הרשמה

ביקורת: קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

עומר סלומון לבש את החליפה שלו והלך להלחם בגיבורים האייקונים של מארוול

"זה תמיד נגמר בקרב"

מאז שקפטן אמריקה: מלחמת האזרחים הוכרז הייתה לי דאגה אחת; איך הם יעשו את זה? איך אפשר להכניס 12(!) גיבורי על לתוך סרט אחד? יש סרטים שנכשלו במשימה הזאת עם הרבה פחות. אז לפני שנתחיל הכל, אני יכול להגיד לכם שאין לכם מה לדאוג. כל גיבור מקבל את הרגע שלו והאינטרקציה בין כולם עובדת בצורה מושלמת בזמן הדיאלוגים בין הדמויות, בזמן הקרבות; ובמיוחד בסצנה ה-מ-ד-ה-י-מ-ה בשדה התעופה.

העלילה מסתבכת

הסרט, שאת הרקע שלו אפשר להסביר בצורה מאוד פשוטה, הולך ככה: האו"ם כבר לא ממש מתלהב מלראות את הנוקמים עושים מה שהם רוצים והם מעוניינים לקחת אחריות על כל פעולה עתידית שהנוקמים יעשו. ככה בעצם נוצרים 2 מחנות בתוך הנוקמים; הקבוצה של איירון מן שתומכת בתוכנית והקבוצה של קפטן אמריקה שאומרת שלהיות תחת פיקוח זה שווה ערך ללפעול לטובת אידיאולוגיה של מישהו. יש רק בעיה אחת עם הסינופסיס הזה, זה לא פשוט כמו שזה נשמע. מעריצי הסרטים יבינו בדיוק מה קורה בסרט מבחינת האינטרסים של כל גיבור ומה מניע אותו לעשות את מה שהוא באמת רוצה לעשות. חשוב לזכור שמדובר כאן על סרט הסוחב היסטוריה של למעלה מעשרה סרטים. מה שאני מנסה להגיד זה דבר כזה; זה לא סרט לכולם, מי שלא ראה את כל הסרטים הקודמים יכול ללכת לאיבוד ולא להנות מהסרט, בגלל העובדה כי בסופו של דבר הבחירות שכל גיבור עושה בסרט הזה מושפעות מהדברים שהוא או היא עברו בסרטים הקודמים. אם בסרטים הקודמים של ה-MCU הייתה אפשרות פשוט "לקפוץ פנימה" ושאיזה חבר ישלים לנו את הפערים של מה שאנחנו לא מבינים; כאן האפשרות אינה זמינה.

כולם אוהבים משחקים מקדימים

האחים רוסו, שביימו את הסרט, עשו עבודה מצוינת בבניית המתח עד לנקודה שבה הכל מתפוצץ. סרטים מהסוג הזה תמיד יכולים ליפול לאופציה הקלה והברורה יותר שהיא פשוט לגרום לכולם להלחם ולשנוא אחד השני ישר בהתחלה (קריצה קריצה - סרט שיצא לא מזמן שעשה את זה). לאורך הסרט אחת הקבוצות ממשיכה לבצע פעולות שמתגרות בקבוצה השניה. מתקיימים דיונים קצת פוליטיים על מנת לגשר בין הבעיות של שתי הקבוצות, אך בסופו של דבר, קורה מה שקורה. כולם אוהבים את סצנות האקשן בסרטי מארוול, או בכלל בכל סרט. אבל כאשר הצופה יודע ומבין את הסיבה מאחורי כל הבלאגן ההנאה תמיד גדולה יותר.

אני בטוח שכל אחד כבר בא לסרט הזה עם "הקבוצה" המועדפת עליו. אין אפשרות לפספס את הציוצים בטוייטר או את הפוסטים בפייסבוק של #TeamCap ושל #TeamStark; זה קשה כמו להתחמק מספויילרים על משחקי הכס. דבר נוסף שהסרט מצליח בו, הוא שהוא גורם לכם לחשוב ולערער בבחירות שלכם. אני אישית הגעתי לסרט בידיעה שאני לגמרי בקבוצה של איירון מן אבל מהר מאוד עברתי לקבוצה של הקפטן ואז עשר דקות מאוחר יותר שוב חזרתי לאיירון מן וזה קרה בערך עוד חמש פעמים. מה שאני מנסה להגיד זה שאין פה טובים ורעים, כל אחד בא עם אג'נדות משלו והן נתמכות בהסברים מאוד הגיוניים.

חברים ישנים וחברים חדשים

כמו שאמרתי מקודם, חשוב לראות את כל הסרטים הקודמים ב-MCU בשביל להבין מה קורה בסרט. צריך לזכור כי הסרט הוא המשך ישיר לקפטן אמריקה: חייל החורף. אם אתם ציפיתם ל-Avangers 3, תתכוננו לאכזבה. מדובר בסרט של קפטן אמריקה, כשהנוקמים פשוט לוקחים בו חלק. אז בגלל שרשימת גיבורי העל כל כך ארוכה אני פשוט אגיד לכם מי לא מופיע בסרט הזה; ברוס בנר (הענק הירוק) ותו'ר, שאגב, גם בשביל להבין למה הם לא מופיעים בסרט הזה צריך לראות את הסרטים הקודמים.

אבל מעבר לגיבורים שכולנו מכירים ואוהבים יש לנו עוד 2 חברים חדשים שמוצגים בפנינו בפעם הראשונה בתוך ה-MCU; ואלה הם כמובן הפנתר השחור וספיידרמן, ומה שאני יכול לומר לכם זה שהם מעולים! הפנתר השחור הוא Bad ass רציני. אני לא רוצה לתת כאן ספוילריים אבל אתם יכולים להיות בטוחים שאין בן אדם שיצא מהקולנוע ולא ירצה לראות סרט רק של הפנתר השחור. אבל ספיידרמן, אוי ספיידרמן, אין כאן בכלל תחרות, השחקן טום הולנד Tom Holland)) הוא הספיידרמן הכי טוב עד היום. ולא רק את ספיידי הוא עושה כמו שצריך, גם את פיטר פרקר! סוף סוף הבינו שפיטר הוא ילד בגיל ההתבגרות ולא איזה סטודנט שנה שלישית! כל דבר שני שיוצא לו מהפה יגרום לכם להחזיק את הבטן מרוב צחוק, האינטרקציה שלו עם כל הגיבורים האחרים ובמיוחד עם טוני סטארק היא לא פחות ממושלמת.

עוד גיבור חדש-ישן שהייתי רוצה לתת לו כבוד הוא אנט מן. גם התפקיד שלו בסרט הזה הוא מאוד קטן, אפילו יותר קטן משל ספיידרמן והפנתר השחור אבל וואו! הוא עושה עבודה מעולה; ובזמן שאתם רואים מכולם את אותו הדבר שוב ושוב (לא אומר שזה דבר רע!) אנט מן הולך להפתיע אתכם.

הרגע שכולכם חיכיתם לו

כולם יודעים על מה אני מדבר, זה לא סוד. הטריילרים לסרט עשו טיזר לסצנה הזאת עוד מהטריילר הראשו. אבל אל תדאגו, ההמתנה הזאת שווה כל רגע, כל מה שראיתם וכל מה ששמעתם היה נכון. ואם זאת הביקורת הראשונה שאתם קוראים על הסרט אז תנו לי להיות הראשון שיגיד לכם את זה; הסצנה בשדה התעופה היא סצנת האקשן בסרט גיבורי על הכי טובה שראיתי. הכל מתבצע שם בצורה כל כך מדויקת. דבר ראשון שחשוב שוב להזכיר, זה את ה-Build up לסצנה הזאת. מעבר לאקשן המוצלח, הרקע מאחורי המלחמה הזאת זה מה שגורם לנו להתחבר רגשית לכל מה שהולך על המסך. מעבר לכך, הכל מאוזן בצורה מושלמת. אולי חוץ מ-Vision שנעלם במהלך כל הבלאגן, כולם מקבלים במה ונלחמים בכולם; כשאין גיבור אחד שמצליח לגנוב את ההצגה.

יחד עם כל הבלאגן שמתרחש על המסך, הסצנה הזאת גם מצליחה לגרום לנו לצחוק מהדברים שנאמרים לאורך כל הקרב. מה שיפה פה זה ששום בדיחה לא מרגישה מאולצת, הכל זורם ומתלבש בצורה מדויקת והגיונית עם כל מה שהדמויות אומרות אחת לשניה. גם נושא ההומור מחזיר אותי למה שכבר אמרתי; אתם לא תבינו חצי מהבדיחות אם לא ראיתם את הסרטים הקודמים.

לצערי, לאחר הסצנה הגדולה, הסרט מוריד מעט הילוך, כשעד לסופו אנחנו אפילו לא מתקרבים לסצנה שתשחזר את מה שקרה בשדה התעופה. אולי הסיבה העיקרית לכך היא הנבל בסרט; שמצד אחד למזלנו הוא כמעט ולא מורגש במהלך הסרט אבל כשהוא כן מופיע לאף אחד לא באמת אכפת. קצת קשה לדבר עליו בלי לעשות ספוילרים אבל זה ברור שהוא שם בתור אמצעי לקדם את העלילה. גם כאשר כן מגלים מי הוא באמת ואת הסיבה שהוא עושה את מה שהוא עושה - אני מבטיח לכם שזה יהיה ממש חסר משמעות. לפי דעתי היה אפשר להוציא אותו לגמרי מהסרט לחפש דרך קצת יותר הגיונית בשביל לקדם את העלילה.

לסיכום

קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים לוקח את הנוסחה הקלילה והכיפית של סרטי ה-MCU והופך אותה לרצינית יותר. האם זה דבר רע? ממש לא. יחד עם הסוף הטיפה פחות מוצלח, עדיין מדובר בסרט מצוין והוא בקלות מדורג בתור אחד מסרטי המארוול הכי טובים שקיימים. הוא קצת יותר מדי מסתמך על הסרטים הקודמים שיצאו אבל אין מה לעשות, סרטי ה-MCU כבר מזמן הפכו לסדרה ולא לסרטים אז מי שלא ראה את הסרטים הקודמים עכשיו זה הזמן. מבטיח לכם שזה ישתלם לכם להשלים פערים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:32 02.05.2016 | דייב דייב (אורח)

    אני מסכים עם הביקורת כמעט בכללותה, חוץ מהנקודה על הסיום הקצת פחות מוצלח.
    אני חושב שהאחים רוסו עשו עבודה מעולה גם בסוף הסרט כשהם הכניסו אלמנט נוסף לסרט - בגידה (אני לא ירחיב יותר לטובת ספוילרים).
    אבל כל השאר היה כתוב נהדר!!
    אחלה סרט, מומלץ בחום, לצערנו (כל אלה שאוהבים את ה-MCU) זה באמת סרט שמיועד בראש ובראשונה לאוהבי הז'אנר ולאנשים שראו את שאר הסרטים, ובאמת ראיתי אותו עם ידידה שלא ראתה את שאר הסרטים ולא הבינה כל כך את הבחירות השונות שטוני וסטיב עשו כי היא לא הכירה את האופי שלהם מספיק.

  2. 2

    14:58 02.05.2016 | Itay Itay (אורח)

    למה הספקתם עם התבנית של יתרונות-חסרונות? זה כבר הפך למוטיב מרכזי של Vgames

  3. 3

    12:36 04.05.2016 | ראיתי את הסרט ו... ראיתי את הסרט ו... (אורח)

    אחד הסרטים הטובים שראיתי. נ. הבדיחות מצחיקות ומתחברות. ה. העלילה מרגישה אמיתית ונכונה להמש. להמשיך את היקום של מארוול. אייעע. בנוסף אהבתי שאפשר לבחור קבוצ. קבוצה של אחת מגיבורי העל בל. מבלי שיהיה טוב ורע. סצנות באר. האקשן ממש טובות. אני אגיע. אישית בצד של קפ.

  4. 4

       | פורסם ע"י