הרשמה

ביקורת: ג'ון וויק 4 - אקשן קולנועי במיטבו

"ג'ון וויק 4" מגיע כדי להראות לנו שוב מי הוא מלך סרטי האקשן של השנים האחרונות

תאריך השקה: 23/03/2023

כן, אנחנו חושבים שהוא חזר

תודה רבה לפורום פילם על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

רבות עוד ידובר על סדרת סרטי "ג'ון וויק", לטוב ולרע, אבל בעיקר לטוב. הסרט הראשון שעלה לאקרנים בשנת 2014 הביא איתו מעין מהפכה לסרטי האקשן שהתרגלנו לקבל עד כה, עם כוריאוגרפיה מדהימה בקרבות שהציגו שילוב מושלם בין אומנויות לחימה ונשקים חמים, צילומים מעולים ומעל הכל - עלילה שהציגה עולם אמין של מתנקשים סודיים ודמות ראשית שהפכה לסמל. אמנם ג'ון וויק מרגיש על-אנושי לעיתים, אך הוא מספק את הסיפור הכי אנושי שאפשר לקבל, וזאת הסיבה שהוא הפך לדמות כל כך פופולארית. כעת, הוא חוזר אלינו עם הסרט הרביעי בסדרת הסרטים, גדול ומסוגנן יותר מקודמיו בכל מובן אפשרי, ועף הכי קרוב לשמש שהוא יכול, אבל האם גדול יותר אומר שהוא גם טוב יותר? הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

כל זה בשביל כלב?

מעריצי הסדרה בוודאי זוכרים איך הכל התחיל - ג'ון וויק, בגילומו של קיאנו ריבס (Keanu Reeves), הוא אחד מהמתנקשים הטובים ביותר בכל הזמנים, אך הוא רצה לפרוש מהחיים האלו על מנת להקים משפחה. זמן מסויים לאחר מכן, אשתו נפטרת ומורישה לו כלב עליו ג'ון שומר מכל משמר בתור הזיכרון האחרון שיש לו מאשתו, עד שהכלב הזה נרצח. זה מחזיר את ג'ון בכל הכוח למסע נקמה עקוב מדם שרק הולך ומחמיר עם כל סרט וסרט. ב"ג'ון וויק 4", ג'ון צבר לעצמו פרס מכובד על הראש, ומתנקשים מכל העולם רודפים אחריו על מנת לזכות בכסף. כעת, עליו למצוא דרך לסיים את המלחמה שהוא התחיל, והוא לא הולך לעשות את זה בדיבורים. אל תפקיד הנבל נכנס השחקן ביל סקארסגארד (Bill Skarsgard) בתור המרקיז וינסנט דה גרמונט, נציג השולחן העליון בצרפת שלוקח על עצמו את המשימה להביא לחיסולו של ג'ון בכל דרך אפשרית.

מבחינת העלילה - זה פחות או יותר מה שמניע את כל הסרט. מה שגורם לעלילה הפשוטה הזו לעבוד בצורה הרבה יותר טובה, היא בניית העולם. ארבעה סרטים אל תוך הפרנצ'ייז, הייתם מצפים שנקבל מספיק מבניית העולם הגם-ככה משכנעת וששם זה ייגמר, אבל הסרט הזה רק ממשיך לפזר פרטים קטנים אל תוך העולם הזה שהופכים את חברת המתנקשים הסודית הזו למשהו אמין מאוד. כבר ידענו שיש להם כלכלה משלהם, אנשי קשר ומקומות מסתור, וב"ג'ון ויק 4" אנחנו מקבלים עוד יותר מהעולם שנבנה כאן בצורה מעולה. יש סיבה למה הסרט הזה הוא באורך של כמעט 3 שעות, הוא מאוד אוהב את העולם שלו, והוא רוצה לוודא שהקהל מבין את הסיבות לדברים שקורים בו.

הפוליטיקה, הבגידות, ההתחייבויות בדם ומאבקי הכוח - רואים שהכל נעשה עם מחשבה מאחוריו, ובמאי הסרט צ'אד סטלנסקי (Chad Stalenski) ירשם בספרי ההיסטוריה עבור התרומה שלו לסדרת הסרטים הזו. בסופו של דבר, אתם תגיעו לסרט כדי ליהנות מסצינות האקשן והכוריאוגרפיה, אליהם מיד אגיע, אבל זה תמיד נחמד כשיש בניית עולם כל כך מסורה ועשויה טוב, וזה רק הופך את הקרבות שבתוכו להרבה, הרבה יותר מהנים.

רובים, הרבה רובים

אחרי שלושה סרטים שידועים בזכות סצינות האקשן המעולות שלהם, אי אפשר שלא לתהות לאן עוד הסדרה יכולה להתפתח מהבחינה הזו, אבל הסרט העמיד אותי על טעותי והוכיח לי שאם השמיים הם הגבול, "ג'ון וויק 4" מכוון לחלל וקולע אפילו מעבר. כמו שאתם בוודאי יכולים לנחש, זה פשוט תענוג לראות את קיאנו ריבס מחסל ערימות של מתנקשים וגנגסטרים מכל הסוגים עם כל נשק שאתם יכולים לדמיין, על כל כלי רכב שאתם יכולים לחשוב עליו, במיקומים שונים ויפהפיים. יש פה שילוב מצויין של כוריאוגרפיה, פעלולנים וזוויות צילום מעולות כדי לוודא שכל קרב מרגיש הכי אותנטי ואמין שאפשר, וברגע שאתם מתחילים להרגיש שעוד שניה הקרב שמתרחש על המסך נמשך קצת יותר מדי זמן, משהו קורה כדי להשאיר אתכם מעוניינים.

אבל, זה לא תמיד המצב. עם כמה שהקרבות שבסרט עשויים בצורה מצויינת, לפעמים זה הרגיש שהוא אוהב להתעכב על קטעים מסוימים, ואפילו לחזור עליהם כמה פעמים. קצת כמו ילד שרוצה שתסתכלו עליו עושה את הגלגלון הכי מעפן שראיתם בחיים שלכם, ואז עושה את זה עוד הרבה פעמים, "ג'ון וויק 4" עושה משהו ממש מגניב, ואז מחליט למשוך אותו להרבה יותר מדי זמן או מחליט לחזור עליו עד לשלב שאתם לא מתפעלים ממה שאתם רואים, אתם פשוט בוהים בו עד שהוא יגמר. לשמחתי, מדובר בקטעים מעטים מאוד, ובשאר הזמן - האקשן בסרט הוא פשוט מושלם, עם קטעים שיודעים בדיוק מתי להסתיים ומתי המתנקש המשוריין צריך לחטוף עוד כמה כדורים, ליתר ביטחון.

זה גם מוביל אותי לדבר על ההומור של הסרט, שממש מצליח לעבוד לא רק בדיאלוגים שנונים אלא בקרבות עצמם. לא ציפיתי לצחוק כל כך הרבה כמו שצחקתי בסרט הזה, והדרך בה הוא מצליח להעביר הומור עובדת מעולה, בלי שום בדיחות "הוא עומד מאחורי, נכון?" שסרטי Marvel ידועים בהם לשמצה. בין אם הסרט בא לצחוק על חשבון הסבל של ג'ון או על דרך מסויימת שהוא מחליט להחטיף לאויב מסויים - כשזה שם, זה עובד טוב ובמידה המושלמת.

והפרס לשחקן המשנה הטוב ביותר הולך ל...

וואו, אני לא יכול להחליט. אל קיאנו ריבס מצטרפים שחקני ענק שראויים להערכה בדיוק באותה המידה, כמו ותיקי הסדרה איאן מקשיין (Ian McShane) בתור וינסטון, מנהל הקונטיננטל בניו יורק,ֲ לאנס רדיק (Lance Reddick) בתור שארון ולורנס פישבורן (Laurence Fishburne) כמלך הבאורי.ֲ קיוויתי לראות קצת יותר מהדמויות הותיקות, אבל אני מניח שכשיש לך שמות כל כך גדולים שמצטרפים לקאסט, צריך לעשות כמה הקרבות. מבין הפרצופים החדשים שתזהו ב"ג'ון וויק 4" תמצאו שחקנים כמו קלנסי בראון (Clancy Brown) שמגלם מעין שופט של השולחן העליון, ביל סקארסגארד כאמור, סקוט אדקינס (Scott Adkins) בתור נציג השולחן העליון בגרמניה ואחרון חביב - דוני ין (Donnie Yen) בתור קיין, מתנקש עיוור אשר חולק היסטוריה חברית עם ג'ון וויק, שהפך לאחת הדמויות האהובות עליי לא רק בסרט, אלא בסדרה כולה.

בדיוק כמו ג'ון, קיין מביא איתו מידה מסוימת של אנושיות שאנחנו לא רגילים לקבל מגיבורי סרטי אקשן. הוא מוצא את מקומו באירועי הסרט בניגוד לרצונו וזה ניכר עליו בדרך בה הוא נלחם או מדבר עם הסובבים אותו, ולמרות זאת - דוני ין פשוט גונב כל סצינה שהוא נמצא בה. קיין אחראי לכמה מסצינות האקשן הטובות והיצירתיות ביותר בסרט, דבר די מתבקש בהתחשב בעובדה ששוב - מדובר במתנקש עיוור. ההחלטה להציג דמות כזאת לא תהיה ברורה מההתחלה, אך ככל שאנחנו לומדים יותר על חייו של קיין הכל הופך לברור יותר - ומבחינת הדמות זה מוסיף לו כמה רבדים שהיה מאוד כיף לראות. בפעם הראשונה שרואים את קיין נלחם, זה מתבצע בצורה אמינה שגורמת לכם להגיד "אוקיי, אני יכול לראות איך זה עובד", אבל הבעיה היחידה שלי עם הדמות הזו היא שבהמשך הסרט, המאמץ להפוך את הקרבות שלה לאמינים די נזרק הצידה.

נכון, זה סרט על אוכלוסיית מתנקשים סודית ואנשים ששורדים פציעות קטלניות, וכצופים מצופה מאיתנו להשעות את חוסר האמון לרמה מסוימת. באמת שניסיתי, אבל אם הסרט מחליט להציג קונספט מסויים שהופך את העובדה שהמתנקש העיוור הזה יודע להילחם כל כך טוב בצורה אמינה - הוא כבר היה צריך להמשיך איתו עד הסוף. למרות זאת, דוני ין הצליח להפיח חיים בדמות הזו בצורה פנומנלית, נהניתי מכל סצינה שהוא הופיע בה והרגשתי בחסרונו בכל פעם שעברנו לסצינה בלעדיו.

השורה התחתונה

"ג'ון וויק 4" הוא בלי צל של ספק, הסרט הכי טוב בסדרה, ואחד מסרטי האקשן הטובים ביותר בעשור האחרון. העולם שלו ממשיך להיבנות בצורה יוצאת דופן, קיאנו ריבס ראוי למלוא ההערכה עבור התפקיד שלו וכך נכון גם לגבי השחקנים המשניים שמככבים לצידו. סצינות האקשן, שאמנם לעיתים מרגישות נמרחות מדי, עשויות בצורה מדהימה שתרתק אתכם למסך, תגרום לכם להתפעל ואפילו לצחוק. מדובר בקלות בסרט ששווה ללכת עבורו לקולנוע, ולמרות שהוא מתקרב לזמן ריצה של 3 שעות, הזמן הזה יעבור לכם מהר מאוד כשלבסוף כל מה שתרצו לעשות הוא ללכת לראות אותו שוב.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • קיאנו ריבס
  • בניית עולם מעולה
  • סינמטוגרפיה, פעלולים וסצינות אקשן אדירות
  • שחקני משנה חדשים מצויינים...

הרע

  • ...שלעיתים באים על חשבון הותיקים
  • חלק מקטעי האקשן נמרחים מעט

והכלב

  • הכל היה בזכותו
גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י