הרשמה

מודים כי טוב: תפקידים

שלושה משחקי תפקידים איכותיים בחינם - כל מה שצריך זה את Dungeon Siege ו\או Morrowind.

מאת: תומר רובין

כתבות קודמות בסדרת המודים:
- מודים למשחקי פעולה מגוף ראשון, חלק ב'
- מודים למשחקי פעולה מגוף ראשון, חלק א'
- מודים למשחקי חלל, חלק ב'
- מודים למשחקי חלל, חלק א'
 

משחקי תפקידים ככל הנראה שייכים לז'אנר המשחקים עם מספר המודים הרב ביותר. אבל כמה מודים מתוך האינספור הללו הם Total Conversion? לא הרבה בכלל. למה? מכיוון שליצור TC למשחק תפקידים זו עבודה מאסיבית, שרוב צוותי המודים לא עומדים בה. אחרי הכל, הם עושים זאת בהתנדבות, על חשבון זמנם הפנוי. 

לא שאי אפשר להיתקל בלא מעט TC בפיתוח בתחום, עם שאיפות שלא היו מביישות משחקים מסחריים, אבל רובם נתקעים ב-Development Hell לנצח. למזלנו יש כמה משחקים עם כלי פיתוח איכותיים - כמו Neverwinter Nights, Dungeon Siege ו-Oblivion - שמאפשרים ליצור עולם משחק חדש בקלות יחסית (הווה אומר - זה נורא קשה במקום להיות סתם על גבול הבלתי אפשרי).

כתבה זו תתחלק לשניים: חלק ראשון, לפניכם, יעסוק ב-TC ויציג 3 מודים מאסיביים בהיקפם, והחלק השני יעסוק במודולים (הרפתקאות עצמאיות) של סדרת משחקי NWN.

החיים החדשים של אולטימה

מי שלא מכיר את סדרת Ultima, בוודאי לא יתרשם מהסרטון הבא שמציג את אולטימה 7, אחד ממשחקי התפקידים הטובים בכל הזמנים. מצער, אבל ידוע לנו שרוב האנשים לא יודעים להעריך כיאות את העבר.

סדרת Ultima, שפרקיה הראשונים פותחו במוסך בית הוריו של ריצ'ארד גאריוט הצעיר, נחשבת האמא והאבא של ז'אנר משחקי התפקידים (את תפקיד הדודים המוזרים משחקות סדרות Wizardry ו-Might & Magic). הסדרה מתמקדת בפרוטגוניסט הנקרא "Avatar", שמגיע לעולם חלופי בשם סוסריה (אשר שמו שונה לאחר מכן לבריטניה) ובו הוא מכיר אחים-לנשק, נלחם נגד מגוון מפלצות, קוסמים תאבי-שליטה ומאוחר יותר גם דמות דמונית מסתורית שקוראת לעצמה ברוב חלקלקותה "המגן" (The Guardian). הכי חשוב - הוא נלחם נגד עצמו, מאחר ולכל משחקי Ultima החל מהרביעי (ולא כולל משחקי Ultima Underworld המצויינים מסיבות אחרות) יש מרכיב תמטי של התמודדות עם רוע שגרתי, אנושי, לא כזה שנוצר על ידי מפלצות (אבל בהחלט כזה שיוצר אותן).

Ultima 7 הוא מהמהוללים שבמשחקי הסדרה, ונחשב, ברמת העולם\עלילה, אחד המשחקים המעמיקים ביותר שנוצרו. ניתן אפילו לשחק בו בעזרת פרוייקט Exult, שמאפשר להפעיל אותו ולהריץ אותו בקצב שפוי על מחשב מודרני.

לגבי פרקים קודמים, ופרימיטיביים אף יותר מבחינה טכנית, ישנם כיום 2 מודים של המשחק Dungeon Siege שמביאים לנו את המשחק החמישי והשישי בסדרה במנוע כמעט מודרני. למרות שהמנוע הגרפי הוא לא שיא הטכנולוגיה ואין פה bump-mapping או SSAO, המודים מצויינים. משחק RPG טוב תלוי הרבה פחות בגרפיקה והרבה יותר בסיפור, בעולם המשחק ובאווירה שהוא משדר, והמודים הבאים הם דוגמא מעולה לכך.

Ultima 5: Lazarus

המשחק החמישי בסדרה (שנלחם עם המשחק השישי על המקום השני הטוב ביותר בסדרה לאחר 7) מספר על מצב עגום בממלכת בריטניה שבו לורד בריטיש, שליט הארץ, נעלם בראש משלחת למחילות התת-קרקעיות שנקראות העולם התחתון. במקומו שולט בממלכה דיקטטור, לשעבר יועץ המלך, בשם לורד Blackthorn. במקביל להיעלמותו של השליט והופעתו של העריץ, הופיעו בבריטניה גם שלוש דמויות מסתוריות בשם אדוני הצללים, אשר משליטות טרור ברחבי הממלכה. ה-Avatar מוזמן בחזרה לבריטניה על ידי חבריו, וביחד עליהם לחסל את אדוני הצללים, למצוא את עקבותיו של המלך הנעלם ולהחזיר את השקט והשלווה לממלכה. על פני השטח נשמע כמו עלילת הפנטזיה הסטנדרטית, אבל העלילה מפתיעה, נוטה לכיוונים פילוסופיים ועוסקת בפונדמנטליזם ואבסולוטיזם מוסרי.

המוד פותח במשך חמש שנים על ידי קבוצה של מפתחים, חובבנים ומקצוענים כאחד, שעבדו קשה כדי לשמר, על ידי טרנספורמציה, קלאסיקה חשובה בעיניהם. לא רק שהמוד משנה את Dungeon Siege מהקצה אל הקצה, ומוסיף לו פיצ'רים רבים שלא היו כלולים במקור הבתר ושסף הפשוט, הוא הצליח להחיות את האווירה של המשחקים הישנים של Ultima שכל כך חסרה במשחקים של היום.

 כוחו של המשחק הוא ב-NPCs: הדמויות במשחק חיות את חייהן הוירטואליים: הן לא סתם עומדות במקום או מסתובבות אקראית באזור מוגדר, אלא  ישנות, מתעוררות בבוקר, עוסקות בפעילויות שונות, יוצאות לפגישות סודיות בחצות הלילה... טוב, חלקן.

למרות שישנם משחקים מודרניים שמתיימרים ליצור עולם וירטואלי כזה, כמו Oblivion או סדרת Gothic (שיוצריה הצהירו על אהבתם ל-Ultima 7 והגדירו אותו כמקור השראה עיקרי), אף משחק לא הצליח לעשות את זה משכנע יותר ממשחקי Ultima המאוחרים - ומפתחי שני המודים שאנחנו מדברים עליהם.

זה מדהים לראות איך מפתחי Lazarus הצליחו לשחזר את ההרגשה של עולם חי, ממש כמו שאני זוכר אותה מ-U7. בעקבות זאת, לא מפתיע ללמוד שמנהל המוד של Lazarus, שהיה מפתח חובבן בעת יצירת המוד, עובד כיום ב-38 Studios, האולפן שיוצר את משחק התפקידים החדש של קן רולסטון, המעצב הבכיר של Oblivion.

Bioware יכולים ללמוד דבר או שניים (או שלושה) מיוצרי המוד הזה, לגבי איך ליצור עולם שמעניין לחקור אותו. מומלץ מאוד, עמוק ועשיר יותר מכמעט כל משחק מסחרי מודרני שתוכלו לחשוב עליו, ודורש רק את Dungeon Siege המקורי, שעולה כיום פרוטות.

- אתר המשחק
- לינקים להורדה
- חוברת ההוראות המושקעת (לא עושים אותן ככה יותר) ותכנים נוספים שמומלץ בחום לקרוא
- מוד תוספת (ממוד למוד כוחנו עולה) שמשפר את הגרפיקה

Ultima 6 Project

מוד זה פותח במשך 9 שנים, יצא לאחרונה, והוא מביא לנו את המשחק השישי בסדרה. העלילה מתרחשת כעשרים שנה לאחר שבלקת'ורן ואדוני הצללים נוצחו ונעלמו מבריטניה. ה-Avatar מוצא את עצמו בחזרה בבריטניה, ניצל ברגע האחרון מתפקיד ראשי בטקס קורבן אדם, ומוצא את הממלכה במלחמה נגד גזע מסתורי בשם ה-Gargoyles, שלפי השמועות הגיע מצידו השני של העולם. בזמן שהגיבור מנסה להשליט סדר ושלום באיזור, הוא מגלה שה-Gargoyles מנסים להציל את עצמם מנבואה שמנבאת את סוף עולמם. כמובן שישנו קאצ' - הגרגוילים יכולים להתחמק מנבואת החורבן רק אם ה-Avatar ימות.

התמה של המשחק השישי היא סובלנות ופלורליזם מול פחד ושנאת האחר. כמו כל משחקי Ultima, הוא מאוד פתוח ולא ליניארי, אבל בגלל חוסרים בציר העלילה הראשי, חלק משחקני המשחק המקורי התקשו לסיים אותו. המוד מנסה לתקן זאת בכך שהוא משפר קווסטים שהיו לא ברורים מספיק במקור.

העולם ב-Ultima 6 כבר הפך להרבה יותר אינטראקטיבי – אם אתה יכול לגעת בזה, אתה יכול להשתמש בזה - והמוד משקף זאת. סך הכל מוד מצויין לא פחות מ-Lazarus, עם תוספות כמו יומן קווסטים מאורגן ואורך משחק שלא היה מבייש את Baldurs Gate 2.

- אתר המוד
- לינקים להורדה

Arktwend – The Forgotten Realm

זהו TC יפייפה של Morrowind, שנראה כל כך טוב, שלפעמים אפשר להתבלבל ולחשוב שמשחקים במוד של Oblivion. מסופר על גיבורנו שגדל במנזר ומחליט יום אחד לצאת מבינות לספרים ולחקור קצת את הארץ. בדיוק באותו זמן חוזר כוח עתיק ומסתורי אל פני השטח, והתרחשויות בלתי טבעיות מתחילות להדגים את הקללה הסינית "מי יתן ותחיה בזמנים מעניינים".

העלילה לא חדשנית, אבל עשויה כהלכה וכתובה היטב. הדבר ראשון ששמים לב אליו הוא שעולם המשחק עצום - גודלו 30 ק"מ רבוע (יותר גדול מ-Morrowind) והוא מלא תוכן - עיירות, טירות, מבוכים, שש גילדות עם מסלול ההתקדמות המיוחד לכל אחת וכאלף NPCs. מאוד יכול להיות שמדובר ב-TC הטוב ביותר ל-Morrowind, ומומלץ בחום לכל מי שלא רוצה להמתין עד ל-Elder Scrolls V, שאפילו לא הוכרז בשלב זה.

- אתר המשחק (רובו בגרמנית)
- נושא הפורום שמסביר איך להתקין את הגרסא האנגלית

יש גם מוד המשך ל-Oblivion, הנקרא Nehrim, מאותם יוצרים. Nehrim הוא מוד כל-כך שאפתני, שנשכרו שחקני קול מקצועיים כדי לדובב אותו. כרגע המוד בתהליכי תרגום לאנגלית ויציאתו נכון לרגע זה מתוכננת להמשך החודש. יש למה לצפות...

זהו להפעם. בכתבה הבאה אציג בפניכם כמה מהמודולים המצויינים ביותר של סדרת Neverwinter Nights.

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:46 08.08.2010 | לא ראשון לא ראשון (אורח)

    אין ראשון

  2. 2

    20:54 08.08.2010 | שאלה שאלה (אורח)

    מה עם DORFFORTS

  3. 3

    21:07 08.08.2010 | vb vb (אורח)

    מפתחי מודים מתעסקים עם קוד?
    סליחה על הבורות.

  4. 4

    21:09 08.08.2010 | ududy ududy

    3 - עד כמה שאני יודע, במוד רציני הם די חייבים "להתלכלך" בקוד, או לכל הפחות ב-Scripting Language.

  5. 5

    21:15 08.08.2010 | vb vb (אורח)

    וואו אז הם ממש יוצרים משחק חדש,חבל שהם לא יכולים לקבל כסף על זה.

  6. 6

    23:35 08.08.2010 | DK1995 DK1995 (אורח)

    המודים ל-Ultima נראים מעניינים... צריך את המשחקים המקוריים עבורם?
    אני לא מבין מה אנשים כל כך מתלהבים מהאלדר סקרולס.
    הגיימפלי מזויעה והעלילה סוג ב' וה-AI עיצבן אותי בטימטומו מספר פעמים.

  7. 7

    00:49 09.08.2010 | שביעי שביעי (אורח)

    שביעי

  8. 8

    02:30 09.08.2010 | InterAl InterAl

    וואו, כתבה מעולה. אני מוריד את 5 ו-6.

  9. 9

    08:42 09.08.2010 | nuni nuni (אורח)

    כתבה מעולה!
    תודה

  10. 10

    09:08 09.08.2010 | ududy ududy

    6 - לא, רק את Dungeon Siege.

  11. 11

    12:22 09.08.2010 | AirZone AirZone

    3 - בכתבות הקודמות שכתבתי הצגתי מודים, או יותר נכון משחקים מלאים שהשתמשו בקוד המשחק בשביל ליצור משחק חדש לגמרי. בגדול, זה כל העניין ב-TC וזה למה קשה למצוא אותם בהמוניהם - דורש המון השקעה וזמן פנוי.

  12. 12

       | פורסם ע"י