הרשמה

ביקורת - Halo 5: Guardians

מאסטר צ'יף חוזר והוא לא לבד

גם המשחקיות המשופרת לא מצליחה להציל את הקמפיין של Halo 5 מלהיות קצר מדי ולא מספק

את מאסטר צ'יף הכרתי לפני כמעט 15 שנה, כש-Halo: Combat Evolved יצא למחשב והגדיר מחדש איך משחקי יריות אמורים לגרום לשחקן להרגיש. אבל האהבה האמיתית לסדרה הגיעה בשבילי עם Halo 3, אחד המשחקים הראשונים שיצא לי לשחק אחרי שהתחדשתי ב-Xbox 360. היה לו הכל: קמפיין מהנה, מצב אונליין שוקק עם עדכונים בלי סוף ומודל הקו-אופ הכי טוב מכל משחק יריות אחר על ה-Xbox 360, עם פיצול מסך ל-4 שחקנים והאופציה לשחק אופליין ואונליין עם שחקנים אורחים. זה היה המשחק המושלם לכל פעם שחברים מגיעים, והחוויות הכי טובות שלי עם המשחקים בסדרה מגיעות מלשחק עם חברים טובים על הספה. בדיוק בגלל זה התאכזבתי לגלות ש-Halo 5: Guardians ויתר לחלוטין על האופציה למסך מפוצל ומציע קו-אופ ומצבים תחרותיים אך ורק באונליין. לבד וגלמוד בעולם, נכנסתי בשבוע האחרון למצב הקמפיין של Halo 5 וחזרתי עם תחושות מעורבות. למשחק יש גם מצב אונליין ששווה לדבר עליו, ואני אעשה זאת בהמשך אבל קחו בחשבון שבדקתי את המשחק טרם השקתו ובשלב זה עדיין מוקדם לדעת אם מצב הרשת פעיל, מאוזן ונקי מבאגים. שנתחיל?

"הצוות הכחול" נגד "צוות אוסיריס"

הקמפיין של Halo 5 הוא הראשון בסדרה שנותן לנו לשחק בתור שני גיבורים לסירוגין: בחלק מהמשימות תשחקו את מאסטר צ'יף וה-Blue Team בהנהגתו, וביתר המשימות תשחקו בתור ג'יימסון לוק ו-Team Osiris. אם אין לכם רקע במשחקים הקודמים ובעיקר ב-Halo 4 אתם אולי תרגישו קצת אבודים בהתחלה, אבל בסך הכל העלילה מאוד מובנת ולא מורכבת כמו מה שהכרנו ממשחקים קודמים. לפני שאני נכנס לעלילה, כדאי שתוותרו על יתר הפסקה אם יש לכם בעיה עם ספוילרים!!!!! אין בעיה? סבבה. בסוף של Halo 4, צ'יף בטוח שקורטנה (מעין ישות AI מתוחכמת ורגישה) מתה אך בתחילת Halo 5 הוא מגלה שהיא חיה וקיימת, וקוראת לו לעזרה. הבעיה היא שקורטנה כבר לא עצמה - היא התמזגה עם ישות עוצמתית יותר - שריד של ה-Forerunners, שליטי היקום העתיק. היא מחליטה להחזיר לפעולה את ה-Guardians, רובוטים ענקיים ועוצמתיים עם כוח השמדה שיכול להוריד כוכבים שלמים. למה? כדי "לשמור על השלום בגלקסיה" או משהו בסגנון. בזמן הזה, מאסטר צ'יף והצוות שלו עוקב אחרי קורטנה בנסיון להחזיר אותה למוטב, ואילו לוק והצוות שלו מנסה לאתר את מאסטר צ'יף ולעצור את קורטנה בכל מחיר. כאן היתה למשחק בעיית אובר-הייפ קלה כי במשך חודשים מאכילים אותנו ביריבות הזאת של לוק והצ'יף אבל הקמפיין כמעט ולא מבטא את זה. בפועל, לשניהם יש את אותה המשימה ואין ממש נקודות חיכוך כמו שציפיתי שיהיו. בניגוד למה שניסו לשכנע אותנו בטריילרים ובחומרים השיווקיים, הצ'יף לא מתואר בקמפיין בתור גיבור מובס אלא פשוט בתור גיבור נואש. לבסוף, הבעיה הכי גדולה בקמפיין היא שהוא נגמר בלי תחושה אמיתית של סיום - עד כדי כך שרגע לפני הקרדיטס הייתי בטוח שיש לפחות עוד משימה אחת לפני הסוף.

כאן נגמרים הספוילרים הרציניים לעלילה ומתחילים הדברים הטובים שיש לי להגיד על הקמפיין. אז כן, הקמפיין קצר מדי ותוכלו לסיים אותו מההתחלה ועד הסוף בישיבה אחת של כ-6 שעות, וכן העלילה שלו קצת מאכזבת, אבל בכל מה שנוגע למשחקיות Halo 5 מספק את הסחורה. זהו הכותר השני בסדרה של המפתחת 343, שלקחה את המושכות מ-Bungie ב-2009 אחרי הרבה משחקים דומים מדי. כבר ב-Halo 4 יכלנו לראות שורה של שינויים למשחקיות ש-Bungie לא היו מעזים לעשות, ו-Halo 5 הוא ללא ספק המשחק האמיץ ביותר בסדרה. 343 לקחו כאן הרבה סיכונים והוסיפו את ה-Spartan Abilities - יכולות המאפשרות לשחקן לבצע תמרונים מורכבים כמו זינוק קדימה או לצדדים, החלקה על הרצפה למרחק רב, נחיתה עוצמתית מהאוויר ועוד. השינוי המבורך ביותר הגיע במערכת הנשקים: בתור התחלה יש הרבה יותר מהם, וכל אחד מגיע עם אופציה להיכנס בין כוונות כדי להשיג דיוק גבוה יותר (במשחקים של Bungie יכלנו להיכנס בין כוונות רק עם נשקים ספציפיים). יש כמות מפתיעה של נשקים חזקים במיוחד, וכל אחד עובד בצורה שונה וייחודית. כל אלה גורמים לקרבות להרגיש מאוד דינמיים, וגם בדרגות הקושי הקלות יותר אתם תרגישו את האתגר כשהצוות שלכם יצטרך להתמודד מול כמויות גדולות של אויבים מכל כיוון. הנשקים בקמפיין מסודרים כך שתצטרכו להחליף ביניהם באופן שוטף, ולבסוף תגלו שכמעט כל אחד מהנשקים יכול להיות יעיל מאוד בקרב - הכל תלוי בסיטואציה והיכולת של השחקן להוציא ממנו את המיטב.

הכינו את עצמכם למלחמה

את הקמפיין אפשר לשחק עם עוד 3 שחקנים ברשת ואני בטוח שהחוויה כאן תהיה טובה בהרבה (במהלך בדיקת המשחק לא הצלחתי למצוא פרטנרים ברשת) מלשחק לבד. במצב סולו תגלו שה-AI של המחשב הוא די מוצלח, ותוכלו אף לחלק פקודות בסיסיות לחברי הצוות כמו "תקפו את האויב הזה", "תגיעו לנקודה הזאת" או "כנסו לרכב הזה". גם ה-AI של האויבים חכם באופן מפתיע וינסה להערים עליכם בכל הזדמנות, אם זה בהתחמקויות מאש, משיכת אש על ידי אויב גדול ואיגוף עם מלא אויבים קטנים, הפרדת חברי הצוות כך שיהיה להם יותר קשה להחיות אחד את השני ועוד. הרבה מהסיטואציות בקמפיין יחייבו אתכם לשחק חכם ולהיעזר בחברי הצוות - מה שהופך את המחסור במסך-מפוצל להרבה יותר מאכזב. אם אתם רוצים לכבוש את הקמפיין בדרגות הקושי הגבוהות והמספקות יותר, תגלו שבסולו זה כמעט בלתי אפשרי (כך היה גם במשחקים הקודמים). חוץ מהמשחקיות המצויינת, חווית הקמפיין מועצמת בזכות מוזיקה איכותית וייחודית לכל צד: המוזיקה בקטעים של מאסטר צ'יף תהיה מוכרת לכל מעריץ של הסדרה אך המוזיקה של צוות אוסיריס שונה וחדשה לגמרי; הדיבוב של הדמויות יוצא מן הכלל ומשאיר טעם של עוד; ולבסוף, מה שקושר הכל ביחד והופך את המשחק למהנה בהרבה זה הגרפיקה המצויינת והביצועים החלקים של Halo 5. זהו בהחלט המשחק היפה ביותר בסדרה בפער די גדול, ולחוות את הכל ברזולוציה של 1080p ב-60 פריימים לשניה (ללא קרטועים או נפילות פריימים בשום שלב!) זה הישג מרשים עבור ה-Xbox One.

למרות שלא יצא לי לשחק הרבה במצב הרשת של Halo 5, יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת: הדבר הראשון הוא שיש כאן הרבה יותר עומק ממה שהתרגלתם אליו במשחקים קודמים. מיקרוסופט כנראה ממש נדלקה על הקטע של רכישת "חפיסות" של ציוד וסקינים רנדומליים - היא עשתה את זה ב-Forza 6 ובעוד משחקים, ו-Halo 5 קיבל את המערכת הזו לטוב ולרע. במהלך משחק במצבי הרשת אתם תרוויחו נקודות Req אותן תוכלו לנצל ברכישת חפיסות ציוד. בחפיסות תמצאו נשקים חדשים (כולל גרסאות מיוחדות של הנשקים הבסיסיים עם מגוון רחב של משתנים), רכבים, סקינים ועוד. מצב הרשת מחולק לשני מצבים ראשיים: Arena כולל את כל מצבי המשחק הרגילים כמו Slayer, Capture the Flag וכו', אבל המורכבות נכנסת לפעולה במצב ה-Warzone המפגיש שתי קבוצות של 12 שחקנים במפות עצומות בגודלן - יותר מבכל משחק Halo אחר. ל-Warzone יש מצבי משחק וחוקים משלו, ובכל המצבים יש הרגשת עומס של אויבים בזכות אויבי AI שמצטרפים לכל צד. ב-Warzone נוכל להשתמש בציוד שהרווחנו מהחפיסות ולקרוא לנשקים מיוחדים, רכבים ועוד. בגרסת הגישה המוקדמת לא היתה אפשרות לרכוש חפיסות בכסף אמיתי אך האופציה הזו צפויה להתווסף עם השקת המשחק - מה שעלול לתת לחלק מהשחקנים יתרון רציני ב-Warzone. למרבה המזל, Arena עדיין נשאר הוגן והוא כנראה יהיה הכתובת לכל שחקן מתחיל או למי שרוצה איזה סשן קצר של אקשן מהיר. בחודשים שאחרי ההשקה נגלה אם מצבי הרשת מצליחים להחזיר את הגדולה של Halo כמשחק רשת מוביל או שיש כאן עוד נפילה בסגנון The Master Chief Collection.

השורה התחתונה

Halo 5: Guardians הוא חבילה מעורבת שלא מתאימה לכל אחד, וכנראה תדבר יותר לשחקנים חדשים בסדרה. מעריצי Halo ותיקים יכולים לשכוח מעכשיו מכל מה שהם ידעו על הסדרה ולהכיר סגנון חדש ומרענן של משחקיות מודרנית יותר. העלילה של הקמפיין לא מספיק אינטנסיבית והכל נגמר מהר מדי, אבל המשחקיות הזורמת, הגרפיקה המשובחת והדיבוב האמין מצליחים להציל את המצב ומספקים חוויה מהנה שתתעצם ככל שתחליפו את חברי הצוות הממוחשבים בשחקנים אמיתיים. מצבי הרשת בנויים בצורה ממכרת שלא מגבילה את השחקן כמו שיטת ה-Create a Class שנצטרך לסבול במשחקים כמו Black Ops 3 ו-Star Wars: Battlefront, ומצב ה-Warzone החדשני עשוי להיות נקודת המשיכה הגדולה ביותר של המשחק. אם אתם מחפשים חוויה שמזכירה את Halo 3 אני אצטרך לאכזב אתכם, אבל לכל מי שמחפש משחק יריות עתידני, זורם ומהנה - Halo 5: Guardians נראה כמו מתחרה ראוי שעשוי לצאת עם ידו על העליונה גם בתחרות הקשה של סתיו 2016.

Halo 5: Guardians יושק בלעדית ל-Xbox One ב-27 לאוקטובר.

*תודה למיקרוסופט ישראל שסיפקו לנו עותק ביקורת למשחק!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:09 16.11.2015 | ניצן ניצן (אורח)

    אור שלום,

    אני גם ממש התאכזבתי מזה שאין אפשרות לשחק אחד נגד השני או ביחד בקמפיין מול מסך אחד ממכשיר אחד.
    לכן אני חושב על לרכוש את Master Chief Collection.
    אך השאלה שלי כזו: היילו 2,3 וחלק מ4 שיחקתי כבר.
    האם שווה לקנות את המשחק עם כל הסדרה רק בגלל Split Screen או CO OP ביחד מבלי להשתמש באינטרנט?
    כי זה חלק מאוד גדול מסך מפוצל. והיילו 5 לא מספק את זה...

    תודה.

  2. 2

       | פורסם ע"י