הרשמה

ביקורת: Darkest Dungeon 2 - יותר מזל משכל

עולם אפל וקודר, דרגת קושי בלתי יאמנת והרבה יותר מידי מערכות ונתונים לקחת בחשבון - כל אלה מחכים לכם ב-Darkest Dungeon 2! אבל כמה זה שווה את הזמן שלכם?

תאריך השקה: 12/10/2023

הנה מה שחשבנו על משחק ההמשך של סדרת Darkest Dungeon!

תראו, אני באמת, אבל באמת, אוהב Roguelikes - בייחוד כאלה שמצליחים לשפוך אור (או במקרה שלנו חושך) חדש על הז'אנר ולהפוך אותו לעוד יותר מעניין ומיוחד ממה שהוא כבר - וזה בדיוק מה שקיבלתי אז אי שם בשנת 2016 עם Darkest Dungeon, אולי אחד ממשחקי הרוגלייק האהובים עליי אי פעם.

Darkest Dungeon היה מאותם המשחקים שהצליחו להדביק אותי לכיסא ולגרום לי לפספס שיעורי מתמטיקה בתיכון רק בגלל היותו כל כך אפל, קודר, מלחיץ ופשוט מיוחד ושונה בנוף מיתר המשחקים שקיבלנו בסגנון עד אותו הרגע (אני רק אזכיר שלפניו היו לא מעט הצלחות בז'אנר הרוגלייק כגון The Binding of Issac, Rogue Lecagy ו-Crypt of the Necrodancer). ועכשיו, אחרי 7 שנים של ציפייה והמתנה הגיע לו Darkest Dungeon 2, משחק ההמשך שטכנית יצא לראשונה כבר בשנת 2021 במסגרת Early Access, אבל אני לא נגעתי בו עד הרגע שהוא קיבל Full Release בחודש מאי האחרון.

ברוכים הבאים לעולם של כאב וחושך

Darkest Dungeon 2 הוא למעשה משחק רוגלייק מבוסס תורות בוא נצא למסעות מחקר ברחבי המפה (שכמובן משתנה בכל פעם שנתחיל ריצה חדשה) יחד עם צוות לוחמים מנוסים במטרה לנצח את כוחות האופל ולהשיב את האור והסדר אל העולם (וזו לא מטאפורה, ליטרלי יש לפיד של אור שהולך איתכם לאורך כל המסע). מבחינה עלילתית המשחק הוא המשך ישיר של קודמו, רק שהפעם במקום להתמודד מול "לב האופל" נאלץ להתמודד עם כוח אפל חדש שהביא להרס העולם ולמגפת שיגעון וטירוף בקרב בני האדם.

עולם המשחק הוא כאמור אחד מהעולמות האפלים והקודרים ביותר שיצא לי להסתובב בהם, וזוהי ללא ספק הנקודה החזקה ביותר שיש למשחק הזה להציע ואין לי בעיה להודות בזה כבר עכשיו: מבחינת אטמוספרה מדובר באחד הביצועים המרשימים ביותר שיצא לי להיתקל בהם ובהמשך ראוי מאוד לקודמו.

צוות שאני בונה

בכל פעם שנתחיל ריצה חדשה במשחק נוכל לבחור לנו את הלוחמים איתם נצא למסע - גם כאן ובדומה לשלל משחקים אחרים בסגנון ברגע שנמות ולמעשה ניפסל נתחיל את הריצה מההתחלה, כשבין ריצות נוכל לחזק ולשפר את הלוחמים שלנו. נכון לרגע זה יש לא מעט דמויות לבחור מהן, ומפתחת המשחק כבר הודיעה שככל שיעבור הזמן היא תמשיך ותוציא עוד דמויות.

בכל פעם שנתחיל ריצה חדשה תתגלה לפנינו מפה הכוללת בתוכה מספר תחנות (בין קרבות נצטרך לנסוע עם הכרכרה שלנו לאחת מהן), כל תחנה יכולה לכלול אירוע/קרב כלשהו שאיתו נצטרך להתמודד, וכמובן שגם כאן הכל רנדומלי וחסר חוקים. גם בין תחנות יכול פתאום לקרות משהו שלגמרי לא תצפו לו וכן, זה עד כדי כך לא צפוי.

אחד הדברים שישר שמים לב אליהם כשמתחילים לשחק היא העובדה שהמשחק הזה כולל כמות בלתי נתפסת של נתונים, חפצים (רק כאן למשל מדובר בחלוקה ל-4 קטגוריות של חפצים כשכל אחת מהן קשורה לשלב אחר במהלך המשחק) ומערכות שיפור ושדרוג בהן נוכל להשתמש - יש כאן לא מעט דברים ללמוד ולהבין, שלל עצי יכולות לדמויות ולמתקפות שלהן וזו רק ההתחלה - כל זה הופך את השעות הראשונות ב-Darkest Dungeon 2 לקשות מאוד ומאתגרות מאוד, בייחוד שאת רוב הדברים נצטרך לגלות בפעם הראשונה בעצמנו בלי יותר מדי עזרה מהמשחק שרק מציג לנו את הדברים ברמה הבסיסית ומעבר לזה לא ממהר להחזיק לנו את היד.

קודר, אפל, וכל כך יפה ומיוחד

נתתי לזה פסקונת בתחילת הביקורת אבל חשוב לי לדבר עוד לפני הכל על הנראות, המוזיקה והאווירה הכללית שהמשחק משרה עליכם: Darkest Dungeon 2 הוא כאמור אחד מהמשחקים הקודרים והאפלים ביותר שיש היום בשוק, והוא עושה את זה בצורה גאונית באמצעות מודלים קודרים וגועליים של אויבים, אנימציות כבדות ומרשימות ועיצוב גרפי ציורי אך חד שפשוט עושה את העבודה בצורה הטובה ביותר. לכל אלה מצטרף הקול של ווין ג'ון (Wayne June) המשמש כדובר של המשחק - זה ביצוע של אוסקר חברים אין לי דרך אחרת לתאר את זה.

קדימה לקרב

מערכת הקרב והשליטה במשחק יחסית פשוטה: במהלך הקרבות ננהל את הלחימה בתורות אל מול האויב, כשבכל פעם נוכל לבחור את הלוחם איתו נבצע מהלך ואת המתקפה שאותו לוחם יבצע. בסוף כל ריצה ולעיתים גם בין קרבות נוכל לשפר ולקנפג את הלוחמים שלנו על מנת להתחזק ולהגיע למצב בו בסופו של דבר נצליח לסיים את המשחק בריצה אחת, להגיע אל סוף המפה ולנצח את הקרב האחרון.

אחד הגורמים שהכי צריך לקחת בחשבון במשחק הזה היא העובדה שאם מת לנו חבר צוות במהלך ריצה, הוא לא יחזור לחיים בסיומו של הקרב אלא רק אחרי שניפסל ונתחיל ריצה חדשה מאפס. המשחק מנסה לכפר על זה בכך שהוא מאפשר לכם לגייס בזמן הריצה חבר צוות חלופי במידה והגעתם לנקודת מנוחה המוגדרת במפה, אך במבחן התוצאה ואחרי לא מעט ריצות שעשיתי, מרגע המוות של חבר הצוות שלכם הסיכוי שלכם להגיע לאותה נקודת מנוחה נמוך בקטע מחריד.

אחד הדברים שהפכו את Darkest Dungeon המקורי לכל כך מעניין ושונה הייתה מערכת ה"לחץ" שהוא כלל שגרם לצוות שלכם להיכנס ללחץ בזמן הקרבות וחקר העולם. גם במשחק ההמשך המערכת הזו חוזרת ובגדול עם קצת שינויים במבנה שלה, כשהפעם במקום לאסוף "רמות" של לחץ שהגיעו עד 200 נקבל רמות לחץ של 0 עד 10 בלבד, כשכל קבוצת רמות משפיעה בצורה אחרת על הצוות שלכם: רמות 0-3 לא משפיעות כלל על הדמות או על הקרב, רמות 4-9 יפעילו סטטוס שלילי כלשהו לדמות שלכם ורמה 10 תאפשר לדמות שלכם להיכנס למצב בשם "Meltdown" המוריד בצורה קיצונית את הסטטוסים שלה או תפעיל על הדמות שלכם רעל. במקרים מסוים ובמידה והמזל לטובתכם תופעל במקום רעל או "Meltdown" יכולת בשם "Resolute" שלמעשה תרפא את הדמות בצורה ניכרת, תוריד את רמת הלחץ ל-0 ותעניק לה שלל יכולות וסטטוסים מגנים שיעזרו לה במהלך הקרב.

מעבר לכל זה הקרבות עצמם כוללים כאמור לא מעט נתונים שיש לקחת בחשבון, בהם סדר הקרב שמושפע מהמהירות שלכם ושל האויבים שלכם, סוגי אויבים שונים, המיקום של כל אחת מהדמויות שלכם על לוח הקרב, סוגי החפצים שהופעלו במהלך הקרוב ועוד ועוד ועוד. המשחק עושה שימוש במערכת Tokens מעניינת המשפיעה על כל הגורמים בקרב, לטוב ולרע, ואחד האתגרים הגדולים שהמשחק יציב מולכם זאת היכולת שלכם לבנות צוות שיהיה מסוגל להתמודד עם שלל התרחישים שיש למשחק הזה לזרוק עליכם - וזו ממש לא משימה פשוטה כאמור.

כמה בלת"מים אתם מסוגלים לסבול?

אם עוד לא ממש הצלחתם להבין את זה עד כה אז תרשו לי לחדד את העניין פעם נוספת - Darkest Dungeon 2 כולל כמות בלתי יאמנת של אירועים לא צפויים, ועכשיו הגיע הזמן לדבר על כמה זה מעיק ומציק, לפחות בשעות הראשונות של המשחק:

Darkest Dungeon 2 כולל כמות פשוט פסיכית של מקרים בהם בלי שום הכנה מראש תקפוץ עליכם חבורת אויבים רצחנית שפשוט תמחק אתכם, או מקרים בהם מכת מחץ על האויב למעשה תכניס אותו למצב "Death's Door" בו לאויב שלכם יש סיכוי לחזור לחיים ולמשחק בתוך כמה שניות (לא שאני מתלונן פה אבל רוב הזמן האחוזי הצלחה של האויב ממש לא לטובתכם), וזה רק קצה המזלג בכל הקשור למקרים האלה שפשוט קורה משהו רנדומלי שאתם לא מצפים לו.

עכשיו תראו, אני באמת האחרון שיתלונן על רנדומליות במשחקים, בייחוד במשחק רוגלייק משובח לכאורה כמו זה שניצב פה מולי, אבל בכנות במקרה של Darkest Dungeon 2 זה הרגיש פשוט יותר מדי, ברמה שהיו חלקים במשחק שהרגשתי שאני לא ממש משחק בו ושהוא יותר משחק בי ונותן לי לחיות בתחושה שהנה עוד רגע הולך לקרות משהו שלא ציפיתי לו ולהרוס לי הכל (אולי זה מה שיוצרי המשחק כיוונו אליו? קשה לי להגיד בכנות כי היו מקרים שזה באמת הרגיש יותר מדי לא צפוי). כן חשוב לי מאוד לציין שהתחושה הזו פוחתת ואף נעלמת ככל שמתקדמים במשחק ולמעשה מחזקת את הדמויות מאוד, אבל עד אותו הרגע מדובר באסופה לא קטנה בכלל של אירועים שסביר מאוד להניח שיתסכלו אתכם וימנעו מכם להמשיך ולשחק בצורה מהנה באמת.

בסופו של דבר ריצה מוצלחת ראשונה שלי במשחק לקחה קרוב ל-70 שעות, מתוך בערך רבע מהזמן סבלתי מכישלון חרוץ ואינספור ריצות שבהן המשחק פשוט מחק אותי מפני האדמה (רק לשם השוואה ריצה מוצלחת ראשונה ב-Hades למשל לוקחת בדרך כלל בערך 10 שעות) - זה פרק זמן ארוך מאוד שכדאי שתכירו לפני שאתם מתחילים לשחק, בייחוד אם אתם מחפשים חוויה זורמת יחסית. 

השורה התחתונה

אחרי לא מעט שעות וריצות ב-Darkest Dungeon 2 אני יכול להגיד די בבטחה שמדובר במשחק רוגלייק מעניין ומאתגר למדי שללא יספק יתאים ללא מעט שחקנים, בייחוד לאלה שאוהבים אתגר בנגיעות מזוכיזם משובח. יחד עם זאת - כמות האירועים הבלתי צפויים שהמשחק זורק עלינו בשילוב האווירה הקודרת והמייאשת יכולים להפוך את המשחק בין רגע לחוויה הרבה פחות מהנה ומזמינה, כך שחשוב מאוד להבין לקראת מה אתם נכנסים - רק אל תשכחו שבסופו של דבר יש אור בקצה המנהרה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7.5
מתוך 10

הטוב

  • גרפיקה, מוזיקה וקריינות מהטובים בז'אנר
  • מערכת הלחץ באמת מצליחה להלחיץ
  • כמות בלתי תאמן של תוכן ודברים לנסות

הרע

  • הרבה יותר מידי בלתמ"ים אפשריים
  • רמת קושי שלעיתים עשויה יותר להעיק מאשר לאתגר

והאור בקצה המנהרה:

  • הוא שם, בסופו של דבר
רועי האן - כתב תוכן

רועי האן - כתב תוכן

משחק על: Meta Quest 2, Nintendo Switch, PS5, 3DS, PC, Steam Deck

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב קוויקסקופ במפה Rust של MW2 המקורי

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Metal Gear Solid 3

כשאני לא משחק אני: מרכיב איזה מחשב כנראה

מסר לעולם: אל תנענע אותי, אני לא מטרונום

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י