי את המחיר לכתבה עבור מי שלא יודע.

  5. 5

    12:55 26.05.2015 | jaguaryo jaguaryo

    אחלה של ביקורת וכול הכבוד על ההשקעה :)

  6. 6

       | פורסם ע"י