הרשמה

המשדרג: כל מה שרציתם לדעת על Crossfire/SLI

מה צריך כדי להרים מערכת עם שילוב של כרטיסי מסך? מה העלויות? והאם הביצועים שווים את המחיר? רועי באלוה עם כל התשובות

רועי באלוה עם מדריך קליל ומובן לטכנולוגיית שילוב כרטיסי המסך

אם אתם מתכננים לשדרג את ה-PC שלכם או לרכוש אחד חדש, בטח נתקלתם במונחים SLI ו-CrossFire, אבל מה הם אומרים? מה העלויות הכרוכות? והאם זה שווה את הכסף? כל התשובות מחכות לכם במדריך הקצר שהכנתי.

Sli לכרטיסים של Nvidia או CrossFire לכרטיסים של AMD הן טכנולוגיות המאפשרות שימוש ב-2 עד 4 כרטיסי מסך בו זמנית על אותו לוח אם לטובת השגת שיפור ביצועים משמעותי.

למה צריך שני כרטיסי מסך ולא אחד חזק?

כאשר רוצים לשחק במשחקים אשר מאמצים את כרטיס המסך ברזולוציות גבוהות ובעבודה עם כמה מסכים, נוצר עומס רב על כרטיס המסך. בעקבות עומס זה מתקבלים ביצועים ירודים בגזרת הפריימים לשנייה ובתצוגה על המסך בדוגמת ריצוד ועיוות של התמונה - כמו שתוכלו לראות בתמונה למטה.

לשם פתרון לבעיות אלו פיתחו שתי יצרניות כרטיס המסך המובילות - AMD ו-Nvidia, אפשרות להפעלת כמה כרטיסי מסך בו זמנית על מנת לחלק את העומס על כמה כרטיסים ועל ידי כך לפתור בעיות שונות שנגרמות מעומס על כרטיס המסך.

איך עושים את זה?

בשביל ליצור מערך של Sli או CrossFire רוב חלקי המערכת שלכם יצטרכו לתמוך במהלך מסוג זה:

  • מעבד - על המעבד צריך להיות מספיק קווי PciE (כלומר PciE Lane) שיוכלו לנהל את כל המידע שמועבר מכרטיסי המסך שמחוברים על ידי חיבור PciE. *למעבד בעל 24 קווי PciE יש אפשרות של עד 3 כרטיסי מסך בו זמנית בגלל שכל כרטיס צריך לפחות 8 קווים (X8).
  • לוח אם - על לוח האם להציע מספיק יציאות PciE ביכולת העברת מידע של 16 או 8 קווים. לוחות אם תומכים נוטים להדגיש את פיצ'ר ה-SLI/Crossfire במידה והוא נתמך.
  • ספק כח - לספק הכח צריך להיות הספק גבוה מספיק בשביל שכל כרטיס יקבל את המתח הנדרש לו.
  • מארז - המארז צריך להכיל מקום לכל הכרטיסים שיותקנו - לפעמים לוח האם מתאים ותומך אך המארז גורם למגבלות שלא מאפשרות הכנסת הכרטיסים.
  • קירור - הקירור במערכות בעלות שני כרטיסים ומעלה צריך להיות טוב מאוד על מנת לשמור את כל הכרטיסים בטמפרטורה סבירה של פוגעת ברכיבים על הכרטיס. בהקשר הזה כדאי לבדוק את האפשרות של קירור מים.
  • משחקים מתאימים - אם מפתחי המשחק לא יצרו למשחק יכולת עבודה עם Sli או CrossFire המשחק אינו ירוויח מפעולה של כמה כרטיסים ויפעל רק על כרטיס אחד. בדרך כלל לוקח תקופה של שבוע ויותר מהרגע שהמשחק יוצא ועד שהוא מקבל תמיכה מלאה ב-SLI/Crossfire, זה גם אומר שתצטרכו לבצע עדכוני דרייברים באופן שוטף ולהקפיד להתקין גם את עדכוני הבטא.

לאחר שיש בידכם את כל החלקים הנדרשים למערך Sli/CrossFire תצטרכו לחבר את כל הכרטיסים שלכם לחיבור ה-PciE על הלוח אם, כך שכל כרטיס מקבל יכולת העברת מידע בגודל של לפחות 8 קווים בממשק PciE דור שלישי שהוא הנפוץ ביותר היום.

*במערך Sli יש צורך בחיבור כל הכרטיסים שיפעלו ביחד על ידי גשר שמאפשר הפעלת מערך Sli.

 

יותר גמישות בצד של AMD

בעוד ש-Nvidia דורשת שימוש בכרטיסים בעלי אותה ליבה ובאותה כמות זיכרון (GTX980 3gb עם GTX980 3gb), בצד האדום העניינים הרבה יותר פשוטים: AMD מאפשרת להפעיל CrossFire עם כרטיסים בעלי ליבה גרפית שונה וכמות זיכרון שונה אך עם אותה ארכיטקטורת ליבה גרפית (7970 עם 7970 או 7970 עם R9 280X).

AMD אף מאפשרת להפעיל CrossFire עם מעבדי APU מתוצרתה וללא צורך בגשר שמחבר את הכרטיסים כמו אצל Nvidia.

ביצועים

אמנם עבודה עם שניים, שלושה ואפילו ארבעה כרטיסי מסך מאפשרת השגת ביצועים גבוהים, השיפור בביצועים אינו מוכפל בצורה מושלמת בכמות הכרטיסים שפועלים (20Fps על כרטיסי אחד מול 38Fps בשני כרטיסים) ולרוב תקבלו פחות ביצועים לכרטיס ככל שיפעלו במערכת יותר כרטיסים.

האם Sli או CrossFire זה לכל אחד?

לא, טכנולוגיות אלו פותחו בעיקר בשביל גיימרים שרוצים לקבל את ביצועים הטובים ביותר בלי לוותר על אפקטים גרפים מתקדמים ברזולוציות גדולות ומוכנים לשלם את המחיר הכבד של הפעלת מערכת בעלת ריבוי כרטיסי מסך. אם אתם מחפשים את האופציה הכלכלית ביותר, רוב הסיכויים שכרטיס בודד מהסדרה המתקדמת יהיה יותר משתלם ויספק ביצועים טובים יותר בהשוואה לשני כרטיסים זהים וזולים יותר. עצם העובדה שהתמיכה ב-SLI/CrossFire לא אוטומטית הופכת את העסקה לאפילו פחות אטרקטיבית אם אתם לא נוהגים לעדכן דרייברים על בסיס שבועי, וכדאי לקחת בחשבון שרק משחקים בודדים זוכים לתמיכה מלאה בזמן ההשקה. אם אתם מהגיימרים שרוצים לדחוף את מערכת הגיימינג שלהם לרמה אחרת של ביצועים, SLI/Crossfire יעזרו לכם להשיג את המטרה אך במחיר לא זול.

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:20 03.11.2015 | Naki Naki (אורח)

    בלי שום צל של ספק עדיף כרטיס בודד חזק ממערך sli. המשחקים של היום יוצאים שבורים והתמיכה לא אופטימלית. וברור שזה רק למי שיש לי את הידע והזמן הפנוי להתעסק.

  2. 2

    18:55 03.11.2015 | gn gn (אורח)

    היה לי בעבר CF של HD6870 וזה חרא, דרייברים גרועים של AMD ומלא קרטועים, היום יש לי GTX 970.
    אם בכל זאת אתם רוצים מערך כרטיסים אז מומלץ של nvidia כי הם יותר יציבים.

  3. 3

    22:06 04.11.2015 | WarFox89 WarFox89

    כאמור - עדיף כרטיס אחד חזק TOP END מאשר מערך של SLI\CF זה עושה המון בעיות.

  4. 4

    19:29 07.12.2015 | Yks Yks (אורח)

    כמה תיקונים והערות:

    שני הנקודות האחרונות לא נכונות בעליל.
    1. לא צריך קירור מיוחד אלא אם כן עושים overclocking.
    2. אם המשחק מבוסס על DX11, אז אין צורך שמפתחת המשחק תכניס תמיכה בריבוי כרטיסים כי זה בעיקר נעשה ע"י הדרייבר. מפעילים בפאנל הגדרות של הדרייבר וזהו. המנוע הגרפי כמובן יכול לקחת בחשבון ריבוי כרטיסים אבל ההשפעה תהיה שולית.

    בעידן המתקרב של DX12 ו-VULKAN, כל התמיכה בריבוי כרטיסים חייבת להיעשות ע"י מנוע המשחק. זה שינוי עצום מהמצב של DX11 (ששם לא צריך לעשות כלום פחות או יותר). אם זה טוב או לא טוב נשאיר לזמן לגלות, אבל זה כן אומר שרוב המנועים העצמאיים-קטנים לא יתמכו בזה. מצד שני, DX12 ו-VULKAN כל כך מורכבים יחסית לקודמיהם שאני בכלל לא חושב שיהיו הרבה מנועים עצמאיים עם תמיכה בהם (לפחות לא בשנים הקרובות).
    בסה"כ, כל זה אומר שבעתיד זה אמור להיות יותר יציב מאשר היום, אבל התמיכה תהיה פחות רחבה.

  5. 5

       | פורסם ע"י