הרשמה

PlayStation 4 - הביקורת המלאה

סוף סוף זה הגיע - הרשמים המלאים שלנו על הקונסולה החדשה של סוני

כן זה לקח לנו זמן אבל הנה זה סוף סוף הגיע - הביקורת המלאה שלנו לקונסולה החדשה של סוני - ה-PlayStation 4. אין אחד בארץ שלא שמע פעם את המושג "פלייסטיישן"... סיפור אהבה שהתחיל לקראת סוף שנות ה-90 וסחף אחריו אינספור גיימרים עם 3 קונסולות מצוינות שעשו בדיוק את מה שהן היו צריכות - להוות פלטפורמה נוחה וזולה יחסית למשחקים הכי חמים בשוק. לטוב ולרע, ההגדרה של "קונסולה" השתנתה בשנים האחרונות וכמו שאנחנו מצפים הרבה יותר מהטלפון שלנו מאשר לקבל ולהוציא שיחות, כך אנו מצפים מהקונסולה שלנו לעשות הרבה יותר מסתם להריץ משחקים. ה-PS4 נבנתה בשביל לעשות יותר, אבל לא איבדה את המיקוד שלה על גיימינג. היא מינימליסטית ואלגנטית בכל צורה, נוחה לשימוש ולתפעול אך עם זאת עדיין מתקשה להלהיב, וחסר בה פיצ'רים מנצחים שיהפכו אותה ליותר מ-PS3 עם חומרה טובה יותר.

תוכן עניינים:

1. מה בחבילה + אסתטיקה ועיצוב
2. הקמה ראשונית
3. ממשק + PSN
4. השלט
5. Remote Play וקישוריות עם ה-VIta
6. משחקים
7. סיכום

מה בחבילה + אסתטיקה

ישפאר שלחו לנו את המארז הבסיסי של ה-PS4. הוא מגיע עם הקונסולה עצמה ושלט DualShock 4 אחד ועולה 2,599 ש"ח. אנחנו ממליצים ללכת דווקא על חבילת הפרימיום, הכוללת שני שלטים, מצלמת ה-PS Eye  ומשחק היריות Killzone Shadow Fall. על הקונסולה עצמה תוכלו למצוא שני חיבורי USB 3.0 קדמיים כדי שתוכלו להטעין את השלטים או את קונסולת ה-PS Vita (נמכרת בנפרד). בצד האחורי תמצאו את השקעים הסטנדרטיים – HDMI  Out עם תמיכה ברזולוצית 4K, אינטרנט חוטי (Ethernet) ו-Aux המשמש למצלמה. נכון להיום, כל הגרסאות של הקונסולה מגיעות עם מקום אחסון של 500GB בלבד אך ניתן לשדרג את הכונן באופן עצמאי אם אתם יודעים מה אתם עושים. מבחינה חיצונית, אין ספק שזו אחת הקונסולות היותר אלגנטיות שנוצרו. ה-PS4 מגיעה בעיצוב שחור, חד וקומפקטי. היא קלה וקטנה בהרבה מה-Xbox One (שלא נדבר על ה-PS3) ולא תופסת הרבה מקום על המדף בסלון. אפשר להציב אותה בשכיבה או בעמידה, ולמרות שבעמידה היא נראית הרבה יותר טוב ומושכת תשומת לב – היא יכולה ליפול די בקלות ואף אחד לא רוצה שזה יקרה. כבר ממבט ראשון רואים שה-PS4 מגיעה עם גישה פשוטה ומינימליסטית – זה מתחיל בעיצוב וממשיך לכל שאר האלמנטים.

הקמה ראשונית + התקנת משחקים

לא היתה לנו את המצלמה ולכן קשה לנו להגיד אם ההתקנה שלה פשוטה או מסובכת, אבל אנחנו כן יכולים להגיד שאם קניתם את הגרסה ללא המצלמה – מצופה לכם התקנה שתיקח לא יותר מ-5 דקות גם אתם לא מבינים גדולים. בהפעלה הראשונית, כנראה תצטרכו לחכות עד שהקונסולה תוריד ותתקין אוטומטית את הטלאי העדכני ביותר, אבל שום דבר מזה לא דורש את המעורבות שלכם. מאותו הרגע - אתם מוכנים לשחק! בדומה ל-Xbox One, יש לכם אפשרות לשחק בכל משחק בזמן שאתם מתקינים או מורידים אותו, אבל בשום מצב לא תוכלו להכניס דיסק חדש ולהתחיל לשחק באופן מיידי. הסיבה היא בגלל שהקונסולה לא מריצה את המשחק מתוך הדיסק אלא מתקינה את כולו על הכונן. ברוב המקרים תוכלו להיכנס לתפריט הראשי של המשחק או אפילו להתחיל לשחק אבל יש סיכוי די גבוה שתמצאו את עצמכם ממתינים בסבלנות מול המסך עד שההתקנה תיגמר, ממש כמו עם ה-PS3.

ממשק + רשת ה-PSN

אחד הדברים הראשונים שתחזו על ה-PS4 זה את הממשק המינימליסטי והנוח של הקונסולה. סוני זנחו סוף סוף את סידור האייקונים המוכר שהיה לנו על ה-PS3  וה-PSP, והחליפו אותו בשתי שורות של אייקונים. השורה הראשית כוללת את המשחקים והתכנים שהפעלתם לאחרונה, והשורה המשנית כוללת את חנות המשחקים, הגדרות וכו'. זהו ממשק מאוד נקי שלא מלאה אתכם בפרטים מיותרים, והדבר הכי בולט בו זה הרקע. הדבר שהכי הפריע לי זה שיש המון מקום לתוכן נוסף והממשק לא טורח לנצל אותו. על ה-Xbox One, למשל, תמיד תראו תוכן רלוונטי המוצע לכם בכל קטגוריה – משחקים חדשים, הרחבות, סרטים וכו'. זה הופך את הממשק לחי יותר ויוצר הרגשה שבכל זמן נתון, כמות עצומה של תכנים נמצאת במרחק נגיעה. ה-PS4 היתה יכולה ללמוד דבר או שניים מהגישה הזו – כשיוצא משחק חדש, למשל, אתם כנראה לא תראו שום איזכור לגביו אלא אם תיכנסו במיוחד לחנות המשחקים ותבדקו אם יש חדש.

ה-PS4 מחוברת באופן טבעי לרשת ה-PlayStation Network (בקיצור PSN), שירות המשחקים והתכנים האחראי גם על משחק ברשת. החנות מגיעה עם תמיכה מלאה בחנות הישראלית: התכנים אמנם לא בעברית, אבל המחירים הם בשקלים (בהמרה מיורו אז אל תצפו לקנות בזול) ורוב כרטיסי האשראי הישראליים נתמכים ללא בעיות. גם אם אתם מחוברים ל-PSN, לא ניתן לשחק ברשת על ה-PS4 ללא מנוי הפרימיום PlayStation Plus, שעולה כ-240 ש"ח בשנה. מנוי הפלוס יפתח לכם את הגישה למשחקי אונליין כמו Call of Duty: Ghosts, Battlefield 4 ו-Fifa 14, ובנוסף יזכה אתכם במשחקים חדשים בכל חודש עבור ה-PS4, PS3 וה-PS Vita שברשותכם. המשחקים ישארו בחשבונכם כל עוד תשמרו על חשבון הפלוס, ויעלמו מחשבונכם ברגע שהמנוי יפוג.

השלט

שלט ה-DualShock 4 הוא הגרסה הרביעית לשלט הקלאסי שעבר רק שינויים מינימליים במשך השנים. השלט כולל את כל הכפתורים המוכרים (4 כפתורי פנים, שני ג'ויסטיקים, D-Pad וארבעה כפתורים אחוריים) ומגיע עם כמה חידושים: כפתור שיתוף (Share) המאפשר לכם להקליט, לערוך ולהפיץ קטעי משחקיות בשיא הנוחות; כפתור Options המשלב את הפונקציות של כפתורי ה-Start וה-Select בגרסאות הקודמות; רמקול פנימי שפותח אפשרויות מעניינות למפתחים; והתוספת הכי חשובה – משטח מגע לחיץ המאפשר מחוות מגע כמו שלמדנו להכיר בסמארטפונים וטאבלטים.

בהשוואה לשלט ה-DS3 של ה-PS3, השלט החדש מרגיש הרבה יותר טוב ויציב ביד ובהחלט אפשר לראות את השינויים הקטנים שעושים הבדל גדול: הג'ויסטיקים זזים טוב יותר, הכפתורים בולטים ונעימים יותר ללחיצה והכל מרגיש מוכר אבל טוב יותר. אולם, התוספות החדשות מרגישות כמו גימיקים שלא ישרדו את המעבר ל-DS 5, בדיוק כמו שגלאי התנועה של ה-DS3 לא עבר הלאה לגרסה הבאה. משטח המגע מרגיש כמו פיצ'ר עם הרבה פוטנציאל אבל כשהשתמשי בו במשחק Killzone, למשל, התנועות שנדרשתי לעשות היו איטיות מדי וגרמו לי להרגיש שכבר היה עדיף אם היו שם כפתורים במקום משטח המגע.

Remote Play וקישוריות עם ה-PS Vita

אם קניתם את הקונסולה הניידת PS Vita בשנתיים האחרונות, ה-PS4 נותנת לכם סיבה מצוינת להוציא אותה מהבוידעם. פיצ'ר ה-Remote Play מאפשר ל-Vita  לתקשר עם ה-PS4 ולהפוך את הקונסולה הניידת לאחד משניים: מסך שני המשמש למידע ופונקציות נוספות בזמן שאתם משחקים על המסך הגדול, או "משחק מרחוק" שלמעשה מזרים כל מה שקורה ב-PS4 הישר אל ה-Vita שלכם. בא לכם לשחק Fifa אבל תפסו לכם את הטלויזיה? לא צריך אותה: אפשר להדליק את ה-Remote Play ולעשות כל פעולה על הקונסולה מבלי להשתמש במסך הטלויזיה. אולם, הטכנולוגיה הזו עדיין לא הגיעה לשיאה ובעת משחקים אתם תחוו עיכוב קל מרגע הלחיצה על כפתור עד רגע התגובה על המסך. כרגע זה לא כל כך ישים להשתמש ב-Remote Play בשביל משחקים שדורשים תגובות מהירות, אבל זאת אופציה נהדרת למי שרוצה לשלוט על הקונסולה מחדר אחר בבית – במיוחד כשזה משהו קטן כמו רכישת משחק או הורדה של תכנים.

משחקים

ה-PS4 כוללת כיום מגוון רחב-יחסית של משחקים מכל הז'אנרים, ומציעה הרבה יותר משחקים מהמתחרה, ה-Xbox One. כרגע היא קצת דלה בכותרים בלעדיים גדולים, אבל בקרוב עומד להגיע הכותר הגדול והמצופה Infamous: Second Son וכמובן שנראה עוד בלעדיים בהמשך השנה. כמו ה-Xbox One, גם ה-PS4 לא תומכת בתאימות לאחור ואינה מסוגלת להריץ משחקי PS3 ומטה. אם יש לכם PS3, אולי כדאי לכם לקחת עוד כמה חודשים וליהנות מכותרים כמו GTA V, The Last of US ו-Bioshock Infinite. בעולם בו משחקים פיראטיים הם לא אופציה עבור שתי הקונסולות, סביר להניח שהמנצחת היא זו שתציע אופציות זולות ומושכות לשחקנים – ובקטגוריה הזו, ה-PS4 מנצחת בגדול כרגע. היתרון הגדול של חנות המשחקים ב-PS4 על פני זו של ה-Xbox One מתחלק לשניים: משחקים חינמיים (כמו Warframe ו-Blacklight Retribution), ומשחקי אינדי (כמו Don't Starve ו-Outlast). אין עדיין הרבה משחקים שמרגישים כמו "הדור הבא" עם גרפיקה מפוצצת ומשחקיות יוצאת דופן, אבל Killzone עושה את העבודה לפחות בגזרת הגרפיקה ומביא לנו הצצה ראשונית לעוצמה הטהורה של ה-PS4.

אם אתם פנאטים של גרפיקה, אולי תשמחו לדעת שה-PS4 מספקת כרגע את הביצועים הטובים ביותר בין כל הקונסולות ועוקפת את ה-Xbox One במה שנוגע לרזולוציה ואפקטים שונים. רוב משחקי הצד-שלישי (כמו Battlefield 4 ו-Fifa 14) נראים טוב יותר על ה-PS4 ומוצגים ברזולוצית 1080p מלאה (Full HD), בזמן שה-Xbox One סובלת מבעיות הגורמות למפתחים להתפשר על רזולוציות של 900p ומטה על אותם משחקים בדיוק.

סיכום

כמו ה-Xbox One, כך גם עם ה-PS4: אם ציפיתם לחוויה יוצאת דופן שזועקת "הדור הבא" – לא תקבלו את זה כאן. ה-PS4 היא קונסולה אלגנטית, מינימליסטית ועוצמתית אבל שום דבר בה לא מרגיש מתקדם או חדש במיוחד, למעט החומרה העדכנית וכמה פיצ'רים שכבר הפכו לסטנדרט מאז השקת ה-PS3, כמו שימוש במכשיר חכם (כמו ה-Vita) בתור מסך שני או שיתוף חוויות ותכנים מהמשחק. במשך הזמן שלי עם ה-PS4 לא גיליתי שום אפקט "וואו" – שום דבר לא ריגש אותי או הצליח לגרום לי להתפעל ממה שנמצא מולי, אבל אם חזרנו להשוואה ל-Xbox One – כשאנחנו מדברים על "הדור הבא", חשוב להזכיר שאנחנו עדיין לא שם באף אחת מהקונסולות החדשות. הדור הבא יגיע כשהמשחקים יראו וירגישו שונה, כשהגרפיקה תהיה מרשימה באמת וכשנוכל לשחק משחקי PS3 על ה-PS4 ומכשירים אחרים בעזרת שירות ההזרמה PS Now. ובכל זאת, אם כל מה שאתם רוצים זה לחוות את המשחקים הכי חדשים על קונסולה עוצמתית ונוחה כמעט מכל בחינה אפשרית – לא תצטערו אם תלכו על ה-PS4.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:16 03.06.2016 | אמיר דהו אמיר דהו (אורח)

    לחצתי לחיצה ארוכה על כפתור הכיבוי של סוני 4.ומאז אי אפשר לשחק מה עושים במצב כזה.בא לי לישבור את הסוני...

  2. 2

    05:42 25.12.2023 | e e (אורח)

    e

  3. 3

    05:45 25.12.2023 | e e (אורח)

    e

  4. 4

    05:48 25.12.2023 | e e (אורח)

    e

  5. 5

       | פורסם ע"י