הרשמה

עליבותו של הסיקור העיתונאי

העיתונות בישראל לא מתייחסת בכבוד מספיק לתחום משחקי המחשב. מה אפשר לעשות?

הבלוגרית GameGirl לא מרוצה מהסיקור שנותן "גלובס", אחד העיתונים הכלכליים המובילים בישראל, לתחום המשחקים. למשל, בידיעה שפורסמה לאחרונה על Wii Music, היא אומרת:

מה שנעדר בבירור מהידיעה, היתה התייחסות כלשהי למשחק עצמו. לא רק שלא היה שם אזכור של מגוון התגובות יוצא הדופן להן זכה Wii Music בקרב המבקרים המקצועיים (אשר נתנו למשחק ציונים שנעו בין 25 ל-91 מתוך 100), אלא שגם לא עלה ממנו תיאור, ולו תמציתי, של הכותר הייחודי. כל שנאמר היה כי “ה-Wii Music מאפשר לשחקן להרגיש כאילו הוא מנגן ב-60 כלים שונים”, כאשר שאר הידיעה מוקדשת לציטוטים קצרים מראיון שנתן יוצר המשחק לרויטרס, על הסיבות שהביאו אותו לחבר את המשחק, כמו גם לצפי המכירות של הכותר החדש. על ייחודו של Wii Music כמאתגר את גבולות הגדרתו של המושג “משחק וידאו”, ועל האופן הייחודי שבו השחק מחקה את הכלים המוסיקליים (על ידי תנועות גוף המזכירות נגינה על כלי דמיוני, מהסוג שזכה לכינוי “air guitar“) אין אף מילה.

גם הסיקור של ההשקה של Wrath of the Lich King, חבילת ההרחבה החדשה של Worlf of Warcraft, לקה לדבריה בחסר, לא היה מעודכן ולא התייחס בצורה חדשותית או ביקורתית להשקה בישראל.

קראו את דבריה המלאים של GameGirl.

אכן, הסיקור של אמצעי התקשורת המיינסטרים בישראל - עיתונות, טלוויזיה ורדיו - על תחום משחקי המחשב הוא לא פחות ממביש. מדובר בתחום הבידור המוביל של המאה ה- 21, והיחיד שצומח בעקביות מדי שנה, עם הכנסות גלובליות של עשרות מיליארדי דולרים. ועדיין, העיסוק במשחקים לרוב נדחק למדורי המחשבים או הכלכלה, בעוד לסיקורים של מוסיקה או קולנוע יש מקום מיוחד משלהם במדורי התרבות.

אני, ועיתונאים אחרים שתחום המשחקים קרוב לליבם, מנסים לאט-לאט לשנות את המצב הזה ולשכנע את עורכי העיתונים ומהדורות החדשות בטלוויזיה שיש טעם בסיקור על משחקי מחשב. אנשי "גיימר" עושים עבודה לא רעה בעניין זה במסגרת נענע10 וערוץ 10, ואילו אנחנו משתפים פעולה עם Ynet, שלזכותם יש לומר שהם מסקרים את התחום יותר מכל שאר העיתונים גם יחד.

יש לקוות שאתרי המשחקים המקצועיים בישראל, כמו גם הבלוגרים הרציניים שכותבים על משחקים וצצים לאחרונה כמו פטריות שאחרי הגשם, יעזרו לתיקון המצב - או, לפחות, יספקו תחליף למי שרוצה לדון בצורה רצינית בתחום המשחקים, בעברית, מבלי לנדוד לאתרים בחו"ל.

אגב, מצחיק לציין שדברים דומים לאלו של GameGirl אני בעצמי כתבתי לפני חצי שנה...
בגלובס.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    10:41 24.11.2008 | יונתן י. יונתן י. (אורח)

    צודק לחלוטין, משחקי מחשב נתפסים במדיה כבילוי נחות של ילדים קטנים. לדעתי אין בארץ כתב אחד שאינו פרילאנס או במסגרת הסכם תוכן כזה או אחר שמסקר את התחום. בארצות הברית, שבה דרך אגב הגיל של הגיימר הממוצע הוא 33 (ורבע מהגיימרים מעל גיל 50), התחום מסוקר תדיר במדיות מרכזיות כמו הניו יורק טיימס.

    גם בארץ הגיימינג הוא בהחלט לא תחום שולי ואינו נחלתם של ילדים בלבד, אבל משום מה הוא סובל מבעיה תדמיתית.

  2. 2

    11:03 24.11.2008 | crowbar crowbar (אורח)

    מן הסתם, כתבה על משחקי מחשב בעתון שקהל היעד שלו הוא מבוגרים\ אנשי עסקים (שלא מתעניינים במיוחד במשחקי מחשב) לא תהיה מפורטת ומעמיקה כמו כתבה באתר שמתמחה במשחקי מחשב. למה בדיוק היא מצפה?

  3. 3

    12:00 24.11.2008 | bozeman bozeman

    ל-2
    היא מצפה שסיקור עיתונאי יהיה אמין כמו כל חדשה עיתונאית. הרי אתה לא מצפה לדוגמה שיכתבו כי כדורסל משחקים עם הרגליים רק בגלל שזה לא עיתון ספורט.
    אם כבר כובתים כתבה שתעמוד בכל הכללים של כתבה - נכונה, ממצה, חדשותית ואמינה. לא סיפורי בדים.

  4. 4

    12:52 24.11.2008 | DMG DMG

    3 צודק לחלוטין.

  5. 5

    14:16 24.11.2008 | YoAvOn YoAvOn

    אני מסכים שיהיה נחמד אם יהיה סיקור שתואם את מידת ההשפעה... מצב שאני צריך לא לחיות בסרט, לדוגמא לקרוא למבקר משחקים עיתונאי זאת הגזמה. תחום המשחקים אינו חזק בארץ כמו שהוא בחו"ל, והאנשים המשפיעים בתקשורת הם אנשים שכבר עשרות שנים בתחום ולא אוהבים שצץ לו תחום הגיימינג פתאום ולוקח להם חתיכות מהעוגה. תמיד קשה לשינויים להיכנס ולהתקבל, וככה גם בתחום... עוד כמה שנים, כשהשחקנים של היום יהיו העיתונאים של מחר (ולבקר משחקים באתר אינטרנט זה לא עיתונאות) אז באמת נראה סיקור מקצועי ורחב כמו שאתם רוצים... ככו דברים בפרופוציה. גם אם אנחנו יודעים שזה לא ככה, האנשים בעיתונות מתייחסים לעניין כמשחק ילדים, ולפי דעתם (ולא דעתנו!) אין הוא ראוי לסיקור כמו סרט או הצגה חדשה.

  6. 6

    15:00 24.11.2008 | Zed_Prime Zed_Prime (אורח)

    ובכל זאת, אתם לא יכולים לצפות שהסיקור שעיתון כמו גלובס יעשה - לא יבוצע מתוך ראייה אחרת משלכם.
    אם הכתבה עסקה במשחק הנ"ל כמוצר מדף - היא הצליחה למטרתה - אחרי הכל, זה עיתון כלכלה ועסקים - לא מוסף תרבות.

    ככלל, אני נוטה להסכים.
    אין שום קשר בין גודל השוק לבין הסיקור הדל שהוא זוכה לו במדיה.
    אבל זה קשור גם לתפיסה שיש לרבים מאנשי העיתונות של עולם המשחקים - לא כולם נולדו למציאות שבה משחקים הם נחלת הכלל. משחקים עדיין נחשבים מקבילים לצעצועים במוחם של רבים.

  7. 7

    19:03 24.11.2008 | crowbar crowbar (אורח)

    @3
    שים לב - גלובס לא כתב כתבה שיקרית ולכן לומר עליה שהיא לא אמינה יהיה טעות. אין לי מושג מה ההגדרה ל"כתבה חדשותית" כך שאני לא יכול להתיחס לקטע הזה בתגובתך. כמצופה מעיתון עסקים - כתבות המתפרסמות בו נכתבת מההיבט הכלכלי עסקי כפי שהיה בכתבה של גלובס.

    אני מניח שהכתבה המדוברת היא זאת:
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000398256

  8. 8

    20:08 24.11.2008 | crowbar crowbar (אורח)

    @3
    כתבתי תגובה ארוכה יותר אבל משום מה חלק ממנה נעלם. יש מגבלה לכמות התווים שאפשר לכתוב בתגובה? למה זה לא מצוין. חבל על ההשקעה בתגובה.

    בכל מיקרה, גלובס הוא עיתון עסקים אשר קהל היעד שלו מתעניין בפן הכלכלי של החדשות ולא בסוגיות כגון גרפיקה, משחקיות וכו'. כאמור גלובס הוא עיתון עסקים שלא מתיימר לפנות לקהל הגיימרים ואין לו גם שאיפות כאלה.
    גיימרים שטוענים שהכתבות שלו שטחיות לא נמצאים במקום הנכון, בשבילם קימים אתרים שמתמחים בתחום.

  9. 9

    23:35 24.11.2008 | Zeev Zeev

    שילמדו קודם לסקר משחקים באתרי משחקים (כמו גיימר למשל) ואז תתלוננו על רמת הכתיבה של עיתונות כללית.

  10. 10

       | פורסם ע"י