הרשמה

ביקורת - Sunset Overdrive

גן השעשועים האולטימטיבי

תארו לעצמכם את גן השעשועים האולטימטיבי: לא משנה לאיזה כיוון תלכו, תמיד תמצאו שפע של מקפצות, רכבות הרים, קרוסלות ועוד תוספת קטנה... עדר של מפלצות צמאות דם. Sunset Overdrive הבלעדי ל-Xbox One מאת המפתחת Insomniac, הוא משחק יריות\עולם-פתוח שלא ממש דומה לשום דבר אחר שם בחוץ - אם זה בסגנון הויזואלי הצבעוני ואם זה במערכת הקרב שמכריחה את השחקן תמיד להישאר בתנועה. עדיין יש בו לא מעט שאריות של משחקי העולם-פתוח ה"מסורתיים" אך הוא אחד הכותרים היחידים בז'אנר שבאמת ראויים להגדרה "משחק הדור-הבא".

"פריק" זה ה"שורד" החדש

Sunset Overdrive הוא משחק קליל שלא ממש לוקח את עצמו ברצינות, וההוכחה הראשונה לכך היא סצינת הפתיחה של המשחק. אחרי קטע מבורך עם קצת אקשן ופארקור (אני תמיד אוהב לקבל טעימה מהמשחק לפני הקטעים הסינמטים המתישים), אנו לומדים שהגיבור שלנו היה עד לא מזמן שרת עלוב במסיבה של השנה. בזמן שאלפי צעירים חגגו את השקת משקה האנרגיה החדש "Overcharge Delirium XT", הגיבור שלנו אמנם היה במסיבה אך בילה את זמנו בלאסוף פחיות ריקות ולקבל יחס משפיל מכל מי שנקרה בדרכו. למזלו של הגיבור ושאר הפריקים בעיר Sunset City, כל מי ששתה את משקה האנרגיה החדש הפך במקום למפלצת זוועתית ואלימה. כך נולד העולם החדש בו השורדים היחידים הם למעשה ריג'קטים של החברה – חנונים של משחקי תפקידים, הומלסים, נערי צופים ועוד טיפוסים צבעוניים.

השורדים של Sunset City לא נראים כמו הגיבור הממוצע, וצו האופנה החדש כמעט מחייב את השחקן להיראות צבעוני, שונה ומוזר, מה שהפך את חווית עיצוב הדמות לאחת המרעננות והמהנות שחוויתי אי פעם – וזה ממישהו שמעולם לא השקיע זמן או מאמץ בלעצב את מראה הדמות שלו במשחקים. יש כמות עצומה של פריטי לבוש וכמעט כולם נראים חריגים ומוזרים. זה אולי ישמע לכם טריויאלי אבל אחד הפיצ'רים המבורכים בעיצוב הדמות הוא שהבגדים לא מוגבלים לגברים או נשים – המשחק מאפשר ואף מעודד את השחקן להתנסות עם פריטי ביגוד של המין השני כך שאם בא לכם להלביש את דמות הגבר הענק בשמלה ורודה וכתר של נסיכות – שיהיה בכיף. פריטי הלבוש לא מגיעים עם בונוסים לדמות והם קוסמטיים בלבד כדי שהשחקן לא ירגיש מוגבל בבחירות שלו. קצת מוזר שדווקא בגזרת המוזיקה, אין לשחקן שום סוג של בחירה. רוב הזמן אתם תשמעו מוזיקת פאנק רוק בועטת, עם סגנון שמשתנה רק במסגרת משימות מסויימות (כמו מוזיקת ריגול מותחת כשאתם עושים משימת ריגול). בתמונה: מראה לגיטימי

ידידותי לשחקנים אובר-פרפקציוניסטים

אז יצרנו דמות צבעונית ומופרעת ושחררנו אותה לעולם שורץ המפלצות. מה עכשיו? Sunset Overdrive הוא אמנם משחק עולם-פתוח אך בניגוד למשחקים אחרים בז'אנר הוא שם דגש על משימות עלילתיות שנפתחות באופן מאוד הדרגתי. המשחק בנוי כך שתחקרו ותפתחו את העולם עם כל משימה ראשית שאתם משלימים, וגם המשימות המשניות נפתחות ב"טפטוף" כאשר אנו מכירים דמויות חדשות. אפילו המשימות הצדדיות בסגנון Time trial נפתחות באופן הדרגתי ואין אפשרות "לצוד" את כולן ישר מההתחלה. קשה לראות את זה בתור יתרון, אך שחקנים פרפקציוניסטים כמוני יעריכו את העובדה שהמשחק לא מתיש את השחקן עם מגדלים שצריך לטפס עליהם וכמות מופרזת של משימות משניות שפתוחות מהרגע הראשון.

הפיצ'ר הטוב ביותר של המשחק מתחלק לשניים: עיצוב העולם ומערכת הקרב. שני אלה מרכיבים סגנון קרב ייחודי, מהיר ומהנה ברגע שתופסים את העיקרון. מערכת הקרב מבוססת על עקרון אחד: לעמוד על הקרקע = מוות. גם המפלצות החלשות ביותר במשחק הן מהירות במיוחד ומגיעות בכמויות גדולות כך שלעמוד ולירות זה פשוט לא אופציה. המשמעות היא שבשביל לשרוד, השחקן חייב תמיד להישאר בתנועה – אז איך עושים את זה בלי כפתור ה"ספרינט" שאנחנו מכירים ממשחקים אחרים? כאן נכנס עיצוב העולם שהזכרתי מקודם: אנו יכולים לקפוץ לגובה, לרוץ על קירות ולהחליק על כל סוג של חוט או כבל. כל בניין, עמוד חשמל או מכונית הופכים עבורינו לכלים שכל מטרתם היא להביא אותנו כמה שיותר רחוק, כמה שיותר מהר. העולם בנוי בצורה גאונית כך שלא משנה לאיזה כיוון תקפצו – תמיד יהיה כבל לתפוס, קיר לרוץ עליו או מקפצה לדלג עליה. בתחילת המשחק, מערכת התנועה הרגישה לי קצת מסורבלת וחסרת זרימה, והיא באמת היתה כך מפני שלא כל אפשרויות התנועה היו פתוחות מההתחלה. למרבה המזל, תוך שעתיים-שלוש מתחילת המשחק פתחתי את כל האופציות שאיפשרו לי לקפוץ גבוה יותר, להגיע רחוק יותר וליצור זרימה מושלמת של תנועה. הבעיה היחידה שנתקלתי בה בגזרת התנועה במשחק היא המצלמה, שלא ממש הצליחה לעקוב אחרי התנועות המהירות והכריחה אותי לבצע "תיקונים" עם הג'ויסטיק הימני.

לחסל בסטייל – או לא לחסל בכלל

מעבר להישרדות טהורה, המשחק מתגמל את השחקן על תנועה מגוונת וחיסול מפלצות בתנועה בעזרת מערכת ה"סטייל". ככל שתתקדמו במשחק אתם תקבלו Amps – אלו למעשה יכולות פאסיביות שמשדרגות את הדמות שלכם, כמו למשל היכולת לירות סופות טורנדו עם כל מכה מקרוב, לגרום לפיצוצים מטורפים עם כל קפיצה שלכם או ליצור שביל של כדורי אש כשאתם מחליקים. ה-Amps מחולקים לכמה קטגוריות ורמות, ובשביל להפעיל אותם תצטרכו למלא את "מד הסטייל". המד מחולק ל-4 רמות ובהתחלה יהיה די קשה למלא אותו לרמה הגבוהה ביותר, אך ככל שתתקדמו תוכלו לפתוח בונוסים נוספים הנקראים "Overdrive". אלו בונוסים שלא תלויים במד הסטייל ונפתחים לבחירתכם בהתאם לפעולות שלכם במשחק. למשל, אם אתם נוהגים להשתמש הרבה במקפצות – תקבלו "תג קפיצות" שיאפשר לכם לפתוח שדרוגים הקשורים לקפיצות, כמו היכולת לקבל 50% יותר סטייל על כל קפיצה.

תוכלו להשתמש ב-Amps גם על נשקים ולשדרג אותם, ואם כבר דיברנו על נשקים – כדאי לדעת שיש הרבה מהם! במשחק שנותן לנו 7 נשקים שונים שאפשר להחליף באמצע הקרב, חשבתי בהתחלה שבסך הכל יהיו במשחק 7 נשקים – הגיוני לא? אז זהו שלא! את שבעת הנשקים הראשונים שלכם אתם תצברו תוך כ-3 שעות, ואחרי זה תצטרכו להתחיל לסנן ולברור את הנשקים האהובים עליכם. בין הנשקים המקוריים ביותר במשחק תוכלו למצוא ממטרות שיורקות חומצה, רובה זיקוקים שגורם למפלצות להתפוצץ ולשרוף כל מה שנמצא בסביבה, רובה צלצלים עם פחית Overcharge שמושכת אליה אויבים והרשימה עוד ארוכה. כל נשק עולה ברמות ומתחזק ככל שאתם משתמשים בו, אך כמות התחמושת הקטנה יחסית תכריח אתכם לגוון בין הנשקים ולמצוא שילובים יעילים של נשקים ו-Amps. למשל, תוכלו לירות פחית Overcharge לנקודה מסויימת ולמלא אותה במוקשים או ממטרות חומצה כך שכל אויב שיעז להתקרב – ימצא את מותו במהרה. אבל אחד הדברים שלומדים מהר מאוד במשחק הוא שהאויבים הם בכלל לא פראיירים ודורשים גישות שונות.

האויבים במשחק מחולקים ל-3 קבוצות – מפלצות Overcharge, בני אדם חמושים הנקראים Scabs ורובוטים עוצמתיים השייכים לחברת Fizzco, זו שגרמה לכל הבלאגן מלכתחילה. הגיוון הגדול ביותר נמצא כמובן אצל מפלצות ה-Overcharge, ומעבר ל-OD המהירים והחלשים תמצאו גם את ה-Poppers המתפוצצים, ה-Herkers העצומים וה-Wingers המעופפים. נגד כל סוג של אויב תוכלו לשרוד על ידי תנועה מתמדת בשדה הקרב, אך אויבים רבים ינסו להגביל את התנועה שלכם בדרכים שונות ויאלצו אתכם להסתגל במהירות. אז הסלע העצום שה-Herker זרק עליכם אמנם לא יהרוג אתכם במכה, אבל הוא כן יגרום לכם לנחות על הקרקע ולמצוא דרך מילוט מהירה, וכמו שהזכרתי מקודם – לעמוד על הקרקע = מוות. אחד הדברים שהרשימו אותי במשחק זה הגרפיקה והביצועים – Sunset Overdrive  נראה נהדר על ה-Xbox One ורץ בקצב פריימים חלק גם כשהמסך מפוצץ במפלצות. אני לא זוכר אפילו מקרה אחד של נפילת פריימים במשחק, וזה משהו שאי אפשר להגיד על הרבה משחקים בקונסולות החדשות.

איזה מין גיבור לא יודע את השם של עצמו?

העלילה, הדמויות והגישה הכללית של המשחק בנויים כולם על הומור בריא שהצליחו לא פעם לגרום לי לצחוק בקול. הדיבוב של הדמות הראשית ושל חלק קטן מהדמויות המשניות עשוי מצויין אך רוב הדמויות מרגישות קצת חסרות נשמה - גם בדיבוב וגם באנימציה. זה מהמשחקים האלה שמודעים לעובדה שהם משחק, אז אתם תראו שיחות כמו זו:

"אז מה השם שלך, גיבור?"

-"לא יודע"

"מה זאת אומרת? אתה לא יודע את השם של עצמך?"

-"אני רואה אותו מדי פעם מעל הראש שלי במולטיפלייר אבל חוץ מזה אין לי מושג"

ההומור מוסיף המון למשחק, אך הוא לא מצליח להציל אותו מהסגנון הרפטטיבי של המשימות. רוב המשימות הראשיות במשחק הן משימות "לך תביא" בהן אנו צריכים לחפש באיזורים מסויימים אחרי חפצים מסויימים. גם במשימות המקוריות יותר, כמו למשל משימה בה אנו צריכים להגן על ספינה ממפלצות, השחקן צריך למצוא חפצים ולהביא אותם חזרה לספינה כדי למנוע ממנה מלהתפרק. ההומור והסטייל אמנם מוסיפים קצת הנאה וכיף למשימות, אבל חבל מאוד שמשחק עם כל כך הרבה מקוריות נפל דווקא באחד הפיצ'רים הכי חשובים שלו.

כמו משחקים אחרים, גם Sunset Overdrive התאים את עצמו לסטנדרט החדש של כותרי עולם-פתוח ומגיע עם רכיב רשת שנקרא Chaos squads. מצב זה מאפשר לכם לשחק עם עד 7 שחקנים נוספים במצב דומה ל"הגנת טירה". מצב זה קיים גם במשחק הראשי אך אין עליו דגש. הרעיון פשוט: הקבוצה צריכה להגן על מתחם המותקף על ידי אויבים. כל שחקן יכול להביא איתו עד 4 סוגי מלכודות, והקבוצה צריכה לנצל את האנרגיה ביעילות ולפרוס את המלכודות כך שיכסו את כל הנקודות הקריטיות. מה שנחמד במצב הזה הוא שהדמות שלכם לא שונה מהדמות של המשחק הראשי – זו למעשה אותה דמות בדיוק, ואתם יכולים להרוויח בונוסים ל-Overdrive ונקודות נסיון לנשקים שימשיכו איתכם לעלילה הראשית. מאחר ושיחקתי במשחק בתקופת הנסיון לעיתונאים בלבד, לא יצא לי להתנסות הרבה עם מצב הרשת אז נראה איך הוא יתפתח לאחר ההשקה ב-29 לחודש.

השורה התחתונה

Sunset Overdrive הוא משחק יריות\עולם-פתוח עם גישה שונה לגמרי מהמתחרים – הרי לא חסר משחקים שנותנים לכם להתמודד מול עדר של אויבים בעולם רחב ופתוח, אבל זה המשחק היחיד בז'אנר ששם דגש על ויזואליות צבעונית, הומור בריא ומערכת קרב המבוססת על תנועה בלתי פוסקת. הוא לא לגמרי מושלם עם דיבוב לא אחיד, אנימציות פנים חסרות חיים ומשימות שחוזרות על עצמן יותר מדי, אבל עבור מי שאוהב משחקי יריות מגוף שלישי - זהו ללא ספק הכותר הבלעדי המוצלח והייחודי ביותר על ה-Xbox One עד כה. בעולם שבו משחקים עושים יותר מאמץ להיות דומים לכותרים אחרים מאשר להיות מקוריים וחדשים, Sunset Overdrive הוא משב רוח מרענן וסיבה לגיטימית לגמרי להתחדש בקונסולה של מיקרוסופט.

*תודה ל-Xbox ישראל שסיפקו לנו עותק של המשחק

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י