הרשמה

פיראטיות משחקים: מבט שני

מבט שונה ומעורר מחשבה על כל נושא הפיראטיות

פיראטיות? חברות המשחקים היו יכולות לעשות הרבה כסף אם הן היו מוכנות להשתנות וללכת לקראת הקהל

מאת: Yuspean, מנהל קהילת NWN

טור זה נכתב בתגובה לטור של יובל על פיראטיות.

אני רוצה לעלות מספר נקודות שאני לא מסכים איתן בטור של יובל.

אז מי הם הפיראטים ?

בתחילה אפשר לחשוב שמדובר במושג שגוי, מה הקשר בין שוד ימי אלים להעתקת קובץ במחשב? ובכן, את המושג לא המציאו הפירטים (המודרנים) אם כי הוא הודבק להם על ידי אנשים שרצו להשמיץ אותם, אבל מה הקשר? הכל.

פיראטיות היא סימן למשהו שאינו תקין בחברה שהיא מתבצעת בה, היא מצביעה על פגמים מאוד עמוקים אשר דורשים תיקון ומכיוון שהם אינם מתוקנים אנשים מוצאים דרך לעקוף או לתקוף את הבעיה.

הפיראטים מהמאות הקודמות שעליהם מבוססת דמות הפיראט השגויה אשר מוצגת בסרטים (במציאות ספינות הפיראטים התנהלו באופן שנע בין דמוקרטיה לקונצנזוס), הופיעו בגלל יחס מחפיר למלחים בציים.

בימינו הפיראטים הסומליים פועלים בגלל שהרעילו ושדדו להם את המים.

ולמה אני מתחיל מזה ? מכיוון שגם כאשר מדובר בפיראטיות (שלא כוללת שוד ימי אלים) של מידע, הדבר מצביע על בעיה מאוד עמוקה בחברה שלנו.

ההנחה הראשונה היא שכל דבר שמישהו מונע מאדם אחר לעשותו הוא מדכא אותו מכיוון שהוא פוגע בחופש שלו.

ההנחה השניה היא שבשביל לקיים מדינה דיכוי כל שהוא חייב להתקיים, לדוגמא: אנשים שרוצחים אנשים יושבים בכלא כדי שלא יוכלו לרצוח עוד אנשים.

השאלה היא שאלה של איזון, האם קניין רוחני הוא מוצדק? האם הגיוני להגביל את השימוש של אנשים במידע? הטענה הרווחת של אנשים, היא שאם אי אפשר יהיה לעשות כסף מיצירה אנשים לא יצרו והתרבות תיפסק. מדובר בהטעיה, בני אדם יצרו מאז ומעולם, אלפי שנים לפני חוקי הקניין הרוחני אנשים המציאו את הכתב. תארו לכם שהיה פטנט על הכתב ועל כל מילה שהיית כותבים הייתם צריכים לשלם שקל.

הם חקרו וגילו איך להוציא מהאדמה את המתכות שאנו משתמשים בהם היום, למדו ליצור בחימר, המציאו סיפורים ושירים שחלקם קיימים עד היום.

ואז באים אנשים ואומרים 'אבל המצאות ויצירות חדשות דורשות הרבה יותר השקעה, מדובר בפרוייקטים בכמויות עצומות של כסף', נכון, אז מה? אין הבדל.

אז מה הקשר למשחקי מחשב ?

משחקי מחשב גם הם סוג של יצירה. חוק זכויות היוצרים הישראלי קובע שזכויות היוצרים על יצירה יתקיימו במשך 70 שנה לאחר מות היוצר, זה הרבה מאוד זמן, במיוחד כשהחוק גם קובע "מעביד הוא הבעלים הראשון של זכות היוצרים ביצירה שנוצרה על ידי עובדו לצורך עבודתו ובמהלכה, אלא אם כן הוסכם אחרת”.

מחיבור שתי נקודות אלו אפשר לראות שהחוק לא מיועד לעודד יצירה, הוא מיועד ליצור רווח, הרבה מעבר לכיסוי ההוצאות ויצירת רווחים על היצירה ואפילו לא בשביל היוצר. הוא יהיה מת אבל הכסף ימשיך לזרום עוד 70 שנה.

התמונה שמצטיירת עד פה היא של מצב שבו הדיכוי עובר את המינימום ההכרחי שלו כדי להגן על החברה (מצב שבו הרוב מרוויח תוך אי-הפסד לא חלילה פגיעה של מיעוט, אבל זה דיון אחר) והפרמידה מתהפכת, הדיכוי מונע מהרוב להרוויח בשביל לנתב את הרווח הזה אל מיעוט.

זה פגם שיושב עמוק בבסיס החברה שלנו וצריך לטפל בו. ועד שזה יקרה? פיראטיות.

כפי שאפשר לראות מן המשפט המתוקשר כנגד 'מפרץ הפיראטים' הארגונים שמרוויחים מקיומם של חוקי זכויות יוצרים יעשו כמעט הכל כדי לשמר את המצב כפי שהוא, משוחד של שוטר, לפריצה לשרתים ועד חשד למרמה במשפט.

אם כי המשפט הזה לא נועד כדי לעצור את מפרץ הפיראטים, גם אם לא היה חשד למרמה במשפט היה מוגש ערעור. לא, בטווח הקצר המשפט הוא למטרות פוליטיות לחלוטין וכלי לאיומים.

אני משתמש בדוגמא של 'מפרץ הפיראטים' מסיבות ברורות, מדובר כנראה בעוקב הטורנטים הגדול בעולם, אבל זה לא שבארץ שלנו לא קורה כלום, להבדיל ממה שיובל כתב, לבית-המשפט בארץ כבר הגיעו פניות בנושא. והנה שתי דוגמאות בנושא (למרות שבמקרים אלו מדובר על שיתוף מוזיקה\סרטים ולא משחקים): דוגמא ראשונה, דוגמא שניה.

אז מה בעצם הבעיה ?

הבעיה היא חוסר התאמה, חוסר יכולת להשתנות ופחד.

לחברות יש היום מודל כלכלי שעבד להן עד היום, כותבים שיר\סיפור\משחק\סרט, מישהו אחר מממן (לרוב) את הפעולה הזאת, לאחר מכן הוא שם את היצירה החדשה על דיסק, שולחים לחנויות, אנשים הולכים לחנויות וקונים. נשמע הגיוני, לא? טוב, בערך, עד שמביאים בחשבון את האינטרנט, רשת שמאפשרת לכל אדם תמורת מחיר קבוע בחודש להיות בקשר עם כל שאר האנשים בעולם שמשלמים כדי להתחבר אליה.

מה בעצם הבעיה בזה שיש אינטרנט? ככה אפשר לשחק ביחד. רק שזאת הבעיה, בני אדם אוהבים לחלוק, כל עוד הם לא נפגעים מזה הם יחלקו הכל, במבה, משחק, סיפור, אש, זה חלק ממה שהופך אותנו לבני אדם. הבעיה היא שזה מתנגש עם המודל הכלכלי הקיים.

זה מאפשר לאנשים פרטיים לחלוק אחד עם השני יצירות שהם קנו ואפילו, מי ישמע, לשנות אותן ולהפיץ מחדש. מן הרמה הבסיסית של לצלם סרטון במשחק מחשב, להדביק לו מוזיקה ולעלות אותו ליוטיוב (רק כדי לראות אותו נמחק משם), ועד שינוי משחקי מחשב והפצתם מחדש.

ולמה זאת בעיה? מכוון שמדובר בגופים שרואים את העולם בצורה פשוטה: דיסק\CDKEY שווה לעותק שנמכר ועותק שנמכר שווה לכסף. אבל אז הם נכנסים לאתר שיתוף המועדף עליהם ולחרדתם רואים שבכל רגע נתון יש איזה 4000 איש שמורידים את המשחק שלהם.

וזה כמובן כשמדברים על משחק שיצא לפני חודש, המספרים הרבה יותר גבוהים כאשר מדובר על משחקים חדשים. הם רואים את המספרים האלו וחושבים "4000 הורדות בשבוע, זה כפול 4 שבועות בחודש אומר 16,000 דיסקים שלא מכרנו בחודש! הפסדנו שש-עשרה אלף מכירות" ואז הם רוצים שמישהו ישלם על זה כי הם חושבים שגנבו להם.

הטעות:

שש-עשרה אלף הורדות אינן בשום פנים ואופן שש-אלף גניבות של המשחק, מדובר בשש-עשרה אלף עותקים של המשחק שנוצרו על ידי אנשים לשימושים שונים: בדיקת המשחק, דיסק שנפגם, בדיקה שהמשחק עובד טוב על המחשב או אנשים שאין להם כסף.

אז מה עושים ? יש שבוחרים לתקוף את מספקי הטכנולוגיה שמאפשרים לשתף את המידע (ועדיין צריך להמתין למשפט בנושא), יש שמנסים להגביל את המשתמשים ויש שמנסים לעשות את הדבר הנכון.

נז"ד (DRM) הוא כנראה אחת הטעויות הקריטיות ביותר. קניתי משחק, ממש שילמתי לכם סכום עצום של כסף ועכשיו אתם גם אומרים שאני חייב חיבור אינטרנט או שתתקינו לי רוגלה במחשב בשביל שהמשחק יעבוד? או שאולי תלכו במודול של ספור ותגבילו את מספר ההתקנות שאני יכול לעשות? אני כבר חשבתי ששילמתי על המשחק כסף ומגיע לקבל את המוצר ששילמתי עליו, אבל כנראה שטעיתי, עדיף היה להוריד אותו, אז הוא לפחות היה עובד בלי בעיות ובלי הגבלות מעצבנות...

בבקשה, כל מי שחושב שנז"ד נולד בגלל פיראטיות – את המשחק הראשון שלי הורדתי אחרי שהעותק הקנוי לא עבד. כאשר המשחק הראשון שהגיע אלי עם נז"ד הגיע, עוד לא ידעתי מה זה להוריד קבצים באינטרנט.

דרך אגב, גם מערכות שמאפשרות קניה והורדה של משחקים מהאינטרנט (כגון Steam) בסופו של דבר מגבילות את המשתמש מכיוון שהם כובלות אותו לתוכנה.

הפיתרון:

חופש, תנו למשתמשים חופש והם יתנו לכם כסף, זה עד כדי כך פשוט.

יש היום תוכנה נפלאה בשם ביטורנט, עלות ההפצה? מינמלית, אין צורך בשרתים מיוחדים, אין צורך בצריבת דיסקים או הדפסת חוברות, צריך מספר בודד של שרתים שיזרעו את המשחק שלכם ברשת, רצוי עם הקוד שלו ליד, אבל אפשר לסלוח אם לא.

רגע אבל איך מרוויחים כסף? שקיפות, מה זה אומר? פרסמו כמה עלה לכם להפיץ את המשחק, פרסמו כמה הרווחתם עד עכשיו ותנו חשבון PayPal \ קחו כרטיס אשראי.

עכשיו יש הרבה אנשים שלא מסכימים איתי, למה שאנשים ישלמו אם הם יכולים לקבל את המשחק בחינם? למה לחברה לתת את המשחק בחינם? מכיוון שהמשחקים זמינים כבר היום בחינם ואנשים עדיין קונים אותם. למה? כי הם אוהבים אותם!

כן, יש בזה הימור מסויים, אי אפשר לבנות על הייפ בלבד לפיתוח משחקים, אם תפתחו משחק על הייפ בלבד והמשחק יתברר כגרוע מאוד אף אחד לא ישלם לכם ותפסידו הרבה כסף, אבל כל עוד חברה תוציא משחקים טובים תהיה לה זרימה מתמדת של כסף לחשבון.

פתחתי עכשיו את מגירת המשחקים שלי, מצאתי שם את דיאבלו 2, המשחק הראשון ששחקתי ברשת, אם בליזארד היתה פותחת בזמנים ששחקתי חשבון PayPal הם היו מקבלים אחוז מהמשכורת שלי על כל פאטצ' שהם הוציאו, אם Bioware היו מעלים את שאלת המשך העדכונים ל- NWN1 על הפרק- כל עוד יכנס להם סכום מינימלי אחרי כל עדכון- הייתי נותן הוראת קבע לפי היכולת הכלכלית שלי, למה? כי אני אוהב את המשחק הזה.

סיכום:

לדעתי מהפסקת הדיכוי בנושא חופש המידע (כן, משחקי מחשב הם סוג של מידע) כולם ירוויחו, אנחנו הגיימרים נקבל משחקים טובים יותר מכוון שחברות שיוציאו משחקים מאכזבים פשוט יקרסו, החברות שיוציאו משחקים טובים יוכלו להוציא עדכונים לאורך זמן רב יותר מכוון שמודל כלכלי כזה יאפשר רווח כספי מפעילות שכזאת.

לחלופין, החברות יכולות להתעלם מרצון הלקוחות שלהם, ללכת ראש בראש או אם להאמין לשמועות ברשת לנסות לחבל ברשת עצמה ואם ללמוד מההיסטוריה של התקשורת (דפוס, רדיו, טלוויזיה) זה כנראה נכון, זה לא יקדם אותנו לשום מקום ורק יוביל לפגיעה בכולם.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:37 21.05.2009 | Kira Kira

    קראתי קטעים ואין באמת היגיון במה שאתה רושם. זה נראה כאילו אתה לא באמת מתמצא במספרים של פיתוח משחק מצליח שלדעתי הם הרבה הרבה יותר גבוהים ממה שתוכל לגייס בתרומות ופרסומות במשחק.
    הנחת הייסוד שלך שמשחקי מחשב הם סוג של מידע היא שגויה, משחקי מחשב הם יצירה.
    מה שלדעתי כן צריך לעשות זה למצוא אלטרנטיבות יותר נוחות לקנייה (steam זאת ההוכחה הכי טובה). כמו שאמר מנכ"ל steam בעבר, גיימרים הם ציבור שמוכן להוציא המון כסף על המחשב שלו, אין להם בעיה להוציא כסף גם על משחקים כל עוד נוח להם לקנות ואתם (הוא לא בדיוק אמר את זה ככה אבל זה הרעיון הכללי).

  2. 2

    14:42 21.05.2009 | iair95 iair95

    צודק ב200%
    ראשון!!! 1!!!! !!!

  3. 3

    14:47 21.05.2009 | BoZoM BoZoM

    באמת מאוד מעניין מה שרשמת פה.
    אני מאוד מסכים אם זה שאם חברה מוציאה לשוק משחק גרועה לא מגיע לי הרבה כסף. אבל אם למשל יש משחק מצוין כמו שאמרת למשחק DIABLO 2 עדיין יש המון אנשים שהורידו אותו ולא קנו אותו. אז זה מן סוג של הימור כזה.

  4. 4

    14:50 21.05.2009 | יובל בירב יובל בירב

    קודם כל אני רוצה להתנצל בפני יוחאי על כך שפרסום הכתבה התעכב כל כך, למרות שהוא הכין אותה לפני יותר משבועיים. זו אשמתי.

    לגבי הכתבה עצמה- אני מסכים בעקרון עם רוב הנקודות, חוץ מהפתרון. תרומות? זה עובד רק במקרים מאוד מסויימים. לא, אני לא חושב שזה הפתרון. מצד שני, אני חושב שיש כמה פתרונות שבהחלט יכולים לעבוד, והתעשיה כבר מתחילה להשתמש בהם:

    א) להכין משחק בסיסי טוב ב- 20$, ואז להרחיב אותו באמצעות מפות, משימות וכדומה שייצאו מדי כמה חודשים ויעלו 5-10$ כל אחד.
    ב) לאפשר להוריד את המשחק במחיר נמוך בהרבה מהמחיר בחנויות. ממילא, בחנות המחיר גבוה כי צריך לשלם לחנות עצמה, מיסים, הובלה וכולי. בהורדה דיגיטלית כל הכסף הולך ישר לחברה, כך שאפשר למכור בחצי ולהרוויח יותר.
    ג) למכור משחקים בני חצי שנה בחצי מחיר, משחקים בני שנה ברבע מחיר, וכל משחק בן יותר משנתיים בלא יותר מ- 5$. זה יכניס כל כך הרבה כסף....

    כל הדרכים שציינתי כבר פעילות כיום, אבל רק בחלק מהמקרים, וצריך שהן תתרחבנה לכל המשחקים ותהפוך לסטנדרט.

  5. 5

    14:51 21.05.2009 | יואב יואב (אורח)

    כתבה מעולה, אני מסכים אם כל מילה!

    ד"א מצד שני אני יכול להעיד על עצמי שכל עוד משחק הוא בחינם אני יוריד אותו, לא כדי לעשות דווקא או כדי לדפוק פשוט אני קמצן ואני לא אשלם 300 שקל על משחק שאני יכול לקבל בחינם.

  6. 6

    14:58 21.05.2009 | NaorBlader NaorBlader

    להפסיק את הפיראטיות זה כמו להפסיק את הפשע בעולם

  7. 7

    15:00 21.05.2009 | Tal Barami Tal Barami

    הכל כאן נכון לגמרי.
    חברות המשחקים עובדות לפי שיטת ה-$$$ (כסף), המטרה שלהן היא אומנם שהמשחקים יהיו מושקעים, אך כבר ראינו אצל חברת EA איך היא מוציאה משחקים שונים ב-0 מאמץ עם זמן עבודה של פחות מחודש (ראו ערך RA 3 UPRISING , BFME 2 - Rise of the Witch king ועוד רבים אחרים)
    מרבית הדרכים אשר הוצעו כאן נכונות.

  8. 8

    15:16 21.05.2009 | ShafLe ShafLe

    לפי דעתי זה ממש לא הולך לעבוד, ויפגע להם עוד יותר בעסקים.
    מה שלפי דעתי כן יכול לעבוד זה לשים פרסומות במשחקים. פרסומות "סמויות" כאלו, שלא באמת מפריעים למשחק מצד אחד ומצד שני יש אותן. ככה גם אם אנשים לא יקנו את המשחק עדיין יהיו יותר רווחים, ואם אתם שואלים אותי, מספיק רווחים.

  9. 9

    15:21 21.05.2009 | wokinstorm wokinstorm

    אני מסכים אם הכתבה לגמרי ועלתה פה נושאים ופתרונות מאוד חשובים אך לצערינו יש עדיין אנשים שלא שלא רוצה לקנות או אין כסף אלה אנשים שסתם לא רוצים לקנות ולדעתם זה בזבוז כסף לגמרי קנייה של משחקים וזה חבל מאוד שחושבים כך אנשים.

    וחזרה לכתתבה מעולה מסכים איתך לגמרי.

  10. 10

    15:26 21.05.2009 | Necromancer Necromancer

    אני בעד הפיתרון של יובל, עם סעיף נוסף:
    משחקים שלא נתמכים על ידי המפתחת - ישוחררו בחינם עם קוד המקור.

    אם חברה כבר מפסיקה למכור את המשחק שלה וקוברת אותו, היא גם ככה לא תרוויח עליו יותר.
    שתשחרר את קוד המקור ותיתן למי שרוצה לעשות עם זה מה שהוא רוצה (לא להגביל עם license agreement).
    אמרנו שיתוף מידע לא?!

  11. 11

    15:27 21.05.2009 | Mur'gul Mur'gul

    כתבה מצויינת. בדרך כלל כשיוצאות כתבות כאלו (במיוחד בארץ), ולא משנה לאיזה צד הן פונות, זה תמיד נגרר לטענות דמגוגיות חסרות טעם. פה סוף סוף קראתי משהו קצת יותר רציני.

    מצד שני, הכל עובד יופי עד לפיתרון - בדיוק כמו שיובל ציין כבר לפני. פיתרון של תרומות הופך ללא יעיל ככל שגדלה כמות האנשים (כי התורם הפוטנציאלי מרגיש שהמשקל שלו קטן יותר) וככל שגדלה האנונימיות (כי אלמנט הבושה נעלם). מי שעוד לא מכיר מוזמן לקרוא על מבחן הבייגלה:
    http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/article536180.ece

    גם הפיתרון של יובל לא מושלם, וכנראה שגם אין היום פיתרון מושלם - אחרת מישהו כבר היה מיישם אותו ומתעשר. אבל מתישהו גם זה יגיע.

  12. 12

    15:31 21.05.2009 | Rkiller22 Rkiller22

    סליחה אבל מה בעצם טענת המחבר של הכתבה? שלשלם כסף עבור משחק מחשב זה דיכוי? באיזה אופן אתה מרגיש מרומה? מישהו גזל ממך משהו שהיה שייך לך? זה כמו להגיד שכשאנחנו קונים ספר אז דיכאו אותנו...

    לדעתי האישית, אם משחקי מחשב היו מוגנים בצורה כזאת שכל אחד באמת היה חייב לקנות משחק והרווחים על משחקים מוצלחים היו אדירים. הדבר היה גורר אחד משני דברים (על פניו לפחות) או שחברות היו מתחרות על הכיס שלנו במטרה להיות אטרקטיביות יותר (מה שפחות סביר). אפשרות שניה היא שהרווחיות הגבוהה תעודד עוד חברות להפיק עוד משחקים ושאיכות המחשקים תעלה בעקבות ההצלחה של משחקים קודמים...

    תארו לעצמכם אם BLIZZARD היו פושטים רגל לפני DIABLO2 אז לא היה לנו את WOW... זאת היתה יכולה להיות אבידה אדירה לעולם משחקי המחשב, לדעתי לעושר התרבותי של החברה שלנו...

  13. 13

    15:54 21.05.2009 | GDI GDI

    הכל היה נכון חוץ מהפיתרון.אולי צריך ללכת בכיוון של מדיות אחרות שקיימות (רדיו,טלויזיה ולעיתים גם איטרנט).

    המשחק עצמו בחינם רק שיכיל ספונסרים ופירסומות.ככל שציון הגולשים וכמות ההורדות גדולה יותר כך מחיר הפירסומת גבוהה יותר.
    בקרוב תיצא תכנולוגיה שהמשחק ירוץ על מחשב על ואנו נראה את התמונה במחשב שלנו.יהיה ניתן להישתמש בזה כדי לעדכן את הפירסומות.

    עד היום בתחומים אחרים של המדיה זה עובד ועובד מעולה.חברות רבות ירצו לפרסם במשחקי מחשב,מתוך ידיעה שהם חלק מכלי התיקשורת והבידור הנפוצים ביותר.המפתחים מקבלים כסף מהפרסומת ואנו נקבל משחק חינם תוך כדי צפיה בפירסומת לקוקה קולה.

  14. 14

    16:16 21.05.2009 | אלון פ. אלון פ.

    באמת שניסיתי, קראתי פעם, פעמיים, חשבתי על זה קצת, אבל אני עדיןן לא מבין למה לעזאזל אתה חושב שזה יעבוד.
    אתה חושב שאם יתנו משחקים בחינם ויבקשו שיתרמו להם כסף, זה מה שיציל את תעשיית המשחקים?
    זה אחד הרעיונות הכי שטותיים ששמעתי. אנשים לא קונים משחק כי הם אוהבים אותו, הם קונים משחק כדאי שהם יוכלו לנצל את כול האפשרויות שלו (לרוב משחק ברשת)
    ליובל בירב - איך פתאום אתה מסכים עם זה ולפני כמה פוסטים יצאת בחומרה נגד הפיראטיות??
    זה נראה כאילו לVGAMES אין עמדה בנוגע לפיראטיות, והם משנים צד כתגובה לדרישות של הגולשים שלהם.

  15. 15

    16:46 21.05.2009 | אלכס גרבוב אלכס גרבוב (אורח)

    אתה באמת חושב שהפיראטים ישלמו תרומות?
    אם אנשים משיגים את כל התכנים הדיגיטליים עכשיו בחינם, והם יוכלו לעשות זאת בעתיד בצורה חוקית - למה שהם ישלמו?!

  16. 16

    17:06 21.05.2009 | EthanBarker EthanBarker (אורח)

    כתבה מצויינת ואפשרויות ריאליות לחלוטין ואני מסכים איתך .
    תמיד משחק שממש אהבתייי קניתי אותו בסוף ...
    BF2 שאהבתי , RED ALERT 2 בזמנו ..
    SPLINTER CELL בקיצור הרעיון באמת מוצלח...

  17. 17

    17:29 21.05.2009 | cocainhore cocainhore (אורח)

    אתה חי בסרט, יותר מזה אתה חי בסרט וירטואלי.
    התכנתים והמעצבים וכל העבודה שנעשית על משחק מינוס פלוס כמה מיליונים, ותוריד את הפרסום ואת הכסף על זכויות יוצרים הפצה
    במדינות x y z וכו', מאיפה נראה לך יבוא להם הכסף ?
    איזה שטויות של כתבה [ כמובן בלי להעליב אני מדבר על התוכן ].
    כסף לא צומח על העצים, מי שחכם ומי שכשרוני וגורם למשתמש הפרטי
    לצרוך עוד ועוד כמו בליזארד למשל, או חברות גדולות אחרות יצליח. זה סטטיסטיקה פשוטה האמת, אין לך מושג כמה חברות קטנות
    שעשו משחקים מדהימים וקטנים שלא כולם שמעו עליהם נסגרו בגלל הפירטיות וההורדות הלא חוקיות, לפחות 5 6 שאני אישית מכיר ושיחקתי בהם.

  18. 18

    17:49 21.05.2009 | Evilution Evilution

    האם אנשים יתרמו כסף לחברות הפיתוח עבור המשחקים אותם הם אוהבים? הבא נבחן את הנושא מעט יותר לעומק:

    בדיקה קלה באתר הרשמי של אימיול מעלה כי בשנת 2006 היו כ-350 תרומות לפרוייקט, בסכום אותו נעריך כ-20$ לתרומה כלומר סה"כ כ-7000$ לשנה זו. אם נניח כי שנת 2006 יכולה להיות שנה מייצגת, הרי שבזמן זה היו אמורים להיות כמה מאות אלפי משתמשים בתוכנה, נאמר כ-350000.
    נניח כי ניתן לתרגם את כל העבודה על הפרוייט לזו של אדם אחד במשרה מלאה (בפועל מדובר בעבודתם של כמה מתכנתים ראשיים ועזרת הקהילה) הרי שאדם זה ישתכר כ-600$ לחודש מתרומתם של כ-0.1% ממשתמשי התוכנה.

    אם נשתמש בדוגמה זו כדוגמה מייצגת, הרי שנוכל להניח שבמודל תרומות, כ-0.1% מן המשתמשים אכן יתרמו כסף. אם נקח בחשבון כי היקף המשתמשים פרופורציונלי להיקף המפתחים באופן יחסי (כלומר כמפתח אחד לכל חצי מליון משתמשים) וכי למשחק ממוצע כ-4 מליון קונים נקבל כי מפתח מקבל שכר של כ-600$ לחודש לא כולל כיסוי הוצאות פיתוח.

    כעת, בפועל היו בשנת 2006 כמה עשרות מליוני משתמשי אימיול, (מתוכם רק 350 תרמו), צוות פיתוח של משחק מסויים (וכלל עובדי החברה המפתחת) מכילים יותר מ-10 אנשים וישנן הוצאות נלוות. כמו כן ניתן להניח כי למשחק ממוצע אכן בסביבות 4 מליון משתמשים. כאמור, רוב הסיכויים הם שאולי פרומיל מהמשתמשים אכן ישלמו על משחק באם זה היה ניתן להם בחינם באופן חוקי.

    אם הדוגמה הזו אינה משכנעת, בדוק את יתר התוכנות המותקנות על המחשב: האם תרמת למפתחי AC3 Filter? האם שילמת למפתחי WinRAR? האם תרמת למפתחי אופן אופיס ולינוקס? האם שילמת למיקרוסופט? האם תרמת לכל פיתוח תוכנה בה אתה משתמש באופן שוטף?

    אני מניח שהתשובה הגורפת תהיה בעיקר לא. ואם הטענה היא שהמחיר גבוה מדי (אף שיש סיכוי רב שאכן במקרים רבות הוא כזה), אף אחד לא מנע ממך לשלוח לחברות הפיתוח את הסכום הראוי לדעתך, או לחילופין לתרום אותו בשמן לקרן לחקר הסרטן...

  19. 19

    18:23 21.05.2009 | BiA BiA

    נהניתי לקרוא, אבל ההצעה עם התרומות לא ממש תעבוד לדעתי. הפתרון פשוט מאוד - הוזלת מחירי המשחקים. לא רק בארץ, אלא בעולם. השיטה הזו כבר הוכיחה את עצמה: המבצעים שנערכים מדי שבוע בSteam ובאתרים נוספים זוכים להצלחה רבה.

  20. 20

    18:40 21.05.2009 | Oferikola Oferikola

    צודק!
    אני אישית תורם כסף מדי פעם דרך PAYPAL ךשרתי משחקים של BF 2142
    .
    אני יודע שזה לא למפתחים , אבל כאשר אנשים מממנים בעצם שרתים ונותנים "שירות" (אדמינים זמינים כל הזמן, כמעט ללא צ'יטרים).
    אז אני משלם, מבלי שמישהו פנה אלי וביקש (לינק קטן בדף האתר, לא יותר) .

  21. 21

    18:49 21.05.2009 | RoiMaKaYeS RoiMaKaYeS

    חלק נכון אבל זה פאקינג ח-ו-פ-ר!!

  22. 22

    18:49 21.05.2009 | ET2k ET2k

    לא הספקתי לקרוא את כל התגובות , אבל מה שהכותב מציע (איך שאני מבין) זה משהוא לפי המודל של רדיוהד, שלם כפי יכולתך. הבעיה היא שאחרי שראינו שגם למשחקי סטים יש אחוז פיראטיות מפחיד (95 אחוז לand yet it moves) , לא בטוח שזה יספיק כדי לממן עוד משחקים. אני חושב דווקא יותר בכיוון של 'שחק כפי יכולתך' בתשלום קבוע לחודש. אני לא מכיר שירותים כאלו בחו"ל, אבל אני בטוח שזה לא היה רעיןן של bgames.

  23. 23

    18:59 21.05.2009 | VortexTrickster VortexTrickster

    יובל בירב..

    צא מהסרט.

    העולם לא מורכב מפרפרים פרחים ופילים וורודים.

    אנשים מורידים כי אין להם כסף, או כל זה. תהיה מציאותי,

    אנשים מורידים כי פשוט לא בא להם לשלם. אתה באמת חושב שהם ישלמו מרצונם החופשי לאנשים, שבאותה מידה בדיוק הם יכלו לקבל את אותו המשחק?

    אין מה לעשות, פיראטיות תמיד הייתה ותמיד תהייה, צריך להתמודד. ומה, אם יהיה משחק בן זונה אבל אין דרך להוריד אותו, אז מה? אז פשוט לא נוריד אותו. גם לא נקנה אותו. יש הרבה אחרים.

    כן, זה עד כדי כך פשוט!

  24. 24

    19:02 21.05.2009 | shay_cv shay_cv

    פשוט כתבה טובה נהנתי לקרוא!
    בגדול אתה צודק,אני מעדיף את הגישה של לקנות את המשחקים דרך תוכנה כמו steam ולא ללכת לרכוש מהחנות הקרובה לביתי.
    גם אם זה אומר שאתה כפוף תוכנה...

  25. 25

    19:10 21.05.2009 | VortexTrickster VortexTrickster

    תיקון להודעה שלי (23 )

    אני דיברתי אל כותב הכתבה, לא יובל בירב. סליחה XD

  26. 26

    19:29 21.05.2009 | pavel831 pavel831

    כל הכבוד. זו היתייה הכתבה הכי רצינית שאי פעם קראתי ב VGAMES

  27. 27

    19:48 21.05.2009 | ET2k ET2k

    אם באמת רוצים לבדוק את זה צריך לעשות סקר בקרב פרויקטים בקוד פתוח עם אפשרות לתרומה (ולא לבדוק רק מפתחים של תוכנות שיתוף כי הקבוצה הזו היא כנראה לא המדגם הכי מייצג).

  28. 28

    20:20 21.05.2009 | אנטי-ספאמר אנטי-ספאמר (אורח)

    להתראות לך, זה באן!

  29. 29

    20:42 21.05.2009 | הרעיון הרעיון (אורח)

    מה שאתה אומר זה חרא. אני לא מבין, אתה חושב שאם יתנו חופש אז לא יהיו פיראטים? אתה דפוק? פיראטים הם רק אנשים עצלנים שלא רוצים לשלם כסף על יצירות מופת. מתוך ה 16 אלף הורדות רק 10 יהיו כמו שאמרתה: בדיקת המשחק, דיסק שנפגם, בדיקה שהמשחק עובד טוב על המחשב או אנשים שאין להם כסף. כך ההורדות האחרות יהיו על ידי פיראטים. ואם יהיה חופש אז יהיו רק עוד יותר הורדות בגלל שאז זה יהיה "חוקי" להיות פיראט.

  30. 30

    20:55 21.05.2009 | ArchPsion ArchPsion

    בלעעע בלעעע בלעעע.... בא לי להקיא כבר מכל הדיבורים על פיראטיות!!!
    חלאס!!!!
    בשם כל מה שיקר בעולם הזה, מה עשיתי רע שמגיע לי העינוי הזה???
    אחת ולתמיד, בעולם של אונס, רצח, רדיפה דתית, גזענות, משבר כלכלי, עוני, רעב, מעצמות על עוינות עם יכולות גרעיניות, מלחמות(!) והתחממות גלובלית, פיראטיות זו הבעיה האחרונה שאנחנו צריכים להיות מודאגים ממנה!!!!
    אז צאו מהבועה הזו שאתם חיים בתוכה, כי אני כבר לא יכול יותר עם ההתייפיפות והחרטוטים על הנושא הזה!!!
    אתם טוחנים מים חברים!!! מי שמוריד, יוריד. מי שלא מוריד, לא יוריד. ולכם אין שום השפעה בנושא, לא לכאן ולא לשם!!!
    אז די! טוב? כי אם עוד פעם אחת אני יראה כתבה\מאמר\דיון\שאלה\משפט (מחק את המיותר) על פיראטיות, אני לוקח רובה אוטומטי ומתחיל לשתולל כמו עובד דואר ממורמר!

  31. 31

    20:56 21.05.2009 | wokinstorm wokinstorm

    23 פה אתה טועה אבל גם צודק כן פירטיות רוב סיכוים לא תעלם מהעולם וכן תמיד הייתה ותמיד תיהיה בלי קשר ממש להורדת אלה טבע אנושי מביאים לך משהו בתשלום ובחינם אז למה שתישלם?
    אבל אתה גם טועה אולי לא "נחסל"את הפירטיות אבל לא ממש מנסים גם לעושת את זה מנסים להוריד את רמת ההורדות כילו כן מסנים לגמרי לעלים את זה אבל זה לעולם לא יקרה אז הדבר שנישאר לעשות זה לגרום לכך שבימקום מתוך 10 אנשים רק 2 יקנו ולהגיע למצב של מתוך 10 8 יקנו,מבין?זה קשה לעושת את זה לא יגיד שלא אבל עושים מנסים ופה ושם מצליחים.

  32. 32

    21:32 21.05.2009 | Tepik Tepik

    אני מאוד שמח בשבילך שהשקפת העולם שלך היא כמו שהצגת אותה כאן.
    אני, במקרה, שותף להשקפה הזו ומסכים איתך.
    הבעיה היא שאתה נאיבי בכך שאתה מאמין ששאר העולם חושב כמוך, יש המוני אנשים שהם מספיק אנוכיים כדי שיעדיפו לחטוף משהו בחינם ולא לתת דבר בתמורה גם אם זה אומר, בעצם, " לשחוט את האווזה שמטילה ביצי זהב".
    אנשים לא חושבים קדימה, לא דואגים לאנשים שהם לא מכירים, ומה שרחוק מהעין, לצערנו, בשבילם גם רחוק מהלב. אם העולם באמת היה פועל באופן שאתה מציג אותו הוא היה נראה שונה מאוד, והדיון הזה לא היה עולה אפילו...

  33. 33

    21:38 21.05.2009 | Wan7ed Wan7ed

    סאאאמק עם המערכת הזאת... כתבתי תגובה כל כך מושקעת, והאתר המפגר הזה מחק לי אותה בריפרש אחד. $#@!#

    אני אסכם ואמר שאתה ילד קטן וחוצפן שכנראה לא עבד על שקל בחיים שלו. פשוט גיבוב של שטויות, והכל במסווה של פסקאות ראויות והיסטוריה בשקל. בסופו של יום, מה שמבינים מכל מה שכתבת זה : "מגיע לי", "להם אין זכות לדרוש מחיר על שנים של השקעה".

    לא מאמין שקראת את כל מה שרשמת, חשבתי שאיפשהו מסתתר בכתוב משהו לעניין... טעיתי. לא מבין מה לעזאזל חשב יובל שהוא העלה את הטור המגוכך הזה.

    רק כדיי לסבר את האוזן, שמעתי המון טיעונים כנגד התעשיה ודרכים שונות לפתרון בעיית הפירטיות. המון פעמים הסכמתי, אבל מתוך מקום של הבנה עמוקה, גישור ויצירתיות. אתה בא ממקום של "מגיע לי אגואיסטי" ומנכס לעצמך את "חופש המידע" כדי לעטוף את האמירות שלך בסוג של לגיטמציה.

  34. 34

    21:55 21.05.2009 | Nirsassy Nirsassy

    ראיתי שזה על פיראטיות ופשוט לא קראתי
    אתה לא מבין יובל, כשאתה מפרסם פה כל דבר ודבר על פיראטיות, אתה רק מעודד את כולם פה להוריד ולהוריד
    כי הרי מאחורי כל החוקים של הפורום הזה - כולם מורידים, כולל אותך.

  35. 35

    22:18 21.05.2009 | dios dios (אורח)

    לדעתי מערכת ה ONLIVE תפחית פיראטיות בצורה משמעותית, אבל רק אם המערכת הזאת תהיה יותר זולה מכל קונסולה או מחשב חזק חיבור לרשת.

  36. 36

    22:22 21.05.2009 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 35:
    ויש לך הוכחות שאני מוריד? זה יהיה מאוד מעניין לראות אותן... בחצי השנה האחרונה קניתי בסביבות 10 משחקים, רובם במבצעים דרך סטים אבל גם כמה חדשים. ולא, אני לא מוריד, יוצאים היום כל כך מעט משחקים מעניינים שאני לא טורח.

  37. 37

    01:38 22.05.2009 | רונן יצחק רונן יצחק

    ל-35: באותה הזדמנות, תוכיח שגם אני פיראט.

    עצם העובדה שאינכם גיימרים אמתיים שלא מספיק מעריכים משחקים, ואת המאמץ העומד מאחורי פיתוחם, כדי לקנות אותם, לא אומר שאתה יכול להשליך זאת על כל העולם רק כדי 'לנקות' את את עצמך מכפיות הטובה והנצלנות שלך.

    אתה יודע מה? תוריד, אבל ששששש... תצניע את זה ואל תצדיק.

    וליובל (4): אני מקווה שכאשר תעלה את הביקורת של יוני, אתה גם כן תזכור להתנצל בפניו :-)

  38. 38

    02:08 22.05.2009 | פיראט פיראט (אורח)

    פי $%^$%^ אימא שלכם כתבתי תגובה ארוכה והריפרש מחק לי אותה תשנו את זה, לא מיקצועי, תיסלחו לי על השפה ה$%^$%^ זה מעצבים.

  39. 39

    08:10 22.05.2009 | Kira Kira

    קיצר אין שום דרך לפתח משחק בסדר גודל של GTA:IV (ואפילו לו Diablo 2) ולהחזיק את החברה לאורך כל הליך הפיתוח מתרומות, זה פשוט לא עובד ככה.
    לדעתי הפתרון לא צריך לבוא דווקא מהתחום הזה אלא יותר מהתחום הטכנולוגי- קנייה והורדה של משחקים דרך האינטרנט בקלות, והגנות יותר מתוחכמות שיגמרו לפיראטים להתעצבן או למנוע מפיראטים פחות מבינים לשחק בכלל.
    אני אף פעם לא הבנתי איך מתכנתים כל כך מוכשרים לא מצליחים למנוע מהאקרים קטנים לפרוץ להם למשחקים, זה די אבסורדי.

  40. 40

    08:45 22.05.2009 | עופר ש עופר ש (אורח)

    הכתב צודק ככה זה עובד ב MMORPG אבל במשחקים רגילים אתה צריך לגרום לי לרצות לשלם לך כסף
    ולפי דעתי מה שחברות המשחקים צריכות לעשות, אחרי הוצאת המשחק

    אם המשחק באמת תותחי להגיד שהם עכשיו עובדים על משחק חדש והם צריכים תרומות מי שאהב את המשחק בטוח יתרום קצת כסף
    גם מה שהייתי עושה בנוסף אומר לאנשים שתורמים שהם יקבלו גירסת ביטא של המשחקים הבאים לפני כולם.

  41. 41

    08:56 22.05.2009 | ש עופר ש עופר (אורח)

    צריך לעשות חרם בארץ על אטארי ישאפר והד ארצי עד שיורידו מחירים למחירים הגיונים.

  42. 42

    09:34 22.05.2009 | אלכס גרבוב אלכס גרבוב (אורח)

    ל-39
    האקרים קטנים?
    זה שאתה מוריד משחק ולא יכול אפילו להבין איך מפעילים אותו בעזרת קראק לא אומר שכולם כאלה.
    תאמין לי שעל כל מתכנת מוכשר יש האקר מוכשר אף יותר.

  43. 43

    09:55 22.05.2009 | Kira Kira

    לא דיברתי עלי אישית אבל יש המון ילדים קטנים בגילאים 9-13 ככה שאם הם צריכים לעשות יותר מידי דברים "מסובכים" בשביל להוריד משחק אז הם פשוט לא יורידו.

  44. 44

    13:52 22.05.2009 | ... ... (אורח)

    בדיוק כמו שהרבה אנשים כאן אמרו, איך אדם יכול לעבוד כשהוא יודע שהתשלום למה שהוא עושה תלוי בתרומות של אנשים? זה לא הולך ככה.
    זה כמו לבוא למסעדה ולטעון שזה דיכוי שהם לוקחים כסף על המנות שיש בתפריט, מה, הרי אם אהבת את המנה, תתרום למסעדה, נכון? ומה אם המוצרים כדי להכין את המנה עלו 30 שקל ואתה תורם 20? אהבת, אז תרמת כפי שאתה יכול... זה לא אומר שהם הרוויחו...
    לפי דעתי פשוט צריך להוריד מחירים, הפיתרון היחיד.
    300 שקל למשחק ממוצע לXBOX360, כרגע הקונסולה עצמה עולה 1400 שקל, זאת אומרת ש5 משחקים עולים יותר מכל הקונסולה עצמה. זה מה שלא הגיוני. וזה מה שמסביר שבכל חנות בישראל כמעט, שמוכרת XBOX360 יש אפשרות לפריצת מכשיר. למה לשלם 300 שקל בשביל משחק אחד, שיכול להיות שאפילו לא תאהב, כשאפשר ב300 שקל לשלם על פריצת המכשיר ולהוריד כמה משחקים שאתה רק רוצה?
    אם משחקים היו עולים פחות מ100 שקל למשחק, כשמשחקים ישנים עולים בסביבות ה50, היו הרבה יותר קונים, הרבה פחות פיראטים, ואולי גם יותר רווחים.

  45. 45

    15:14 22.05.2009 | MUZIMUZI MUZIMUZI (אורח)

    30 הרגת אותי חחחח =D

  46. 46

    15:57 22.05.2009 | HeavenTear HeavenTear

    אני בעד מדיה חופשית,אבל לדעתי הכתבה הזאת היא תרוץ אחד גדול,רוב ההורדות הם לא בגלל "שהדיסק שרוט" וכדומה,בכלל לא...וכמו שסרט בקולנוע לא רואים בחינם אז לדעתי אותו דבר צריך להיות במשחקים,אתם לא מוכיחים כלום בטענות שכאלה

    זה כמו שסופר לא יהיה לו ממה להיתפרנס אם הספר יהיה בחינם,זה לא מוכיח כלום הטענות האלה

  47. 47

    16:50 22.05.2009 | Mur'gul Mur'gul

    רוב הסופרים גם לא מצליחים להתפרנס מספרים במחיר הנוכחי שלהם. הכל הולך לחנויות הספרים ולמו"לים

  48. 48

    17:07 22.05.2009 | מישהו מישהו (אורח)

    ההגנות הכי חזקות לא יעזרו...
    תראו- סימס 3 זמין להורדה, וספור היה זמין להורדה אפילו לפני שהגיע חוקית לארץ...
    גם ההאקרים מבינים משהו אז...
    פרסומות סמויות זו השיטה!!!
    נגיד בGTA IV יש 5 מיליון משתמשים (סתם מספר) והם יעשו שיהיו בעיר 5 חנויות של מקדונלדס 2 אפל 3 מיקרוסופט ו4 FOX (סתם דוגמא)....
    5 מיליון *4 חברות * 2 דולר לכל משתמש שלוקח/קונה במחיר מוזל הרבה יותר, משחק = 40M דולר!!
    זה יכול להוריד לכל אחד איזה 8 דולר מהמחיר...
    אבל ככל שיהיו יותר חברות יותר כסף....
    פשוט וחכם!!!!

  49. 49

    17:09 22.05.2009 | VortexTrickster VortexTrickster

    ל-31

    אתה טועה

    כי בחיים לא יצליחו להוריד את מספר המורידים. בחיים לא. פשוט בחיים.
    כי אין שום מגרעה להיותך פיראט.
    מצד שני, יש חסרונות לקנייה :)

    ואגב, בקשר לטענה על הסרטים בקולנוע..
    אני לא חושב שיש בנאדם אחד בעולם שהולך לסרטים בשביל הסרט. כולם הולכים בשביל החוויה בעיקר, של לשבת בקולנוע בכיף עם החברה או חברים.

    אני והחברים שלי למשל, פעם הורדנו סרט, ישבנו אצל מישהו עם בית ריק ועשינו שטויות כל הלילה P=

    ולמשל מוזיקה, בתור אחד שמבין במוזיקה בצורה יותר מעמיקה מהרוב, זה באמת הדבר האחרון שצריך לדאוג לפיראטיות. בעיקר למוזיקה. למה? סיבה אחת פשוטה. במוזיקה, הנגנים עושים דיסק. אנשים קונים את הדיסק. וגם מורידים. סבבה. עכשיו, נגיד הלהקה הזאת באה להופעה בארץ, הרוב המכריע של אלה שאוהבים אותה, ילכו לראות וישלמו הרבה P=ומה עם משחקים? אין לי שמץ XD

  50. 50

    20:11 22.05.2009 | AAA AAA (אורח)

    33 צודק לגמרי

  51. 51

    22:44 22.05.2009 | GiladXD GiladXD

    ל-4 זה לא עובד ככה, כל עוד אפשר להסיג דברים טובים בחינם אנשים יעשו זאת.

  52. 52

    23:08 22.05.2009 | Gsmart Gsmart

    מנטליה ישראלית.
    דוגמא מהשיר של סבלימינל והצל כולכם מכירים:
    "נותנים לך תיקח לא נותנים לך תרצח"
    אין מה לעשות ככה זה עכשיו וככה זה יהיה גם אני מעדיף דברים בחינם במיוחד שיוצאים כל כך הרבה משחקים
    אם נבחן לדוגמא בחודש יוצאים כ 1-5 כותרים טובים שלא נדבר על תוספות וכו.
    גם אם כל משחק יעלה לי 25-30 דולר ועוד תוספות וכו זה כבר יוצא בערך 90$ כסף שאין לכל אחד במיוחד לא לילדים בלי עבודה אז אין מה לעשות
    והיום כמעט כל משחק עובר את רף ה200 שקל אז ביכלל.

  53. 53

    00:13 23.05.2009 | darfvader darfvader (אורח)

    לבנות על רצון טוב של אנשים?

    למדתי יותר מדי באפריקה שרצון טוב של אנשים הוא פונקציה של נוחות. כולל שלנו המתנדבים.

    בלי התמריץ שהדבר לא חוקי להוריד את המשחק בצורה אחרת, רווחים= אפס.

    אתה רוצה מודל כלכלי אחר? קומונויזם אולי? לפי חוק היתדרדרות מה שדורש יותר סדר לשימור רק יתפרק למשהו שדורש פחות קומוניזם יתפרק לקפיטליזם בסוף וזאת בתורה לאנרכיה.

    רק רצון טוב (קרי שמירה על הסדר) יכול להחזיק מודל כלכלי מסובך, ורצון טוב הוא תלוי נסיבות.

    ראה למשל תגובה 30. הבן אדם משתמש בבעיות כבדות יותר כתרוץ לעקיפת חוק כשהוא בפועל כנראה לא עושה הרבה נגד הבעיות האלו, הרצון הטוב של אנשים מגיע מתוך נוחות או רצול לסטיספקציה עצמית. בכל התנדבות אי פעם לא ראיתי וגם הוכחתי לכל מי שחושב שהוא כן, שאין כזה דבר אלטרואיסט.

  54. 54

    07:04 23.05.2009 | insane insane (אורח)

    you are either lacking fundamental knowledge about business, or lacking fundamental knowledge about life.

    if you are counting on peoples good faith to provide you with money for your effort, you are not going to have food on your table at the end of the day.

    end of story.
    it has nothing to do with love or appreciation.

  55. 55

    13:09 23.05.2009 | VortexTrickster VortexTrickster

    מחזק את 54

  56. 56

    18:40 23.05.2009 | אנרכו- קומוניזם אנרכו- קומוניזם (אורח)

    זה כל מה שזה (גשו לויקיפדיה לערך).
    אני ארנרכיסט, ולפני שאתם מתגלגלים מצחוק, תסתכלו על זה – מה שקורה בשרתי ההורדות הוא בדיוק ביטוי של אנרכיה קומוניסטית. הכל לכולם. כל אחד יכול לקבל כל מה שייצטרך, ללא שום בעיה והגבלה. המודל הזה תואם להשקפותי. האם אני מוריד? לא. כל עוד אנו חיים בחברה קפיטליסטית, ולא משנה אם הורדתי לינוקס או קניתי ארטיק בקיוסק. רובנו המוחלט עדיין הולך ועובד כל יום, ועל עבודתו הוא מקבל כסף שאיתו הוא עושה מה שהוא צריך. החוקיות הזו תהיה פה, עד שיוחלט בדרג הממשלתי (ואני לא מדבר ספציפית על ישראל) שהמדינה הופכת להיות אנרכו-קומוניסטית. אנרכיה לא משקף אלימות וביזה. דברים כאלה באים לידי ביטוי באנרכיה, כאשר האזרחים לא נפתרו מהיצר הקפיטליסטי ששולט בהם. הם לא מבינים שהם לא צריכים להתאמץ כדי להשיג דברים בחינם, הם השיגו. ובקשר לכתבה – הרעיון הוא רעיון נכון, אך הרבה מהדברים שכתבת מוטעים. כמו שמעצב אופנה לא מחלק את הבגדים שלו בחינם ומחכה למעטפות כסף בדואר, ככה מפתח משחקים לא צריך לעשות כך. הבעיה היא בקפיטליזם. כל עוד יש מונחים של רכוש, רווח וכל עוד אותו מפתח צריך את הכסף כדי להתקיים, הוא לא יכול לשחרר את המשחק בחינם. אין הצדקה להורדות. אם נהרס לך הדיסק – פנה למפיצה, ועם הוכחה הם בטוח יעשו את הכל. אם DRM לא הומצא כנגד פיראטיות, אז למה הוא הומצא? למישהו היה משעמם? ובדבר הבנאדם שאין לו כסף, אך רוצה את המשחק – זו אשמת הממשלה ודרך החיים שהוא בוחר בה, ולא אשמת המפתח. ברגע שיחוסל הקפיטליזם, יחוסלו הרבה דברים שליליים בעולם. רק שאף אחד לא רוצה בזה – כי את העושר עושים על חשבון העניים.

  57. 57

    20:53 23.05.2009 | g g (אורח)

    מה שכולכם עדיין לא הבנתם .. זה שאם תחשבו על זה - חברות לא באמת מפסידות כסף על הורדות ..... אדם שאין לו כסף לקנות משחק - גם אם הוא לא יוריד -הוא לא יקנה .. נקודה . ככה שגם אם הוא מוריד -הוא לא פוגע בחברה כי הוא לא יתכוון לקנות מלכתחילה. גם אם לא הייתה אפשרות של הורדה-ברגע שיש אפשרות כזאת -של הורדה -הוא מוריד ומשחק .. אם לא הייתה אפשרות - הוא לא היה קונה.

  58. 58

    22:48 23.05.2009 | VortexTrickster VortexTrickster

    56, בבקשה תתבגר.

  59. 59

    03:50 24.05.2009 | Seter Seter (אורח)

    אני לא מסכים עם מה שנכתב בכתבה.
    זאת העבודה של האנשים האלה. הם לא חייבים לייצר משחקים ויותר מזה אף אחד לא קבע שהם צריכים לעשות משהו כדי לשעשע אותנו.
    חברות המשחקים עובדות בשביל רווח נטו - כי זאת הפרנסה שלהם ושל העובדים שלהם. אם אנשים לא קונים את המשחקים שלהם אז אין להם הכנסות.... אם אין להם הכנסות אז הם צריכים לפטר עובדים.... ואם אין להם עובדים הם לא יכולים להמשיך לתמוך במוצרים שהם יצרו ולעדכן אותם, שלא נדבר על להוציא מוצרים חדשים לשוק.

    אני לא רואה בזה כשום צורה של דיכוי. אף אחד לא מכריח אנשים לשחק במשחקים - משחקי מחשב הם מותרות ובשביל מותרות צריכים לשלם.

    אני בטוח שיש פה כמה אנשים עובדים - האם אתם רוצים שעל העבודה שלכם לא תקבלו תשלום או תגמול? לא אני בטוח שלא.
    הבעיה היא שלנו יותר קל להתאגד מול גופים גדולים כי אנו רואים בהם איזו מפלצת.... אבל זה לא נכון. כל גוף גדול בנוי מהרבה אנשים קטנים... עם משפחות וילדים. אנשים שצריכים לשלם חשבונות וצריכים כסף כדי לעשות את זה. ופה אנחנו כצרכנים נכנסים לתמונה.

    תעשיית המשחקים היא סוג של שירות לצרכן... כמו שירותי אנטרנט וטלוויזיה.

    אני לא בא להגיד לאנשים שלא יורידו משחקים... זה יהיה יומרני מצידי. אבל לבוא ולהגיד שזה סוג של דיכוי? להוציא דיבה על גופים שכל שחטאו בו הוא להוציא מוצר לשוק? לבוא ולהאשים את חברות המשחקים בדבר כזה זה לא הוגן, קל וחומר כשהן אף פעם לא הסתירו את העובדה שהן עובדות למטרות רווח.

    מי שמאמין שאנחנו צריכים לחיות בסוג של קומונה או אוטופיה משלה את עצמו. אנחנו חיים כיום בעולם קפיטליסטי וחומרי, וספק אם הדבר ישתנה בעשורים הקרובים.

  60. 60

    11:36 24.05.2009 | L L (אורח)

    מבריק. יופי של טענות, אך המסקנות לא ריאליות במיוחד. Steam הוא עדיין השירות הגיימרי הקרוב ביותר לאידאל.

  61. 61

    19:14 24.05.2009 | מור מור (אורח)

    אני חייב לומר שזו כתבה שטחית ונכתבה ע"י נער שכנראה לא מבין כמה דברים בסיסיים:

    1) אין הבדל בין גניבת ג'ינס או רכב לבין גניבת מידע דיגיטלי, לא מבחינה מוסרית!
    בכל משחק מושקעים מיליוני דולרים. הכספים הללו מגיעים מחברות הפצה עם כוונה, כן, ממש רוע מוחלט, להרוויח.
    עם זאת אין לרחם על המפתחים. לרוב מה שקורה, שהם מקבלים משכורת מחברת ההפצה או מוכרים את המשחק להפצה.
    המפתחים קיבלו את שכרם בזמן שהצלחה או כישלון של משחק יכול להביא רווחים לחברת הפצה או הרבה פעמים למוטט אותה.
    אל תתימרו להיות ה"מצפן המוסרי" בכל הסיפור.
    אף זב חוטם שמוריד משחק ב-Bittorrent לא חושב לרגע על המפתח, אלא מוריד את המשחק ולא קונה אותו מהסיבה הפשוטה ביותר, כי הוא יכול.

    2) לגבי הטענה המטופשת :"בני אדם יצרו מאז ומעולם..." מאז ומתמיד האדם יצר בכדי להיות מתוגמל!
    כל ציור שעומד בלובר לא היה נוצר אם לא היה אדם שיממן את מחייתו וצרכיו של הצייר ויאפשר לו להתמקד ביצירה ולא בצורך לשדור.מאחורי כל סופר יש אותו דבר וגם מאחורי כל מוזיקאי ולרוב כל מדען.
    אנא הצג לפני יצירה, לא המצאה, שנעשתה ללא תגמול ואז אולי יהיה לך בסיס רעוע ביותר לטיעון הילדותי הזה.

    3) כל החכמולוגים שאומרים:"משחקים יקרים מדי, אז אני מוריד". יש עדיין אנשים שיורידו את Diablo II ולא ישלמו 99 ש"ח, שזה יותר ממחיר סביר עבור משחק שנחשב בעיני כל קלאסיקה. זהו תירוץ, לא שום דבר אחר.
    ולגבי משחקים במחיר מלא. כמו שלא תקנה ג'ינס של Diesel ב-700 ש"ח אבל בחיים לא תשקול לגנוב אותם ואותו דבר לגבי רכב. תראה בזה גניבה!
    ההבדל היחיד שאף אחד מאותם אנשים שגונבים תוכן דיגיטלי לא צריכים לתת דין וחשבון לגבי מעשיהם.

    זה בעצם ההבדל היחיד. אתם יכולים להתחבא מאחורי מיסוך האינטרנט ולא לתת דין וחשבון,
    דבר שהופך גניבה לכל דבר לקל שכולם עושים. ואם כולם עושים אז זו אינה עבירה.
    אני חושב שחוקי הקניין הרוחני הם דרקוניים ומיושנים, וצריך לשנותם, אך זה לא מצדיק גניבה.

  62. 62

    05:59 25.05.2009 | dude dude (אורח)

    איך אפשר לחיות בעולם וברצינות לטעון שאנשים יוצרים בשביל כסף? מבט פשוט מסביב מגלה שהאמת החד משמעית היא שאנשים רוצים ליצור, אנשים צריכים ליצור, והם ילכו רחוק מאוד בשביל ליצור, גם אם זה בא במחיר כבד לעצמם.

    אנשים גם צריכים להתקיים, כמובן, זה בכל זאת תנאי יסוד ליצירה, אבל מכאן ועד לטעון שאנשים יוצרים בשביל להתקיים? זה מגוחך. האינטרנט, שהוריד את חסמי הכניסה ליצירה ובעיקר להפצה מספק כמובן אינסוף דוגמאות לזה. בכל מקום שמסתכלים אנשים יוצרים ועושים הרבה מאוד כדי להגיע לאנשים עם היצירה שלהם. איך אפשר לא לשים לב לזה? אף פעם לא הייתם בבמה חדשה? בdeviant art? בelfwood (אם זה עדיין קיים)?

    כתיבה וציור הם דוגמאות קלות בגלל שהן יכולות להעשות על ידי בן אדם אחד ובמעט זמן. ממש לא קשה למצוא גם דוגמאות "קשות" יותר, של פרוייקטים ענקיים שנוצרים ומתוחזקים בהתנדבות. מאות תוכנות קוד פתוח שעושות כל דבר מעריכה גראפית או נגינת וידאו ועד למערכות הפעלה שלמות. על ויקיפדיה, דרך אגב, שמעתם?

    גם בתחומים יותר "אומנותיים" יש דוגמאות שאם לא היו קיימות באמת היה קשה לדמיין אותן. Clerks, שקטף פרסים בסאנדאנס וקאן והרוויח מליוני דולרים, הכניס את יוצרו לחובות כאלה שהוא אפילו לא חלם לצאת מהן. הוא עשה את זה כי היה לו יותר חשוב ליצור סרט מלהתפרנס. באנגליה הפיקו לא מזמן סרט של 40 דקות על שר הטבעות שנראה כאילו פיטר ג'קסון עשה אותו, בתקציב מזערי ו160 מתנדבים. אף אחד מהם לא יראה מזה כסף, הסרט מופץ בחינם. גם ביוטיוב, אם מחפשים, אפשר למצוא הפקות שלא היו מביישות כמה מהערוצים המסחריים באזורנו.

    דווקא בתחום עליו אנחנו מדברים זה כמעט קל מדי להוכיח שלאנשים יותר חשוב ליצור מלקבל תגמול, וכולנו מכירים את הדוגמאות. קהילת המודים, שרק לפני כמה שנים הייתה לחלוטין מתחת לראדר, הפכה להיות כל כך חזקה שאף משחק לא יכול להרשות לעצמו להתעלם ממנה. CS וDOTA הראו איך מוד יכול להיות יותר פופולרי מהמשחק שעליו הוא בנוי. עבור רוב השחקנים הכבדים שלהם, NWN וTES הם בסך הכל בסיס לתוכן שנוצר על ידי "חובבנים", ששוב, מפתחים פרויקטים ענקיים בלי שום ציפיה לתשלום. Experimental Gameplay Project ועשרות הפורטלים של משחקוני הפלאש מלאים במשחקים שמאחורי כל אחד מהם עומדים אנשים שכל מה שמעניין אותם זה לפתח משחקים. וממש באתר הזה רק לפני כמה שבועות התפרסמה כתבה על LOVE, שיכול כמעט לבד לערער את כל החשיבה הסטנדרטית לגבי פיתוח משחקים.

    עד כאן החלק של "אנשים יוצרים בשביל תגמול". עכשיו ל"אנשים משלמים רק אם הם חייבים", ובלי להכנס ממש לשאלה האם לא ראוי להתייחס פחות או יותר לכל מי שקונה בימינו משחק, סרט או דיסק כאילו הוא בחר לשלם עליהם. רדיוהד הוציאו את האלבום In Rainbows במחיר שכל אחד קבע לעצמו, החל מ0, ועדיין עשרות אלפי אנשים בחרו לשלם עליו. Dr. Horrible הוא סרט קצר שיצא קודם כל לצפייה חופשית באינטרנט ועדיין ההכנסות מהמכירות שלו בiTunes וכDVD הספיקו כדי לכסות הוצאות של יותר מחצי מליון דולר, וכנראה יותר. עבור Artemis Eternal, סרט קצר שנמצא כרגע בתהליכי הפקה, נאספו כבר יותר מ40,000$ מתרומות בלבד, מתוך תקציב מתוכנן של 150,000$. Ludomancy הוא אתר של יוצר משחקים עצמאי שלמרות שהקהל שלו מצומצם מאוד, כבר אסף תרומות של כמה אלפי דולרים לפיתוח המשחק הבא שלו.

    אנשים רוצים ליצור, אנשים רוצים להחשף ליצירות של אחרים ואנשים מוכנים לשלם כסף בשביל שאחרים יוכלו ליצור. מצחיק אותי שבכלל הייתי צריך להקדיש עכשיו כל כך הרבה טקסט לטענה המובנת מאליה הזו. הדבר שבאמת צריך לדבר עליו, לדעתי, הוא איך לעזאזל הגענו לשיטה שבה הדברים האלה הם לא מובנים מאליהם. איך הגענו מ"לתמוך ביוצרים", כדי לאפשר להם להתקיים וליצור, ל"לתמוך בתאגידים", כדי לאפשר לשכבה עבה ומרופדת של מנהלי עסקים, פרסומאים, עורכי דין ובעלי מניות למיניהם להרוויח מליוני דולרים כשאין להם שום חלק בתהליך היצירה, וכשהראשונים לחטוף כשיש בעיה יהיו תמיד האנשים שבאמת עושים את העבודה.

    הטיעון המוסרי נגד פיראטיות הוא שהיא גוזלת מהיוצרים את הרווחים שמגיעים להם. זאת התעלמות מהעובדה שגם מי שקונה משחקים תומך במערכת שגוזלת מהיוצרים את מה שמגיע להם (בדרך כלל) – למי שעשה את המשחק אין זכויות על היצירה שלו, ואין לו חלק ברווחים שנובעים ממנו. הוא מקבל משכורת. את הרווחים עושים אנשים אחרים לגמרי. על הזכויות שלהם אתם מגינים.

  63. 63

    13:27 25.05.2009 | Edok Edok (אורח)

    אנשים יקנו את המשחק אם הוא במחיר סבביר
    הוכחה- STEAM
    חברות המשחקים לא מתאימות את המחיר לקהל
    ואני חושב שהקל הוא לרוב ילדים\ נוער שאין להם כספף גם לקנות מחשב ב-5000 ש"ח וגם שחק ב-200 שקל .

    RADIOHEAD- הציעו אלבום בחינם ואפשר לתרום כמה שבא .
    ותרמו!!!.

  64. 64

    21:11 25.05.2009 | אולי בחול אולי בחול (אורח)

    לא ניראה לך אנחנו היחידים שפרצו את vip file אנחנו תמיד מנסים להרוויח על אחרים... אולי בחו"ל

  65. 65

    22:21 25.05.2009 | מור מור (אורח)

    הייתי חייב להגיב.
    דבר ראשון, Dude, נהניתי לקרא את תגובתך, עניינית ויפה.
    אני חושב שקצת הגזמתי כשאמרתי:
    "כל יוצר עושה זאת בשביל תגמול".

    אני חושב שיצר היצירה תבוע עמוק בכל אותם אנשים, אבל כוונתי היא שלרוב אדם שחי מיצירה זקוק לאדם או גוף שיממן את מחייתו בכדי שיוכל להתעסק ביצירה. אני לא אומר שללא מממן לא
    הייתה יצירה, אבל מרבית הדוגמאות שהבאת מתחלקות לשניים:

    1) אנשים שמקווים שהיצירה שהשקיעו בה (לרוב כתחביב ולא כמקצוע) תוביל להזדמנויות עבודה אמיתית בתחום.
    הדוגמה של Clerks מצויינת. סרט הגמר של קוין סמית
    (ולדעתי היחידי הטוב שלו) הוא יצר בדרך בה יצר מאחר ולא הייתה לו ברירה אחרת, הוא קיווה שבעזרתו יגלו אותו ומאז כל סרטיו נעשו במימון אולפנים. הוא לא חזר למימון עצמאי.
    אין אדם בקהילת המודרים שיכול לומר בלב מלא שהיה רוצה שעקב גירסה של מוד שעשה, Blizard או Valve יאמצו אותו לחיקם.
    הדוגמאות של CS ו-DOTA הם חלומם הרטוב של כל מודר בגלל סיבה זו. גם החבר'ה האנגלים שעשו את הסרט על שר הטבעות עשו זאת
    בתור תחביב (ועם כל הכבוד, הסרט יפה אבל אני חושב שקצת הגזמת לגבי האיכות) בתקווה שמישהו יגלה אותם. לגבי סרטים שנאספים
    להם כספים מתרומות, כסטודנט לקולנוע אני יכול לומר לך שמרבית הסרטים אוספים את כספם מתרומות ואני מבטיח לך שאם יתרומם,
    הוא יימכר לחברת הפצה.

    2) יוצרים מבוססים שיכולים להרשות לעצמם. In Rainbows של RadioHead בהחלט מהלך יפה ומבורך אך מאוד נקודתי
    ונעשה ע"י להקה שרצתה להעביר מסר שאני שוב מאוד מצדד בו אבל עם כל הכבוד, הם יכולים להרשות את זה לעצמם.
    הדוגמה של dr. horibble של ג'וש ווידון גם היא נהדרת אך שוב מאוד נקודתית, נעשתה בהשקעה מאוד נמוכה
    (הרבה מן השחקנים התנדבו) ושוב, ג'וש יכול להרשות לעצמו ניסויים כאלה.

    הטיעון המוסרי הוא שמישהו מחליט לקחת משהו בלי לשלם זו גניבה לכל דבר.
    לטעון שהמערכת הנוכחית גוזלת מהיוצר ולכן הופכת לקיחה ללא תגמול ללגיטימית פשוט מגוחכת.
    גם מעצבי אופנה בחברות כמו פוקס, דיזל וחברות אופנה אחרות לא מתוגמלים כראוי על יצירותיהם אבל אני לא רואה אף אחד גונב אותם.
    יוצר לא כבול בשלשלאות למפיץ ללא ברירה אחרת. הוא בוחר להפוך את היצירתיות שלו למקצוע.
    אני לא מצודד במערכת התגמול הקיימת, אבל לטעון שגניבת תוכן וקניית משחק, דבר שמתגמל את "המפיצה המרשעת שעושקת את היוצר"
    שוות מבחינה מוסרית, נשמע יותר כמו נסיון לנקות את המצפון.

    ולסיום, הייתי רוצה לשמוע את תגובתו של סוואט יירלי, מנכ"ל Crytek, לא בדיוק אימפריית הרשע
    שעל כל עותק אחד של crysis הורדו 15 עותקים פירטיים ברשת. (הם יודעים לפי כמות הפאצ'ים שהורדו הרבה לאחר יציאת המשחק).

  66. 66

       | פורסם ע"י