הרשמה

ביקורת - Just Cause 3

מי צריך עלילה כשיש מלא אקשן ופיצוצים?

אנדריי אפרמוב נכנס לנעליים של הסוכן הכי לא חשאי בהיסטוריה, ויצא לשחרר את ארץ המולדת שלו מהדיקטטור התוכן. האם Just Cause 3 מצליח להתבלט בים משחקי העולם-פתוח?

ג'ון קארמק, המפתח הראשי של דום המיתולוגי מאי שם בשלהי שנות התשעים, אמר פעם שעלילה מסובכת ומורכבת לא באמת חשובה במשחקים, ולמעשה דום המיתולוגי היה אמור לכלול עלילה סבוכה וחמש קווי עלילה שונים. ג'ון קארמק פסל את הרעיון הזה בטענה שנרטיב עמוק במשחקים מיותר והסיפוק צריך לבוא נטו מהמשחקיות. כמו שאנחנו יודעים היום, מרבית התעשייה לא מסכימה כלל עם הרעיון הזה של קארמק והיום אנחנו רואים משחקים עם עלילות שלא היו מביישות אף סרט הוליוודי גם אם לעיתים זה על חשבון המשחקיות. אבל מדי פעם מגיע משחק אחד ששומר על הקו ההוא של קארמק ומתעל את מה שבעצם כולנו מחפשים במשחקים, לבצע את כל הדברים המשוגעים שאנחנו לא יכולים לעשות במציאות. Just Cause 3 נכנס בדיוק למשבצת הזאת, וכמו דום המיתולוגי - גם לו אין הרבה להציע מעבר לכיף שבמשחקיות.

חלון לים התיכון

Just Cause 3 מבית Avalanche Studios בדיוק כמו קודמיו מציב את השחקן בנעליו של ריקו רודריגז, סוכן מאוד-לא חשאי באירגון הידוע רק בתור The Agency. המומחיות של ריקו היא בהפיכת שלטונות דיקטטורים בכל האמצעים הדרושים, ולאחר שבכותרים הקודמים ביקרנו בדרום אמריקה ובאסיה, הפעם מגיע ריקו למקום הולדתו – המדינה הים תיכונית ספק-יוונית-ספק-איטלקית Medici על מנת להפיל את השלטון הדיקטטורי ולהחזיר אותה למקום השקט והנפלא בו הוא גדל. עלילת המשחק תפגיש את ריקו בכל מיני דמויות שיעזרו לו לבסס את כוחות המורדים ולהצליח במטרה שלשמה הוא בא. עלילת המשחק לא מצליחה לשמור על קו אחיד ונדמה שברגעים מסוימים היא מנסה להצחיק, וברגעים אחרים להיות דרמטית. כמת הכתיבה לא פוגעת באף אחת מהמטרות וסיפור המשחק מרגיש שטחי ולא מספק. תוסיפו לכך דיבוב קלישאתי עד כדי דמעות ודמויות סטריאוטיפיות להחריד, ותקבלו את אחד המשחקים המשעממים ביותר מבחינת עלילה שנתקלתם בהם בתקופה האחרונה.

Appetite For Destruction

אבל כמו שכבר נאמר בהתחלה, העלילה של המשחק היא רק תירוץ לכאוס ולמשחקיות הנפלאה שמתחילה מהרגע הראשון שריקו נוחת ב-Medici. כמו כל משחק עולם פתוח, Just Cause 3 כולל מגוון רחב של אמצעי תחבורה שיעזרו לנו להתנייד ממקום למקום החל ממכוניות, אופנועים, סירות, כלי טיס ועוד, אבל מה שמייחד את Just Cause 3 הם שלושת הגאדג'טים של ריקו: המצנח וכבל המשיכה המוכרים מהכותרים הקודמים בסדרה, יחד עם חליפת הצניחה שמצטרפת ב-Just Cause 3. ביחד הם הופכים כמעט כל כלי רכב במשחק למיותר לחלוטין - ישנה עקומת למידה קלה לשלוט בצורה נכונה ולשלב כל אחד מהכלים האלו בצורה האידאלית, אבל לאחר כמה שעות משחק תמצאו את עצמכם טסים ומזנקים ממקום למקום כמו ספיידרמן משודרג. יכולת התעופה הזאת של ריקו נותנת חופש עצום למשחקיות ואפשרויות כמעט בלתי מוגבלות לזרוע כאוס ברחבי Medici. השליטה על מרבית כלי הרכב במשחק מגושמת ולא נוחה בעליל ותגלו די מהר שברובם אין צורך, למעשה בערך שעה לתוך המשחק הפסקתי להשתמש בכל סוג של כלי רכב במשחק מלבד מסוק אקראי פה ושם. הרכב הכי טוב במשחק זה ריקו, וכשהוא תופס מספיק מומנטום - שום דבר לא יכול לעצור אותו.

מעבר לעלילה הראשית, מרבית המשחק מתרכז בשחרור בסיסים וערים שונות ברחבי Medici מכוחות הדיקטטורה. זה מתבצע בעזרת השמדת מטרות קבועות בכל בסיס עד שיפלו לכוחות המורדים: הגעתם לבסיס תקשורת? תהרסו את כל צלחות הלווין. עיר חדשה? תגרמו לכאוס בתחנת המשטרה המקומית עד שהמורדים יבואו להשתלט עליה. כאן המשחק מתעלם לחלוטין מהנרטיב של עצמו ולא עוצר לרגע לשאול האם כל הנזק שהשחקן גורם לאותה העיר, והאם כל אותם הרוגים שווים את זה, אלא מעודד את השחקן ליצור נזק גדול ככל האפשר. שזה סבבה מנקודת המבט של המשחקיות, אך חסרת כל הגיון עלילתי.

שיפורי הגאדג'טים של ריקו באים לידי ביטוי גם כאן, ומעבר לחופש התנועה שכבר הזכרתי, לריקו יש שיפור משמעותי בכבל המשיכה שעל ידו מעבר ללנייד את עצמו ממקום למקום במהירות. Just Cause 3 נותן לשחקן אפשרות לחבר 2 או יותר חפצים אחד לשני ולמשוך אותם יחד, מה שהופך את הכבל לכלי נשק משל עצמו. האפשרות הזאת פותחת חופש פעולה רחב לעשות כל מה שעולה על רוחו של השחקן, והכיף הגדול הוא להתנסות ולגלות בעצמכם את כל מה שניתן לעשות. לדוגמא למשוך שני מיכלי דלק לקרוס אחד על השני לפיצוץ ענק, או המועדף עליי: חיבור של מסוק שבא לתקוף את השחקן לרצפה כך שהמסוק יתנגש ויהרוס את כל הסביבה בזמן שהוא נגרר במהירות לקרקע עד להירסתו.

למרבה הצער, כל הפיצוצים מהנים עד כמה שיהיו מתחילים מאוד מהר להיות רפטטיביים וחסרי גיוון. בסופו של דבר במשחק יש בערך 5-6 סוגי בסיסים וערים אשר חוזרים על עצמם ברחבי המפה כך שלמעשה די מהר תגיע תחושה מאוד חזקה של Been There, Done That בנוגע לרוב המשחק. לאחר כל שחרור כזה ייפתחו סביבו מספר "אתגרים" בקטגוריות שונות. האתגרים האלו ברובם מסתכמים במירוצים נגד השעון בכלי רכב שונים מהמשחק, הצלחה באותם אתגרים ייפתחו שיפורים לכלי הרכב והגאדג'טים של ריקו: חלקם טריוויאליים כמו תוספת ניטרו לרכבים, וחלקם שימושיים יותר כמו תוספת של כבלים לוו של ריקו (ואז ניתן לחבר כל דבר לעד 5 נקודות שונות, מומלץ). את התוספות האלו ניתן להפעיל ולכבות כעוות נפשו של השחקן, אבל בסופו של דבר רובם לא מהנים במיוחד והתוספות שמוענקות בעקבותיהם נוטות להיות לא שימושיות במיוחד. כשמתחשבים בזמני הטעינה הארוכים במיוחד של המשחק (עוד נגיע לזה), כל אותם אתגרים פשוט לא שווים את ההשקעה.

בדד

בשלב הזה הייתי שמח מאוד לספר לכם על מצב המולטיפלייר הנפלא של Just Cause 3, שחקנים ותיקים בוודאי זוכרים את מוד המולטיפלייר החובבני אך מצויין של JC2 שפתח את העולם הענק והכאוטי של המשחק למשחקי מולטיפלייר משוגעים עם המוני שחקנים. מאז ההכרזה על יציאתו של JC3 רבים ציפו שלאור ההצלחה המטאורית של אותו מוד חובבים, Avalanche Studios ישקיעו בפיתוח מצב מולטיפלייר רשמי מצידם, צוות הפיתוח אפילו רמז על כך מספר פעמים בזמן הפיתוח. לצערנו זה לא קרה עדיין, ואפשרויות המולטיפלייר במשחק מתומצתות למספר אתגרים שונים כמו "זמן התעופה הכי ארוך" והשוואתם מול החברים שלכם ברחבי העולם, אפשרות נחמדה לאוהבי האתגרים אך רחוק מאוד ממה שציפו השחקנים מ-JC3. המפתחים אמנם מרמזים על כך שמצב המולטיפלייר המיוחל עוד יגיע בעתיד אך ללא שום הצהרה רשמית בשלב הזה.

מבחינה גרפית אין ל-JC3 המון מה להציע, אומנם המשחק כן מתמקד בהמון פרטים קטנים והפיצוצים במהלך הכאוס שנגרם ע"י השחקן אכן נראים מרשימים, אך בתמונה הכללית ישנה הרגשה של "הדור הקודם". אי אפשר להגיד שמהשחק נראה רע, אך למשחק Sandbox בעולם שבו GTA 5 קיים, JC3 לא לגמרי מצליח לספק את הסחורה. לצערי גם מבחינה הטכנית JC3 אינו חף מבעיות ולעיתים מאוד קרובות סובל מזמני טעינה ארוכים באופן בלתי נסבל, כמו שכבר ציינתי מקודם זמני הטעינה האלה פעמים רבות גרמו לי לוותר על ביצוע אתגרים אופציונאליים, מכיוון שזמני הטעינה פשוט לא היו שווים את ההשקעה. מעבר לכך המשחק סובל מנפילת פריימרים ניכרת לעין בעיקר ברגעים עמוסי אקשן ופיצוצים, הנפילות האלה אומנם לא פוגעות יתר על המידה במשחקיות אבל כן מורגשות ומעיקות לפעמים על החוויה, לטענת Avalanche Studios הבעיות האלה יוטפלו בקרוב מאוד בעזרת Patch רשמי. אז שוב כרגע – נותר רק לקוות. את המשחק בדקתי על PS4 אז הניחוש הוא שאותן בעיות קיימות על ה-Xbox One, ועל המחשב זה כבר יותר תלוי בחומרה שלכם. יכול להיות שהתקנת המשחק על SSD תעזור קצת לזמני הטעינה, וכמובן שמעבד חזק והרבה זכרון RAM אף פעם לא מזיקים.

השורה התחתונה

מבקר המשחקים הציניקן שבי רוצה להתעכב על המגרעות הלא-מעטות של Just Cause 3, אם זה על זמני הטעינה הבלתי נסבלים, נפילת הפריימים, הסיפור הלא מעניין, חוסר הגיוון, המחסור במצב מולטפלייר ועוד, ובהרבה מאוד משחקים אחרים כל הסיבות האלה אכן יהיו המתכון לכישלון. אך הגיימר שבי מוצא את עצמו חוזר שוב ושוב למשחקיות הכל כך מהנה של JC3, לאפשרויות הכאוס הבלתי מוגבלות, לפיצוצים המוגזמים ולמשחקיות המוטרפת בכלל. Just Cause 3 הוא אינו המשחק המושלם, אך המטרה העיקרית שלו היא פשוט להיות כיפי ואת זה הוא עושה מצוין.

המשחק נבדק על PS4 וזמין גם עבור ה-Xbox One וה-PC.

*תודה להד ארצי NMC שסיפקו לנו עותק לביקורת!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:12 21.12.2015 | תחת מניוק תחת מניוק (אורח)

    תודה, גרמת לי לרוץ ולקנות את המשחק!

  2. 2

    10:13 30.10.2016 | מאור המלך מאור המלך (אורח)

    משחק מעולה
    יש לי עותק שלו לפלייסטיישן 4 ותקנו לסוני 4 לא לPC כי יהיו לכם באגים
    יש לי גם את המקורי וגם את השני ויש לי את 3 לסוני 4

  3. 3

    08:42 21.11.2016 | MaorVered66 MaorVered66

    משחק אדיר
    העלילה שלו מדהימה
    המשימות מגניבות (חוץ מסיום כל מערכה שיש את המשימה של FOW אבל זה בסדר
    החליפת צניחה מדהימה
    סיימתי אותו
    החיבור הכי אהוב עלי הוא לחבר את הfuel tank המשוגר לעבר אויב ואז לשחרר והאויב מתחיל לעוף
    ככה לא צריך נאסא
    יש לי את המקורי והשני למחשב ואת זה יש לי לPS4 והוא עובד מעולה

  4. 4

       | פורסם ע"י